Μελίνα Ταπραντζή: Γυναικεία σοφία και προϊόντα ελληνικής γης για καλό σκοπό

Melina-Taprantzi

«Γεννήθηκε» πριν από τέσσερα περίπου χρόνια με έναν διττό στόχο: Να ενισχύσει μικρούς Έλληνες παραγωγούς, παρέχοντας παράλληλα τρόφιμα σε συνανθρώπους μας που τα έχουν ανάγκη.

Ο λόγος για τη Wise Greece, μια… σοφή (wise) και Μη Κερδοσκοπική Κίνηση με πρέσβειρα τη Μελίνα Ταπραντζή, η οποία μπορεί να τελείωσε τη Φιλοσοφική Σχολή, αλλά τελικά την κέρδισαν το μάρκετινγκ και η επικοινωνία, μέσω των οποίων για περισσότερα από 10 έτη βοήθησε αρκετά γνωστά brands να δημιουργηθούν ή να αναδειχθούν.

Η πρόεδρος της Wise Greece, την οποία είχα την ευκαιρία να γνωρίσω και απο κοντά, κατάφερε να δώσει σάρκα και οστά στην κοινωνική επιχειρηματικότητα και να προσφέρει μέχρι σήμερα πάνω από 25 τόνους τροφίμων σε κοινωνικά αδύναμες ομάδες. Το εγχείρημά της έχει λάβει σημαντικές τιμητικές διακρίσεις, μεταξύ των οποίων και το βραβείο «Νησίδες Ποιότητας 2015» από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, κ. Προκόπη Παυλόπουλο.

Συνέντευξη στη Φανή Γιαννακοπούλου

Πώς γεννήθηκε η κίνηση Wise Greece, σε ποιους απευθύνεται και ποιος είναι ο σκοπός της;

H Wise Greece είναι μία μη κερδοσκοπική κίνηση που λειτουργεί σαν κοινωνική επιχείρηση, με διπλό σκοπό. Από τη μία πλευρά, ενισχύει τους μικρούς Έλληνες παραγωγούς, προωθώντας τα εξαιρετικά προϊόντα που παράγει ο τόπος μας, ενώ από την άλλη χρησιμοποιεί το κέρδος από την πώληση των προϊόντων για να αγοράσει τρόφιμα για τους συνανθρώπους μας που έχουν μεγάλη ανάγκη. Αυτήν τη στιγμή, 3 εκατ. Έλληνες ζουν κάτω από το όριο της φτώχειας, παλεύοντας να βρουν τα βασικά είδη διατροφής για εκείνους και την οικογένειά τους, ενώ οι μικροί Έλληνες παραγωγοί δημιουργούν εξαιρετικά προϊόντα που δυσκολεύονται να προωθήσουν στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Κάπως έτσι γεννήθηκε η Wise Greece, για να βοηθήσει έμπρακτα τους μικρούς παραγωγούς να αναπτυχθούν και να προσφέρει μέσα από αυτήν τη διαδικασία τρόφιμα σε ιδρύματα.

Έχουμε κατακτήσει σημαντικά βραβεία για τις δράσεις μας, όπως το Βραβείο Νησίδες Ποιότητας από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, αλλά και το Innovative Fundraising Award από το Ίδρυμα Μποδοσάκη και το Βρετανικό Συμβούλιο.

Τι σημαίνει πρακτικά η κοινωνική επιχειρηματικότητα και ποια είναι τα πλεονεκτήματα ή τα μειονεκτήματά της;

Η κοινωνική επιχειρηματικότητα, θα λέγαμε ότι είναι η «καλύτερη πλευρά» της επιχειρηματικότητας. Ο κοινωνικός επιχειρηματίας εντοπίζει ένα σημαντικό κοινωνικό πρόβλημα και δημιουργεί ένα βιώσιμο πλάνο για να το επιλύσει. Με άλλα λόγια, δεν δημιουργεί μία επιχείρηση με Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη, αλλά μία δραστηριότητα που αποσκοπεί στο να συμβάλει στη λύση ενός σημαντικού κοινωνικού προβλήματος, όπως η ανεργία, η καταστροφή του περιβάλλοντος, η έλλειψη φαρμάκων, η καταπολέμηση της φτώχειας κ.ά.

Η Μελίνα Ταπραντζή
Η Μελίνα Ταπραντζή

Στη δική μας περίπτωση, συνδυάσαμε δύο προβλήματα σε μία λύση, με αποτέλεσμα να βοηθάμε τους μικρούς παραγωγούς να αναπτυχθούν και να προσφέρουμε τρόφιμα πρώτης ανάγκης σε όλους εκείνους που τα χρειάζονται. Τα πλεονεκτήματα θα λέγαμε ότι είναι πολλά. Η προσφορά στην κοινωνία, η «ελάφρυνση» του κράτους, ώστε να μη χρειάζεται να ασχοληθεί με όλα τα κοινωνικά προβλήματα, η ενίσχυση της οικονομίας της χώρας, η μείωση της ανεργίας κ.ά. Στα αρνητικά, θα εντόπιζα μόνο ότι εφόσον πρόκειται για μία σχετικά καινούρια δραστηριότητα στη χώρα μας, είναι ίσως εξαιρετικά δύσκολο για κάποιον να ασχοληθεί, αφού οι γνώσεις πάνω στο αντικείμενο ή τα κίνητρα είναι πραγματικά ελάχιστα.

