Map your Meal: Βήμα βήμα από το χωράφι μέχρι το πιάτο μας

Πόσο δίκαια και πράσινα είναι τα τρόφιμα στο πιάτο μας;

Βήμα βήμα από το χωράφι και την παραγωγή μέχρι το πιάτο μας

Πόσο πράσινα και πόσο δίκαια είναι τα προϊόντα που καταναλώνουμε; Ποια διαδρομή ακολουθούν από το χωράφι στο πιάτο μας; Απαντήσεις σε καίρια ερωτήματα των καταναλωτών έρχεται να δώσει το mobile application «Map your Meal», εφαρμογή που δημιουργήθηκε στο πλαίσιο ομώνυμου προγράμματος με την συνεργασία πέντε οργανώσεων από την Ελλάδα, την Κύπρο, την Βουλγαρία, την Αυστρία και το Ηνωμένο Βασίλειο.

«Σκοπός του εγχειρήματος είναι να ευαισθητοποιήσει τους καταναλωτές με smart phones, και κυρίως τους νέους, σε θέματα διατροφής», εξηγεί στην «ΥΧ» η Κέλλυ Γαρυφαλλή, project manager του έργου στην Ελλάδα από την Fair Trade Hellas. «Τι τρώμε, ποια διαδρομή ακολούθησε το προϊόν από τη στιγμή που καλλιεργήθηκε στο χωράφι μέχρι να φτάσει στο τραπέζι μας, ποιος ενεπλάκη ή τι στην όλη διαδικασία. Άρα, πόσο φιλικά είναι προς το περιβάλλον είναι τα προϊόντα που καταναλώνουμε και πόσο δίκαια έχουν παρασκευαστεί».

Πώς λειτουργεί; Αρχικά, ο καταναλωτής πρέπει να «κατεβάσει» την εφαρμογή στο κινητό του. Σκανάρει το barcode του προϊόντος, και αυτόματα -εφόσον το προϊόν υπάρχει στη βάση δεδομένων- εμφανίζονται στην οθόνη δύο στήλες, μία για το πόσο δίκαιο είναι το προϊόν (fairness) και μία για το πόσο πράσινο είναι (greenness), με ποσοστά, βάσει της μεθοδολογίας που ανέπτυξαν οι ερευνητές.

«Αν για παράδειγμα πατήσουμε πάνω στην στήλη greenness, δίνονται πληροφορίες για το νερό που χρειάστηκε για να παραχθεί το προϊόν, εάν περιέχει γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς, φοινικέλαιο, αν χρησιμοποιήθηκαν φυτοφάρμακα στην παραγωγή του, αν είναι ανακυκλώσιμη η συσκευασία του κ.ά.», επισημαίνει η κα Γαρυφαλλή. Αντίστοιχα, πληροφορίες εμφανίζει η στήλη για την δικαιοσύνη, που αφορά ζητήματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων, διαφάνειας, παιδικής εργασίας.

Παράλληλα, οι καταναλωτές γνωρίζουν αν το προϊόν που επιλέγουν ανήκει σε πολυεθνική εταιρεία ή όχι. Ταυτόχρονα, όμως, κι ενώ πρόκειται για μια διεθνή εφαρμογή, η Fair Trade Hellas έδωσε έμφαση για τη χώρα μας στα τοπικά προϊόντα. «Επειδή θέλουμε πραγματικά να στηρίξουμε τους τοπικούς παραγωγούς και τα τοπικά προϊόντα, δίνουμε ένα μπόνους –το οποίο ανεβάζει την βαθμολογία του προϊόντος– εάν αυτά τα προϊόντα είναι πράσινα και δίκαια», σημειώνει. Δεν είναι λίγοι, άλλωστε, οι παραγωγοί που έδειξαν ενδιαφέρον για την εφαρμογή.

Αυτή την στιγμή, η βάση δεδομένων αφορά 350 προϊόντα, τα οποία βρίσκουμε στα ελληνικά σούπερ μάρκετ, και η λίστα συνεχώς μεγαλώνει. Η διαδικασία είναι χρονοβόρα, λόγω του όγκου των πληροφοριών. Στα σχέδια των ερευνητών είναι στο μέλλον ο ίδιος ο καταναλωτής να έχει την δυνατότητα να προσθέτει προϊόντα στη βάση δεδομένων.

Γεωργία Μπόχτη