Τ. Πεβερέτος: Να ενταχθούν και οι κτηνοτρόφοι στον εξωδικαστικό συμβιβασμό για τα κόκκινα δάνεια

Τ. Πεβερέτος: «Να ενταχθούν και οι κτηνοτρόφοι στον εξωδικαστικό συμβιβασμό για τα κόκκινα δάνεια»

Αντιρρήσεις επί του νομοσχεδίου για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό για τα κόκκινα δάνεια, εξέφρασε η Ένωση Ελληνικών Τραπεζών δια του προέδρου της, Νίκου Καραμούζη, ζητώντας να μην ενταχθούν στην ευνοϊκή ρύθμιση, οι επιχειρήσεις, που χρωστούν από 20.000 έως 50.000 ευρώ, γεγονός που απέκλεισε ο υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης, Δήμος Παπαδημητρίου. Ρητή ειδική διάταξη και για τα κόκκινα δάνεια των κτηνοτρόφων και των αγροτο-κτηνοτροφικών επιχειρήσεων, ζήτησε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικής Κτηνοτροφίας, Τάκης Πεβερέτος, επισημαίνοντας ότι ο κλάδος έχει ταλαιπωρηθεί επανειλημμένα τα τελευταία χρόνια από σωρεία προβλημάτων.

Υπόμνημα ΣΕΚ για τα κόκκινα δάνεια

Σε υπόμνημα που παρέδωσε ο κ. Πεβερέτος κατά τη σχετική συνεδρίαση ακρόασης φορέων στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, αναφέρθηκε στα δάνεια που είχαν πάρει κτηνοτρόφοι και πτηνοτρόφοι λόγω ζωονόσων, έντονων αναταράξεων της αγοράς λόγω ξαφνικής ανόδου της τιμής των ζωοτροφών κ.ά. Επεσήμανε ότι η κατάσταση είναι εξαιρετικά δύσκολη στην αγορά, εξαιτίας των πολύ χαμηλών τιμών παραγωγού, και στο γάλα και στο κρέας, και αναφέρθηκε στα διατροφικά ελλείμματα σε αγελαδινό γάλα και μοσχαρίσιο και χοίρειο κρέας, που έχουν διογκωθεί τα τελευταία χρόνια.

Ο πρόεδρος του ΣΕΚ αναφέρθηκε στον αποδεκατισμό των ελληνικών κοπαδιών λόγω των ζωονόσων και επεσήμανε ότι οι βασικοί συντελεστές στην κτηνοτροφία αυξήθηκαν, καθώς σημειώθηκε αύξηση στις τιμές ζωοτροφών κατά 60% και ενέργειας κατά 100%. Υποστήριξε μάλιστα πως οι τιμές παραγωγού σε γάλα και κρέας κυμαίνονται στα ίδια επίπεδα με το 1999 ή και μειώθηκαν. Ένα κιλό πρόβειου γάλακτος, είπε, το 1999 πωλούνταν 285-335 ενώ σήμερα είναι 94 λεπτά του ευρώ, όταν οι τιμές των ζωοτροφών σήμερα είναι αυξημένες κατά 300%. Ζήτησε μάλιστα ανάκληση χρεών από το Δημόσιο Ταμείο, διαγραφή τόκων και μέρους του κεφαλαίου για τα κόκκινα δάνεια και κατέθεσε «Σχέδιο εθνικής ανασυγκρότησης και ανάπτυξης της Κτηνοτροφίας».

Τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια

Κατά τη διάρκεια της ακρόασης των εκπροσώπων φορέων, τονίστηκε από τον κ. Καραμούζη, ότι με στοιχεία του τέλους του 2016, τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια στις τράπεζες έχουν φτάσει τα 74 δις ευρώ εάν ληφθεί υπόψη ένας στενός ορισμός και περίπου 100 δισ. ευρώ με βάση τον ευρύτερο προσδιορισμό. Ανέφερε πως έως τις 31 Δεκεμβρίου 2019 οι ελληνικές τράπεζες πρέπει να έχουν μειώσει τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια ιδιωτών και επιχειρήσεων κατά 40 δις ευρώ δηλαδή σε ποσοστό 38% του συνόλου των κόκκινων δανείων.

