Ρόδω Βασιλάκη: Γνώρισε την καλλιέργεια βοτάνων μέσω της εκπαίδευσης και σήμερα εξάγει σε πέντε χώρες

Την πόρτα της αγροτικής παραγωγής άνοιξε η Ρόδω Βασιλάκη από την Κρήτη, κατά τη φοίτησή της στο τμήμα Γεωπονίας του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Σήμερα, καλλιεργεί αρωματικά και φαρμακευτικά φυτά, μεταποιεί και τυποποιεί τα προϊόντα της, τα οποία κυκλοφορούν όχι μόνο σε όλη την Κρήτη, αλλά ταξιδεύουν και σε χώρες του εξωτερικού.

«Δεν προέρχομαι από αγροτική οικογένεια, το μόνο δεδομένο ήταν ότι μου άρεσε πολύ η φύση. Με το που μπήκα στη σχολή, άνοιξαν μπροστά μου άπειροι ορίζοντες. Έμαθα για τις ιδιότητες των κρητικών βοτάνων και γνωρίζοντας και την παγκόσμια τάση για βιολογικά και φυσικά προϊόντα, πήραμε την απόφαση μαζί με τον άντρα μου, Νίκο Ψυλλάκη, να ξεκινήσουμε την καλλιέργεια το 2014», αναφέρει η Ρόδω στην «ΥΧ».

Σήμερα, μερικά από τα προϊόντα που καλλιεργούν βιολογικά είναι μαλοτήρα, δίκταμο, φασκόμηλο, λουίζα και αλάδανο με την επωνυμία «to fillo». «Το πρώτο πράγμα που έκανα πριν ξεκινήσουμε ήταν να ανατρέξω στη βιβλιογραφία, ώστε να βρω στοιχεία για τις καλλιέργειες και αυτό το εκτιμώ πολύ ως κομμάτι των σπουδών.

Έπειτα, ήρθα σε επαφή με ανθρώπους που είτε ήταν ήδη στον χώρο, είτε με καθηγητές από το πανεπιστήμιο που ασχολούνταν με το αντικείμενο», εξηγεί η Ρόδω. Με την πρώτη τους παραγωγή το 2017 ξεκίνησαν και την τυποποίηση των προϊόντων τους. Όπως εξηγεί, «πριν ξεκινήσει κανείς την καλλιέργεια χρειάζεται να έχει τη σωστή καθοδήγηση και στο εμπορικό κομμάτι, ώστε να βρει τον κατάλληλο τρόπο να προωθήσει τα προϊόντα του.

Το πτυχίο της στη γεωπονία, εκτός από τις γνώσεις, τη βοήθησε να προσεγγίσει επιστημονικά τα προϊόντα της, γεγονός που μετέφερε και στην παρουσίασή τους. Σε αυτή την προσπάθεια συνέβαλε και η μεταπτυχιακή ειδίκευση που έλαβε από το Πολυτεχνείο Κρήτης στην προστασία του περιβάλλοντος. «Το μεταπτυχιακό με βοήθησε ιδιαίτερα στην παρουσίαση των προϊόντων και στην επικοινωνία που χρειάζεται να αναπτύξει κανείς για την προώθησή τους».

Προώθηση προϊόντων

Οι γνώσεις για την παρουσίαση και την επικοινωνία σε συνδυασμό με την παρουσία σε εκθέσεις συνέβαλαν στην προώθηση των προϊόντων τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. «Τα προϊόντα, που περιλαμβάνουν ποικιλία τσαγιών, αλλά και προϊόντα με συνδυασμό βοτάνων και μπαχαρικών κυκλοφορούν σε όλη την Κρήτη και σε κάποια επιλεγμένα καταστήματα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

Στο εξωτερικό έχουμε συνεργασία με καταστήματα στη Γερμανία, τη Δανία, την Πολωνία, το Βέλγιο και τη Γαλλία. Ένα μέσο που χρησιμοποιήσαμε ήταν οι εκθέσεις, οι οποίες δίνουν τη δυνατότητα να παρουσιάσει κανείς στο εξωτερικό τα προϊόντα του, έτσι που δεν θα μπορούσε με κάποιον άλλον τρόπο να το κάνει και γι’ αυτόν τον λόγο συμμετέχουμε ακόμα. Επίσης, για τη συνεργασία με τα καταστήματα του εξωτερικού βοήθησαν και κάποιες συναντήσεις με άλλες εταιρείες που ήδη εξάγουν».

Στόχος τους το επόμενο διάστημα είναι να αναπτύξουν ακόμα περισσότερο το δίκτυό τους. Όπως τονίζει η Ρόδω, «τα βότανα έχουν δυναμική και ο πολύς κόσμος δεν τα γνωρίζει, οπότε θέλει αγώνα προς αυτή την κατεύθυνση. Επίσης, θέλει μεγάλη προσοχή σε κάποιον που ξεκινάει να έχει τη σωστή καθοδήγηση τόσο στο θέμα της καλλιέργειας, όσο και στο εμπορικό κομμάτι».