Θεσσαλονίκη – Βόρεια Ελλάδα: Κόμβος Διευρωπαϊκών Μεταφορών

Η υπερτοπική προοπτική της πόλης έμεινε στα λόγια και δεν έγινε πράξη

Θεσσαλονίκη - Βόρεια Ελλάδα: Κόμβος Διευρωπαϊκών Μεταφορών

Η συζήτηση περί ανάπτυξης της χώρας, για την οποία γίνεται έντονα λόγος στην παρούσα πολιτική και οικονομική συγκυρία, μας προσφέρει την ευκαιρία να επαναπροσδιορίσουμε τους στόχους, εστιάζοντας στα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα, που αποτελούν και τμήμα της ταυτότητάς μας.

Ειδικά στην περίπτωση της Θεσσαλονίκης, αυτή η συζήτηση δεν έγινε αποτελεσματικά τα προηγούμενα χρόνια. Ο αναπτυξιακός προσανατολισμός της πόλης, η αλληλεπίδρασή της με τον βαλκανικό της περίγυρο και η ανάδειξή της σε εμπορικό και διαμετακομιστικό κέντρο της Νοτιοανατολικής Ευρώπης απασχόλησαν τη δημοσιότητα κατά καιρούς με τη μορφή συνθηματολογίας, όχι όμως ως μέρος ενός ευρύτερου και υλοποιήσιμου σχεδίου.

Η υπερτοπική προοπτική της Θεσσαλονίκης έμεινε στα λόγια και δεν έγινε πράξη, όπως συνήθως συμβαίνει με την εγχώρια πολιτική. Διαπιστώνουμε συχνά ότι η πολιτική των έργων δεν είναι δημοφιλής στην Ελλάδα, καθώς απαιτεί κόπο, συγκέντρωση, αντικειμενική θεώρηση και δεν εγγυάται πάντα ένα καλό εκλογικό αποτέλεσμα.

Στον αντίποδα, η πολιτική των λόγων εξαντλείται σε ανέξοδες υποσχέσεις, πρακτικές lifestyle, δημοσιότητα και φώτα, κερδίζοντας, για τους παραπάνω λόγους, μεγάλο μερίδιο στην πολιτική ζωή, κάτι για το οποίο έχουμε ευθύνη οι περισσότεροι.

Τα έργα όμως μένουν, όταν τα φώτα σβήνουν. Ήρθε η ώρα να περάσουμε από τα λόγια στις πράξεις, αντιλαμβανόμενοι τη Θεσσαλονίκη ως κομβικό σημείο ενός συνολικού δικτύου υποδομών, με την ευκαιρία που προσφέρουν τα διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών, τα οποία αναπτύσσονται στην Ευρώπη ήδη από τη δεκαετία του ’90. Πρόκειται για μια ευρωπαϊκή πολιτική, η οποία αποσκοπεί στην κατασκευή διαλειτουργικών υποδομών, εξασφαλίζοντας την ελεύθερη και άνετη διακίνηση προσώπων και προϊόντων εντός της ΕΕ, την καλή λειτουργία της κοινής αγοράς και κατ’ επέκταση την οικονομική και κοινωνική συνοχή της ΕΕ.

Τα έργα, τα οποία έχουν ήδη ολοκληρωθεί (Εγνατία Οδός), και εκείνα που ολοκληρώνονται (κάθετοι άξονες, αεροδρόμιο Θεσσαλονίκης, λιμάνια Ηγουμενίτσας, Αλεξανδρούπολης, Καβάλας και παραχώρηση ΟΛΘ) και οφείλονται αποκλειστικά στη μεγάλη προσπάθεια της κυβέρνησης ΝΔ – ΠΑΣΟΚ μας δείχνουν τον δρόμο.

* Στράτος Γ. Σιμόπουλος: Ηλεκτρολόγος μηχανικός, πρώην γενικός γραμματέας Δημοσίων Έργων