Λάρισα-2ο Ευρωπαϊκό Φόρουμ Ανάπτυξης: Απαραίτητες οι καινοτόμες τεχνολογίες στη γεωργία και στη μεταποίηση

Λάρισα-2ο Ευρωπαϊκό Φόρουμ Ανάπτυξης: Απαραίτητες οι καινοτόμες τεχνολογίες στη γεωργία και στη μεταποίηση
Πηγή: .onlarissa.gr

Το ζήτημα της αγροτικής ανάπτυξης, αλλά και οι διαδικασίες μέσω των οποίων θα μπορέσει η χώρα μας να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις σε τοπικό αλλά και διεθνές επίπεδο, έθεσε ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης Μάκης Βορίδης από τη Λάρισα κατά τη διάρκεια του ΙΙ Ευρωπαϊκού Φόρουμ Ανάπτυξης που διοργανώνουν η Περιφέρεια Θεσσαλίας με την εφημερίδα «Ελευθερία» της Λάρισας.

Ο κ. Βορίδης σε δήλωση του τόνισε ότι «η αγροτική ανάπτυξη αντιμετωπίζει προκλήσεις αλλά και ευκαιρίες», ενώ μιλώντας για τις πρωτοβουλίες της κυβέρνησης αναφορικά με τους αγρότες είπε ότι «δεν μπορεί κανείς να μην συνυπολογίσει πως έχουμε προχωρήσει στη μείωση του ΦΠΑ, στη μείωση κατά 10% της φορολογίας στις ομάδες παραγωγής και των συνεργατικών σχημάτων κτλ».

«’Αρα έχουν γίνει συγκεκριμένα πράγματα που αποδεικνύουν το ενδιαφέρον της κυβέρνησης για τη μείωση του καλλιεργητικού κόστους» σημείωσε. Μιλώντας σχετικά με τα αιτήματα μερίδας των αγροτών και ειδικά για το θέμα των κατώτατων εγγυημένων τιμών αλλά και για την τιμή του πετρελαίου, ο κ. Βορίδης είπε:

«Για το πετρέλαιο είναι κάτι που το εξετάζουμε. Ο πρωθυπουργός ενδιαφέρεται οπότε μόλις δημιουργηθεί δημοσιονομικός χώρος τότε θα το κάνουμε. Για τις κατώτατες εγγυημένες τιμές όποιος μιλάει λέει κάτι καταστροφικό για τους παραγωγούς. Οι κατώτατες εγγυημένες τιμές μπορούν να λειτουργήσουν σε συνθήκες κλειστής οικονομίας, ενώ σε συνθήκες ανοιχτής οικονομίας είναι καταστροφικές για τους παραγωγούς», σημείωσε ο κ. Βορίδης.

Μεταξύ άλλων ο κ. Βορίδης μιλώντας στο Ευρωπαϊκό Φόρουμ είπε ότι ιδιαίτερα ο πρωτογενής τομέας της χώρας «καλείται να ξεπεράσει τα δεινά της οικονομικής κρίσης της τελευταίας δεκαετίας και να αξιοποιήσει τις νέες προκλήσεις της νέας Κοινής Αγροτικής Πολιτικής μετά το 2020, οι οποίες αφορούν κύρια αφενός τη βιωσιμότητα της γεωργίας και των αγροτικών περιοχών και αφετέρου την προστασία του περιβάλλοντος και την αντιμετώπιση και προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή».

Αναφορικά με τα κυριότερα προβλήματα, τις προκλήσεις, τις ευκαιρίες και τα πλεονεκτήματα που αντιμετωπίζουν οι ελληνικές αγροτικές περιοχές και ο πρωτογενής τομέας, ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης Ανάπτυξης είπε ότι πρέπει να υπάρξει «αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων που αφορούν στην ποικιλομορφία των κλιματικών και γεωμορφολογικών συνθηκών για την παραγωγή διαφοροποιημένων και ποιοτικών προϊόντων, στην ανάδειξη της μεσογειακής διατροφής και γαστρονομίας».