Ελεύθεροι επαγγελματίες δια των εκπροσώπων τους επέδειξαν ισχυρή βούληση ανάγκη να ενταχθούν κι αυτοί στην ευνοϊκή ρύθμιση. Αντιρρήσεις διατυπώθηκαν ωστόσο από αρκετούς εκπροσώπους φορέων, αλλά κι από πλευράς της μείζονος και της ελάσσονος αντιπολίτευσης, για τη γραφειοκρατία, αλλά και για το θέμα της επικύρωσης της διαδικασίας στα δικαστήρια.

Διχογνωμία υπήρξε ως προς το ακαταδίωκτο των υπαλλήλων/ μεσολαβητών, ζητήθηκε πρόβλεψη, για την αμοιβή τους αλλά και στο ρόλο του διαμεσολαβητή. Επιφυλάξεις εκφράστηκαν, κυρίως από την πλευρά της αξιωματικής αντιπολίτευσης, από την εισηγήτρια Ντόρα Μπακογιάννη, αν θα είναι έτοιμη η ηλεκτρονική πλατφόρμα ή το σύστημα δεν θα μπορέσει να λειτουργήσει λόγω των πολλών αιτήσεων.

Τέλος, σύμφωνα με πληροφορίες, μερίδα βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ, ζήτησε να ενταχθούν και οι αγρότες και οι κτηνοτρόφοι στην ευνοϊκή ρύθμιση, για τα κόκκινα δάνεια. Επιπλέον, υπήρξε και η άποψη αν πρέπει να αντιμετωπίζονται ως ελευθεροεπαγγελματίες και μπορούν να κάνουν χρήση του νόμου Κατσέλη, ο οποίος εξασφαλίζει μεν προστασία αλλά δημιουργεί προβλήματα ως προς το πτωχευτικό δίκαιο.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο υπουργός Ανάπτυξης σημείωσε ότι ήδη θα μπορούν να ενταχθούν στη ρύθμιση αγροτικές επιχειρήσεις αλλά άφησε να εννοηθεί πως θα εξετάσει, αν θα μπορούν να ενταχθούν και μεμονωμένοι αγρότες. Κι αυτό διότι εφόσον τηρούν βιβλία εσόδων – εξόδων, καθώς θεωρούνται κατά μία έννοια ελευθεροεπαγγελματίες, για τους οποίους υπάρχει ήδη ο νόμος Κατσέλη.

Η συζήτηση επί του νομοσχεδίου συνεχίζεται και την Τετάρτη 12/4 αλλά μετά την εορταστική περίοδο του Πάσχα.

ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ

Εξωδικαστικός μηχανισμός ρύθμισης οφειλών επιχειρήσεων

ΥΠΟΜΝΗΜΑ ΣΕΚ  

Ρύθμιση των κτηνοτροφικών- πτηνοτροφικών οφειλών

Α) Δάνεια με την εγγύηση του  ελληνικού  δημοσίου

  • Ρύθμιση οφειλών  κτηνοτροφικών  εκμεταλλεύσεων με την εγκύκλιο 100/2001 της ΑΤΕ.
  • Ρύθμιση οφειλών των πτηνο-κτηνοτροφικών εκμεταλλεύσεων» που είχαν δοθεί το 2007 για την αγορά ζωοτροφών.
  • Ρύθμιση οφειλών πτηνοτροφικών εκμεταλλεύσεων  για δάνεια που δόθηκαν την περίοδο της γρίπης των πτηνών το 2007 – 2008.

Β) Κόκκινα  και άλλα δάνεια σε όλες τις τράπεζες

Σημαντικό μέρος των οφειλών των δανείων αυτών πληρώθηκαν από τους κτηνοτρόφους, ωστόσο ακολούθησε η οικονομική κρίση το 2008, η οποία οδήγησε σε νέα αύξηση των τιμών των ζωοτροφών.

Η συνεχιζόμενη  πολυετής κρίση και τα μνημόνια επέφεραν μεγάλο πλήγμα στις πτηνο-κτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις και τεράστια αύξηση του κόστους παραγωγής.

Οι βασικοί  συντελεστές  διαμόρφωσής του κόστους παραγωγής κρέατος  γάλακτος  είναι  οι ζωοτροφές  και η  ενέργεια. Οι  τιμές στις ζωοτροφές αυξήθηκαν κατά 60% περίπου,  πέραν της αύξησης που είχε συντελεστεί το 2007 και η  ενέργεια  αυξήθηκε κατά 100% .

