Το δεύτερο εξάμηνο του 2016 σώζει τις μειωμένες κρητικές εξαγωγές

Ελπίδα για το μέλλον η αναγνωρισιμότητα των προϊόντων του νησιού

Το δεύτερο εξάμηνο του 2016 σώζει τις μειωμένες κρητικές εξαγωγές

Με υποχώρηση που έφτασε το 11% έκλεισαν το 2016 οι κρητικές εξαγωγές, σύμφωνα με τα στοιχεία για το πρώτο 9μηνο του περασμένου έτους. Τα στοιχεία του Συνδέσμου Εξαγωγέων Κρήτης καταγράφουν μια ισχυρή πίεση που δέχθηκαν τα εξαγωγικά προϊόντα και κυρίως το ελαιόλαδο, όπως τόνισε ο πρόεδρος του Συνδέσμου, Αλκιβιάδης Καλαμπόκης, ο οποίος πάντως διευκρίνισε πως αναλύοντας τα στοιχεία, εκείνο το οποίο φαίνεται είναι ότι το δεύτερο εξάμηνο λειτούργησε μάλλον θετικά, αφού κατά το πρώτο εξάμηνο του 2016 η μείωση ήταν σε μεγαλύτερα επίπεδα.

«Το δεύτερο εξάμηνο θα μπορούσαμε να πούμε ότι βοήθησε στο να κλείσει η ψαλίδα της μείωσης. Κατά κάποιο τρόπο βοήθησε να μην είναι τόσο μεγάλη η μείωση και λειτούργησε ως μικρή διόρθωση της πτώσης του εξαμήνου Ιανουαρίου – Ιουνίου. Τελικά, η μείωση έφτασε στο 11% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2015, επιβεβαιώνοντας τις προβλέψεις μας για έντονες διακυμάνσεις».

Από την επεξεργασία των στοιχείων, τον Ιούλιο καταγράφηκε μείωση σε αξία που φτάνει το 25,6%, τον Αύγουστο αύξηση ίση με 29,9% και τον Σεπτέμβριο μείωση της τάξης του 11%, με τις κρητικές εξαγωγές, το συγκεκριμένο τρίμηνο, να μειώνονται κατά 7,7% και να αγγίζουν τα 133,9 εκατ. ευρώ, έναντι 145 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2015.
Συνολικά, το 9μηνο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου η μείωση ανέρχεται σε 11%, σε σύγκριση με το αντίστοιχο 9μηνο του 2015, με το σύνολο των εξαγωγών της Κρήτης να φτάνει τα 391 εκατ. ευρώ, έναντι των 440 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο περυσινό διάστημα. Η αναστροφή της θετικής πορείας των κρητικών εξαγωγών του 2015 φάνηκε από το κλείσιμο του 6μήνου, κατά το οποίο η μείωση των εξαγωγών άγγιξε σχεδόν το 13% (12,88%), φτάνοντας τα 257 εκατ. ευρώ, έναντι των 295 εκατ. ευρώ πέρυσι.

«Η σύγκριση, πάντως, δεν θα μπορούσε να είναι αντικειμενική. Ας μην ξεχνάμε ότι το 2015 ήταν η καλύτερη χρονιά για τις εξαγωγές και αυτό γνωρίζαμε εξαρχής ότι δεν θα βοηθούσε τα συγκριτικά στοιχεία, αν υπολογίσουμε τα προβλήματα που καταγράφηκαν και με την μειωμένη παραγωγή σταφυλιών», εξήγησε ο κ. Καλαμπόκης.

Προορισμοί 

Όσον αφορά τις αγορές για το 9μηνο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2016, πρώτη εξακολουθεί να έρχεται η Ιταλία με μερίδιο 29,2%, και δεύτερη η Γερμανία με μερίδιο 15%. Στην τρίτη θέση βρίσκεται η Αυστρία με μερίδιο 4,5%, και ακολουθούν οι ΗΠΑ και η Γαλλία με μερίδια 4,3% και 4,2% αντίστοιχα. Τη δεκάδα ολοκληρώνουν η Ολλανδία (3,9%), το Ηνωμένο Βασίλειο (3,3%), η Βουλγαρία (2,1%), η Δημοκρατία της Τσεχίας (2%) και η Ρουμανία (1,8%).

