Αίτημα επικαιροποίησης της τελωνειακής ένωσης ΕΕ-Τουρκίας

KHPOI-EVROS-sinora
Για να ανταπεξέλθει ένα προϊόν στα εμπόδια εξαγωγής προς την Τουρκία, πρέπει να είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστικό και η συμφωνία της ΕΕ δεν διευκολύνει τις εξαγωγές.

Ηεπικαιροποίηση της τελωνειακής ένωσης μεταξύ της ΕΕ και Τουρκίας θα επιτρέψει στα θρακιώτικα προϊόντα –και όχι μόνο– να είναι ανταγωνιστικά και να εξάγονται στην μεγάλη γειτονική αγορά. Αυτήν τη στιγμή, η κίνηση προϊόντων από τον Έβρο προς την Τουρκία είναι ελάχιστη, συγκριτικά με την κίνηση προς τη Βουλγαρία, λόγω της μονομερούς επιβολής τελωνειακών δασμών και μη δασμολογικών φραγμών σε παραγόμενα στην ΕΕ εμπορεύματα, από την Τουρκία.

Δυο μέτρα και δυο σταθμά

«Η συνθήκη της τελωνειακής ένωσης ΕΕ-Τουρκίας προβλέπει μέτρα και απαλλαγές προς τα τουρκικά προϊόντα, ειδικά λόγω της ισχυρής μεταποιητικής δυνατότητας της τουρκικής οικονομίας, η οποία ως γνωστόν στηρίζεται σε ένα ιδιότυπο καθεστώς αυξομείωσης δασμών, έτσι ώστε τα τουρκικά προϊόντα να είναι ανταγωνιστικότερα για κατανάλωση εντός Τουρκίας και να καθίσταται δύσκολη η εισαγωγή προϊόντων που ανταγωνίζονται τα τουρκικά» εξηγεί στην «ΥΧ» ο πρόεδρος του Δικτύου Συνδέσμων Βιοτεχνιών Βιομηχανιών Ακριτικών Περιοχών και Συνδέσμου Έβρου, Χρήστος Γιορδαμλής, αναφέροντας ως παράδειγμα ότι στα σκόρδα μπαίνουν 170% δασμοί. Επισημαίνει ότι η συμφωνία χρειάζεται να επικαιροποιηθεί και «να εξασφαλίζει την αγαστή συνεργασία των δύο μερών, χωρίς να δημιουργεί στρεβλώσεις», προσθέτοντας πως «είναι ευκολότερο να αγοράσεις από την Τουρκία, παρά να εξάγεις».

Επικεντρώνοντας στις παραμεθόριες επιχειρήσεις, ο κ. Γιορδαμλής αναφέρεται στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν. Δεν υπάρχουν ολοκληρωμένες υποδομές στα τουρκικά τελωνεία για να υποδεχτούν οδικές μεταφορές, με αποτέλεσμα να απαιτείται σημαντικός χρόνος για τους απαραίτητους εργαστηριακούς ελέγχους μέχρι να ληφθούν αποτελέσματα, κάτι που δεν ισχύει στα αντίστοιχα λιμάνια εισόδου, όπως αυτό της Κωνσταντινούπολης. «Επομένως, για μια επιχείρηση, είναι συχνά ευκολότερο να στείλει κοντέινερ από τη θαλάσσια οδό. Το δεύτερο σημαντικό αντικίνητρο είναι ότι τα επεξεργασμένα προϊόντα, που παράγονται στην περιοχή, είναι ουσιαστικά αδύνατο να περάσουν τα εμπόδια που θέτει το τουρκικό κράτος, ώστε να βρουν θέση στα ράφια. Θεωρούμε ότι η ΕΕ δεν το προέβλεψε στις συνθήκες που διαπραγματεύεται με την Τουρκία και δημιουργεί τεχνητά σύνορα, εμποδίζοντας την ανάπτυξη επιχειρήσεων που ανήκουν στην ΕΕ και βρίσκονται σε όμορες με την Τουρκία περιοχές».

Εμπόδια

Είναι χαρακτηριστικό ότι η τιμή που λαμβάνει ένας Εβρίτης αγρότης για έναν τόνο σιταριού, είναι χαμηλότερη από αυτήν του Θεσσαλονικιού. Για τον κ. Γιορδαμλή, είναι απόρροια της απουσίας πολιτικού σχεδιασμού και συνδυασμένων μεταφορών. «Η οδική μεταφορά είναι η ακριβότερη, και στην περιοχή μας δεν υπάρχει αξιοποίηση των λιμανιών». Επίσης, μόλις πρόσφατα επανήλθε η σιδηροδρομική σύνδεση Θεσσαλονίκη-Αλεξανδρούπολη. Το στοίχημα της ανταγωνιστικότητας είναι δύσκολο για παραγωγούς και μεταποιητές του ακριτικού Έβρου.