Μπορείτε να μας αναφέρετε με μετρήσιμους όρους το κοινωνικό έργο που έχετε παράγει μέχρι στιγμής;

Το μεγαλύτερό μας επίτευγμα είναι ότι έχουμε καταφέρει να αποδώσουμε περισσότερους από 25 τόνους τρόφιμα σε ανθρώπους που έχουν ανάγκη. Και εδώ θα ήθελα να τονίσω, ότι δεν πρόκειται για τρόφιμα που απλώς κάποιος μας δώρισε, αλλά τρόφιμα που αγοράστηκαν ένα προς ένα, υποστηρίζοντας παράλληλα τους μικρούς παραγωγούς και τις οικογένειές τους. Επίσης, επιλέξαμε να δώσουμε ακόμα και ακριβά τρόφιμα στα ιδρύματα, όπως το ελαιόλαδο. Ταυτόχρονα, φροντίζουμε να προσφέρουμε υλικά για να δημιουργήσει κανείς όσο το δυνατόν πιο ολοκληρωμένα γεύματα, από όσπρια, ελαιόλαδο και μπαχαρικά, μέχρι γλυκά, κουλουράκια και μαρμελάδα. Όλα, αγορασμένα από μικρούς Έλληνες παραγωγούς, που υποστηρίζουν την κίνηση.

Ποια η συμβολή σας προς τους παραγωγούς και τα προϊόντα τους;

Αυτήν τη στιγμή, 100 Έλληνες παραγωγοί υποστηρίζουν την κίνηση Wise Greece, με περισσότερα από 1.500 προϊόντα, τα οποία έχουν φθάσει ήδη σε οκτώ χώρες του εξωτερικού. Μέσα στο 2018, θα ενταχθούν σταδιακά άλλοι 80 παραγωγοί. Τα προϊόντα που υποστηρίζουν την κίνηση, αυτήν τη στιγμή, είναι από καθημερινά τρόφιμα πρώτης ανάγκης, μέχρι πολύ ιδιαίτερα προϊόντα που απευθύνονται σε ειδικές αγορές, όπως ελαιόλαδο με χρυσό, cocktail με βάση το ούζο, μοντέρνα σουβενίρ, χειροποίητα καλλυντικά, χρηστικά αντικείμενα κ.ά.

Πόσο εύκολο είναι για μια γυναίκα να ασχοληθεί με τις επιχειρήσεις και τι θα συμβουλεύατε μια γυναίκα που επιθυμεί να το πράξει;

Παρόλο που ο χώρος του επιχειρείν είναι ανδροκρατούμενος, είναι γεγονός ότι ο χώρος της κοινωνικής επιχειρηματικότητας, λειτουργεί κατά βάση με γυναίκες. Ίσως, λοιπόν, μία καλή συμβουλή θα ήταν να ασχοληθούν με την κοινωνική και αλληλέγγυα οικονομία, που αποτελεί έναν κλάδο, ο οποίος αποδέχεται τις δυναμικές γυναίκες, αντί να τις περιθωριοποιεί.

Πώς μπορεί κάποιος να συμμετάσχει στην κίνηση αυτή και ποια τα επόμενα σχέδιά σας;

Κατ’ αρχάς, καταναλώνοντας κανείς προϊόντα με το μπλε σήμα Wise Greece, μας βοηθά να προσφέρουμε ακόμα ένα αξιοπρεπές γεύμα σε ανθρώπους που έχουν ανάγκη. Τόσο απλά και χωρίς να χρειαστεί να κάνει καμία δωρεά. Απλώς, κάνοντας τα καθημερινά του ψώνια.

Ταυτόχρονα, μπορεί κανείς να γραφτεί μέλος της Wise Greece και να υποστηρίξει την κίνηση, απολαμβάνοντας ταυτόχρονα σημαντικά οφέλη. Στα μελλοντικά μας σχέδια, είναι η ανάπτυξη νέων συνεργασιών, η προώθηση της ελληνικής κουλτούρας και διατροφής στο εξωτερικό, η προώθηση της συνεργασίας ανάμεσα στους Έλληνες επιχειρηματίες για το κοινό συμφέρον και, φυσικά, η διανομή όσο το δυνατόν περισσότερων τροφίμων πρώτης ανάγκης, στους συνανθρώπους μας που τα χρειάζονται.