Υπερψηφίστηκε το νομοσχέδιο για τους σιδηρόδρομους

Υπερψηφίστηκε το νομοσχέδιο για τους σιδηρόδρομους

Υπερψηφίστηκε με τις ψήφους της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ και των κομμάτων της αντιπολίτευσης, πλην ΚΚΕ και Χρυσής Αυγής, το νομοσχέδιο για τους σιδηροδρόμους του υπουργού Μεταφορών Υποδομών και Δικτύων, Χρήστου Σπίρτζη, με τη διαδικασία του κατεπείγοντος στην Ολομέλεια της Βουλής. 

Κατά το πέρας της διαδικασίας, έγινε δεκτή η τροπολογία Μανιάτη για τον απόλυτο διαχωρισμό αρμοδιοτήτων στις ελεγκτικές επιτροπές.  

Κατά την επεξεργασία του νομοσχεδίου στην Ολομέλεια της Βουλής ανέβηκαν οι τόνοι για την αγορά της ΤΡΕΝΟΣΕ και το τίμημα από τους Ιταλούς και βουλευτές της αντιπολίτευσης κατηγόρησαν την κυβέρνηση ότι πούλησε την εταιρεία έναντι πινακίου φακής, ενώ υπήρξαν και διαμαρτυρίες για τρίμηνο κλείσιμο της Ειδομένης, που κόστισε και στη μεταφορά αγροτικών προϊόντων και τις εξαγωγές.

Το νομοσχέδιο αφορά στην εναρμόνιση της κοινοτικής οδηγίας 2012/34/ΕΕ για τη δημιουργία ενιαίου ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού χώρου. Το ζήτημα των ευρωπαϊκών σιδηροδρόμων είναι πολύ βασικό για τη διακίνηση αγροτικών προϊόντων καθώς η Ευρώπη είναι κύριος αγοραστής των ελληνικών προϊόντων, ενώ ανοίγονται, όπως ειπώθηκε, νέες δυνατότητες λόγω της παραχώρησης του λιμανιού του Πειραιά στους Κινέζους.

Κατά την διάρκεια της συζήτησης ανέβηκαν οι τόνοι για το τίμημα για την πώληση της ΤΡΕΝΟΣΕ στους Ιταλούς έναντι 45 εκατομμυρίων ευρώ αλλά και για τη διαγραφή χρεών του οργανισμού αλλά και τις ενισχύσεις που θα δίνονται.

Ο αγορητής του ΣΥΡΙΖΑ Μάριος Κάτσης, βουλευτής Θεσπρωτίας ζήτησε να μην υπάρξει σύγχυση με το θέμα της ΤΡΕΝΟΣΕ και σημείωσε πως με τις διατάξεις αυτές εναρμονίζεται η ελληνική νομοθεσία με την κοινοτική. Υποστήριξε πως επιχειρείται και καλύτερη εκπαίδευση για τους οδηγούς σιδηροδρόμων αλλά και εκσυγχρονισμός του σιδηροδρομικού δικτύου.

Ο αγορητής της ΝΔ, ο βουλευτής Σερρών Κωνσταντίνος Αχιλλέας Καραμανλής εξήγησε πως συνδέεται το νομοσχέδιο με το θέμα της ΤΡΕΝΟΣΕ, γι’ αυτό έρχεται με τη διαδικασία του κατεπείγοντος και αφορά στο μέλλον του σιδηροδρομικού χώρου.

«Ήδη βρισκόμαστε στην εποχή της μεταπώλησης της ΤΡΕΝΟΣΕ» είπε ο βουλευτής Σερρών της ΝΔ και ζήτησε να γίνει η επένδυση αυτή, αφορμή για να γίνει η Ελλάδα διαμετακομιστικό κέντρο, να ανοίξει η πύλη στην Ευρώπη, που θα ενώσει τις ασιατικές αγορές με το λιμάνι του Πειραιά και σε δίκτυο υψηλών ταχυτήτων.

Ο Κωνσταντίνος Αχ. Καραμανλής κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι το κλείσιμο του σιδηροδρόμου στη Βόρεια Ελλάδα έχει κοστίσει μέχρι σήμερα 2, 5 εκατομμύρια ευρώ, αναβαθμίζοντας το λιμάνι του Κόπε στη Σλοβενία και το σιδηροδρομικό δίκτυο της Ιταλίας, για τη μεταφορά προϊόντων, ενώ κατηγόρησε την κυβέρνηση και για το άρθρο 9, για τη διαγραφή χρεών της ΤΡΕΝΟΣΕ.

