ΗΠΑ: Για τους καταναλωτές οι τιμές των τροφίμων αυξάνονται περισσότερο από ό,τι άλλα αγαθά, υπηρεσίες

23/08/2024
5' διάβασμα
ipa-gia-tous-katanalotes-oi-times-ton-trofimon-afxanontai-perissotero-apo-oti-alla-agatha-ypiresies-330125

Πάνω από το 80% των καταναλωτών στις ΗΠΑ θεωρούν ότι οι τιμές των τροφίμων έχουν αυξηθεί λίγο ή πολύ τους τελευταίους 12 μήνες, σύμφωνα με την έκθεση Consumer Food Insights Report (CFI) τον Μάιο 2024.

Η έκθεση, που βασίζεται σε έρευνες του Κέντρου Ανάλυσης Ζήτησης Τροφίμων και Βιωσιμότητας (CFDAS) του Πανεπιστημίου Purdue, αξιολογεί τις δαπάνες για τρόφιμα, την ικανοποίηση και τις αξίες των καταναλωτών, την υποστήριξη των πολιτικών που αφορούν τη γεωργία και τη διατροφή και την εμπιστοσύνη στις πηγές πληροφόρησης. Οι εμπειρογνώμονες του Purdue διεξήγαγαν και αξιολόγησαν την έρευνα, στην οποία συμμετείχαν 1.200 καταναλωτές στο σύνολο των ΗΠΑ.

Ο δείκτης τιμών καταναλωτή του Γραφείου Στατιστικής, που μετρά τον πληθωρισμό των τροφίμων, δείχνει 12μηνη αύξηση των τιμών στα τρόφιμα κατά 2,2%, από 4,4% πριν από ένα χρόνο. «Ενώ ο πληθωρισμός των τροφίμων έχει επιβραδυνθεί το 2024, οι καταναλωτές αισθάνονται τις σωρευτικές συνέπειες του υψηλού πληθωρισμού που βιώσαμε», δήλωσε ο επικεφαλής συντάκτης της έκθεσης, Joseph Balagtas, καθηγητής αγροτικής οικονομίας στο Purdue και διευθυντής του CFDAS.

Η έρευνα που διεξήγαγε το CFI ζήτησε από τους καταναλωτές να αναφέρουν τις εμπειρίες και τις αντιδράσεις τους στην αύξηση των τιμών των τροφίμων τους τελευταίους 12 μήνες. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι οι καταναλωτές εφάρμοσαν κάποιες τακτικές προσαρμογής στον πληθωρισμό, όπως η αναζήτηση εκπτώσεων και προσφορών, η μετάβαση σε φθηνότερες και όχι επώνυμες μάρκες και η αγορά λιγότερων μη απαραίτητων τροφίμων, όπως το παγωτό. 

«Θέλαμε επίσης να κατανοήσουμε πώς οι αλλαγές στις τιμές των τροφίμων όπως τις αντιλαμβάνονται οι καταναλωτές συγκρίνονται με τις αλλαγές στις τιμές σε άλλα καθημερινά και συνηθισμένα έξοδα του νοικοκυριού», δήλωσε ο Balagtas. «Οι καταναλωτές ήταν πιο πιθανό να αναφέρουν αυξήσεις τιμών για τα τρόφιμα από ό,τι για οποιοδήποτε άλλο αγαθό ή υπηρεσία», σημειώνει.

Αντίστοιχα, όταν ρωτήθηκαν ποια αγαθά και υπηρεσίες παρουσίασαν τη μεγαλύτερη αύξηση τιμών σε σχέση με πέρυσι, το 56% των καταναλωτών επέλεξε τα «τρόφιμα», παρά τα επίσημα στοιχεία για τον πληθωρισμό που δείχνουν ότι οι τιμές των ασφαλίσεων, της στέγασης και της παιδικής μέριμνας αυξήθηκαν περισσότερο από τις τιμές των τροφίμων κατά την προηγούμενη χρονιά. «Είναι πιθανό η μεγάλη συχνότητα με την οποία ψωνίζουμε τρόφιμα να κάνει τις υψηλότερες τιμές των τροφίμων πιο εμφανείς στους καταναλωτές. Η σημασία που δίνουν, επίσης, τα μέσα ενημέρωσης στα τρόφιμα, ενδεχομένως να παίζει και αυτή κάποιο ρόλο», δήλωσε ο Balagtas.

Πώς επιλέγουν οι καταναλωτές

Οι καταναλωτές κλήθηκαν, επιπλέον, να κατανείμουν 100 βαθμούς μεταξύ έξι χαρακτηριστικών -γεύση, προσιτότητα, θρεπτική αξία, διαθεσιμότητα, περιβαλλοντικές επιπτώσεις και κοινωνική ευθύνη- με βάση τη σημασία του καθενός από αυτά στις αποφάσεις τους για την αγορά τροφίμων. 

«Η γεύση, η προσιτή τιμή και η διατροφική αξία εξακολουθούν να λαμβάνονται σοβαρά υπόψη από τους καταναλωτές όταν πρόκειται να προμηθευτούν τρόφιμα, ενώ ο περιβαλλοντικός αντίκτυπος και η κοινωνική ευθύνη έχουν μικρότερη σημασία», δήλωσε ο Elijah Bryant, αναλυτής ερευνών στην CFDAS και συν-συντάκτης της έκθεσης «Οι αξίες των Αμερικανών έχουν αποδειχθεί αρκετά σταθερές παρά τις αλλαγές στο οικονομικό τοπίο τα τελευταία δύο χρόνια».

Διαφορετικές ηλικίες, διαφορετικές συνήθειες

Η συχνότητα ορισμένων αγοραστικών και διατροφικών συνηθειών διαφέρει επίσης μεταξύ των διαφορετικών ηλικιακών ομάδων. Για παράδειγμα, οι νεότεροι καταναλωτές είναι πιο πιθανό να επιλέγουν μη συμβατικά τρόφιμα σε σύγκριση με τους μεγαλύτερους.

«Αυτό το βλέπουμε με τα βιολογικά τρόφιμα, το βοδινό κρέας που έχει σιτιστεί κυρίως με χορτάρι, τα αυγά ελευθέρας βοσκής και τις φυτικές πρωτεΐνες», δήλωσε ο Bryant. Ωστόσο, όλοι οι καταναλωτές, ανεξαρτήτως ηλικίας ,αναφέρουν ότι ελέγχουν συχνά τις ετικέτες ημερομηνίας λήξης ων τροφίμων.

«Παρατηρούμε επίσης ότι οι ηλικιωμένοι καταναλωτές αναφέρουν ότι τρώνε άπλυτα προϊόντα, ωμή ζύμη και κρέας λιγότερο συχνά από τους νεότερους καταναλωτές», εξήγησε. Αυτό ευθυγραμμίζεται με τις διαφορές που παρατηρούνται στις τάσεις όσον αφορά το ρίσκο μεταξύ των καταναλωτών διαφορετικών ηλικιών. «Οι νεότεροι είναι πιο πρόθυμοι να ρισκάρουν με τα τρόφιμά τους από ό,τι οι μεγαλύτεροι σε ηλικία», κατέληξε.

ΓΡΑΦΕΙ: