Στον αέρα η αποσφαλμάτωση των δηλώσεων ΟΣΔΕ

Απειλούν τις επιδοτήσεις των παραγωγών οι τακτικισμοί 8 ΚΥΔ

Στον αέρα κινδυνεύει να μείνει η αποσφαλμάτωση χιλιάδων δηλώσεων ΟΣΔΕ που υποβλήθηκαν στα 8 ΚΥΔ τα οποία αρνούνται, ως οφείλουν, να υπογράψουν συμβάσεις συνεργασίας με τη GAIA ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ. Σύμφωνα με πληροφορίες, εκτιμάται ότι αυτήν τη στιγμή δεν υπάρχουν στοιχεία αποσφαλμάτωσης για περίπου 20.000 δηλώσεις στους νομούς Αιτωλοακαρνανίας, Ευβοίας, Λακωνίας, Λαρίσης, Μεσσηνίας, Ροδόπης, Φωκίδας και Χαλκιδικής. Πρόκειται για ένα εξαιρετικά σημαντικό βήμα, το οποίο και καθορίζει ουσιαστικά τον βαθμό επιτυχίας της υποβολής των δηλώσεων, που δεν είναι άλλος από το ποσοστό πληρωμής των ενισχύσεων στους παραγωγούς.

Το πρώτο ερώτημα που τίθεται ευθέως προς την ηγεσία του ΟΠΕΚΕΠΕ και του ΥΠΑΑΤ είναι τι θα συμβεί με τις δηλώσεις των ανυποψίαστων παραγωγών που απευθύνονται σε αυτά τα 8 ΚΥΔ για την υποβολή της δήλωσής τους
Διαδικασία

Η διαδικασία προβλέπει τον μηχανογραφικό εντοπισμό των σφαλμάτων που περιέχουν οι δηλώσεις ΟΣΔΕ των παραγωγών και τη διόρθωσή τους, ώστε να αποφευχθούν ποινές, κυρώσεις ή άλλες απώλειες ενισχύσεων. Συγκεκριμένα, με βάση τις σχετικές οδηγίες του ΟΠΕΚΕΠΕ, το λογισμικό της GAIA ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ αναλαμβάνει την εκτέλεση των μηχανογραφικών ελέγχων τόσο των στοιχείων της κάθε μίας δήλωσης όσο και της διασταύρωσης στοιχείων μεταξύ δηλώσεων δύο ή και περισσότερων παραγωγών.

Περισσότερα από 200 διαφορετικά είδη σφαλμάτων εντοπίζονται με αυτούς τους μηχανογραφικούς ελέγχους. Ενδεικτικά και μόνο αναφέρονται κάποια, όπως δηλούμενες μη επιλέξιμες εκτάσεις, επικαλύψεις δηλούμενων εκτάσεων, ελλείψεις δικαιολογητικών, έλεγχοι όρων συμμόρφωσης πρασινίσματος κ.λπ.

Από τα στοιχεία των μηχανογραφικών ελέγχων, που παράγει ο Φορέας Συντονισμού, προκύπτουν και τα αντίστοιχα εργαλεία διόρθωσης που χρησιμοποιούνται από τους χειριστές των ΚΥΔ όλης της χώρας. Η GAIA ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ παρέχει στα ΚΥΔ δύο ειδών εργαλεία αποσφαλμάτωσης των δηλώσεων, τις αναφορές σφαλμάτων και το Σύστημα Διαχείρισης και Ελέγχου Αποσφαλμάτωσης (ΣΔΕΑ).

Ανάλογα με την εμπειρία και τον βαθμό εξοικείωσης στα πληροφοριακά συστήματα, ο κάθε χειριστής επιλέγει τον τρόπο χρήσης των εργαλείων αυτών, ώστε να προχωρήσει στη διόρθωσή τους, σε συνεργασία προφανώς με τον δικαιούχο παραγωγό.

Η διαδικασία της αποσφαλμάτωσης εξελίχθηκε σημαντικά τα τελευταία χρόνια και η επιτυχής της εφαρμογή συνέβαλε σημαντικά σε πρωτόγνωρα ποσοστά πληρωμής των 650.000 δικαιούχων άμεσων ενισχύσεων, που έφτασαν το 99,5% τα τελευταία δύο έτη.

Τι θα συμβεί, όμως, φέτος με τα 8 ΚΥΔ (Ένωση Αγρινίου, ΕΑΣ Ευβοίας, Ε.Α.Σ. Λακωνίας Α.Ε. «Αγροτική Εταιρική Σύμπραξη Α.Ε., Αγρογένεσις Λάρισας – Συμβουλευτικές υπηρεσίες – Μονοπρόσωπη Εταιρεία Π.Ε., ΜΕΣΣΥΝΕΛ Α.Ε., Αγρογένεσις Ροδόπης – Συμβουλευτικές υπηρεσίες Ε.Π.Ε., Ελαιουργικός Αγροτικός Συνεταιρισμός Άμφισσας, ΑΣΕΠΟΠ ΠΑΥΛΙΝ), τα οποία αμφισβητούν συνολικά το πλαίσιο των πιστοποιημένων φορέων και τη χρησιμότητα των εργαλείων αποσφαλμάτωσης και αρνούνται τη σύναψη και εξυπηρέτηση συμβάσεων με τον Φορέα Συντονισμού;

Ήδη, από την πρώτη αποσφαλμάτωση βαριά σύννεφα μαζεύονται πάνω από τον ΟΠΕΚΕΠΕ και το ΥΠΑΑΤ, καθώς οι εποπτεύουσες αρχές του ΟΣΔΕ αδυνατούν να επιβάλουν τη νομιμότητα στο σύστημα. Με βάση, λοιπόν, την άρνηση των 8 ΚΥΔ να υπογράψουν συμβάσεις συνεργασίας μαζί της, η GAIA ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ δεν νομιμοποιείται πλέον να χρησιμοποιήσει τις δηλώσεις ΟΣΔΕ αυτών των ΚΥΔ κατά την αποσφαλμάτωση.

Ως αποτέλεσμα ήδη για περίπου 20.000 δηλώσεις ΟΣΔΕ στους νομούς Αιτωλοακαρνανίας, Ευβοίας, Λακωνίας, Λαρίσης, Μεσσηνίας, Ροδόπης, Φωκίδος και Χαλκιδικής δεν υπάρχουν στοιχεία αποσφαλμάτωσης.

Συνέπειες στις πληρωμές

Το πρώτο ερώτημα, λοιπόν, που τίθεται ευθέως προς την ηγεσία του ΟΠΕΚΕΠΕ και του ΥΠΑΑΤ είναι τι θα συμβεί με τις δηλώσεις των ανυποψίαστων παραγωγών που απευθύνονται σε αυτά τα 8 ΚΥΔ για την υποβολή της δήλωσής τους, θα οδηγηθούν για πληρωμή χωρίς αποσφαλμάτωση;

Δυστυχώς, όμως, η πραγματικότητα είναι ακόμη χειρότερη, καθώς είναι βέβαιο ότι στους οκτώ αυτούς νομούς κανένας δεν μπορεί να γνωρίζει πόσοι παραγωγοί θα επηρεαστούν από την πλημμελή αποσφαλμάτωση, καθώς ούτε αυτοί που θα επιλέξουν άλλο ΚΥΔ είναι ασφαλείς. Ο λόγος είναι ότι το σύστημα δεν εντοπίζει όλες τις επικαλύψεις στις δηλώσεις αγροτεμαχίων και αυτό θα επιφέρει συνέπειες στις πληρωμές όλων των εμπλεκομένων δικαιούχων ανεξάρτητα από το ΚΥΔ που επέλεξαν. Πέρα, λοιπόν, από τα όποια προφανή θέματα νομιμότητας λειτουργίας των 8 ΚΥΔ, τίθενται πλέον και σοβαρά θέματα άνισης μεταχείρισης και από τα υπόλοιπα ΚΥΔ των νομών αυτών, τα οποία πληρούν όλες τις προϋποθέσεις και εξυπηρετούν όλες τις υποχρεώσεις τους.

Ποια είναι, όμως, η απάντηση του ΟΠΕΚΕΠΕ και του υπουργού στα εύλογα ερωτήματα των δεκάδων ΚΥΔ και χιλιάδων παραγωγών των οκτώ αυτών νομών της χώρας σχετικά με τον κίνδυνο να χαθούν επιδοτήσεις; Δυστυχώς, καμία έως σήμερα. Η τακτική του Πόντιου Πιλάτου δείχνει να οδηγεί όλο και περισσότερο το ΟΣΔΕ σε νέα αχαρτογράφητα νερά, θέτοντας σε μεγάλο κίνδυνο τις επιδοτήσεις των 650.000 παραγωγών.

Κανείς δεν μπορεί με σιγουριά να προβλέψει ποια θα είναι η κατάληξη, εφόσον ο ΟΠΕΚΕΠΕ και το ΥΠΑΑΤ εξακολουθήσουν να «ποιούν την νήσσαν» και όχι να προστατεύουν το πλαίσιο πιστοποίησης και λειτουργίας που οι ίδιοι νομοθέτησαν. Να υπενθυμίσουμε σε όσους το ξεχνούν ότι το ΟΣΔΕ έχει σαφείς και καθορισμένες ημερομηνίες που δεν επηρεάζονται ούτε από εκλογές ούτε από αλλαγές στην ηγεσία των υπουργείων.

Δεν υπάρχει ούτε μία μέρα για χάσιμο και ο ΟΠΕΚΕΠΕ και το ΥΠΑΑΤ πρέπει έστω και την ύστατη στιγμή να προασπίσουν τη νομιμότητα του πλαισίου υποβοήθησης ΟΣΔΕ και να θωρακίσουν τις εθνικές ενισχύσεις των 650.000 αγροτών. Οποιαδήποτε άλλη επιλογή φαντάζει απλώς… αδιανόητη.