Παράλληλα ακολούθησαν οι μεγάλες ζημιές στον κλάδο μας και κυρίως στην αιγοπροβατοτροφία από δύο σοβαρές ασθένειες που αποδεκάτισαν  τα κοπάδια μας, τον καταρροϊκό πυρετό και την ευλογιά  η οποία  χτύπησε ιδιαίτερα την Αν Μακεδονία – Θράκη καθώς και η οζώδης δερματίτιδα στα βοοειδή.

Στη χοιροτροφία και την πτηνοτροφία μεγάλα χρηματικά ποσά δαπανήθηκαν για τη βελτίωση των εγκαταστάσεων  και  την προσαρμογή τους, σύμφωνα με τις απαιτήσεις της Ε.Ε.,  και μάλιστα χωρίς επιδοτήσεις.

Οι τιμές πώλησης σε κρέας και γάλα παρέμειναν στα ίδια επίπεδα ή μειώθηκαν σε σχέση με την περίοδο πριν την κρίση.

Για παράδειγμα το 1999 η τιμή/κιλό πώλησης του πρόβειου γάλακτος ήταν 285-335 δραχμές και σήμερα είναι 94 λεπτά του ευρώ.    Στις ζωοτροφές το 2001 η τιμή/κιλό  αγοράς τους καλαμποκιού και του κριθαριού ήταν 25 δρχ. και του τριφυλλιού 20 δραχμές.  Σήμερα η τιμή /κιλό  αγοράς στο καλαμπόκι και το κριθάρι  είναι 25 λεπτά του ευρώ και στο τριφύλλι 23 λεπτά του ευρώ, που σημαίνει αύξηση  300% περίπου.

Αν όλα αυτά συνδυαστούν με την  έλλειψη ρευστότητας, την αύξηση του συντελεστή φορολόγησης εισοδήματος κατά 100%   (από 13% σε 26 %)  τις επιβαρύνσεις του   νέου ασφαλιστικού για τους αγρότες- κτηνοτρόφους, την επιβολή του ΕΝ.Φ.Ι.Α, στις κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις,  μέσου του συμπληρωματικού  φόρου, την αύξηση του ΦΠΑ στα ζώντα ζώα και στις χονδροειδείς ζωοτροφές από  13% σε 24% αντιλαμβάνεται κανείς γιατί  η κτηνοτροφία και πτηνοτροφία βρίσκονται στο χείλος της καταστροφής, οι παραγωγοί εγκαταλείπουν μαζικά το επάγγελμα και δεν ενδιαφέρονται νέοι να  ενταχθούν και να ασχοληθούν με τον κλάδο.

Όλα αυτά είχαν ως αποτέλεσμα:

Οι  κτηνοτρόφοι και οι πτηνοτρόφοι να είναι υπερχρεωμένοι, να μην  έχουν εισόδημα  για να αποπληρώσουν τις οφειλές τους και να εγκαταλείπουν το επάγγελμα.

Η ελληνική παραγωγή τόσο  στο κρέας, κυρίως στο βόειο και  το χοίρειο, όσο και στο αγελαδινό γάλα υποχωρεί συνεχώς και  το εμπορικό αγροτικό ισοζύγιο επιβαρύνεται κατά 1.8 δις. € περίπου για εισαγωγές κρέατος και γαλακτοκομικών προϊόντων.

  • Στο βόειο κρέας η ελληνική αγορά εισάγει το 80 % τουλάχιστον των αναγκών της, σε μορφή σφάγιου και ζώντων ζώων με αξία 406 εκ € περίπου το 2015. Αντίστοιχα στο χοίρειο κρέας, η κάλυψη της εγχώριας ζήτησης  έπεσε  κάτω από 30%, δαπανώντας  για εισαγωγές ετησίως την τελευταία πενταετία πάνω από 400 εκ. €.
  • Στο αγελαδινό γάλα εισάγουμε  60% τουλάχιστον των αναγκών μας  αλλά και στο αιγοπρόβειο γάλα  γίνονται επίσης εισαγωγές.

Για να μπορέσει η κτηνοτροφία και  η πτηνοτροφία να επιβιώσει στα πλαίσια της επικείμενης ψήφισης από τη Βουλή  του σχεδίου νόμου  «Εξωδικαστικός μηχανισμός ρύθμισης οφειλών επιχειρήσεων»  ζητάμε να υπάρξει ειδική διάταξη για γενναία ρύθμιση των κτηνοτροφικών χρεών ώστε να μπορέσουν να επιβιώσουν οι κτηνοτροφικές  εκμεταλλεύσεις και να συνεχίσουν να παράγουν.   