Παράλληλα σημείωσε ότι χρειάζεται να υπάρξει «βελτίωση του ανθρώπινου δυναμικού και των υποδομών σε επιστημονικά πεδία που άμεσα και έμμεσα σχετίζονται με την παραγωγή γεωργικών προϊόντων και τροφίμων, αλλά και η υιοθέτηση νέων τεχνολογιών».

«Η εφαρμογή καινοτόμων τεχνολογιών στον πρωτογενή τομέα και στη μεταποίηση αγροτικών προϊόντων είναι απαραίτητη για να εξασφαλιστεί η κατάλληλη ανταπόκριση στις τρέχουσες προκλήσεις όπως η αύξηση των ακραίων κλιματολογικών συνθηκών, η τροφοδότηση του αυξανόμενου πληθυσμού και η εξασφάλιση γενετικής ανανέωσης του γεωργικού τομέα και δίνει την δυνατότητα ασφαλέστερων, οικονομικότερων και κυρίως αειφόρων παραγωγικών διαδικασιών» είπε μεταξύ άλλων ο κ. Βορίδης.

«Η νέα κυβέρνηση – η πρώτη της μετά κρίσης εποχή – σηματοδοτεί μια νέα αφετηρία για την χώρα και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι και θα παραμείνει στο πλευρό μας. Η Ευρώπη θα είναι δίπλα μας, όχι απέναντι» είπε από την πλευρά του ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Μαργαρίτης Σχοινάς.

Ο κ. Σχοινάς μιλώντας για την χρηματοδότηση της χώρας από τα Ευρωπαϊκά διαρθρωτικά και επενδυτικά ταμεία, είπε ότι αυτή η χρηματοδότηση ανέρχεται γύρω στα 21 δισ. ευρώ για την περίοδο 2014-2020.

Όπως τόνισε αυτό σημαίνει ότι «περίπου 35.000 μικρομεσαίες επιχειρήσεις θα λάβουν στήριξη, περισσότερες από 16.000 θέσεις απασχόλησης και περίπου 8.000 νέοι ερευνητές που εργάζονται σε υποστηριζόμενες οντότητες, πάνω από 26.000 νοικοκυριά θα έχουν πιο οικονομική κατανάλωση ενέργειας, πάνω από 60.000 νοικοκυριά θα αποκτήσουν πρόσβαση σε συνδέσεις ιντερνέτ υψηλών ταχυτήτων, πάνω από 400.000 μαθητές θα έχουν πρόσβαση σε νέα ή ανακαινισμένα σχολικά κτήρια, πάνω από 3 εκατ. συμπολίτες μας θα έχουν πρόσβαση σε βελτιωμένες υποδομές επεξεργασίας πόσιμου νερού».

Επίσης ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, περιγράφοντας την εξέλιξη των χρηματοδοτήσεων είπε ότι στο πλαίσιο του επόμενου μακροπρόθεσμου προϋπολογισμού της ΕΕ για την περίοδο 2021-2027, η Επιτροπή πρότεινε κονδύλια συνοχής ύψους 21,7 δισ. ευρώ για την Ελλάδα. Μιλώντας για τον μελλοντικό σχεδιασμό, ο κ. Σχοινάς εξέφρασε την άποψη να υπάρχουν ορισμένες βασικές προτεραιότητες.

Όπως είπε, βασικό ζήτημα είναι να υπάρξει «προώθηση ευρείας κλίμακας μεταρρυθμίσεων για την ενίσχυση του επιχειρηματικού και του επενδυτικού κλίματος με τομές στη φορολογία, ολοκλήρωση του κτηματολογίου, απλούστευση των διαδικασιών για τις επενδύσεις, τις ιδιωτικοποιήσεις και την τάξη στην αγορά ενέργειας».

Επίσης είπε ότι «χρειαζόμαστε μια δημόσια διοίκηση με αποτελεσματικότητα, διαφάνεια, αξιοκρατία και εντιμότητα. Και οι μεταρρυθμίσεις στη δημόσια διοίκηση πρέπει να ολοκληρωθούν».

