Μονόδρομος οι συνεργασίες για την προώθηση του ελληνικού κρασιού

Νέες δράσεις για την ενίσχυση του οινοτουρισμού

Το θέμα της απαγόρευσης της διαφήμισης του αλκοόλ, αλλά και η μη αξιοποίηση των κονδυλίων προώθησης για το κρασί αναδείχθηκαν στο συνέδριο για τον οινοτουρισμό, που πραγματοποιήθηκε στη Σαντορίνη στις αρχές της εβδομάδας.

Nα συνεργαστούν και να κινητοποιηθούν σε επίπεδο Eυρωπαϊκής Ένωσης, προκειμένου να εξασφαλίσουν το μέλλον της παραγωγής τους, κάλεσε τους οινοποιούς της Σαντορίνης, αλλά και ολόκληρης της χώρας ο Dr Ignacio Sanchez Recarte, γενικός διευθυντής του CEEV (Comite Europeen des Entreprises Vins – Ευρωπαϊκός Σύνδεσμος Οίνου), ο οποίος έδωσε το «παρών» στην εκδήλωση που διοργανώθηκε από το υπουργείο Τουρισμού.

Ο ίδιος προανήγγειλε αλλαγή της νομοθεσίας για τις διασυνοριακές μεταφορές οίνου, έτσι ώστε να περιοριστεί η παράνομη διακίνηση κρασιού. Σημείωσε, επίσης, ότι, σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει στις άλλες ευρωπαϊκές οινοπαραγωγικές χώρες, η Ελλάδα δεν έχει απορροφήσει τα χρήματα που αφορούν προγράμματα στην προώθηση των κρασιών της σε τρίτες χώρες: «Γιατί χάνετε αυτά τα χρήματα;», αναρωτήθηκε.

Επεσήμανε, μάλιστα, ότι οι αμπελουργοί και οι οινοποιοί θα πρέπει να ενεργοποιηθούν, καθώς στην Ευρωπαϊκή Ένωση έχει ανοίξει η συζήτηση για τον αποκλεισμό των αλκοολούχων ποτών από τη διαφήμιση και τα προγράμματα προώθησης με το σκεπτικό ότι «δεν είναι καλά για την υγεία». «Και αν θεωρείτε ότι αυτό δεν πρόκειται να συμβεί, σκεφτείτε πως το ίδιο ακριβώς πιστεύαμε και για το τσιγάρο πριν από 20 χρόνια», τόνισε συμπληρώνοντας ότι η Ελλάδα εξάγει το 70% των κρασιών της. Αυτό σημαίνει ότι «πρέπει να σκεφτόσαστε τι ακριβώς συμβαίνει σε άλλες χώρες και ποια είναι η πολιτική που αποφασίζουν να ακολουθήσουν και η νομοθεσία τους, έτσι ώστε να μη χάσετε το 70% των πελατών σας. Καιρός για δράση σε όλα τα επίπεδα σαν ομάδα», σημείωσε χαρακτηριστικά.

Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτήν τη στιγμή στη Σαντορίνη λειτουργούν 17 οινοποιεία, τα οποία είναι επισκέψιμα, με αποτέλεσμα να υπάρχει μεγάλη ζήτηση για πρώτη ύλη. Παράλληλα, το 50% των κρασιών που παράγονται στο νησί καταναλώνεται από τουρίστες. Ο κ. Sanchez τόνισε ότι στη νέα εποχή για το κρασί η παράδοση θα πρέπει να συνδυάζεται με τον σεβασμό στο περιβάλλον, τη βιωσιμότητα, όσον αφορά τη χρήση των φυσικών πόρων, αλλά και τη διαφάνεια στις πληροφορίες που παρέχονται προς τον καταναλωτή.

«Ο οινοποιός πρέπει να έχει όλες τις απαντήσεις»

«Γνωρίζω ότι πολλοί οινοποιοί θεωρούν ότι το να παράγουν ένα καλό κρασί είναι αρκετό. Όμως, μην εκπλαγείτε καθόλου αν κάποιος από τους επισκέπτες σας ρωτήσει πόσες θερμίδες έχει το κρασί, ή ποια λιπάσματα έχετε χρησιμοποιήσει κατά τη διάρκεια της παραγωγής ή ποια συστατικά έχετε προσθέσει στην οινοποίηση. Και θα πρέπει να είστε έτοιμοι να απαντήσετε σε αυτές τις ερωτήσεις. Γιατί, αν δεν απαντήσετε εσείς, οι πελάτες σας θα ψάξουν να βρουν αλλού τις απαντήσεις και αυτό δεν είναι καλό. Ο καταναλωτής είναι βασιλιάς», υπογράμμισε. Ο γενικός διευθυντής του CEEV τόνισε ότι είναι απαραίτητη η ψηφιοποίηση των οινοποιείων, καθώς και η συνεργασία σε επίπεδο προώθησης. «Το μήνυμα προς τα έξω πρέπει να έρχεται από όλα τα οινοποιεία του νησιού», τόνισε.