Συγκεκριμένα ζητάμε:

Α) Για τα εγγυημένα από το ελληνικό δημόσιο δάνεια

Να ανακληθούν τα χρέη από το Δημόσιο Ταμείο

Διαγραφή του συνόλου των τόκων (συμβατικών και υπερημερίας), διαγραφή ενός μεγάλου ποσοστού του κεφαλαίου (30-50%)  και αποπληρωμή του υπολοίπου με ρύθμιση για τουλάχιστον 15 χρόνια με χαμηλό επιτόκιο. Τα 3 πρώτα χρόνια πληρωμή μόνο των τόκων.

Β) Κόκκινα δάνεια

Γενναία ρύθμιση η οποία θα βοηθήσει τους κτηνοτρόφους να συνεχίσουν να παράγουν και να αποπληρώσουν. Διαγραφή των τόκων πάσης φύσεως, διαγραφή μέρους  του κεφαλαίου και αποπληρωμή του υπολοίπου με ρύθμιση για τουλάχιστον 15 χρόνια με χαμηλό επιτόκιο. Τα 3 πρώτα χρόνια πληρωμή μόνο των τόκων.

Σας υποβάλουμε ταυτόχρονα «Σχέδιο Εθνικής Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης της Κτηνοτροφίας», που έχει επεξεργαστεί ο ΣΕΚ και το οποίο σε συνδυασμό με την υλοποίηση της πρότασης για τη ρύθμιση των οφειλών των κτηνοτροφικών εκμεταλλεύσεων  θα  συμβάλει στην ανασυγκρότηση του κλάδου και  στην έξοδο της χώρας μας από την κρίση.

Σχέδιο Εθνικής Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης της κτηνοτροφίας

Το Σχέδιο Εθνικής Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης της Κτηνοτροφίας που αποτυπώνεται στη συνέχεια αποτελεί κείμενο συνοπτικής παρουσίασης των βασικών κατευθύνσεων και μέτρων, των ζητημάτων και των αναγκών που χρήζουν αντιμετώπισης και συντείνουν στην εδραίωση του κλάδου της κτηνοτροφίας ως βασικό άξονα της οικονομικής δραστηριότητας της Ελλάδας.

Το στρατηγικό σχέδιο για τη βιωσιμότητα και την ανάπτυξη της κτηνοτροφίας του ΣΕΚ στo σύνολό του αλλά και κατά τομέα, έχει παρουσιαστεί και επικοινωνηθεί επανειλημμένα στους αρμόδιους φορείς, στον τύπο και σε ειδικά συνέδρια για την κτηνοτροφία.

Συνοπτική απεικόνιση των δεδομένων του κλάδου: Ο κλάδος της κτηνοτροφίας έχει ιδιαίτερη σημασία για την αγροτική οικονομία και τη συνολικότερη οικονομία της χώρας και συμβάλλει ουσιαστικά στην περιφερειακή αγροτική ανάπτυξη και στη διατήρηση του κοινωνικού ιστού της υπαίθρου. Παράγει εξαιρετικά ποιοτικά προϊόντα υψηλής διατροφικής αξίας, πολλά από οποία είναι ΠΟΠ µε κυριότερα το τυρί φέτα (ΠΟΠ). Με την κτηνοτροφία απασχολούνται περίπου 500.000 άτομα στη χώρα μας και χιλιάδες επιχειρήσεις, κυρίως μικρομεσαίες, δραστηριοποιούνται στη μεταποίηση, το εμπόριο, τις μεταφορές και εξαρτώνται από την κτηνοτροφική παραγωγή.

