Γιάννης Μαυρουδής Διευθύνων Σύμβουλος GAIA ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ: «Να μη γίνει η εξ αποστάσεως υποβολή δηλώσεων το Ελ Ντοράντο επιτήδειων και αιτία καταλογισμών»

Λίγες ημέρες μετά την επαναλειτουργία του ΟΣΔΕ και την απόφαση η υποβολή των δηλώσεων στα ΚΥΔ να γίνεται μόνο μέσω ηλεκτρονικής εξουσιοδότησης για λόγους δημόσιας υγείας, ο διευθύνων σύμβουλος της GAIA ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ, Γιάννης Μαυρουδής, μιλάει στην «ΥΧ» για την εξέλιξη του έργου μέχρι σήμερα. Ξεκαθαρίζει ότι δεν πρέπει να υπάρχει ανησυχία σχετικά με τις αντοχές του συστήματος και της υποδομής και απαντά σε όλα όσα απασχολούν σήμερα τον παραγωγό για την υποβολή της αίτησής του. Επιπλέον, ερωτηθείς για τη Νέα ΠΑΣΕΓΕΣ δίνει σκληρή απάντηση στις επιθέσεις που εξαπολύει η τελευταία κατά του Φορέα Συντονισμού.

συνέντευξη στους Νίκο Λάππα, Γεωργία Μπόχτη

Από την προηγούμενη εβδομάδα έχει τεθεί εκ νέου σε λειτουργία η διαδικασία υποβολής της ΕΑΕ 2020. Πώς εξελίσσεται η διαδικασία με δεδομένο ότι το ΟΣΔΕ πραγματοποιείται αποκλειστικά εξ αποστάσεως; Υπάρχουν προβλήματα;

Είναι γεγονός ότι η κατάσταση που βιώνει η ελληνική αλλά και η παγκόσμια κοινωνία λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού έχει αλλάξει την καθημερινότητα των πολιτών σε τεράστιο βαθμό με έναν τρόπο αρκετά απότομο, επιφέροντας επιπτώσεις, που δεν μπορούν αυτή τη στιγμή να μετρηθούν με ακρίβεια, τόσο σε κοινωνικό όσο και σε οικονομικό επίπεδο.

Ανεπηρέαστο δεν θα μπορούσε να μείνει και το έργο της Συλλογής των Αιτήσεων των Αγροτών για τις κοινοτικές ενισχύσεις του 1ου πυλώνα της ΚΑΠ. Ενώ φέτος ο προγραμματισμός ήταν να ανοίξει το σύστημα του ΟΣΔΕ νωρίτερα από πέρσι, με στόχο να γίνει η δουλειά των Κέντρων Υποδοχής Δηλώσεων πιο ομαλή, κάτι που πραγματοποιήθηκε με επιτυχία, στα τέλη Φεβρουαρίου, η πανδημία ανάγκασε την πολιτική ηγεσία να το διακόψει για 14 ημέρες, με σκοπό να αποφευχθούν κρούσματα μετάδοσης του ιού λόγω της προσέλευσης των αγροτών στα ΚΥΔ.

Σωστό, αλλά έγινε επανέναρξη της λειτουργίας των ΚΥΔ και του οn line.

Η αλήθεια είναι ότι η επανέναρξη του συστήματος βρήκε το σύστημα των ΚΥΔ αποσυντονισμένο. Αρκετά ΚΥΔ είχαν ενταχθεί στα μέτρα στήριξης που έχει εξαγγείλει η ελληνική κυβέρνηση και ουσιαστικά είχαν θέσει αρκετό από το προσωπικό τους σε αναστολή εργασίας ή τηλεργασία. Αυτό προκάλεσε μια αναστάτωση αρχική, η οποία εντάθηκε από το πρώτο δελτίο Τύπου του ΟΠΕΚΕΠΕ που άφηνε ένα παράθυρο στη φυσική παρουσία του παραγωγού στα ΚΥΔ, με αποτέλεσμα να υπάρξουν έντονες αντιδράσεις από την πλειονότητα των φορέων. Στη συνέχεια, βέβαια, όταν ξεκαθαρίστηκε από το ΥΠΑΑΤ ότι η υποβολή των δηλώσεων θα γίνεται με απομακρυσμένο τρόπο για όσο διάστημα υφίστανται τα μέτρα περιορισμού της κυκλοφορίας, υπήρξε ανακούφιση και τα πράγματα ομαλοποιήθηκαν.