Μιλώντας στο ίδιο συνέδριο, ο δήμαρχος Θήρας, Αντώνης Σιγάλας, μίλησε για την ανάγκη προστασίας της αμπελουργίας στο νησί όπου η τουριστική πίεση είναι τόσο μεγάλη. Όπως ανακοίνωσε, «στο Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο της Σαντορίνης, που πρόκειται να ανατεθεί άμεσα από το υπουργείο Περιβάλλοντος, θα προσδιοριστούν με μεγαλύτερη σαφήνεια οι χρήσεις γης και θα οριοθετηθούν με μεγαλύτερη ακρίβεια οι διάφορες ζώνες του νησιού, εξασφαλίζοντας έτσι την πλήρη προστασία του σαντορινιού αμπελώνα».

Από την πλευρά του δήμου, ο οινοποιός και δημοτικός σύμβουλος, Σταύρος Σιγάλας, έχει αναλάβει να συντονίσει τη δημιουργία φακέλου υποψηφιότητας, προκειμένου ο αμπελώνας της Σαντορίνης να εγγραφεί στη Λίστα Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO και να ενταχθεί στο δίκτυο VITOUR. «Η αξιόλογη μελέτη “φέρουσας ικανότητας’’ του νησιού, την οποία έχει στη διάθεσή του ο δήμος, παρέχει επίκαιρα πρωτογενή στοιχεία, προκειμένου να επιτύχουμε τη βέλτιστη διαχείριση του χώρου και των πόρων που έχουμε στη διάθεσή μας», τόνισε.

Σε μια ιστοσελίδα όλα τα επισκέψιμα οινοποιεία

Η υφυπουργός Τουρισμού, Σοφία Ζαχαράκη, ανακοίνωσε ειδικές δράσεις για την ανάπτυξη του οινοτουρισμού τόσο στη Σαντορίνη όσο σε όλη την Ελλάδα. Σύμφωνα με την ίδια, τις επόμενες ημέρες θα είναι έτοιμη η ιστοσελίδα με τα επισκέψιμα οινοποιεία σε όλη τη χώρα, ενώ αντίστοιχα προωθείται επικαιροποίηση των στοιχείων για την απονομή του ειδικού σήματος για τα επισκέψιμα οινοποιεία.

Σημειώνεται ότι για τις ειδικές μορφές τουρισμού, όπως ο οινοτουρισμός, προβλέπονται κονδύλια από το Ταμείο Ανάκαμψης, ενώ υπάρχουν και άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία μέσω ΕΣΠΑ. Στο πλαίσιο αυτό, «οι ειδικές, οι εναλλακτικές μορφές τουρισμού μπορούν να προσδώσουν ξεχωριστή υπεραξία στο ελληνικό τουριστικό προϊόν. Για να πλαισιώσουν την ελληνική ταξιδιωτική εμπειρία, με δραστηριότητες διαφοροποιημένες, αυθεντικές και μοναδικές που μπορούν να προσελκύσουν τουρίστες που μέχρι τώρα δεν έχουν έρθει στην Ελλάδα, αλλά και να ενισχύσουν τη βούληση των τακτικών επισκεπτών της χώρας μας να εξερευνήσουν και άλλες λιγότερο γνωστές πτυχές της», τόνισε η υφυπουργός.

«Μπορεί η Ελλάδα να διαθέτει την αρχαιότερη οινική παράδοση στον κόσμο, αλλά την ίδια στιγμή αποτελεί έναν από τους νεότερους και πιο γρήγορα αναπτυσσόμενους παίκτες της παγκόσμιας οινικής αγοράς, μια και η συντριπτική πλειονότητα των υφιστάμενων οινοποιείων της χώρας μας δημιουργήθηκε τις δύο τελευταίες δεκαετίες. Παρότι το ελληνικό κρασί εκπροσωπεί μικρό ποσοστό του ΑΕΠ της Ελλάδας, εντούτοις αποτελεί έναν από τους πιο δυναμικούς και εξωστρεφείς κλάδους της χώρας. Ο κλάδος αυτός, που αποτελείται από περισσότερα από 1.300 οινοποιεία και 180.000 οικογένειες που ασχολούνται με την αμπελουργία, ακόμα και μέσα στις χειρότερες συνθήκες της ελληνικής οικονομικής κρίσης, ξεχώρισε για την αναπτυξιακή του δράση στο εξωτερικό, προβάλλοντας τη χώρα με τον καλύτερο δυνατό τρόπο», σημείωσε.