«Είναι μία μεγάλη εθνική προτεραιότητα γιατί κανένας μας δεν ξεχνάει ότι στην αρχή της κρίσης η ελληνική δημόσια διοίκηση δεν είχε οργανογράμματα, δεν είχε περιγραφές καθηκόντων για τους δημοσίους υπαλλήλους, δεν είχε κανένα είδος αξιολόγησης, δεν είχε ορθολογική σχεδίαση του διοικητικού κορμού της χώρας. Αυτό πρέπει τώρα να αλλάξει και θα αλλάξει» είπε χαρακτηριστικά ο κ. Σχοινάς.

Παράλληλα σημείωσε, ότι η μελλοντική ανάπτυξη θα πρέπει να υποστηριχθεί από την περαιτέρω εξομάλυνση του χρηματοπιστωτικού τομέα, μέσω της εναρμόνισης του πλαισίου αφερεγγυότητας και τις διεθνείς βέλτιστες πρακτικές.

Μιλώντας για την περιοχή της Θεσσαλίας ο κ. Σχοινάς είπε ότι «η Θεσσαλία ξέρει από καινοτομία, έχει ευρωπαϊκό ιστορικό, έχει βουλευτές, περιφερειάρχη αλλά και δημάρχους με δυναμική παρουσία στα κέντρα των αποφάσεων».

Αναφορικά με τα έργα που έχουν λάβει χώρα στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλίας, ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αναφέρθηκε στο έργο της ανασύστασης της Κάρλας που έχει βραβευτεί από το Συμβούλιο της Ευρώπης, στο οδικό έργο στα Τέμπη στον περιφερειακό δρόμο της Λάρισας, ο οποίος ολοκληρώνει τη συνολική αναβάθμιση του οδικού δικτύου Λάρισας – Τρικάλων κ.α.

«Αυτά και παρόμοια έργα συμβάλουν στο να καταστεί η Λάρισα το δεύτερο, μετά την Αθήνα, εμπορευματικό κέντρο (“logistics center”) της χώρας και να αναδειχθεί η περιοχή σε σημαντικό πόλο έλξης για ξένες επενδύσεις» είπε ο κ. Σχοινάς.

Επίσης σημείωσε ότι η Θεσσαλία έχει λάβει από τις υψηλότερες αποδόσεις των κονδυλίων του Ελληνικού Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης με έργα ύψους άνω των 799 εκατ. ευρώ, ενώ τόνισε ότι «χάρη στο Ελληνικό Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης θα επενδυθούν 110 εκατ. ευρώ για τη μεταποίηση γεωργικών προϊόντων και για την αύξηση της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών γεωργικών επιχειρήσεων».

«Η Ευρωπαϊκή Ένωση επαναλαμβάνω είναι και θα είναι έμπρακτα στο πλευρό της χώρας και της Θεσσαλίας . Ας είναι η επόμενη δεκαετία η πραγματική και καθολική απογείωση της δυναμικής της Ελλάδας, που τόσο στερηθήκαμε, αλλά και τόσο αξίζουμε» είπε κλείνοντας την ομιλία του ο κ. Σχοινάς.

Η δική μας σχολή βασίζεται στους χαμηλούς τόνους και την υπευθυνότητα. Υλοποιείται στην πράξη με σχέδιο και συστηματική προσπάθεια που καμιά φορά μπορεί να φαίνεται ότι αργεί, αλλά τελικά αποδίδει καρπούς. Και μόνο αυτή η υπεύθυνη σχολή πολιτικής έχει τα εχέγγυα να δημιουργήσει στην πράξη ανάπτυξη για τη χώρα και καλύτερη ποιότητα ζωής για τους πολίτες”. Αυτά τόνισε μεταξύ άλλων από το βήμα του συνεδρίου ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής. Ο ίδιος έκανε αναφορά σε τέσσερις βασικές προτεραιότητες σχεδίου, τις οποίες, όπως εξήγησε, έχει ξεχωρίσει, γιατί και οι τέσσερις υπηρετούν τον ίδιο μεγάλο στόχο: την ανάπτυξη. Μεταξύ άλλων ο κ. Καραμανλής τόνισε: “να δώσουμε οριστικές λύσεις σε μεγάλα έργα που έχει ανάγκη ο τόπος, αλλά πολλά από αυτά τα παραλάβαμε να αντιμετωπίζουν πολύπλοκα προβλήματα”. Για να εξηγήσει:

“Ιδίως προβλήματα που χρόνιζαν, από το Πάτρα-Πύργος μέχρι το Μετρό της Θεσσαλονίκης, λύνονται με εντατική μελέτη, σφαιρική αντιμετώπιση και τελικά εύστοχες, ρεαλιστικές παρεμβάσεις. Είμαστε εδώ για να διασφαλίσουμε ότι κρίσιμα έργα που έχει ανάγκη ο τόπος θα υλοποιηθούν. Με υψηλή ποιότητα, εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, το συντομότερο δυνατό και όσο γίνεται χαμηλότερο κόστος. Αυτή είναι η δέσμευσή μας”.

Ακόμα, στο πλαίσιο του παραπάνω σχεδίου, μίλησε για στοχευμένες θεσμικές παρεμβάσεις, για το καθεστώς ανάθεσης, υλοποίησης και λειτουργίας των έργων. Θέλουμε διαφάνεια, απλούστευση διαδικασιών και σεβασμό στον φορολογούμενο, τόνισε χαρακτηριστικά ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών. Αναλαμβάνουμε, δεν παρέλειψε να υπογραμμίσει επίσης, συγκεκριμένες δράσεις που εκσυγχρονίζουν τη χώρα και την καθημερινότητά μας, για να εξηγήσει:

” Από τη διαλειτουργικότητα των διοδίων, για να σταματήσει αυτό το αστείο, για να πας από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη να πρέπει να έχεις 3-4 διαφορετικούς πομποδέκτες για τα διόδια… Έως σημαντικά αντιπλημμυρικά έργα και παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας σε όλη τη χώρα, τα υδατοδρόμια, και βέβαια την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού μας δικτύου”.

Μιλώντας για την τέταρτη προτεραιότητα του σχεδίου είπε:

” Προετοιμάζουμε το στρατηγικό σχεδιασμό της νέας γενιάς έργων που χρειάζεται η Ελλάδα, που θα αναζωογονήσουν την αγορά και θα αλλάξουν την εικόνα της χώρας. Έργα με τεκμηριωμένη σχέση κόστους – οφέλους, σκοπιμότητα και βιωσιμότητα. Δυστυχώς, η προηγούμενη κυβέρνηση δεν έκανε τίποτα προς αυτή την κατεύθυνση. Δεν άφησε και πολλά πίσω της”. Μιλώντας για τη Θεσσαλία ο αρμόδιος Υπουργός ανέφερε:

“Προφανώς το πρώτο και μεγάλο θέμα που σας απασχολεί -και δικαίως, γιατί είναι πολύ σοβαρό- είναι το θέμα του Αχελώου. Ξέρετε ότι απασχολεί σοβαρά και την κυβέρνησή μας. Πριν λίγες μέρες, μάλιστα, έγινε και μια ευρεία σύσκεψη στην οποία μετείχαν όλοι οι εμπλεκόμενοι υπουργοί -γιατί δεν είναι θέμα μόνον ενός Υπουργείου. Το ζήτημα δεν είναι απλό. Οφείλω να σας πω ότι μελετάμε όλες τις απόψεις και επανεξετάζουμε πολλές πτυχές του έργου. ‘Αλλωστε, οι αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας δημιουργούν συγκεκριμένο πλαίσιο και συγκεκριμένα περιθώρια για το τι μπορεί και τι δεν μπορεί να γίνει. Γενικότερα μιλώντας, πολλά μπορεί να κάνει μια κυβέρνηση, αλλά εκείνο που δεν έχει κανένα νόημα είναι να προχωρήσει αγνοώντας το ΣτΕ ή την Ευρωπαϊκή Επιτροπή”.

