Χοιρινό και κοτόπουλα στον δρόμο του αρνιού

Με δράσεις και προγράμματα που ξεκίνησαν να παίρνουν τον δρόμο τους, τόσο στην εσωτερική αγορά όσο και στις αγορές του εξωτερικού, για την προβολή του ελληνικού κρέατος, προχωρά η Εθνική Διεπαγγελματική Οργάνωση Κρέατος (ΕΔΟΚ).

Χοιρινό και κοτόπουλα στον δρόμο του αρνιού

Η αρχή έγινε με την έγκριση από την Κομισιόν προγράμματος 3 χρόνων προώθησης του αιγοπρόβειου κρέατος «Meet the Lamb» (προϋπολογισμού 3,2 εκατ. ευρώ) στις αγορές της Ιταλίας, της Ισπανίας και της Ελλάδας.

Επόμενο βήμα για την ΕΔΟΚ αποτελεί, σύμφωνα με το ρεπορτάζ της «ΥΧ», η προώθηση του χοιρινού κρέατος, του κοτόπουλου και των παρασκευασμάτων τους στις αγορές της Ευρώπης και τις τρίτες χώρες. Για τον λόγο αυτό, στις 20 Απριλίου, η ΕΔΟΚ κατέθεσε στην Κομισιόν δύο προγράμματα (διάρκειας 3 χρόνων) για την προώθηση των παραπάνω τύπων κρέατος, τα αποτελέσματα των οποίων αναμένεται να ανακοινωθούν Οκτώβρη – Νοέμβρη του 2017.

Το ένα εκ των προγραμμάτων αφορά τις αγορές της Γερμανίας, της Κύπρου και της Ελλάδας και το άλλο τρίτες χώρες (Λίβανο και Αραβικά Εμιράτα). Σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΕΔΟΚ, Λευτέρη Γίτσα, τόσο η Ελλάδα όσο και η Κύπρος και η Γερμανία «είναι καλές αγορές, στις οποίες διεισδύουν τα παρασκευάσματα όπως ο ελληνικός γύρος, κοτόπουλο και χοιρινό. Τα ποιοτικά αυτά προϊόντα πρέπει να τα αναδείξουμε και να τα περιφρουρήσουμε».

Στην πρόταση της ΕΔΟΚ για τα χοιρινά και τα κοτόπουλα, που κατέθεσε στην Κομισιόν, περιλαμβάνονται και οι καινοτομίες που γίνονται. Για παράδειγμα, όπως μας εξηγεί ο Λευτέρης Γίτσας, «γνωρίζουμε ότι από ένα σημαντικό κομμάτι του χοιρινού κρέατος δημιουργούνται επεξεργασμένα προϊόντα πολύ υψηλού επιπέδου όπως ο γύρος. Καινοτόμα προϊόντα που χρήζουν προωθητικών ενεργειών και έχουν σημαντική θέση για παράδειγμα στην αγορά της Γερμανίας, η οποία είναι πολύ ανταγωνιστική. Ωστόσο τα στα προϊόντα μας όπως ο γύρος, που εξάγονται υπάρχει μια τεχνογνωσία παρασκευής που δεν συναντάται αλλού στην Ευρώπη και αυτό πρέπει να το εκμεταλλευτούν οι Έλληνες παραγωγοί».

Αλλαντικά

Άλλο ένα προϊόν προς προώθηση είναι τα αλλαντικά, στα οποία έχει αντικατασταθεί το ζωικό λίπος με φυτικό, τα βιολογικά προϊόντα αλλά και τα κοτόπουλα ελευθέρας βοσκής, προϊόντα που η χώρα μπορεί να αναδείξει με ευκολία και σε ικανοποιητικές ποσότητες σε αγορές όπως αυτές στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και την Γερμανία. «Εμείς δεν μπορούμε να ανταγωνιστούμε ποσοτικά άλλες χώρες. Ποιοτικά, όμως, μπορούμε να έχουμε μια πολύ καλή θέση σε οποιαδήποτε αγορά του κόσμου», τονίζει.

Σε ό,τι αφορά το κοτόπουλο, όπως μας λέει ο πρόεδρος της ΕΔΟΚ, η ελληνική πτηνοτροφία είναι πολύ καλά οργανωμένη και αναπτυγμένη, ενώ έχει καταφέρει να προχωρήσει στην μεταποίηση και στα παραγόμενα προϊόντα με πάρα πολύ καλά αποτελέσματα. «Έχουμε την ευκαιρία, λοιπόν, με τέτοιου είδους προγράμματα προώθησης, ένα καλό και ποιοτικό προϊόν να περάσει τα ελληνικά σύνορα και να προβληθεί στις αγορές της Ευρώπης και σε τρίτες χώρες», προσθέτει.