Η κτηνοτροφία σε αριθμούς:

Παραγόμενο κρέας και % Αυτάρκειας (2014)

Ζωικό είδος

Ποσότητα  κρέατος (τόνοι)

Αυτάρκεια

Πουλερικά

187.766

77,5%

Χοίροι

114.805

30%

Αιγοπρόβατα

108.769

88,5%

Βοοειδή

58.956

20,0%

Λοιπά είδη

3.969

40,3%

 

Παραγόμενο γάλα  και % Αυτάρκειας (2015)

Είδος γάλακτος

Ποσότητα γάλατος (τόνοι)

Αυτάρκεια (εκτίμηση)

Αγελαδινό γάλα

602.329

40%

Πρόβειο γάλα

539.641

94%

  Γίδινο γάλα

127.903

100%

 

Παραγόμενα προϊόντα Ζωϊκής προέλευσης (2015)

Παραγόμενο είδος

Ποσότητα (τόνοι)

Γιαούρτι

114.000

Τυριά ΠΟΠ

 Εκ των οποίων

 

105.000

95.000 τόνοι είναι ΦΕΤΑ ΠΟΠ που από τις εξαγωγές της έρχονται πάνω από  300 εκ.€.

Αβγά

110.000

Μέλι

20.000

 

Παράλληλα, η κτηνοτροφία απορροφά το 1/3 της φυτικής παραγωγής και μπορεί επίσης να λειτουργήσει ως ατμομηχανή για την ελληνική γεωργία.

Η κτηνοτροφία, όμως, σήμερα, έχει ξεπεράσει τα όρια της παραγωγικής της επιβίωσης. Η απουσία εθνικής στρατηγικής, η αδυναμία επίλυσης χρόνιων προβλημάτων του κλάδου (αδειοδότηση στάβλων, έλλειψη εθνικού σχεδίου γενετικής βελτίωσης, διαχείριση βοσκοτόπων, η έλλειψη οργάνωσης της παραγωγικής βάσης  κ.ά), οι εφαρμοζόμενες μνημονιακές πολιτικές, η υπερφορολόγηση, η υπερχρέωση και η έλλειψη ρευστότητας, οδήγησαν τον κλάδο σε διαρκή συρρίκνωση. Μειώνεται η κτηνοτροφική παραγωγή, μειώνεται το ζωικό κεφάλαιο, λιγοστεύει το ανθρώπινο δυναμικό και επιβαρύνεται το εμπορικό αγροτικό ισοζύγιο κατά 1.869 εκατ. € (στοιχεία εισαγωγών γαλακτοκομικών και κρέατος 2015).

Το σημαντικότερο όμως πρόβλημα είναι η μειωμένη ανταγωνιστικότητα του τομέα (που προκαλεί μείωση του εισοδήματος των κτηνοτρόφων), γεγονός το οποίο οφείλεται κυρίως στο υψηλό κόστος παραγωγής και στη χαμηλή τιμή πώλησης των παραγόμενων προϊόντων.