Ο κ. Καραμανλής αναφέρθηκε στη συνέχεια σε συγκεκριμένα δεδομένα που αφορούν την Θεσσαλία:

“Το πρώτο είναι ότι η Θεσσαλία αντιμετωπίζει ένα σοβαρότατο και επείγον υδατικό και οικολογικό πρόβλημα, εξαιτίας της υπεραντλήσεως μη ανανεούμενων υπόγειων υδάτινων αποθεμάτων. Δεν μπορούμε να ενδιαφερόμαστε για το περιβάλλον και να το αγνοούμε αυτό, ούτε να συζητάμε για βιώσιμη ανάπτυξη και να μην λύνουμε ένα τέτοιο πρόβλημα. Το άλλο δεδομένο, για το οποίο δεν έχω ακούσει πειστικό αντίλογο, είναι ότι το πρόβλημα μπορεί να αντιμετωπιστεί με την ήπια μεταφορά από τον Αχελώο ποσότητας νερού μικρότερης από το 10% των υδάτων του ποταμού που ούτως ή άλλως χύνονται στη θάλασσα. Και το τρίτο και αναμφισβήτητο δεδομένο είναι ότι για το σύνολο των έργων του Αχελώου μέχρι σήμερα έχουν δαπανηθεί πάνω από 650 εκατομμύρια ευρώ – τα οποία θα πάνε οριστικά χαμένα αν εγκαταλειφθεί πλήρως το έργο. Συγκεκριμένα, 352 για το φράγμα της Συκιάς που δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα και άλλα 300 για το φράγμα της Μεσοχώρας, της ΔΕΗ, που έχει ολοκληρωθεί αλλά δεν έχει τεθεί σε λειτουργία”.

Για να συνεχίσει, μιλώντας για το ίδιο έργο και για ένα ακόμη δεδομένο:

” Υπάρχει όμως και ένα δεδομένο ακόμη: Ότι το νέο σχέδιο διαχείρισης των υδάτων της λεκάνης απορροής Αχελώου που εγκρίθηκε επί ΣΥΡΙΖΑ στο τέλος του 2017, προβλέπει μηδενική μεταφορά υδάτων προς τη Θεσσαλία. Μηδέν… Αυτό που πρέπει να γίνει, συνεπώς, είναι να εξετασθεί και διερευνηθεί η δυνατότητα τροποποίησης του υφιστάμενου σχεδιασμού του φράγματος Συκιάς, λαμβάνοντας υπόψη τις μελέτες για μία ήπια μερική μεταφορά υδάτων από τον Αχελώο. Στην πράξη, αυτό που κάνουμε σήμερα, είναι ότι έχουμε δρομολογήσει τις εργασίες συντήρησης των ημιτελών έργων του Αχελώου και συγκεκριμένα του καθαρισμού των σηράγγων εκτροπής του φράγματος Συκιάς, της επισκευής της επένδυσής τους και των επεμβάσεων στην είσοδο – έξοδο της σήραγγας. Για τις εργασίες αυτές έχει δοθεί Περιβαλλοντική Απαλλαγή. Είμαστε σε διαδικασία ελέγχου των Τευχών Δημοπράτησης, ώστε γύρω στο τέλος Μαρτίου να δημοπρατηθεί το έργο, που είναι απαραίτητο για την αντιπλημμυρική προστασία της περιοχής και την προστασία των υφισταμένων κατασκευών”.

“Πάντως βιώσιμη ανάπτυξη θα πει ότι πρέπει να λύσουμε το υδατικό πρόβλημα της Θεσσαλίας, χωρίς φυσικά να δημιουργήσουμε πρόβλημα αλλού. Να προχωρήσει επιτέλους η παραγωγή υδροηλεκτρικής ενέργειας κι η εξασφάλιση «στρατηγικού αποθέματος» νερού, αλλά και, συνολικά, να διασφαλιστεί το θετικό περιβαλλοντικό ισοζύγιο.

Το βέβαιο είναι ότι το θέμα πρέπει να λυθεί μια και καλή. Με σύνεση, σοβαρότητα και υπευθυνότητα. Και όταν έρθει στη Βουλή, θα πρέπει να τοποθετηθούμε όλοι μας -και όλα τα κόμματα- χωρίς «ναι μεν αλλά» και χωρίς υστεροβουλίες. Με μόνο κριτήριο το καλό του τόπου”, ανέφερε ο κ. Καραμανλής ενώ αναφέρθηκε και σε άλλα σημαντικά έργα στην ευρύτερη περιοχή,

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