Το έργο πώς εξελίσσεται;

Πρέπει να είναι ξεκάθαρο σε όλους ότι το ΟΣΔΕ αποτελεί μια πολύπλοκη διαδικασία που στηρίζεται στη συνεργασία παραγωγού-ΚΥΔ, ώστε να υποβληθεί μια ολοκληρωμένη αίτηση, χωρίς λάθη και παραλείψεις, ώστε ο παραγωγός να είναι σε θέση να λάβει το σύνολο της επιδότησης που αιτείται και αυτό δυστυχώς χωρίς τη φυσική του παρουσία δυσχεραίνει την κατάσταση αρκετά.

Είναι απαραίτητο λοιπόν σε αυτές τις δύσκολες μέρες, η απομακρυσμένη βοήθεια και υποβολή να μη γίνει το Ελ Ντοράντο ορισμένων επιτήδειων που θα προσπαθήσουν να υποβάλουν εκείνοι την αίτηση για λογαριασμό του παραγωγού, μην έχοντας την εμπειρία για να το κάνουν. Ο αγρότης θα πρέπει σε αυτές τις στιγμές να απευθυνθεί στα έμπειρα στελέχη των ΚΥΔ για την υποβολή της αίτησής του, ώστε να διασφαλίσει τα συμφέροντά του.

Τώρα το έργο φαίνεται να προχωράει αρκετά ικανοποιητικά, αν και όχι με τους ρυθμούς που θα είχε, αν επιτρεπόταν η προσέλευση των παραγωγών στα Κέντρα Υποδοχής Δηλώσεων. Οι φορείς υποβοήθησης δείχνουν σιγά σιγά να προσαρμόζονται στην νέα κατάσταση και να υλοποιούν την τόσο κρίσιμη εργασία τους με επαγγελματισμό και ακρίβεια, όπως άλλωστε κάνουν τα τελευταία χρόνια με εξαιρετικά ποσοστά επιτυχίας. Αναμένοντας και την έγκριση της πολιτείας για την αυτοπρόσωπη παρουσία των παραγωγών μετά την άρση των απαγορευτικών μέτρων, είμαστε αισιόδοξοι ότι θα καταφέρουμε και φέτος να ολοκληρώσουμε τη συλλογή των αιτήσεων με μεγάλη επιτυχία.

Η GAIA ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ τι μέτρα παίρνει;

Από τη δικιά μας πλευρά ως Φορέας Συντονισμού και Τεχνικής Υποστήριξης των ΚΥΔ όλης της χώρας, όλο αυτό το διάστημα που το σύστημα ήταν κλειστό, προσπαθήσαμε να βρούμε έναν τρόπο απομακρυσμένης υποστήριξης των χειριστών των ΚΥΔ και των παραγωγών, ώστε να μπορέσουν να κάνουν την υποβολή της αίτησής τους απομακρυσμένα, προστατεύοντας την υγεία των εργαζομένων και των παραγωγών.

Σήμερα έχουμε την χαρά να σας παρουσιάσουμε τα νέα εργαλεία που θα είναι διαθέσιμα στο δίκτυο των πιστοποιημένων ΚΥΔ όλης της χώρας ώστε να μπορέσουν να υλοποιήσουν με επιτυχία το δύσκολο έργο τους. Ο παραγωγός θα έχει την δυνατότητα, κάνοντας χρήση των πιο σύγχρονων τεχνολογιών, να υποδείξει στους χειριστές των ΚΥΔ τα αγροτεμάχιά του, να επισυνάψει δικαιολογητικά ακόμα και να βοηθήσει στην ψηφιοποίηση των αγροτεμαχίων του ο ίδιος, απλά περπατώντας μέσα στο αγροτεμάχιό του και στέλνοντας το στίγμα του στον χειριστή, μέσω μιας mobile εφαρμογής. Μια αναλυτική παρουσίαση των εφαρμογών αυτών θα βρουν στο σημερινό φύλλο της εφημερίδας σας οι ενδιαφερόμενοι.

Ποια είναι τα όρια του on line συστήματος στην ελληνική πραγματικότητα;

Θα ήθελα σε αυτόν τον μύθο του on line να διευκρινίσω κάτι. Όλο το σύστημα υποβολής της αίτησης πραγματοποιείται on line στην Ελλάδα από το 2014. Δεν είναι κάτι που δημιουργήθηκε λόγω κρίσης του κορωνοϊού, αλλά είναι μια πραγματικότητα κατά την τελευταία εξαετία. Ο κάθε μεμονωμένος παραγωγός είχε και έχει τη δυνατότητα να υποβάλει την αίτησή του μέσω διαδικτύου, είτε να απευθυνθεί για την υποβοήθηση της υποβολής σε έναν από τους πιστοποιημένους φορείς της περιοχής του, όπως πράττει η συντριπτική πλειοψηφία τους τα τελευταία χρόνια. Άρα αυτή η δυνατότητα υπήρχε και δεν υπάρχει πάνω σε αυτό καμία αμφισβήτηση.