Ο αγορητής της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, Γιάννης Μανιάτης κατηγόρησε την κυβέρνηση πως μέσα σε 1,5 μέρα φέρνει το νομοσχέδιο με τη διαδικασία του κατεπείγοντος και για το άρθρο 9, για τη διαγραφή χρεών της ΤΡΕΝΟΣΕ, που δεν είχε ψηφίσει ως αντιπολίτευση, τώρα το φέρνει ως κυβέρνηση.

Ο κ. Μανιάτης σημείωσε πως η ΤΡΕΝΟΣΕ, από κόκκινη το 2014, κατάφερε να γίνει κερδοφόρα και ξαναβούλιαξε στη διεθνή αξιοπιστία, τονίζοντας πως η κυβέρνηση με τις ενέργειές της, αναβάθμισε τα λιμάνια Σλοβενίας και Κροατίας, ενώ αυξήθηκαν οι ώρες μεταφοράς των προϊόντων από 5 ώρες σε 7, στο δρομολόγιο Αθήνας – Θεσσαλονίκης.

Ο Χρήστος Κατσώτης, ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, μίλησε για διάλυση των κρατικών επιχειρήσεων στο πεδίο συσσώρευσης νέου πλούτου, από ευρωπαϊκούς ομίλους. Μίλησε για κατάργηση μεγάλου αριθμού δρομολογίου, για ημιτελείς γραμμές και για μεγάλη αύξηση της τιμής των εισιτηρίων και μίλησε για υπονόμευση και των δικαιωμάτων των εργαζομένων αλλά και των επιβατών.

Η Κατερίνα Μάρκου, αγορήτρια από το ΠΟΤΑΜΙ κατηγόρησε την κυβέρνηση για το κατεπείγον και ότι υπήρχε χρόνος άπλετος για να περάσουν «περίεργες ρυθμίσεις», με τροπολογίες της τελευταίας στιγμής, επισημαίνοντας πως δεν επιτρέπει στους βουλευτές να διαφυλάξουν το κύρος του Κοινοβουλίου και χαρακτήρισε την «ιστορία με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι η ναυαρχίδα της αποτυχίας αλλά και των παθογενειών της χώρας», που οδήγησε στην «πλήρη απαξίωση της δημόσιας περιουσίας».

Ο Γεώργιος Λαζαρίδης, αγορητής από τους ΑΝΕΛ αναφέρθηκε στην ανάγκη το δίκτυο μεταφορών, να γίνει διευρωπαϊκό με στόχο να γίνει η Ελλάδα διαμετακομιστικό κέντρο διακίνησης προϊόντων.

Ο Μάριος Γεωργιάδης, ειδικός αγορητής από την Ένωση Κεντρώων τάχθηκε κατά της διαδικασίας του κατεπείγοντος για το νομοσχέδιο αλλά υπέρ της εναρμόνισης με την κοινοτική οδηγία και της αποκρατικοποίησης όχι όμως με διαγραφή χρεών ή χαμηλό τίμημα. «Θα μπορούσαμε να πάμε στον Άρη με τα λεφτά που χαλάσαμε» σημείωσε.

Κατά την διάρκεια της συνεδρίασης ανέβηκαν οι τόνοι από τους Γιάννη Μανιάτη (Δημοκρατική Συμπαράταξη) και Γιώργο Λαζαρίδη (ΑΝΕΛ) και λιγότερο από τον αρχηγό της ΔΗΜΑΡ, Θανάση Θεοχαρόπουλο, για τα όσα έχουν συμβεί στον ΟΣΕ και την ΤΡΕΝΟΣΕ όλα αυτά τα χρόνια και τις ευθύνες των κυβερνήσεων. Υπήρξε έντονη αντιπαράθεση Θεοχαρόπουλου – Λαζαρίδη , λόγω του χαρακτηρισμού «εθνικολαϊκιστή» από μέρους του πρώτου, ο οποίος μίλησε για ακροδεξιά συνιστώσα στην κυβέρνηση.

Η υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Μαρίνα Χρυσοβελώνη χαρακτήρισε ύβρεις τους χαρακτηρισμούς Θάνου Θεοχαρόπουλου, ενώ απέρριψε τις προτάσεις Μανιάτη, για το θέμα των διαχειριστών υποδομής.

Άννα Στεργίου

gaia pedia - ηλεκτρονική αγροτική εγκυκλοπέδια