H κρίση στην ηγεσία του ΥΠΑΑΤ στέλνει τα Σχέδια Βελτίωσης στον… επόμενο

Επιβεβαίωση της «ΥΧ» για νέο «παράθυρο» πληρωμής των αξιολογητών

Σε μεγάλη αναστάτωση βρίσκεται ο αγροτικός κόσμος και συγκεκριμένα η πλειονότητα των υποψήφιων δικαιούχων των Σχεδίων Βελτίωσης, καθώς επικρατεί αδικαιολόγητη στασιμότητα σε ό,τι αφορά την επίλυση βασικών ζητημάτων. Η δημοσίευση της προχθεσινής τροποποιητικής απόφασης για παράταση της καταληκτικής ημερομηνίας πληρωμής των αξιολογητών (για την οποία είχε ενημερώσει πρώτη η «ΥΧ») καταδεικνύει τα αδιέξοδα και την κρίση που επικρατεί σε επίπεδο ανώτατων κλιμακίων του ΥΠΑΑΤ.

Ωστόσο, όπως αποκάλυψε η «ΥΧ», η Υπουργική Απόφαση που θα περιλαμβάνει και τις οδηγίες που σχετίζονται με το περίφημο ζήτημα προσδιορισμού εύλογου κόστους σε τρακτέρ και παρελκόμενα, βρίσκεται εδώ και εβδομάδες «καθηλωμένη» στη διάθεση του υπουργού, υπογεγραμμένη από τον γενικό γραμματέα Κοινοτικών Πόρων, Χαράλαμπο Κασίμη. Πρόκειται για ένα κομβικό σημείο για την εξέλιξη των Σχεδίων, με την πρόσφατη απόφαση να αποτελεί απλά μια ευκαιρία να μετατεθούν οι ευθύνες για την πρόοδο των Σχεδίων στους… επόμενους.

Πώς φτάσαμε στο αδιέξοδο

Τον Μάρτιο, δημοσιεύθηκε απόφαση που αφορούσε τον προσδιορισμό εύλογου κόστους γεωργικών ελκυστήρων, με άλλα λόγια, του καθορισμού των ανώτατων προβλεπόμενων ποσών επιλέξιμης δαπάνης για αγορά γεωργικού ελκυστήρα. Η «ΥΧ» είχε δημοσιοποιήσει το σκεπτικό και τη μεθοδολογία με την οποία είχε συνταχθεί ο κατάλογος αυτός, που προκάλεσε τις αντιδράσεις του Συνδέσμου Αντιπροσώπων Εισαγωγέων Μηχανημάτων. Σύμφωνα με αυτό το σκεπτικό, τα υπηρεσιακά στελέχη του υπουργείου είχαν διαπιστώσει ότι σε συγκεκριμένα μοντέλα τρακτέρ που περιλαμβάνονταν στους φακέλους υποψήφιων δικαιούχων υπήρχαν σημαντικές αποκλίσεις τιμών (ακόμα και 27.000 ευρώ διαφορά για το ίδιο τρακτέρ). Εξίσου προβληματική ήταν η διαπίστωση ότι σε ορισμένα μοντέλα τρακτέρ μικρού αριθμού εταιρειών, οι τιμές ήταν «φουσκωμένες» σε σχέση με αυτές που είχαν συγκεντρώσει τα στελέχη του υπουργείου, μετά από έρευνα που είχαν κάνει σε αγορές κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Αυτό οδήγησε τους αρμόδιους να προχωρήσουν στην έκδοση της προαναφερθείσας απόφασης, καθώς υπήρχε η ανάγκη εξορθολογισμού. Η κατάσταση μπλέχτηκε ακόμα περισσότερο μετά τη συνάντηση της ηγεσίας του υπουργείου και των αρμόδιων υπηρεσιακών με τους εκπροσώπους του ΣΕΑΜ τη Μεγάλη Εβδομάδα.

Παρά την ανακοίνωση του Συνδέσμου για «κατανόηση του ζητήματος από πλευράς υπουργού», το κλίμα συγκρατημένης αισιοδοξίας που απέρρεε από αυτή την ανακοίνωση δεν επιβεβαιώθηκε σε επίπεδο εξελίξεων και οι μέρες που ακολούθησαν δεν έφεραν κάποια ουσιαστική εξέλιξη.