Ανταποδοτικότητα

Σημαντικό εργαλείο για την εφαρμογή και το… τρέξιμο όλων των προγραμμάτων προώθησης του ελληνικού κρέατος, αποτελεί η εισφορά που πρέπει να καταβάλλει ο κάθε κτηνοτρόφος προς την ΕΔΟΚ. «Δεν πρόκειται για έναν ακόμη φόρο, μια εισφορά υποχρεωτική, όπως αυτές που επιβάλλονται στον κτηνοτρόφο χωρίς τη συμμετοχή και έγκρισή του. Και αυτό, γιατί έχει την έγκριση του ίδιου του κτηνοτρόφου, αφού πριν από 1,5 χρόνο, όταν θεσμοθετήθηκε, έγινε μια ευρεία διαβούλευση με τους εκπροσώπους όλων των ειδών κρεάτων και αποφασίστηκαν τα αντίστοιχα ποσά. Τα ποσά είναι τέτοια που μπορεί να τα δίνει κάποιος χωρίς να τον επιβαρύνουν σημαντικά και, συγχρόνως, έχουν άμεση ανταποδοτικότητα. Μάλιστα, πριν καν εισπράξουμε τις εισφορές αυτές, ξεκινήσαμε δράσεις όπως το πρόγραμμα που τρέχουμε αυτή την στιγμή, το Meet the Lamb, αλλά και τα προγράμματα που καταθέτουμε και αφορούν το χοιρινό κρέας και το κοτόπουλο. Όπως καταλαβαίνετε, η ανταποδοτικότητα αυτών των πολύ μικρών εισφορών είναι άμεση», σημειώνει ο κ. Γίτσας.

Να σημειωθεί ότι τα ποσά που πρέπει να καταβάλλουν οι κτηνοτρόφοι ετησίως είναι 5 με 5,5 ευρώ ανά τόνο για το αιγοπρόβειο, ενώ το μίνιμουμ της εισφοράς για 35.000 αιγοπροβατοτρόφους (από τους 95.000) είναι στο 1 ευρώ ανά τόνο, 0,50 ευρώ για το χοιρινό και 0,30 ευρώ ανά τόνο για τα πουλερικά.

«Είναι στο χέρι, λοιπόν, του κάθε κτηνοτρόφου, αλλά και του διακινητή, να συνεισφέρουν, να μην δυσανασχετούν και να το εκλάβουν ως ένα γεγονός που τους αφορά, χωρίς να τα περιμένουν όλα από το κράτος. Είναι πράγματα που πρέπει να τα κάνουμε εμείς για εμάς, γιατί είμαστε όλοι κτηνοτρόφοι και ξέρουμε καλύτερα από τον καθένα σε αυτόν τον τόπο που πονάει ο τομέας μας. Με τον τρόπο και το ποσοστό που μας αναλογεί πρέπει να δράσουμε ώστε να έχουμε και τα ανάλογα αποτελέσματα άμεσα, γιατί η εγκατάλειψη είναι εμφανής, η δυσανασχέτηση και η απογοήτευση είναι ακόμα πιο εμφανείς και διάχυτες», τονίζει ο πρόεδρος της ΕΔΟΚ.

Χοιρινό και κοτόπουλα στον δρόμο του αρνιού Η ΕΔΟΚ, όπως μας λέει ο Λευτέρης Γίτσας, με τη βοήθεια των εισφορών θα θωρακιστεί, ώστε να μπορέσει άμεσα να αντιμετωπίσει όλες τις καταστάσεις πριν να είναι αργά για την κτηνοτροφία, για τους παραδοσιακούς κρεοπώλες, τα σφαγεία κ.λπ., που όλοι αυτοί συνδέονται και αλληλεξαρτώνται. Συγχρόνως, χωρίς την ελληνική παραγωγή, ο Έλληνας καταναλωτής δεν θα έχει την ευκαιρία να βρει το εγχώριο κρέας στο ποσοστό που πρέπει: «Είναι άδικο αυτή η χώρα, που παράγει ποιοτικά προϊόντα, να πάψει να παράγει εξαιτίας της ανικανότητας των Ελλήνων εμπλεκομένων των επαγγελματικών στον κλάδο του κρέατος να συνεννοηθούν. Είναι λοιπόν η ώρα να συνεννοηθούμε και αυτή η εισφορά στοχεύει και προς αυτή την κατεύθυνση. Όλοι αυτοί οι κλάδοι πρέπει να κάτσουν σε ένα τραπέζι και να συζητήσουν ώστε να στηριχτεί ο κλάδος, να κερδίσουν όλοι και αυτό το κέρδος να το καρπωθεί και στο μέλλον ο Έλληνας καταναλωτής και τα παιδιά μας», επισημαίνει.

