Ο κύβος ερρίφθη: Μέσα Οκτωβρίου η προκαταβολή των άμεσων ενισχύσεων

Απορρίφθηκαν τα δύο υπό εξέταση σενάρια από το ΥΠΑΑΤ

Οριστικό τέλος στην προσπάθεια χορήγησης προκαταβολής των άμεσων ενισχύσεων μέσα στο καλοκαίρι βάζει το ΥΠΑΑΤ, καθώς με απόφασή του η πληρωμή θα πραγματοποιηθεί από τις 16 Οκτωβρίου και μετά, όπως προβλέπεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Η τελική απόφαση, σύμφωνα με το αποκλειστικό ρεπορτάζ της «ΥΧ», ελήφθη πριν από λίγες ημέρες, με τον ίδιο τον υπουργό, Μάκη Βορίδη, να κρίνει πως τα δύο υπό εξέταση σενάρια, που είχε το τελευταίο διάστημα στο τραπέζι, δεν ήταν ικανοποιητικά.

Ήδη, από την προηγούμενη εβδομάδα η «ΥΧ», είχε αποκαλύψει ότι το θέμα παρέμενε ακόμα ανοιχτό, ενώ τα χρονικά περιθώρια είχαν αρχίσει να εξαντλούνται, όταν κάποιοι είχαν επιδοθεί να αναγγέλλουν πρόωρες πληρωμές τον Απρίλιο, στη συνέχεια τον Μάιο και τώρα τον Ιούλιο. Από την πρώτη στιγμή, η «ΥΧ» είχε επισημάνει ότι αυτά τα ενδεχόμενα είναι αδύνατα και μόνο κατόπιν πολιτικής βούλησης και απόφασης η πληρωμή θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί τον Αύγουστο.

Εξάλλου, η «ΥΧ» στις 3 Ιουλίου (φύλλο 244) είχε αποκαλύψει ότι ο υπουργός Μ. Βορίδης ήταν αποφασισμένος, εάν η χορήγηση της προκαταβολής δεν γίνει μέσα στον Αύγουστο, τότε η πληρωμή να πραγματοποιηθεί κανονικά από τα μέσα Οκτωβρίου και μετά. Υπενθυμίζουμε, μάλιστα, και τον προβληματισμό που είχαν εκφράσει έμπειροι τεχνοκράτες, οι οποίοι διατηρούσαν τις αμφιβολίες τους για τη δυνατότητα πληρωμής μέσα στον Αύγουστο, εάν αξιοποιηθεί το ΟΣΔΕ 2020, τοποθετώντας χρονικά αυτό το ενδεχόμενο τον Σεπτέμβριο.

Σενάρια

Οι διαρροές από την πλατεία Βάθη ήθελαν τον υπουργό να διαπραγματεύεται με τις τράπεζες για την επίτευξη μίας δανειακής σύμβασης που θα εξυπηρετούσε τον σκοπό της προκαταβολής. Άλλωστε, το σενάριο να αξιοποιηθεί ο κρατικός προϋπολογισμός, από τον οποίο θα χορηγούνταν η προκαταβολή, απορρίφθηκε άμεσα. Όπως μαθαίνουμε, θα έπρεπε να εγκριθεί ένα κονδύλι της τάξεως των 500 εκατ. ευρώ, ως ποσό δημόσιας δαπάνης, για να γίνει η εν λόγω πληρωμή. «Οι συνέπειες για το ελληνικό Δημόσιο, αν χρησιμοποιούσαμε τον προϋπολογισμό, θα ήταν μεγάλες, με ό,τι αυτό συνεπάγεται», αναφέρει στην «ΥΧ» ανώτατη πηγή του υπουργείου. Η λύση του τραπεζικού δανείου ήταν μονόδρομος. Κι ενώ η συζήτηση είχε επικεντρωθεί στη νομική λύση που έπρεπε να βρεθεί, ώστε να διέπεται από το κανονιστικό πλαίσιο της ΕΕ και να καλύπτει συμφωνία σύννομη με την τράπεζα, τον προσδιορισμό του κόστους που θα επωμιστεί το ελληνικό Δημόσιο, το ακατάσχετο, αλλά και τη διαδικασία εκχώρησης των χρημάτων που θα λάβει ο δικαιούχος παραγωγός, η πραγματικότητα ανέδειξε άλλο ένα μείζον θέμα.

Όπως αποκαλύπτει στην «ΥΧ» ανώτατη πηγή του υπουργείου, βασική προϋπόθεση ήταν η προκήρυξη διαγωνισμού, μέσω του οποίου θα προέκυπτε ο πάροχος της συγκεκριμένης τραπεζικής υπηρεσίας. Λαμβάνοντας υπόψη ότι βρισκόμαστε σχεδόν στο τελευταίο δεκαήμερο του Ιουλίου, το σχέδιο του ΥΠΑΑΤ δεν θα είχε κανένα ουσιαστικό αποτέλεσμα, καθώς θα χανόταν ο Αύγουστος για να γίνει η πληρωμή.

Καθυστέρηση

Η Ελλάδα κινήθηκε καθυστερημένα για να επιτύχει μία πρόωρη πληρωμή των ενισχύσεων. Αντίθετα, η Ολλανδία αντέδρασε ήδη από τον περασμένο Απρίλιο, εξέτασε νωρίς τα δεδομένα και σήμερα, όπως αποκαλύψαμε την περασμένη εβδομάδα, δηλώνει έτοιμη για να προπληρώσει τους δικαιούχους παραγωγούς της. Βέβαια, η διαφορά έγκειται στο ότι διαθέτει έναν ισχυρό κρατικό προϋπολογισμό, που μπορεί να αντέξει μία τέτοια πληρωμή, αφού θα ακολουθηθεί η διαδικασία των de minimis.

Με βάση τα παραπάνω, στην Ελλάδα, όπως και στη μεγάλη πλειονότητα των κρατών-μελών, οι δικαιούχοι παραγωγοί θα περιμένουν από τα μέσα Οκτωβρίου και μετά, προκειμένου να λάβουν το 70% της Βασικής τους Ενίσχυσης, και τον Δεκέμβριο να γίνει η εκκαθάριση των άμεσων ενισχύσεων, όπως συμβαίνει εξάλλου τα τελευταία χρόνια, κατόπιν των διευκολύνσεων που παρέχει η Κομισιόν στα κράτη-μέλη.

Δημοσιεύτηκε στην έντυπη έκδοση της «ΥΧ» την Παρασκευή 17/7/2020