Α) Άξονες άμεσης στρατηγικής για την επιβίωση της κτηνοτροφίας

  1. Γενναία ρύθμιση των κτηνοτροφικών χρεών για την επιβίωση των κτηνοτροφικών εκμεταλλεύσεων, με διαγραφή ενός μεγάλου ποσοστού του κεφαλαίου και του συνόλου των τόκων. Αποπληρωμή του υπολοίπου με ρύθμιση για τουλάχιστον 20 χρόνια με χαμηλό επιτόκιο. Τα 3 πρώτα χρόνια πληρωμή μόνο των τόκων. Ταυτόχρονα πρέπει να διασφαλιστεί -και θα αγωνιστούμε με κάθε μέσο για αυτό- ότι κανένας στάβλος δεν θα περάσει στα χέρια των funds και των τραπεζιτών.
  2. Εξασφάλιση ρευστότητας για τις κτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις με χαμηλότοκα δάνεια. Διαφορετικά, είναι σχεδόν αδύνατη ακόμα και η πιο απλή οικονομική δραστηριότητα.
  3. Μείωση των ιδιαίτερα υψηλών φορολογικών επιβαρύνσεων και ιδιαίτερα του ΦΠΑ στα ζώντα ζώα και στις χονδροειδείς ζωοτροφές από 24% στο 13%, με προοπτική να πάει στο 8%. Απαλλαγή των παραγωγικών μας ακίνητων (στάβλοι, αποθήκες, χωράφια) από κάθε φόρο, συμπεριλαμβανομένου και του ΕΝΦΙΑ και ιδιαίτερα του συμπληρωματικού φόρου.
  4. Μείωση του συντελεστή φόρου εισοδήματος αγροτών-κτηνοτρόφων
  5. Κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος 
  6. Χτύπημα των ελληνοποιήσεων,  υιοθετώντας την εφαρμογή ενός ολοκληρωμένου πληροφοριακού  συστήματος ιχνηλασιμότητας  ΄από τον στάβλο στο πιάτο΄ σε εθνικό επίπεδο, από το οποίο, πέραν της ιχνηλάτισης των ζώων και  των παραγώγων τους  θα μπορεί να προκύψει ένα αξιόπιστο σύστημα παρακολούθησης των ισοζυγίων γάλακτος και κρέατος. Τα δεδομένα αυτά σε συνδυασμό με  την υποχρεωτική αναγραφή της προέλευσης των κρεάτων στην ταμειακή μηχανή και της χώρας προέλευσης της πρώτης ύλης στο γάλα και στα γαλακτοκομικά προϊόντα,θα διευκολύνουν  και θα  κάνουν  πιο αποτελεσματικό και στοχευμένο το έργο του ελεγκτικού μηχανισμού,  προστατεύοντας μ΄ αυτό τον τρόπο τον Έλληνα κτηνοτρόφο,  τον καταναλωτή και εντέλει την εθνική οικονομία.
  7. Ανάμεσα στις βασικές παραμέτρους που συμβάλουν καθοριστικά στην ανάπτυξη της ελληνικής κτηνοτροφίας είναι ο τομέας των βοσκοτόπων. Για να υπάρξει μόνιμη και ολοκληρωμένη λύση στο θέμα αυτό, προϋπόθεση αποτελεί η σύνταξη των διαχειριστικών σχεδίων βόσκησης, σύμφωνα με τις ανάγκες της χώρας και του κλάδου, το οποίο θα είχε ήδη επιλυθεί, εάν είχε υλοποιηθεί το Σχέδιο Δράσης που είχε υποβάλει ο ΣΕΚ στο ΥΠΑΑΤ. Πέραν βέβαια των επιλέξιμων βοσκοτόπων που διασφαλίζουν τις επιδοτήσεις, θα πρέπει να δοθούν στους κτηνοτρόφους και επιπλέον βοσκότοποι με στόχο την ανάπτυξη της κτηνοτροφίας και τη μείωση του κόστους παραγωγής.
  8. Οριστική επίλυση του ζητήματος της αδειοδότησης των κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων της χώρας, με απλοποίηση των διαδικασιών έκδοσης και άρση των γραφειοκρατικών εμποδίων.

Β) Άξονες μακροπρόθεσμης στρατηγικής για την εδραίωση της κτηνοτροφίας

Παράλληλα, με παραπάνω μέτρα που θα εξασφαλίσουν τη βιωσιμότητα, θα πρέπει να υιοθετηθεί και να υλοποιηθεί με συνέπεια το αναγκαίο στρατηγικό σχέδιο, με βασικούς άξονες:

1.      Την αύξηση της  ανταγωνιστικότητας του τομέα: Η χαμηλή ανταγωνιστικότητα  οφείλεται κυρίως στο υψηλό κόστος παραγωγής, στη χαμηλή τιμή πώλησης των παραγόμενων προϊόντων και στην  αδυναμία ανάδειξης των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών τους. Το υψηλό κόστος παραγωγής είναι αποτέλεσμα της χαμηλής παραγωγικότητας συγκριτικά με τις γενετικά καθορισμένες δυνατότητες των εκτρεφόμενων γενοτύπων ζώων, καθώς και του υψηλού κόστους εισροών (δαπάνες διατροφής και ενέργειας). Βασικοί παράγοντες  για την χαμηλή παραγωγικότητα είναι η υγεία, η αναπαραγωγή (συμπεριλαμβανομένης της γενετικής βελτίωσης), οι συνθήκες εκτροφής, η διατροφή  η εκπαίδευση-κατάρτιση του ανθρώπινου δυναμικού που απασχολείται στις εκτροφές. Οι παρεμβάσεις λοιπόν πρέπει να είναι στη λογική της καταπολέμησης των αιτίων που τις προκαλούν.