Το πληροφοριακό σύστημα υποβοήθησης και η υποδομή του έχει αποδείξει όλα αυτά τα χρόνια ότι λειτουργεί εξαιρετικά, ικανοποιώντας περίπου 2.500 ταυτόχρονους χρήστες και υποδεχόμενο 640.000 αιτήσεις κάθε έτος, χωρίς διακοπές και καθυστερήσεις, αποτελώντας ένα από τα πιο αξιόπιστα συστήματα παροχής ηλεκτρονικών υπηρεσιών. Άρα, για τις αντοχές του συστήματος και της υποδομής δεν πρέπει να υπάρχει κανένας προβληματισμός και ανησυχία.

Το ελληνικό ΟΣΔΕ είναι το 7ο μεγαλύτερο από άποψη πληρωμών και το 5ο μεγαλύτερο από άποψη δικαιούχων στην ΕΕ. Ταυτόχρονα, μετά από μία περίοδο προβλημάτων και καταλογισμών, η χώρα κατάφερε να αποκτήσει ένα αξιόπιστο σύστημα. Ωστόσο, μία μερίδα συμφερόντων ασκεί συστηματική κριτική σε όλους αυτούς που εμπλέκονται/υποστηρίζουν το ΟΣΔΕ. Γιατί κατά τη γνώμη σας συμβαίνει αυτό;

Το θέσατε πάρα πολύ σωστά στην ερώτησή σας. Μερίδα συμφερόντων… Η GAIA ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ, από το ξεκίνημά της το 2014, πρεσβεύει ένα μοντέλο επιχειρηματικότητας σύγχρονο και πρωτοποριακό όχι μόνο σε εθνικό, αλλά και σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Το πλαίσιο της υποβοήθησης των αγροτών στην Ελλάδα είναι από τα πλέον σύγχρονα στην Ευρώπη και υλοποιεί τον σκοπό του με τη μέγιστη δυνατή επιτυχία, σε ένα πλαίσιο διαφάνειας και καθαρότητας, απαλλαγμένο από βαρίδια του παρελθόντος.

Ο Έλληνας παραγωγός έχει τη δυνατότητα να απευθύνεται σε έμπειρους υπαλλήλους στο δίκτυο των κέντρων υποδοχής ώστε να διεκπεραιώσει τις κανονιστικές του υποχρεώσεις με επιτυχία, γνωρίζοντας ποιο θα είναι το κόστος από την αρχή για την παροχή της υπηρεσίας, χωρίς καθυστερήσεις και διπλοχρεώσεις. Αυτή, λοιπόν, η αλλαγή από μόνη της, είναι φυσιολογικό να επιφέρει αντιδράσεις από μια μικρή ομάδα εκπροσώπων της παλιάς αντίληψης, όπου ο παραγωγός γινόταν αντικείμενο οικονομικής εκμετάλλευσης για την υλοποίηση προσωπικών τους συμφερόντων. Οι ίδιοι επιθυμούν την επαναφορά της παλιάς αντίληψης: απουσία ελέγχων, δυνατότητα μεταβολών κατά το δοκούν, δυνατότητα κοστολόγησης υπηρεσιών χωρίς έλεγχο και χωρίς παραστατικά κ.λπ. Οι ίδιοι κρύβονται πίσω από έναν πόλεμο ανακοινώσεων και προσβλητικών δημοσιευμάτων, μυθευμάτων και διεθνών συνωμοσιών που μόνο γραφικά θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν από αντικειμενικούς παρατηρητές.

Πρέπει όλοι να καταλάβουμε το εξής: το ΟΣΔΕ δεν είναι και δεν πρέπει να αποτελεί πεδίο αντιπαράθεσης και εξυπηρέτησης συμφερόντων και αυτήν τη στάση έχουμε κρατήσει σαν σχήμα όλο αυτό το διάστημα. Έχουμε αποφύγει τις ακρότητες, παρόλο που έχουμε δεχτεί λάσπη και ύβρεις, με σκοπό να μην οδηγήσουμε την κατάσταση στα άκρα και σεβόμενοι το παράδοξο γεγονός ότι οι ίδιοι που μας βρίζουν, παραμένουν μέτοχοι της εταιρείας μας. Η υπομονή, όμως, έχει και τα όριά της και αυτό ξεπεράστηκε το τελευταίο διάστημα, για αυτόν τον λόγο αποφασίστηκε να ασκηθούν όλα τα νόμιμα μέσα ενάντια σε οποιονδήποτε προσβάλλει με ανακοινώσεις και δημοσιεύματα την εταιρεία μας.

