Γρηγόρης Τάσιος, πρόεδρος Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων: «Κάθε νομός κι ένας γαστρονομικός προορισμός»

Από το… πρασίνισμα του επιδημιολογικού χάρτη θα κριθεί η πορεία της φετινής τουριστικής περιόδου, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ), Γρηγόρη Τάσιο. Στη συνέντευξη που παραχώρησε στην «ΥΧ», ο κ. Τάσιος τονίζει ότι «πάμε σε μια σεζόν last second κι όποιος προλάβει», ενώ αναφέρεται και στα σχέδια της σύνδεσης της εγχώριας αγροτικής παραγωγής με το τουριστικό προϊόν.

 

Ποια είναι η εκτίμησή σας σε σχέση με τον τουρισμό φέτος;

Όλα θα κριθούν στο… χρώμα. Ο επιδημιολογικός χάρτης είναι αυτός που θα έχει τον τελικό λόγο για το αν η ζήτηση που υπάρχει πράγματι για το ελληνικό τουριστικό προϊόν θα μεταφραστεί σε πληρότητες ξενοδοχείων. Όσο «πρασινίζουμε» με την ατομική ευθύνη μας και την επιτάχυνση του εθνικού εμβολιαστικού προγράμματος, τόσο πιο αισιόδοξοι μπορούμε να είμαστε για μια σεζόν από τον Ιούλιο έως και τον Οκτώβριο.

Υπάρχουν κάποια στοιχεία για τις κρατήσεις σε ξενοδοχειακές μονάδες για φέτος το καλοκαίρι;

Εξακολουθούμε να βρισκόμαστε στο απόλυτο μηδέν. Δεσμευτικές συμφωνίες δεν υπάρχουν και αυτό που φαίνεται πλέον ξεκάθαρα είναι πως πάμε σε μια σεζόν «last second κι όποιος προλάβει», δεδομένου του μεγάλου ανταγωνισμού στην παγκόσμια τουριστική αγορά και ειδικά στην ευρύτερη γειτονιά μας. Για αυτό και πρέπει να βάλουμε τα δυνατά μας, να επιδείξουμε γρήγορα ανακλαστικά, να αξιοποιήσουμε κάθε πηγή τροφοδοσίας του ελληνικού τουρισμού.

Εκτιμάτε ωστόσο ότι μπορεί να υπάρξουν ακυρώσεις;

Καμία πρόβλεψη δεν μπορεί να γίνει. Η υγεία και η ασφάλεια εξακολουθούν να είναι οι προτεραιότητες της σεζόν. Ως κλάδος, όπως και πέρυσι, θα δώσουμε τον καλύτερο εαυτό μας στην εφαρμογή των νέων υγειονομικών πρωτοκόλλων, προστατεύοντας την υγεία όλων και ενισχύοντας την εικόνα αξιοπιστίας που έχει ανάγκη η πατρίδα μας. Από εκεί κι έπειτα, οι λοιμωξιολόγοι είναι αυτοί που παίρνουν τις αποφάσεις. Ευελπιστούμε για το καλύτερο σενάριο και προσπαθούμε να χτίσουμε αντοχές για κάθε περίσταση.

Υπάρχει ενημέρωση για τα μέτρα στήριξης που θα εφαρμοστούν;

Ζητάμε εμπροσθοβαρή μέτρα, καθώς η όποια στήριξη υπήρξε μέχρι τώρα αφορούσε τις απώλειες του 2020. Στο πρώτο εξάμηνο του 2021, τα ξενοδοχεία έχουν ήδη γράψει ζημιές και δεν έχουν καμία στήριξη. Ελπίζουμε σε ένα καλύτερο δεύτερο εξάμηνο, αλλά για να σταθούμε όρθιοι και να το παλέψουμε, χρειάζεται άμεση ενίσχυση της ρευστότητάς μας. Αλλιώς, είμαστε με τη θηλιά στον λαιμό.

Για αυτό ακριβώς προτείναμε σειρά μέτρων, όπως: επιδότηση δαπανών για την επανεκκίνηση της δραστηριότητας των επιχειρήσεων, επιδότηση για τις ασφαλιστικές εισφορές, επιδότηση των τόκων των δανείων και συνεννόηση με τις τράπεζες, ώστε να υπάρξει αναστολή καταβολής των χρεολυσίων για τα ενήμερα δάνεια, με παράλληλη επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής του κεφαλαίου.

Μόνον έτσι μπορούμε να είμαστε αισιόδοξοι και να χτίζουμε τις αντοχές μας μέχρι να απελευθερωθούμε το 2022 οριστικά από τον ασφυκτικό κλοιό της πανδημίας και να εκμεταλλευτούμε το momentum της εκτόξευσης των ταξιδιών, μόλις εκλείψουν η επιφυλακτικότητα και η ανασφάλεια.