  • Μείωση του υψηλού κόστους των εισροών και κυρίως των βασικών συντελεστών διαμόρφωσής του, δηλαδή των ζωοτροφών και της ενέργειας. Για να πετύχουμε όσο το δυνατόν μεγαλύτερη επάρκεια της χώρας σε ζωοτροφές και ιδιαίτερα σε πρωτεϊνούχες, θα πρέπει να αξιοποιηθεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο η νέα πρόταση του ΥΠΑΑΤ για τις συνδεδεμένες ενισχύσεις που θα ισχύσουν από το τρέχον έτος, να ενεργοποιηθούν επενδυτικά σχέδια, στα πρότυπα των «Μικρών Σχεδίων Βελτίωσης», προϋπολογισμού έως 100.000 ευρώ για κτηνοτρόφους που παράγουν οι ίδιοι ζωοτροφές καθώς και άλλα διαθέσιμα μέτρα.   (με έμφαση στην αξιοποίηση υποπροϊόντων, παραπροϊόντων, αξιοποίηση βοσκοτόπων). Για τη μείωση του κόστους ενέργειας είναι απαραίτητο να αξιοποιηθούν ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, όπως για παράδειγμα η παραγωγή ενέργειας με εγκατάσταση φωτοβολταϊκών στις στέγες των στάβλων ή με μικρές ανεμογεννήτριες με σκοπό την ιδιοκατανάλωση.  
  • ∆ημιουργία τράπεζας γενετικού υλικού ντόπιων φυλών αγροτικών ζώων (αιγοπροβάτων. αγελάδων κ.ά) – Εθνικό σχέδιο γενετικής βελτίωσης και αξιοποίηση των φυλών των αγροτικών ζώων, ως βασικό εργαλείο αυτοτροφοδοτούμενης ανάπτυξης. Ο ΣΕΚ έχει καταθέσει τις προτάσεις του για τη στήριξη της Γενετικής Βελτίωσης, την αξιοποίηση των ζωικών γενετικών πόρων της χώρας και την ενίσχυση των Κέντρων Γενετικής Βελτίωσης, έτσι ώστε να διατηρήσουμε και να βελτιώσουμε τις ελληνικές φυλές αγροτικών ζώων που έχουν απομείνει και κινδυνεύουν με εξαφάνιση και να οδηγηθούμε  μέσω αυτής σε αύξηση της παραγωγικότητας.
  • Ανάπτυξη και εφαρμογή πρωτοκόλλων ολοκληρωμένης διαχείρισης για τη βελτίωση της υγείας, της αναπαραγωγής, της παραγωγικότητας και, τελικά, της βιωσιμότητας των εκμεταλλεύσεων.
  • Ενσωμάτωση στις κτηνοτροφικές επιχειρήσεις των νέων ηλεκτρονικών τεχνολογιών (μηχανικό άρμεγμα, ηλεκτρονική σήμανση ζώων, ηλεκτρονικά προγράμματα διαχείρισης, αυτοματισμοί στη καταγραφή των ατομικών αποδόσεων και των ποιοτικών χαρακτηριστικών των παραγόμενων προϊόντων κ.λπ.)
  • Βελτιστοποίηση της διατροφής (χρήση νέων ή εναλλακτικών ζωοτροφών, αξιοποίηση υποπροϊόντων, παραπροϊόντων, εγχώρια παραγωγή πρωτεϊνούχων ζωοτροφών εφαρμογή εποχιακών σιτηρεσίων κ.λπ.) και των σταβλικών εγκαταστάσεων με στόχο πρότυπα συστήματα παραγωγής που θα αναδεικνύουν την δυναμική και την ποιοτική σταθερότητα των παραγόμενων προϊόντων ζωικής προέλευσης.
  • Επιστημονική στήριξη και εκπαίδευση των κτηνοτρόφων: Απαιτείται η στενή συνεργασία των κτηνοτρόφων με  εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό   καθώς επίσης εκπαίδευση, κατάρτιση και ενημέρωση του ανθρώπινου δυναμικού, με στόχο τη διάχυση σύγχρονης γνώσης, την αποδοχή και εφαρμογή των σύγχρονων πρωτοκόλλων ολοκληρωμένης διαχείρισης, την εμπέδωση «επιχειρηματικής» νοοτροπίας και την ανάδειξη ορθών διαχειριστικών πρακτικών.
  • Σύνδεση της έρευνας με τις πραγματικές ανάγκες των κτηνοτρόφων. Ανάπτυξη έρευνας για τον έλεγχο και εκρίζωση ζωονόσων, τις επιδράσεις της κλιματικής αλλαγής στη γεωργία και την κτηνοτροφία κ.ά.
  • Οργάνωση παραγωγικής βάσης. θα πρέπει οι Οργανώσεις Παραγωγών, και ιδίως οι Συνεταιρισμοί, να έχουν στρατηγικό ρόλο στην ανασυγκρότηση του κλάδου, ώστε να εξασφαλιστούν οικονομίες κλίμακας με στόχο τις ανταγωνιστικές τιμές, τη μείωση του κόστους παραγωγής κ.ά.
  • Πιστοποίηση και προώθηση καινοτόμων ποιοτικών κτηνοτροφικών προϊόντων, με την εκμετάλλευση και των επιδοτούμενων προγραμμάτων, όπως αυτών του ΕΣΠΑ. Πρέπει επίσης να ενισχύσουμε τον εξαγωγικό προσανατολισμό των ποιοτικών προϊόντων μας. Έχουμε ήδη σημειώσει θετικά αποτελέσματα , αλλά μπορούμε να διευρύνουμε και να αναπτύξουμε την εξαγωγική μας παρουσία και με περισσότερα ποιοτικά τυροκομικά προϊόντα.

