Χαμηλό βαθμό παίρνουν στην εξωστρέφεια οι Έλληνες μικρομεσαίοι

exagoges

Κενό εξωστρέφειας παρουσιάζουν οι ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις σε σχέση με τις αντίστοιχες ευρωπαϊκές, καθώς εξάγουν μόλις το 11% των πωλήσεών τους έναντι 18% που είναι ο μέσος όρος στην ΕΕ.

Η αρνητική αυτή απόκλιση, που καταγράφεται σε έρευνα που πραγματοποίησε η Εθνική Τράπεζα σε δείγμα 600 επιχειρήσεων, είναι εντονότερη στους κλάδους της πληροφορικής και των μηχανημάτων ενώ, αντίθετα, θετικότερη είναι η εικόνα στις κατηγορίες των τροφίμων και των ορυκτών, όπου οι ελληνικές επιδόσεις είναι υψηλότερες του ευρωπαϊκού μέσου όρου.

Η ΕΤΕ σημειώνει ότι περισσότερες από τις μισές εξωστρεφείς μικρομεσαίες επιχειρήσεις (1/3 στο σύνολο των ΜμΕ) κατάφεραν κατά τη διάρκεια της κρίσης να αυξήσουν την εξαγωγική τους δραστηριότητα. Προκειμένου, όμως, να πλησιάσουν τους ευρωπαϊκούς μέσους όρους, είναι πολύ πιθανό να απαιτηθούν συγχωνεύσεις, καθώς και πρόσβαση σε πηγές ρευστότητας.

Οι αναλυτές της τράπεζας κάνουν ειδική μνεία στους «στρατηγικούς εξαγωγείς», δηλαδή στο πλέον συνειδητοποιημένο κομμάτι των εξαγωγικών ΜμΕ, οι οποίες αποτελούν το 12% του συνόλου, καλύπτοντας το 21% των πωλήσεων του τομέα, και χαρακτηρίζονται από δύο στοιχεία:

  1. Έχουν διαχρονικά ως στρατηγική τους προτεραιότητα την κατάκτηση μεριδίων στις αγορές του εξωτερικού.
  2. Κατάφεραν να αυξήσουν την εξωστρέφειά τους κατά τη διάρκεια της κρίσης (με τις εξαγωγές να καλύπτουν πλέον το 34% των πωλήσεών τους, από 19% το 2008).

Η συνταγή της επιτυχίας

Οι βασικές πρακτικές που ακολούθησαν οι επιχειρήσεις αυτές ήταν:

  • Ισχυρή στόχευση στην αποτελεσματική διαχείριση κόστους και στην υιοθέτηση συσκευασίας υψηλής ανταγωνιστικότητας (υψηλή επένδυση σε marketing, branding και προώθηση).
  • Έμφαση στην αξιοποίηση των δομών clusters και των πλεονεκτημάτων δικτύωσης και συνεργιών που αυτά προσφέρουν.
  • Προτεραιότητα σε αναπτυγμένες αγορές Δυτικής Ευρώπης και Αμερικής, στις οποίες επιτυγχάνονται υψηλότερα περιθώρια κέρδους.

infographic-exagoges-min