Ανασχηματισμός ΥΠΑΑΤ: Η εξαίρεση που επιβεβαίωσε τον κανόνα;

Συνήθως όσοι «ανασχηματίζονταν» στο ΥΠΑΑΤ έφευγαν ως αποτυχημένοι, ενώ συχνά, ειδικά οι προερχόμενοι από την περιφέρεια, δυσκολεύονταν να επανεκλεγούν ή έχαναν ακόμη και τη βουλευτική τους έδρα στις επόμενες εκλογές.

Κύρια αιτία ήταν ο προσανατολισμός τους στην προώθηση τοπικών ζητημάτων εις βάρος της ενασχόλησής τους με τα κεντρικά «μεγάλα» θέματα του ΥΠΑΑΤ, ή η αντιμετώπιση των μεγάλων θεμάτων μέσα από την οπτική των προτεραιοτήτων του τόπου τους. Η τακτική αυτή οδηγούσε στην απομάκρυνσή τους από την κυβέρνηση. Η αδυναμία τους να υλοποιήσουν τις υποσχέσεις που συχνά είχαν δώσει ή τις προσδοκίες που είχαν καλλιεργήσει είχε ως αποτέλεσμα την απώλεια μεγάλου μέρους της εκλογικής τους βάσης.

Στον ανασχηματισμό της Δευτέρας συνέβη η εξαίρεση που συχνά επιβεβαιώνει τον κανόνα. Τόσο ο Μ. Βορίδης όσο και ο Κ. Σκρέκας ανέλαβαν δύο υπουργεία που θεωρούνται, στην κυβερνητική επετηρίδα, ως αναβάθμιση, καθώς, όπως φαίνεται, εκτός των άλλων:

 Πιστώθηκαν την αντοχή που επέδειξε η αγροδιατροφή σε σύγκριση με πολλούς άλλους κλάδους κατά την περίοδο της πανδημίας.

✱ Ήταν συχνά ένα βήμα πιο μπροστά σε ζητήματα διαχείρισης της κρίσης. Όταν η αντιπολίτευση, για παράδειγμα, έκρινε ότι η προστασία της ελαιοκομίας προϋποθέτει στήριξη ύψους 100 εκατ. ευρώ, ο Μ. Βορίδης είχε δρομολογήσει, μέσω του λεγόμενου «7χίλιαρου», κορωνομέτρο 126 εκατ. ευρώ.

 Είχαν ήδη προλάβει πριν από την επέκταση της κρίσης να ανοίξουν τρία από τα πέντε κύρια ζητήματα του αγροτικού προεκλογικού προγράμματος της ΝΔ, δηλαδή τον νόμο για τους συνεταιρισμούς, τις ελληνοποιήσεις και τις διαπραγματεύσεις για την αναθεώρηση της ΚΑΠ.

Εδώ, λοιπόν, καλείται να πιάσει το νήμα η νέα ηγεσία του ΥΠΑΑΤ. Κατά το παρελθόν, οι νεοεισερχόμενοι υπουργοί συνήθως ζητούσαν περίοδο δύο μηνών για την ενημέρωση και την προετοιμασία τους. Αυτός ο χρόνος βέβαια δεν υπάρχει. Σε περίπου δύο εβδομάδες, για παράδειγμα, η νέα ηγεσία θα συμμετάσχει στο Συμβούλιο Υπουργών στις Βρυξέλλες, όπου θα συζητηθούν κρίσιμες πτυχές της αναθεώρησης της ΚΑΠ. Το ίδιο διάστημα πρέπει να κλείσουν τα μέτρα του ΥΠΑΑΤ που θα ενταχθούν στο Ταμείο Ανάκαμψης και αναμένεται να υπερβούν τα 2 δισ. ευρώ, σε συνδυασμό με το ΠΑΑ της μεταβατικής ΚΑΠ.

Όλα αυτά μία περίοδο κατά την οποία θα πρέπει να διαχειριστούμε τις επιπτώσεις και την επόμενη μέρα της πανδημίας. Μία περίοδο που πρέπει να προσδιορισθεί το αναπτυξιακό σχέδιο της ελληνικής αγροδιατροφής. Ένα σχέδιο που πρέπει και μπορεί να ενταχθεί στο μεγάλο πλαίσιο, όπως το προσδιόρισε ο πρωθυπουργός κατά την επίσκεψή του στο ΥΠΑΑΤ το καλοκαίρι πριν από την κρίση. Δηλαδή, αύξηση εισοδήματος, με βελτίωση ανταγωνιστικότητας, μείωση κόστους και μετάβαση σε μία «έξυπνη γεωργία», η οποία σέβεται το περιβάλλον και αυξάνει την προστιθέμενη αξία των ελληνικών προϊόντων.