Η Νέα ΠΑΣΕΓΕΣ σε ανακοίνωσή της στις 7/4 ισχυρίζεται ότι το 2019 συμπλήρωσε το 18% των αιτήσεων και ότι «οι συμβάσεις με τον φορέα συντονισμού έχουν λήξει», γι’ αυτό και δεν προτίθεται να υπογράψει «συμβάσεις τις οποίες μονομερώς η GΑΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ συνέταξε χωρίς να πάρει καμία έγκριση από κανέναν». Ποια η είναι η απάντησή σας;

Θα μου επιτρέψετε και εδώ μια σύντομη ιστορική αναδρομή, ώστε να δοθεί η ακριβής εικόνα στους αναγνώστες σας, χωρίς να τους κουράσουμε.

Το 2014 διενεργήθη από τον ΟΠΕΚΕΠΕ πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για το νέο πλαίσιο υποβοήθησης των αγροτών για τις άμεσες ενισχύσεις στο πλαίσιο της προγραμματικής περιόδου 2014-2020. Η GAIA ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ συμμετείχε στην πρόσκληση ενδιαφέροντος μαζί με συνεταιρισμούς και μετά την αξιολόγηση της πρότασης, ορίστηκε με Υπουργική Απόφαση ως Φορέας Συντονισμού και Υποβοήθησης των Αγροτών έως το τέλος του 2020. Από το 2015 και έπειτα, κάθε χρόνο ο ΟΠΕΚΕΠΕ έβγαζε μια πρόσκληση για την πιστοποίηση νέων φορέων στο σχήμα, βάσει της οποίας πιστοποιούνταν νέοι φορείς που εκδήλωναν ενδιαφέρον για την παροχή αυτής της υπηρεσίας. Το 2017 άλλαξε η ονομασία του Φορέα Συντονισμού σε Φορέας Συντονισμού και Τεχνικής Υποστήριξης και όλοι οι φορείς μετονομάστηκαν σε Κέντρα Υποδοχής Δηλώσεων (ΚΥΔ). Με την αλλαγή αυτή, κλήθηκαν να υπογράψουν νέες συμβάσεις οι φορείς ΚΥΔ με τον Φορέα Συντονισμού και με τον ΟΠΕΚΕΠΕ. Η διαδικασία της πιστοποίησης νέων φορέων συνεχίστηκε και το 2018-2019, όπου νέοι φορείς εισήλθαν στο σχήμα αυτό.

Σε όλες τις προσκλήσεις από το 2014 και μέχρι την τελευταία το 2019, αναφερόταν ρητά ότι οι φορείς οφείλουν να έχουν συμβάσεις σε ισχύ με τον Φορέα Συντονισμού, ώστε να μπορούν να λαμβάνουν τις υπηρεσίες που παρέχουμε. Μάλιστα, για αυτόν τον λόγο, το 2020 αφαιρέθηκε με υπουργική απόφαση η πιστοποίηση από 5 ΚΥΔ, μέλη της ΝΕΑΣ ΠΑΣΕΓΕΣ, λόγω της απουσίας υπογεγραμμένης σύμβασης με τον Φορέα Συντονισμού.

Να πάμε και στην ουσία της υπόθεσης;

Το να έχεις τη διάθεση να πιστοποιηθείς από το κράτος για τη διεκπεραίωση μιας υπηρεσίας που έχει συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, υποχρεώσεις και περιορισμούς, είναι αναφαίρετο δικαίωμα του καθενός και αποτελεί προσωπική του επιλογή.

Κανείς δεν μπορεί να αναγκάσει κάποιον που δεν θέλει να ασκήσει μια δραστηριότητα, να το κάνει παρά τη θέλησή του. Από τη στιγμή, λοιπόν, που κάποιοι συνεταιρισμοί ή γεωπονικά γραφεία ή ιδιώτες επιθυμούν να αποτελέσουν Πιστοποιημένα Κέντρα Υποδοχής Δηλώσεων, οφείλουν να τηρούν τις προϋποθέσεις που ορίζει αυτή η πιστοποίηση. Επίσης, είναι αναφαίρετο δικαίωμα του καθενός να μη θέλει άλλο να παρέχει αυτή την υπηρεσία και να αποχωρήσει οποιαδήποτε στιγμή το θελήσει.