Meet the Lamb

Η πρώτη δράση του προγράμματος που ήδη τρέχει, το Meet the Lamb, έγινε στις 18 Μάρτη στην έκθεση Food Expo, στην διάρκεια της οποίας έγιναν επιδείξεις εύχρηστων κοπών για γρήγορο ψήσιμο και κατατέθηκαν προτάσεις παρασκευασμάτων πρόβειου κρέατος. «Με την εμπειρία που αποκομίσαμε, θα αποφασίσουμε όλοι μαζί οι εμπλεκόμενοι τι είδους κοπές πρέπει να έχουμε», τονίζει ο Λευτέρης Γίτσας.

Χοιρινό και κοτόπουλα στον δρόμο του αρνιού

Επόμενο βήμα θα είναι, αφού αποφασιστούν ποιες θα είναι οι κοπές, να προγραμματιστούν οργανωμένες εκπαιδεύσεις ανά την Ελλάδα για τους κτηνοτρόφους, επιδείξεις από σεφ με νέες συνταγές και τρόπο μαγειρέματος του αρνιού, του προβάτου και της γίδας, ενώ θα τονιστεί και η διατροφική αξία των παραπάνω κρεάτων. Μάλιστα, ενόψει της τουριστικής περιόδου, στόχος αποτελεί οι επισκέπτες να γνωρίσουν τα ελληνικά κρέατα και οι ανάγκες κατανάλωσης αυτής της περιόδου να καλυφθούν με ελληνικά προϊόντα.

Επίσης, στις 8 με 11 Μάη, η ΕΔΟΚ θα συμμετάσχει στη διεθνή έκθεση τροφίμων TuttοFood στο Μιλάνο. Εκεί «θα προωθήσουμε και προϊόντα που δεν υπήρχαν αρχικά, όπως για παράδειγμα ζαμπόν πρόβειο, που παρασκευάζεται στην Ελλάδα. Προχωρούμε σε μεταποίηση που να δίνει διέξοδο και να μπορεί ο καταναλωτής να βρει το πρόβειο κρέας και το αρνί και με άλλες, διαφορετικές μορφές, όπως κιμά αρνίσιο ή γύρο αρνίσιο που δεν το βρίσκει εύκολα. Όλα αυτά είναι δράσεις και ενέργειες που θα ανεβάσουν την προστιθέμενη αξία του προϊόντος, την οποία θα καρπωθεί όχι μόνο ο κτηνοτρόφος αλλά όλοι οι εμπλεκόμενοι στον τομέα του κρέατος», τονίζει ο Λευτέρης Γίτσας.

Τις προτάσεις τους για την προώθηση και προβολή του χοιρινού κρέατος και του κοτόπουλου, καθώς και των παρασκευασμάτων τους, κατέθεσε στην Κομισιόν η Εθνική Διεπαγγελματική Οργάνωση Κρέατος (ΕΔΟΚ). Οι προτάσεις αφορούν ένα ευρωπαϊκό πρόγραμμα για τις αγορές Ελλάδας, Γερμανίας, Κύπρου και ένα για τις αγορές του Λιβάνου και των ΗΑΕ.

Το… στοίχημα

Στοίχημα για την ΕΔΟΚ, για το οποίο πρέπει να αγωνιστούν και να πείσουν τους Έλληνες παραγωγούς για το ποιο είναι το πραγματικό συμφέρον τους, είναι να εφαρμοστεί ένα συγκεκριμένο πρότυπο παραγωγής, ώστε να υπάρχει ομοιογένεια και να είναι εύκολα αναγνωρίσιμο το ελληνικό κρέας. «Πρέπει δηλαδή το ελληνικό κρέας να έχει ταυτότητα, ώστε να μπορείς να κάνεις βήματα και να προχωρήσει ο σχεδιασμός», λέει ο κ. Γίτσας.

Δράσεις μέσω ΠΑΑ

Για να προβληθεί το ελληνικό κρέας ως ελληνικό, απαραίτητη προϋπόθεση αποτελεί να ενταχθεί σε μέτρα του ΠΑΑ 2014 – 2020. Όμως, για να επιτευχθεί αυτό και να λειτουργήσει, θα πρέπει να έχουν δημιουργηθεί και να ισχύουν συγκεκριμένα πρότυπα. «Για να προβάλλεις κάποιο κρέας με εθνικά χαρακτηριστικά θα πρέπει αυτό το είδος να ακολουθεί στην παραγωγική του διαδικασία ένα πρότυπο. Αυτό που έπρεπε να υπάρχει χρόνια πριν και δεν υπάρχει, είναι υποχρέωση της ΕΔΟΚ και είναι στα σκαριά», επισημαίνει στην «ΥΧ» ο πρόεδρος της Διεπαγγελματικής.

gaia-sense