Ποια πολιτική υποστηρίζει ο κλάδος σε σχέση με τους εμβολιασμούς των εργαζομένων στον τουρισμό;

Εγκαίρως καταθέσαμε την πρότασή μας για προτεραιότητα στους ανθρώπους του τουρισμού. Σίγουρα βοηθάει προς αυτή την κατεύθυνση η ανακοίνωση από τον πρωθυπουργό για τον πλήρη εμβολιασμό των νησιών, γεγονός που ενισχύει σημαντικά την ασφαλή τουριστική επανεκκίνηση. Αυτό που θέλω επίσης να τονίσω είναι πως από τη στιγμή που άνοιξε η πλατφόρμα των εμβολίων για σχεδόν όλες τις ηλικιακές κατηγορίες, οι άνθρωποι του τουρισμού με υψηλό αίσθημα ευθύνης πάνε και εμβολιάζονται.

Είστε υπέρ της εφαρμογής του πιστοποιητικού εμβολιασμού;

Αναμφίβολα. Το πράσινο ψηφιακό πιστοποιητικό είναι το νέο εργαλείο που απελευθερώνει τις μετακινήσεις εντός της ΕΕ και είναι εξαιρετικά τιμητικό για την Ελλάδα και τον τουρισμό της το γεγονός πως γίνεται πραγματικότητα μετά από πρόταση του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη.

Υπάρχουν εκτιμήσεις ότι το 80% των προϊόντων διατροφής που προσφέρονται στα ξενοδοχεία είναι εισαγόμενα. Για ποιους λόγους συμβαίνει αυτό; Με ποια κίνητρα πιστεύετε ότι θα μπορούσε να ενισχυθεί η σύνδεση της αγροδιατροφής με τον τουρισμό;

Δεν έχω υπόψη μου στοιχεία που να επιβεβαιώνουν το ποσοστό που αναφέρετε. Αναγνωρίζουμε ασφαλώς ότι υπάρχουν ζητήματα τόσο με τα logistics όσο με τις πιστώσεις και τη διάρκεια των αποπληρωμών που δεν μπορούν εύκολα να αντιμετωπιστούν από μικρούς παραγωγούς. Αντίθετα, μεγάλες βιομηχανίες γαλακτοκομικών και επιχειρήσεις νωπών προϊόντων ενισχύουν και διευρύνουν συνεχώς το πελατολόγιό τους στον ξενοδοχειακό κλάδο. Υπάρχουν επίσης προϊόντα, όπως το κρέας που λόγω της μη επάρκειας της ελληνικής παραγωγής, οδηγούμαστε σε εισαγωγές.

Ταυτόχρονα, όμως, έχουν αναληφθεί και πολύ σημαντικές πρωτοβουλίες όπως το «Ελληνικό Πρωινό», στο οποίο συμμετέχει ένας ολοένα και μεγαλύτερος αριθμός ξενοδοχείων και μέσα από τοπικά σύμφωνα εξασφαλίζονται ευκαιρίες για τοπικούς παραγωγούς για μια ευρύτατη γκάμα προϊόντων της πρωτογενούς παραγωγής.

Επίσης, το υπουργείο Τουρισμού ανέλαβε πρόσφατα πρωτοβουλίες για τη δημιουργία και λειτουργία του Γαστρονομικού Χάρτη της Ελλάδας, καθώς και τη δημιουργία φορέα με σκοπό την ανάδειξη της Ελληνικής Γαστρονομίας και την προώθηση του γαστρονομικού τουρισμού. Μέσα από τις πρωτοβουλίες αυτές μπορούν να εμπλουτιστούν τα κίνητρα που είναι αναγκαία έτσι ώστε κάθε νομός της χώρας να γίνει κι ένας ξεχωριστός γαστρονομικός προορισμός με τη δική του σφραγίδα.

«Για να δουλέψουμε πρέπει να βγαίνουν και τα νούμερα»

Πιστεύετε ότι κάποιες περιοχές έχουν τη δυνατότητα να τα πάνε καλύτερα όπως π.χ. τα μικρά νησιά;

Τα μικρά νησιά έχουν πλεονεκτήματα ασφάλειας και ευελιξίας, αλλά και οι δημοφιλείς προορισμοί έχουν πλεονεκτήματα αναγνωρισιμότητας, επιρροής στην τουριστική αγορά και δικτύωσης με tour operators. Η προσπάθεια είναι δύσκολη για όλους και ευχή όλων μας είναι να δούμε έστω και λίγο από το ξέφωτο της επόμενης μέρας.

Υπάρχουν μονάδες που θα παραμείνουν κλειστές;

Μία μονάδα για να βγάζει απλά και μόνο τα έξοδά της και να μη «γράφει» ζημιές, έχει ανάγκη από μια μέση πληρότητα που υπερβαίνει το 40% σε όλο το διάστημα λειτουργίας της. Όλοι οι συνάδελφοι θέλουν να δουλέψουν, αλλά σίγουρα θα πρέπει να βγαίνουν και τα νούμερα.