Πώς η πανδημία αλλάζει την αγορά τροφίμων και ποτών των ΗΠΑ

Στα ύψη οι τιμές, προς τα τυποποιημένα στρέφονται οι καταναλωτές

Τις αλλαγές που έχει ήδη επιφέρει στην αμερικανική αγορά τροφίμων και ποτών η πανδημία του κορωνοϊού, αλλά και αυτές που εκτιμάται ότι θα επέλθουν το προσεχές διάστημα, αποτυπώνει σε πρόσφατη ανάλυσή του το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων του Γενικού Προξενείου της Ελλάδας στη Νέα Υόρκη, αξιοποιώντας μελέτες και στοιχεία που είδαν το φως της δημοσιότητας το τελευταίο διάστημα.

Αυξήσεις τιμών στα προϊόντα διατροφής, στροφή των καταναλωτών σε συσκευασμένα τρόφιμα και ενίσχυση του διαδικτυακού εμπορίου είναι μερικές μόνο από τις τάσεις που καταγράφονται. Ιδιαίτερα ανησυχητικές, όμως, είναι και οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις, αφού ο φόβος των μολύνσεων και της διασποράς του ιού έχουν οδηγήσει εκ νέου σε διεύρυνση της χρήσης πλαστικού.

Ακριβαίνουν κρέας, πουλερικά και ιχθυηρά

Τη μεγαλύτερη αύξηση από το 2011 στις τιμές των τροφίμων αναμένουν φέτος οι ΗΠΑ, σύμφωνα με έκθεση του υπουργείου Γεωργίας (USDA). Συγκεκριμένα, η αύξηση των τιμών κατά 3% σε σύγκριση με τον μέσο όρο του 2020 αποδίδεται κυρίως στην αυξημένη ζήτηση, αλλά και στα προβλήματα τροφοδοσίας που εντοπίζονται σε πουλερικά, κρέας και ιχθυηρά.

Πρόκειται για μια σειρά προϊόντων στα οποία ξεκίνησε να καταγράφεται έκρηξη ζήτησης από το lockdown του Μαρτίου, κυρίως βέβαια σε επίπεδο λιανικής, γιατί στο ίδιο διάστημα ο κλάδος της εστίασης «έβλεπε» δραματική πτώση του τζίρου του. Την ίδια στιγμή, σφοδρό πλήγμα υπέστησαν μεγάλες μονάδες επεξεργασίας κρέατος, πολλές εκ των οποίων αναγκάστηκαν λόγω περιορισμών ή και κρουσμάτων κορωνοϊού, να αναστείλουν τη λειτουργία τους. Αυτές οι συνθήκες αυξημένης ζήτησης και μειωμένης προσφοράς οδήγησαν σε μεγάλη αύξηση τιμών σε συγκεκριμένα προϊόντα, οι οποίες αναμένεται να συντηρηθούν για τους επόμενους μήνες. Έτσι, αυξημένες κατά 8% σε σύγκριση με το 2019 προβλέπονται οι τιμές του βόειου κρέατος, κατά 4,5% του χοιρινού και κατά 3% των πουλερικών, ενώ στο 2% υπολογίζονται οι ανατιμήσεις στα ιχθυηρά. Για τα φρούτα και τα λαχανικά, πάντως, οι αυξήσεις εκτιμώνται στη μία μόλις ποσοστιαία μονάδα.

Μέσω διαδικτύου πάνω από το 6% των πωλήσεων

Μερίδιο 6,4% επί του συνόλου των πωλήσεων τροφίμων αναμένεται να κατακτήσουν οι πωλήσεις μέσω διαδικτύου το 2021, σύμφωνα με προβλέψεις της Rabobank, δεδομένων των σημαντικών αλλαγών στις καταναλωτικές συμπεριφορές που έχει προκαλέσει ο κορωνοϊός. Μάλιστα υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις, το μερίδιο αυτό σύμφωνα με τους αναλυτές της τράπεζας, δεν αποκλείεται να φτάσει μέχρι και το 9,1% μέχρι το τέλος της επόμενης χρονιάς, έναντι του 4,6%, που προβλεπόταν πριν από το ξέσπασμα της πανδημίας. Σημειώνεται ότι το 2019, το αντίστοιχο μερίδιο ήταν μόνο 3,1%.

Σύμφωνα με τους αναλυτές, «η ευθεία και μακροπρόθεσμη επίδραση της πανδημίας στην τάση αυτή θα είναι πιο ήπια, με το πιθανότερο σενάριο να ανταποκρίνεται σε μια επιτάχυνση της διείσδυσης για το επόμενο ένα με ενάμισι έτος», ενώ, όπως αναφέρουν, «αν η αύξηση αυτή θεωρηθεί ως βραχυπρόθεσμη εξέλιξη, η τρέχουσα έμφαση και το επενδυτικό ενδιαφέρον για το διαδικτυακό εμπόριο έχουν βάση και προοπτικές».

Ενδεικτικά, σε 36% αυξήθηκε μεταξύ 11-17 Μαΐου το ποσοστό των πελατών που έκαναν χρήση υπηρεσιών επί τόπου παραλαβής, από 19% που ήταν μεταξύ 23 Μαρτίου-5 Απριλίου, ενώ 14% από 11% αντίστοιχα, αυξήθηκε το ποσοστό όσων παρέλαβαν τρόφιμα κατ’ οίκον.

Μεγαλώνει η ζήτηση για τα συσκευασμένα

Δεδομένων των αλλαγών που έχουν επέλθει στις διατροφικές συνήθειες των Αμερικανών, αλλά και της νέας φάσης έξαρσης του ιού, δεν αποκλείεται επαναφορά της τάσης για αποθεματοποίηση συσκευασμένων τροφίμων μακράς διαρκείας.

Πάνω από το 40% των γονέων αύξησαν την κατανάλωση σνακ κατά τη διάρκεια της πανδημίας, σύμφωνα με στοιχεία του «International Food Information Council Foundation», τη στιγμή που το 85% των ενηλίκων στη χώρα άλλαξαν τον τρόπο παρασκευής γευμάτων, με πολλούς να προτιμούν συσκευασμένα τρόφιμα, μπροστά στον κίνδυνο πιθανής μόλυνσης. Κατεψυγμένα, δημητριακά, συσκευασμένα προϊόντα φούρνου, είναι μερικά από τα προϊόντα όπου αναμένεται να υπάρξει μεγάλη αύξηση πωλήσεων και κατανάλωσης, καθώς η άνοδος των κρουσμάτων μετά την επανέναρξη της οικονομικής δραστηριότητας έφερε ξανά περιορισμούς, αλλά και αναστολές, κρατώντας μεγάλο μέρος του πληθυσμού σπίτι.