Τις επόμενες μέρες οι βασικοί άξονες για το υπαίθριο εμπόριο

Στο τέλος του μήνα, αναμένεται να δοθεί σε δημόσια διαβούλευση

Το ν/σ για το υπαίθριο εμπόριο δεν εξυγιαίνει το καθεστώς των μικρών αποσταγματοποιών, υποστηρίζουν οι επιχειρηματίες

Τις επόμενες μέρες πρόκειται να επιδοθούν στους φορείς των πωλητών (παραγωγών και επαγγελματιών) οι βασικοί άξονες του νομοσχεδίου που θα διέπει τη λειτουργία των λαϊκών αγορών και εν γένει του υπαίθριου εμπορίου, σε αντικατάσταση του σημερινού 4264/2014. Μάλιστα, στο τέλος του μήνα, αναμένεται να δοθεί σε δημόσια διαβούλευση.

Ο νέος νόμος αναμένεται να περιλαμβάνει μια σειρά από αλλαγές που θα διέπουν από την προκήρυξη των θέσεων μέχρι τη διαδικασία χορήγησης αδειών, απλοποίηση της διαδικασίας αδειοδότησης για τους παραγωγούς, αλλά και καθιέρωση ηλεκτρονικού μητρώου όπου θα βρίσκονται ανά πάσα στιγμή καταχωρημένα αναλυτικά δεδομένα γύρω από τη δραστηριοποίηση των πωλητών και τη λειτουργία των αγορών. Αξίζει να σημειωθεί ότι, όπως είχε αποκαλύψει από τον Ιανουάριο ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, Αντ. Παπαδεράκης σε συνέντευξη που παραχώρησε στην «ΥΧ», μεταξύ των στοχεύσεων του νέου πλαισίου είναι:

  • «Η ορθολογικοποίηση των αποδιδόμενων τελών (σ.σ. ημερήσιου τέλους) από τους πωλητές»,
  • «Η καθιέρωση ίδιων κανόνων για όλες τις άδειες ανεξαρτήτως του χρόνου ή του φορέα έκδοσής τους, με στόχο να υπάρχει μοναδικό καθεστώς χορήγησης, χωρικής και χρονικής ισχύος για κάθε τύπο άδειας»,
  • «Το άνοιγμα αγορών υπαίθριου εμπορίου στους παραγωγούς σε περισσότερα κανάλια διανομής για διάθεση των προϊόντων τους μέσω υπαίθριου εμπορίου»,
  • «Η ηλεκτρονικοποίηση των διαδικασιών»,
  • «Η ευελιξία στη δυνατότητα δημιουργίας αγορών από μέρους της τοπικής αυτοδιοίκησης και ένταξη και άλλων μορφών αγορών όπως οι αγορές χωρίς μεσάζοντες».

Σύμφωνα με πληροφορίες που επιβεβαιώνουν το ρεπορτάζ που δημοσίευσε όλο το προηγούμενο διάστημα η «ΥΧ», οι διατάξεις του νέου νόμου φέρνουν ένα «αυτοματοποιημένο» ηλεκτρονικό σύστημα κατανομής θέσεων, που θα βασίζεται στη διαδικασία της μοριοδότησης για κάθε ενδιαφερόμενο βάσει συγκεκριμένων κριτηρίων. Μεταξύ αυτών, εξετάζονται: H παλαιότητα της άδειας, η ηλικία του αδειοδοτούμενου, ο αριθμός των ανήλικων τέκνων του, αλλά, ως νέο κριτήριο, εξετάζεται η ένταξη εκείνου της παραβατικότητας (δηλαδή η δημιουργία point system). Ακόμη, η προκήρυξη και κατανομή των θέσεων θα γίνεται από τις περιφέρειες, αφού συλλέξουν από τους δήμους της αρμοδιότητάς τους τις κενές θέσεις που διαθέτουν. Επιπλέον, προτεραιότητα δίνεται στην καθιέρωση καθαρά εισοδηματικών κριτηρίων για την αδειοδότηση επαγγελματιών και μάλιστα βάσει του πραγματικού τους εισοδήματος.

Η αντιμετώπιση του χρόνιου προβλήματος των πωλητών που δηλώνουν «παραγωγοί», ενώ στην πραγματικότητα δραστηριοποιούνται ως επαγγελματίες, δηλαδή, οι ποσότητες προϊόντων που διακινούν δεν προέρχονται από δική τους παραγωγή, είναι μεταξύ των προτεραιοτήτων του υπουργείου. Προς αυτή την κατεύθυνση σχεδιάζεται η διασταύρωση των σχετικών στοιχείων που προκύπτουν από τις δηλώσεις ΟΣΔΕ με τα παραστατικά που συνοδεύουν τις ποσότητες που διακινούν στις λαϊκές αγορές.

Μελίνα Ζιάγκου