Παρά την πτωτική πορεία των εξαγωγών, η «γεωγραφία» των αγορών ενισχύει την αισιοδοξία και την ικανοποίηση των εξαγωγέων αφού, όπως τόνισε και ο πρόεδρος του Συνδέσμου, δείχνει ότι οι αγορές οι οποίες έχουν ανοίξει για τα κρητικά προϊόντα είναι απαιτητικές και σταθερές, όπως η Αυστρία, η Ολλανδία και οι ΗΠΑ, που άλλωστε βρίσκονται σταθερά στην πρώτη δεκάδα.

Ιταλία, Γερμανία και Αυστρία έχουν τα μεγαλύτερα μερίδια της αγοράς

«Από αυτό και μόνο το σημαντικό στοιχείο προκύπτει ότι τα κρητικά προϊόντα έχουν αποκτήσει αναγνωρισιμότητα και σταθεροποιούν την παρουσία τους σε αγορές πέρα από τις παραδοσιακές, κάτι που είναι πολύ σπουδαίο. Είναι αγορές που κάνουν δειλά βήματα γιατί επικεντρώνονται στην ποιότητα, αλλά είναι σταθερές. Στόχος, βέβαια, παραμένει το άνοιγμα σε νέες χώρες, αλλά μια τέτοια αφετηρία είναι ένα ιδανικό σημείο εκκίνησης της προσπάθειάς μας», εξήγησε ο κ. Καλαμπόκης.

Ιταλία, Γερμανία και Αυστρία έχουν τα μεγαλύτερα μερίδια της αγοράς

Παρά την προσπάθεια που κάνουν από μόνοι τους οι εξαγωγείς, προκειμένου να ανταπεξέλθουν μέσα στο δύσκολο επιχειρηματικό περιβάλλον που έχει διαμορφωθεί, εκείνο το οποίο επισημάνθηκε ήταν η ανάγκη δράσεων αλλά και συντονισμού όλων των εμπλεκομένων στο εξαγωγικό εμπόριο, για την ανάδειξη των συγκριτικών πλεονεκτημάτων και των ποιοτικών ιδιαιτεροτήτων των κρητικών προϊόντων. Προς αυτή την κατεύθυνση, άλλωστε, κινείται η Περιφέρεια Κρήτης, η Αγροδιατροφική Σύμπραξη και τα Επιμελητήρια, που αποτιμώνται ως δυνατά εργαλεία προς όφελος των εξαγωγικών επιχειρήσεων, αν και, όπως διευκρίνισε ο κ. Καλαμπόκης, χρειάζεται ακόμη μεγαλύτερη και ουσιαστικότερη συνεργασία μεταξύ τους. «Η χάραξη μιας περιφερειακής στρατηγικής εξαγωγών θα δημιουργήσει τις συνθήκες για ένα νέο παραγωγικό μοντέλο και την ενίσχυση των εξαγωγών της Περιφέρειας Κρήτης.

Ο ρόλος της κρίνεται ιδιαίτερα σημαντικός, καθώς έχει προχωρήσει στη σύσταση επιτροπής από εμπλεκόμενους φορείς και προσωπικότητες που ασχολούνται χρόνια με το ελαιόλαδο, την παραγωγική διαδικασία, την τυποποίηση, τις εξαγωγές, με στόχο τη χάραξη περιφερειακής στρατηγικής για τα επόμενα χρόνια και την προώθηση του σημαντικότερου εξαγώγιμου προϊόντος της Κρήτης».

gaia pedia - ηλεκτρονική αγροτική εγκυκλοπέδια