«Παράθυρο» για τη διαγραφή χρεών αγροτών και συνεταιρισμών για τα πακέτα Κοντού και Χατζηγάκη

Την προοπτική της διαγραφής χρεών εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ για ανακτήσεις ενισχύσεων σε αγρότες και συνεταιρισμούς από τα περίφημα πακέτα Χατζηγάκη και Κοντού δίνει πρόσφατη ρύθμιση του υπουργείου Οικονομικών σε νομοσχέδιο που ψηφίστηκε την Τρίτη 12/4 στη Βουλή.

Με την εν λόγω ρύθμιση, που κατατέθηκε σε τροπολογία στις 8/4, δίνεται η δυνατότητα συμψηφισμού έκτακτων ενισχύσεων που δύναται να χορηγηθούν σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα που επλήγησαν από την πανδημία COVID – 19 με βέβαιες και εκκαθαρισμένες απαιτήσεις του ελληνικού Δημοσίου που εκκρεμούν εις βάρος δικαιούχων της ανωτέρω ενίσχυσης.

Εκτός από τη διευθέτηση των πακέτων Χατζηγάκη (2008) και Κοντού (2009), εξετάζονται και καθεστώτα ενίσχυσης, τα οποία έθεσε σε εφαρμογή η Ελλάδα, με σκοπό τη ρύθμιση χρεών γεωργικών συνεταιρισμών κατά τα έτη 1992 και 1994.

Ωστόσο, η ρύθμιση του υπουργείου Οικονομικών, σύμφωνα με το ρεπορτάζ της «ΥΧ», δεν αφορά μόνο κονδύλια για τον πρωτογενή τομέα. Σε κάθε περίπτωση, κυβερνητικοί κύκλοι εμφανίζονται συγκρατημένοι για την εν λόγω εξέλιξη, καθώς θεωρούν ότι οι διεργασίες για το θέμα δεν έχουν ολοκληρωθεί.

Παρά το γεγονός ότι η εν λόγω εξέλιξη σχολιάστηκε θετικά από έμπειρα στελέχη της κυβέρνησης αλλά και της αντιπολίτευσης με τα οποία συνομίλησε η «ΥΧ», οι ανωτέρω εμφανίστηκαν επιφυλακτικοί, θεωρώντας ότι θα πρέπει να αποσαφηνιστούν αρκετές κρίσιμες λεπτομέρειες ώστε να θεωρηθεί ότι η λύση θα λάβει το τελικό «πράσινο» φως από τις Βρυξέλλες.

Για παράδειγμα ενώ υπάρχει ένα γενικό περίγραμμα σχετικά με τη διαδικασία διαγραφής χρεών για τους συνεταιρισμούς, δεν είναι ξεκάθαρο σε ποιο βαθμό και με ποιες προϋποθέσεις θα μπορέσουν να απαλλαγούν από τα χρέη οι χιλιάδες αγρότες – φυσικά πρόσωπα που είχαν λάβει τις εν λόγω ενισχύσεις.

Συνεταιρισμοί

Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά τις οφειλές των συνεταιρισμών από τα εν λόγω πακέτα ενισχύσεων, αυτές ανέρχονται σε 110 εκατ. ευρώ. Όπως αναφέρει η ρύθμιση, «οι ενισχύσεις για τις επιπτώσεις της πανδημίας δύνανται να χορηγηθούν το αργότερο έως 30 Ιουνίου 2022 ή έως την εκάστοτε ημερομηνία λήξης του Προσωρινού Πλαισίου».

Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι θα πρέπει να δημοσιευθεί πριν από την ανωτέρω ημερομηνία Υπουργική Απόφαση όπου θα καταλογίζονται ποσά στους συνεταιρισμούς, ώστε εν συνεχεία να προχωρήσουν οι συμψηφισμοί και να θεωρηθεί με αυτόν τον τρόπο ότι τα κονδύλια ανακτήθηκαν.

Μέγιστο ποσό ενίσχυσης ανά επιχείρηση είναι σύμφωνα με τη ρύθμιση τα 2,3 εκατ. ευρώ, επομένως επιδίωξη είναι όσοι συνεταιρισμοί δεν υπερβαίνουν το εν λόγω ποσό να μηδενίσουν τις υποχρεώσεις τους. Δεν είναι γνωστό πόσοι συνεταιρισμοί υπερβαίνουν το όριο αυτό, ωστόσο όσοι έχουν λάβει ενίσχυση από κάποιο από τα ανωτέρω καθεστώτα ενίσχυσης ξεπερνούν τους 100.

Η τελευταία προειδοποίηση

Το θέμα της διευθέτησης των καταδικαστικών εις βάρος της Ελλάδας αποφάσεων για επιστροφή κονδυλίων που χορηγήθηκαν κατά το παρελθόν σε παραγωγούς έχει αναδείξει πολλές φορές η «ΥΧ».

Τον Ιούνιο του 2020, το «ερανιστικό» νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό του αγροτικού τομέα περιλάμβανε πρόβλεψη για τις ανακτήσεις. Ωστόσο, στη συνέχεια, δεν υπεγράφη η ΚΥΑ για τη ρύθμιση των προς ανάκτηση οφειλόμενων ποσών των συνεταιρισμών.

Η τελευταία, όμως, αυστηρή προειδοποίηση ήρθε έναν χρόνο αργότερα από το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που καλούσε το κράτος να προχωρήσει σε ανακτήσεις του πακέτου Χατζηγάκη. Σύμφωνα με την τότε ανακοίνωση του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με ημερομηνία 12/5/2021, «η Ελλάδα παρέβη τις υποχρεώσεις της, παραλείποντας να ανακτήσει τις παράνομες αντισταθμιστικές ενισχύσεις που καταβλήθηκαν στους Έλληνες γεωργούς».

Κατόπιν τούτου, υπήρξε κινητοποίηση από τις αρμόδιες αρχές, με τη σύσταση ειδικής επιτροπής, ώστε να βρεθεί λύση, μέσω της οποίας θα καταστούν δυνατά η διευθέτηση και ο χειρισμός μίας σειράς υποθέσεων ανάκτησης κρατικών ενισχύσεων.