Η GAIA ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ αποτελεί τον πιστοποιημένο Φορέα Συντονισμού από το ΥΠΑΑΤ μέχρι το τέλος του 2020 και για αυτόν τον λόγο ζήτησε την επέκταση των συμβάσεων, όσων έληγαν, με τα ΚΥΔ μέχρι το τέλος του έτους. Σκοπός μας είναι να υλοποιηθεί το έργο απρόσκοπτα και για τη φετινή χρονιά τηρώντας όλοι το θεσμικό πλαίσιο της πιστοποίησης. Σε αυτή την ανανέωση των συμβάσεων ανταποκρίθηκε άμεσα η συντριπτική πλειοψηφία των ΚΥΔ όλης της χώρας με αποτέλεσμα να υπάρχουν ενεργές συμβάσεις σε ποσοστό 85% περίπου, μέχρι και σήμερα. Να πούμε ότι η διαδικασία της παραλαβής των ανανεωμένων συμβάσεων συνεχίζεται μέχρι αυτήν την ώρα και ο αριθμός αυξάνεται μέρα με τη μέρα.

Η διαδικασία λοιπόν της παροχής υπηρεσιών υποβοήθησης είναι συγκεκριμένη, θεσμοθετημένη και με λειτουργία πέντε ετών ήδη. Αν κάποιος θέλει να συμμετέχει σε αυτήν, οφείλει να τηρεί το πλαίσιο αυτό, αν δεν θέλει να συμμετέχει είναι επίσης δικαίωμά του να μην το πράξει.

Παράλληλα, η GAIA ως φορέας συντονισμού δέχεται κριτική –πάλι από τη νέα ΠΑΣΕΓΕΣ– για το κόστος των υπηρεσιών.

Έχουμε μάθει όλα αυτά τα χρόνια να παρέχουμε τις υπηρεσίες μας με απόλυτο επαγγελματισμό και ακολουθώντας όλες τις ορθές πρακτικές της αγοράς, επιδιώκοντας να εισπράττουμε την αμοιβή μας, ώστε να μπορούμε να είμαστε βιώσιμοι και να προσφέρουμε συνεχώς νέες υπηρεσίες στους συνεργάτες μας. Αυτό κάναμε όλα αυτά τα χρόνια και αυτό κάνουμε μέχρι σήμερα και θα εξακολουθήσουμε να κάνουμε στο μέλλον.

Είμαστε περήφανοι για τη δουλειά που κάνουμε μαζί με όλο το δίκτυο των συνεργατών μας με τρόπο διαφανή και νόμιμο, εξυπηρετώντας τον Έλληνα παραγωγό με τεράστια επιτυχία όλα αυτά τα χρόνια, όπως προκύπτει από τα αποτελέσματα.

Απλά να υπενθυμίσουμε ότι το κόστος για τις υπηρεσίες μας επανακαθορίστηκε το 2017 μετά από συζητήσεις με τους αρμόδιους φορείς και το ΥΠΑΑΤ, στις οποίες συμμετείχαν και οι ίδιοι που μας κατηγορούν και από τότε παραμένει σταθερό.

Είναι σαφές, λοιπόν, ότι όλη αυτή η κριτική που ασκείται, χρησιμοποιώντας νούμερα που δεν έχουν σχέση με την πραγματικότητα, γίνεται για την κατάλυση ενός φορέα που δεν εξυπηρετεί τα προσωπικά τους συμφέροντα και την επιστροφή σε μια κατάσταση αδιαφάνειας για την εξυπηρέτηση προσωπικών συμφερόντων. Αυτά δεν τα λέει η νέα ΠΑΣΕΓΕΣ, αλλά ένας φορέας στην περιοχή του Αγρινίου, με «υποκαταστήματα» σε αρκετά μέρη της Ελλάδας, πίσω από τα «βόδια της Λεπενού», πίσω από τα πλαστά έγραφα της μονής στα Καλάβρυτα και των εκτάσεων στα Κύθηρα. Δυστυχώς αυτοί σερβίρουν και αυτή υπογράφει δίχως καν να τα διαβάζει.

Κλείνοντας, θα ήθελα να ευχαριστήσω τους πιστοποιημένους φορείς και το σύνολο των υπαλλήλων τους για το εξαιρετικό έργο που επιτελούν και να τονίσω ότι πρέπει όλοι μας να ακολουθούμε τις οδηγίες των ειδικών για την προστασία της δημόσιας υγείας.

Αύριο, Κυριακή 12/4, η συνεχεία του αφιερώματος ΟΣΔΕ 2020 μόνο στη «ΥΧ»