Ο κορωνοϊός αλλάζει τις ισορροπίες μεταξύ των καναλιών διάθεσης τροφίμων στη Μ. Βρετανία

Μεγάλοι κερδισμένοι οι online πωλήσεις και τα εκπτωτικά καταστήματα

Η πανδημία του κορωνοϊού αναμένεται ότι θα επιταχύνει τις διαδικασίες μετασχηματισμού της αγοράς τροφίμων στη Μ. Βρετανία, η οποία εκτιμάται ότι θα διευρυνθεί κατά 10% το 2022 σε σύγκριση με το 2019. Σύμφωνα με μελέτη του ερευνητικού και εκπαιδευτικού ιδρύματος στον χώρο της αγροδιατροφής IGD, η COVID-19 και οι επιπτώσεις της στο εισόδημα και στη συμπεριφορά των καταναλωτών έδωσαν ώθηση στις online πωλήσεις, ένα κανάλι διάθεσης το οποίο αναμένεται ότι θα διατηρήσει την αφοσίωση των καταναλωτών που κατέκτησε στη διάρκεια της πανδημίας. Ωστόσο, το ταχύτερα αναπτυσσόμενο κανάλι στη διάρκεια του 2021 και του 2022 θα είναι εκείνο των εκπτωτικών καταστημάτων, καθώς οι καταναλωτές μεριμνούν όλο και περισσότερο για την εξοικονόμηση χρημάτων εξαιτίας της αυξανόμενης ανεργίας.

Ειδικότερα, η αξία των online πωλήσεων εκτιμάται ότι για την περίοδο 2019-2022 θα ενισχυθεί κατά 59% και θα αυξήσουν το μερίδιό τους στην αγορά από 6,2% το 2019 σε 8,9% το 2022. Θα είναι ο μεγάλος κερδισμένος το 2020, με πολύ περισσότερους πελάτες και μεγαλύτερο όγκο παραγγελιών, ενώ η αξία των πωλήσεων θα ξεπεράσει εκείνη των υπερκαταστημάτων μέσα στον ίδιο χρόνο. Στον τομέα των εκπτωτικών (discount), η αύξηση της αξίας αναμένεται να αυξηθεί κατά 25,4% στην τριετία, με το μερίδιό τους να ενισχύεται από το 12,8% του 2019 σε 14,6% το 2022. Σύμφωνα με το IGD, τα συγκεκριμένα καταστήματα θα έχουν την ταχύτερη ανάπτυξη το 2021 και 2022 με όχημα την Aldi και τα Lidl, που θα συνεχίσουν να εξαπλώνονται με ταχύτητα και μάλιστα με μικρότερα καταστήματα μέσα σε αστικές περιοχές, και κάποια πολυκαταστήματα που αναβαθμίζουν τη δραστηριότητά τους στον κλάδο των οπωροκηπευτικών.

Η κατηγορία των convenience stores, αυτά που συνηθίζουμε να λέμε mini market ή παντοπωλεία, θα ενισχύσουν επίσης τη θέση τους, αυξάνοντας την αξία των πωλήσεών τους κατά 13,2 δισ. λίρες Αγγλίας μέχρι το 2022, με το μερίδιό τους στην αγορά να διευρύνεται από 21,4% το 2019 σε 22% το 2022, καθώς ωφελήθηκαν ιδιαιτέρως από την εξυπηρέτηση των καταναλωτών στις γειτονιές στη διάρκεια του lockdown. Οι εξελίξεις στα τρία παραπάνω κανάλια διάθεσης «στριμώχνουν» τα σούπερ μάρκετ, τα οποία εκτιμάται ότι θα έχουν ένα ποσοστό αύξησης πωλήσεων κατά 0,8%, ενώ στον αντίποδα των online, των discount και των μίνι μάρκετ, οι υπεραγορές θα αντιμετωπίσουν μικρή πτώση των πωλήσεών τους σε αξία κατά 0,3%, με μείωση του μεριδίου τους στην αγορά στο 7,6% έναντι 8,4% το 2019. Αντίστοιχα, το μερίδιο των σούπερ μάρκετ αναμένεται ότι μέχρι το 2022 θα έχει μειωθεί από 46,1% σε 42,3%.