120 χρόνια ΑΓΣ: Καινοτομία και νέες τεχνολογίες στον πυρήνα του στρατηγικού σχεδιασμού της ΑΓΣ για την επόμενη πενταετία

28/11/2024
7' διάβασμα
120-chronia-ags-kainotomia-kai-nees-technologies-ston-pyrina-tou-stratigikou-schediasmou-tis-ags-gia-tin-epomeni-pentaetia-340095

Με το βλέμμα στραμμένο πάντα στους σπουδαστές της και σε μία εκ βάθρων αλλαγή παραδείγματος στον τρόπο, στα μέσα, στις πρακτικές, στις γνώσεις, αλλά και στις αντιλήψεις που έχουν παγιωθεί στον γεωργικό τομέα της χώρας μας, η Αμερικανική Γεωργική Σχολή (ΑΓΣ) επιχειρεί μια μεγάλη στροφή προς την εξωστρέφεια, προκειμένου να διεισδύσει και να απευθυνθεί σε ένα ευρύτερο κοινό, κυρίως προς τους νέους.

Με αφορμή τον εορτασμό των 120 χρόνων από την ίδρυσή της, η ΑΓΣ μπήκε δυναμικά σε έναν στρατηγικό σχεδιασμό για την επόμενη πενταετία. Κλιματική αλλαγή, νέες τεχνολογίες, ανθρώπινο δυναμικό, εκπαίδευση, εξοικονόμηση ενέργειας και υδάτινων πόρων και άλλοι άξονες αποτελούν θεματικές πάνω στις οποίες φιλοδοξεί να επαναπροσδιορίσει τον ρόλο της και να πρωταγωνιστήσει στις προκλήσεις της εποχής. Αυτό το όραμα μοιράστηκε η σχολή μαζί με τους δημοσιογράφους, σε επίσημο δείπνο που παρέθεσε πριν από μερικές μέρες στις εγκαταστάσεις της.

Ανάμεσα στα πολυπληθή σχέδια και στις θεμελιώδεις αλλαγές που προγραμματίζονται, όπως ανακοίνωσαν κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης ο πρόεδρος της ΑΓΣ, Jeff Lansdale, και στελέχη της σχολής, είναι και να γίνουν πιο ελκυστικά τα προγράμματα σπουδών προς τους νέους, με έμφαση στην καινοτομία και τις νέες τεχνολογίες σε γεωργία και κτηνοτροφία.

«Η κατά κεφαλήν παραγωγή γάλακτος από τις κατσίκες στην Ελλάδα είναι το 1/4 από αυτό που παράγεται στη Γαλλία και το 1/8 του όγκου που παράγουν άλλες χώρες στην Ευρώπη, όπως στην Ισπανία, ή την Ολλανδία» Μάνος Αγρόδηµος, Επιχειρησιακός Διευθυντής της ΑΓΣ

«Από τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε είναι ότι οι νέοι δεν ενδιαφέρονται για την ύπαιθρο. Έχουμε ένα απίστευτο πρόγραμμα σπουδών, κι όμως το πρόβλημα για εμάς είναι πώς να φέρουμε εδώ τους νέους, γιατί θέλουν να σπουδάσουν άλλα πράγματα. Από την άλλη πλευρά, πρέπει όλοι να καταλάβουν ότι η ΑΓΣ δεν είναι όπως ήταν παλιά», είπε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της σχολής.

«Θέλουμε να αλλάξει αυτή η κουλτούρα. Να μη γίνουν όλοι γιατροί και δικηγόροι. Ο πρωτογενής τομέας δεν θα έχει ποτέ οικονομικό πρόβλημα για τους ανθρώπους που ασχολούνται με αυτόν, όπως και απορρόφησης δυναμικού», σημείωσε από την πλευρά του ο Μάνος Αγρόδηµος, επιχειρησιακός διευθυντής της ΑΓΣ.

Εκπαιδευτικά θερμοκήπια

Μάλιστα, προς επίρρωση αυτής της θεώρησης και της στροφής προς τις τεχνολογίες, ο κ. Lansdale έφερε ως παράδειγμα τα τρία εκπαιδευτικά πιλοτικά θερμοκήπια υδροπονικής καλλιέργειας, που δημιουργήθηκαν πριν από τρεις μήνες σε συνεργασία με την κορυφαία πολυεθνική τεχνολογική εταιρεία Cisco.

Όπως είπε, τα συστήματα είναι αυτοµατοποιηµένα και φέρουν εξοπλισμό που επιτρέπει τον έλεγχο και την παρακολούθηση των συνθηκών που επικρατούν στο εσωτερικό των θερμοκηπίων. Στο πλαίσιο της εκπαίδευσης γίνεται πειραματική καλλιέργεια αβοκάντο και μπανάνας, αλλά και καλλιέργεια φράουλας, ντομάτας, μαρουλιού, λάχανου και αγγουριού.

Αβγά αχυρώνα και διεθνές πτηνοτροφείο

Στις καινοτομίες και τις αλλαγές που σχεδιάζει η ΑΓΣ συμπεριλαμβάνεται και η μετατροπή του πτηνοτροφείου από σύστημα εκτροφής σε κλωβοστοιχίες σε συνθήκες αχυρώνα, έως τον Ιανουάριο του 2025 και σταδιακά για τις περίπου 25.000 εκτρεφόμενες όρνιθες.

Σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε ο κ. Αγρόδηµος, φέτος ολοκληρώθηκε το πρώτο στάδιο ενός μεγάλου επενδυτικού προγράμματος στο πτηνοτροφείο. «Όλοι γνωρίζετε τα αβγά της Γεωργικής Σχολής, τα οποία για πάνω από 30 χρόνια μπαίνουν στο ελληνικό τραπέζι. Ήταν μία από τις 100 και πλέον πρωτοπορίες της σχολής τα αβγά με τα Ω3 λιπαρά οξέα. Φέτος, τα αβγά θα γίνουν αχυρώνα, θα περάσουμε σε ανοιχτά κλουβιά. Σχεδιάζεται ένα εξαιρετικό αβγό. Αυτό δεν έχει να κάνει μόνο με την ευζωία και την ευαισθητοποίηση των καταναλωτών. Είναι και το όλο μοντέλο που θα βοηθήσει να γίνει ένα οικονομικά βιώσιμο προϊόν», σημείωσε ο κ. Αγρόδημος. Ανάμεσα στους στρατηγικούς στόχους είναι να εγκατασταθεί στη σχολή ένα διεθνές κέντρο πτηνοτροφίας.

Κατσίκια Λακόν

Ο ίδιος αναφέρθηκε, επίσης, στο κοπάδι με τις αίγες που πρόκειται να αποκτήσει η Σχολή. Όπως είπε, βρίσκονται ήδη στον σχεδιασμό για την απόκτηση της σχετικής άδειας. «Θα εισάγουμε ένα κοπάδι από αίγες, πιθανώς της φυλής Λακόν, περίπου 450 στον αριθμό. Να αναφέρω ότι η Ελλάδα έχει το 30% του πληθυσμού των αιγών στην Ευρώπη. Δυστυχώς, όμως, το παραγωγικό μοντέλο που ακολουθούν οι Έλληνες κτηνοτρόφοι με τις αίγες στην εκτροφή και στη διαχείριση των κοπαδιών δεν αφορά μια βιώσιμη οικονομικά εκμετάλλευση. Η κατά κεφαλήν παραγωγή γάλακτος από τις κατσίκες στην Ελλάδα είναι το 1/4 από αυτό που παράγεται στη Γαλλία και το 1/8 του όγκου που παράγουν άλλες χώρες στην Ευρώπη, όπως στην Ισπανία, ή την Ολλανδία», σημείωσε ο κ. Αγρόδημος.

Σύμφωνα με τον ίδιο, τα επόμενα δέκα χρόνια περίπου 350.000 Έλληνες αγρότες λόγω ηλικίας θα φύγουν από το επάγγελμα και, δυστυχώς, δεν θα καλυφθεί αυτό το κενό. «Το μοντέλο που θέλουμε να δείξουμε είναι ότι ο αγροτικός τομέας μπορεί να είναι αποδοτικός, να είναι οικονομικά βιώσιμος και μπορεί να γίνει ελκυστικός ξανά στους νέους. Μας απασχολεί ότι οι διαχειριστές αγροτικών εκμεταλλεύσεων που είναι κάτω των 40 ετών στην Ελλάδα είναι σε μονοψήφιο ποσοστό, γύρω στο 7,5%, ενώ πολλοί δεν έχουν απολύτως καμιά τεχνική εκπαίδευση», κατέληξε ο κ. Αγρόδημος.

Στο πλαίσιο των στρατηγικών αλλαγών που προγραμματίζονται και συμβαδίζουν με τις ανάγκες της εποχής, όπως της κλιματικής κρίσης και αναλόγως των χρηματοδοτήσεων που μπορεί να εξασφαλίσει η Σχολή, είναι ένα σύστημα από το Ισραήλ για την ανακύκλωση του νερού.

Σχεδιάζεται, ακόμη, η αλλαγή στο landscaping με τη φύτευση ξηροθερμικών φυτών και η εγκατάσταση φωτοβολταϊκών. Σημειώνεται, τέλος, ότι με αφορμή τα 120 χρόνια από την ίδρυση της ΑΓΣ πραγματοποιήθηκε εορταστική εκδήλωση στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης. Κεντρικοί ομιλητές ήταν ο πρόξενος των ΗΠΑ στη Θεσσαλονίκη, Τζέρι Ισμαήλ, καθώς και ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Alumil S.A., έφορος της ΑΓΣ, Δρ Γιώργος Μυλωνάς, οι οποίοι μίλησαν για το παρόν και το μέλλον της σχολής.