Επιπλέον των παραπάνω θα πρέπει να  δοθούν ισχυρά κίνητρα σε νέους που επιθυμούν να ασχοληθούν με τη ζωική παραγωγή και να απλουστευτούν οι διαδικασίες ένταξής τους σε προγράμματα καθώς και να ενισχυθούν οι επενδύσεις για σύγχρονες κτιριακές κατασκευές και υποδομές προσαρμοσμένες στα εδαφοκλιματολογικά δεδομένα της χώρας μας,  με απλοποίηση των διαδικασιών ένταξης των κτηνοτρόφων σε επενδυτικά προγράμματα (ΠΑΑ 2015-2020, επενδυτικός νόμος κ.ά.).

Είναι απαραίτητο, ενόψει της συζήτησης που έχει ήδη ξεκινήσει για τη νέα ΚΑΠ μετά το 2020, να διασφαλίσουμε ότι οι ενισχύσεις θα δοθούν σε αυτούς που πραγματικά παράγουν και δη ποιοτικά, να αυξηθεί το ποσοστό των συνδεδεμένων ενισχύσεων κ.ά.

Ο πρωτόγνωρος φέτος χειμώνας δημιούργησε πολλά προβλήματα στην κτηνοτροφία και κύρια στην αιγοπροβατοτροφία και βοοτροφία και ιδιαίτερα στις ορεινές περιοχές όπου ακόμη το χιόνι δεν έχει λιώσει. Υπήρξαν πολλές απώλειες  ζώων, ιδιαίτερα νεογέννητων.

Λόγω του μεγάλου και συνεχούς ψύχους σημειώθηκε κάθετη πτώση της παραγωγής γάλακτος σε όλες τις περιοχές της χώρας, αδυναμία τροφοδότησης με ζωοτροφές στις αποκλεισμένες περιοχές και ζημιές στις υποδομές των κτηνοτροφικών εκμεταλλεύσεων.

H απώλεια εισοδήματος για τους κτηνοτρόφους είναι πολύ μεγάλη και ζητάμε μέτρα στήριξης:

  • Άμεση αποζημίωση από τον  ΕΛΓΑ των θανόντων από την κακοκαιρία ζώων.
  • Να δρομολογηθεί πρόγραμμα ΠΣΕΑ για κάλυψη των ζημιών σε υποδομές.
  • Αποζημίωση απώλειας γάλακτος είτε από de minimis είτε από άλλα  κοινοτικά ή εθνικά προγράμματα.
  • Αναστολή για ένα χρόνο των  οφειλών των  πληγέντων κτηνοτρόφων άτοκα.

Είναι επιτακτική πλέον η ανάγκη η χώρα μας να θέσει σε εφαρμογή Εθνική Στρατηγική Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης της Κτηνοτροφίας. Αυτός είναι ο σίγουρος δρόμος για την αντιμετώπιση των κρίσιμων προβλημάτων αλλά και των μεγάλων προκλήσεων που χαρακτηρίζουν τον κλάδο μας και γενικότερα τον αγρο-διατροφικό τομέα και να πάμε μπροστά.

Μια εθνική στρατηγική χτίζεται, βέβαια, με τη συμμετοχή των φορέων που εκπροσωπούν τους αγρότες-κτηνοτρόφους, και ο ΣΕΚ βρίσκεται στην πρώτη γραμμή αυτού του αγώνα.