Αμέσως μετά το Πάσχα, άπαντες ανέμεναν έναν νέο, επικαιροποιημένο κατάλογο προσδιορισμού εύλογου κόστους, που θα περιλάμβανε τα μοντέλα τρακτέρ του πρώτου «τιμοκαταλόγου», συν το υπόλοιπο 20% των μοντέλων που κυκλοφορούν στην ελληνική αγορά και δεν είχαν συμπεριληφθεί αρχικά, καθώς και όλα τα παρελκόμενα. Ωστόσο η στασιμότητα συνεχίστηκε, παρά το γεγονός ότι αξιόπιστες πληροφορίες της «ΥΧ» επιβεβαίωναν μεγάλη κινητικότητα προς την κατεύθυνση ολοκλήρωσης της συγκεκριμένης εκκρεμότητας. Το πιο σημαντικό, όμως, είναι ότι, ενώ αρχικά υπουργός και γενικός γραμματέας κινούνταν σε κοινή γραμμή στο θέμα του προσδιορισμού εύλογου κόστους, στην πορεία αυτό ανατράπηκε.

Το σημείο της διαφωνίας

Όπως είχε αποκαλύψει η «ΥΧ», η λύση που προκρίθηκε αρχικά από πλευράς υπηρεσιακών ήταν μια «ηπιότερη» απομείωση των τιμών που περιλάμβανε η απόφαση προσδιορισμού εύλογου κόστους, κάτι που μεταφραζόταν σε μεσοσταθμική προσαρμογή των ήδη μειωμένων τιμών του πρώτου τιμοκαταλόγου κατά 7 ποσοστιαίες μονάδες.

Δηλαδή, αν σε ένα μοντέλο η μείωση που είχε γίνει σε σχέση με τους δημοσιευμένους τιμοκαταλόγους των εταιρειών ήταν 25%, η τελική μείωση θα πήγαινε στο 18%, από 20% θα έπεφτε στο 13% κ.ο.κ. Τελικά, αν και αυτή η πρόταση φαινόταν έτοιμη να υλοποιηθεί, έμεινε καθηλωμένη εδώ και δύο μήνες, στη διάθεση του υπουργού για να την υπογράψει.

Από το ρεπορτάζ φαίνεται ότι ο υπουργός έχει διαφορετική άποψη. Δηλαδή, να μην προτιμηθεί η ανωτέρω πρόταση των υπηρεσιακών, που έχει την έγκριση του Χ. Κασίμη, αλλά να υιοθετηθεί η λύση μιας οριζόντιας μείωσης (που θα προσεγγίζει το 10%) σε όλα τα μοντέλα των τρακτέρ, σε σχέση όμως με τα στοιχεία τιμών των δημοσιευμένων τιμοκαταλόγων των εταιρειών και όχι του τιμοκαταλόγου εύλογου κόστους του ΥΠΑΑΤ.

Αυτό πάντως μοιάζει μη ορθολογικό. Κάτι τέτοιο θα σήμαινε ότι θα επιβληθεί η ίδια μείωση στα μοντέλα ενός κατασκευαστή που είχε δημοσιεύσει τιμές τρακτέρ πολύ πάνω από τον μέσο όρο άλλων ευρωπαϊκών χωρών, αλλά και στα μοντέλα τρακτέρ μιας εταιρείας που οι τιμές της κινούνταν σε πολύ μικρές αποκλίσεις σε σχέση με τις τιμές σε συγκρίσιμες αγορές και είχαν ληφθεί υπόψη από τα στελέχη του ΥΠΑΑΤ.

Παράλληλα αυτή η κατά τα φαινόμενα «συμβιβαστική» λύση θα απείχε παρασάγγας από το σκεπτικό της ΕΥΔ ΠΑΑ που είχε βρει απόλυτα θετικούς και τους υπαλλήλους της Κομισιόν που ελέγχουν την όλη εξέλιξη των Σχεδίων ώστε να είναι αδιάβλητη και να μην υπάρχει η παραμικρή υπόνοια κατασπατάλησης δημόσιου χρήματος.

H τοποθέτηση Αραχωβίτη στην «ΥΧ»

Η «ΥΧ» θεωρεί ότι στο κρίσιμο σημείο που έχουν φτάσει οι εξελίξεις στα Σχέδια Βελτίωσης χρειάζεται μια ξεκάθαρη τοποθέτηση από τον υπουργό ΑΑΤ γι’ αυτό και ζήτησε γραπτώς μια δήλωση του κ. Αραχωβίτη. Η απάντηση που λάβαμε ήταν η εξής: «Προχωρούμε στην άμεση αντιμετώπιση του ζητήματος που έχει προκύψει με την αξιολόγηση των σχεδίων βελτίωσης έτσι ώστε πολύ σύντομα να μπορούν να ολοκληρώσουν τις αξιολόγησεις οι περιφέρειες. Η εμπλοκή που παρουσιάστηκε για υπηρεσιακούς λόγους αντιμετωπίζεται πολιτικά και με αυτόν τον τρόπο επιλύεται».