Ζητούμενο η ενιαία ταυτότητα για τα ελληνικά προϊόντα και στη φετινή Fruit Logistica

Με το καλάθι γεμάτο από πληροφορία, καινοτομία από τα ίδια τα προϊόντα, τις καλλιεργητικές πρακτικές, μέχρι την τεχνολογία αιχμής και τις υπηρεσίες διαλογής, τυποποίησης, μάρκετινγκ και logistics, αλλά και προβληματισμό για αναγκαίες αλλαγές και προσαρμογές στις σύγχρονες απαιτήσεις της παραγωγής και της αγοράς, γύρισαν οι εκπρόσωποι των ελληνικών φορέων του κλάδου των φρούτων και λαχανικών από τη φετινή, κορυφαίας στο είδος της, διεθνή κλαδική έκθεση Fruit Logistica.

Η «ΥΧ» συνομίλησε με εκπροσώπους επιχειρήσεων με ισχυρό εξαγωγικό πρόσημο που συμμετείχαν στην έκθεση, με ζητούμενο τι αποκόμισαν από τη συμμετοχή τους στη φετινή διοργάνωση.

Κοινός τόπος στις διαπιστώσεις όλων των συνομιλητών μας ήταν ότι ο κορωνοϊός άφησε το αποτύπωμά του στη μικρότερη κινητικότητα από την άποψη του αριθμού των επισκεπτών, καθώς και στις ακυρώσεις της τελευταίας στιγμής, ως επί το πλείστον κινεζικών, και όχι μόνο, αντιπροσωπειών. Αυτό, όμως, συμπεραίνουν όλοι, δεν επηρέασε την εμβέλεια και το ειδικό βάρος της εμβληματικής –πλέον– διοργάνωσης για τον κλάδο των φρούτων και των λαχανικών.

Έκδηλο το ενδιαφέρον για το ελληνικό κεράσι

«Υπήρξε ένα σημαντικό ενδιαφέρον, ίσως και παραπάνω από αυτό που περιμέναμε», μας είπε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του Αγροτικού Συνεταιρισμού Κερασοπαραγωγών Ράχης Πιερίας «O άγιος Λουκάς», Δημήτρης Ντούρος. Οι άνθρωποι του συνεταιρισμού, ο οποίος εξάγει το 80% της παραγωγής που συγκεντρώνει, είχαν επαφές με υφιστάμενους, αλλά και νέους, εν δυνάμει πελάτες ή συνεργάτες. «Πραγματοποιήθηκαν επαφές με επίκεντρο τις εξαγωγές, μεταξύ άλλων με εκπροσώπους από την Πολωνία, τις σκανδιναβικές χώρες, τη Γαλλία και την Ιταλία.

Οι σκανδιναβικές χώρες δεν περιλαμβάνονται μέχρι τώρα στο πελατολόγιό μας, οι άλλες χώρες είναι τόσο μεγάλες αγορές που πάντα αποτελεί ζητούμενο η διεύρυνση της παρουσίας μας εκεί, ενώ η Πολωνία αναδεικνύεται σε μία από τις πιο δυναμικές αγορές που τα τελευταία χρόνια αποτελούν παραδοσιακό πελάτη για εμάς και εκφράστηκε ενδιαφέρον από πολλές εταιρείες για συνεργασία. «Κλείδωσε» το ενδιαφέρον με προοπτική. Μένει να δούμε πώς θα εξελιχθεί η καλλιέργεια φέτος, μέσα στον Απρίλιο θα επικαιροποιήσουμε τα δεδομένα, έτσι κι αλλιώς από εδώ και πέρα είμαστε σε επικοινωνία με όλους», μας είπε ο κ. Ντούρος.

Μεταξύ των εταιρειών από τον κλάδο της εξαγωγής κερασιού ήταν και η εταιρεία ΥΑΚΑ από τη Ροδόπη, η οποία συμμετείχε για τρίτη συνεχόμενη χρονιά μέσω της Περιφέρειας Αν. Μακεδονίας-Θράκης. Σύμφωνα με τους εκπροσώπους της, η εταιρεία αποτελεί βασικό προμηθευτή για τις μεγαλύτερες αλυσίδες λιανεμπορίου στην Ευρώπη και εξάγει συνολικά το 90% της παραγωγής που
συγκεντρώνει.

Την ικανοποίησή του για την παρουσία του ΑΣΕΠΟΠ Βελβεντού στη φετινή Fruit Logistica εξέφρασε και ο πρόεδρος του συνεταιρισμού, Νίκος Κουτλιάμπας.

Όπως είπε, μιλώντας στην «ΥΧ», «εκτός από την επικοινωνία με υφιστάμενους συνεργάτες, είχαμε τη δυνατότητα να αναπτύξουμε και επαφές με ένα πελατολόγιο ή μια λίστα συνεργατών που επιδιώκουμε να γίνουν μελλοντικοί πελάτες ή συνεργάτες, στην κατεύθυνση τόσο της ενίσχυσης της παρουσίας μας σε αγορές όπου ήδη
εξάγουμε όσο και σε νέες αγορές».

Ισχυρός ο ανταγωνισμός από τρίτες χώρες στα κηπευτικά

«Ο ανταγωνισμός είναι ισχυρός, οι τρίτες χώρες έχουν προοδεύσει πολύ και αυτά που είχαν να παρουσιάσουν αποδεικνύουν μια ιδιαίτερη δυναμική, που οφείλουμε να λάβουμε υπόψη». Αυτό τόνισε αναφερόμενος στο στίγμα της φετινής έκθεσης, όσον αφορά τα κηπευτικά, ο πρόεδρος του Αγροτοβιομηχανικού Συνεταιρισμού Τυμπακίου, που συμμετείχε στην έκθεση, Βαγγέλης Τσιμπραγάκης.

Ο Κρητικός παραγωγός και συνεταιριστής μετέφερε με σκεπτικισμό τη διαπίστωσή του ότι η ελληνική παρουσία υπολειπόταν σε επίπεδο ενιαίας διοργάνωσης σε σχέση με άλλες ανταγωνίστριες χώρες, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Η Ισπανία, η Τουρκία, η Αίγυπτος, και όχι μόνο αυτές, ήρθαν οργανωμένα και συντονισμένα. Η Ελλάδα είχε μια παρουσία διάσπαρτη και πολυκερματισμένη. Κάποιες προσπάθειες από τις περιφέρειες ήταν και αυτές υποτονικές. Είναι απαραίτητος ο συντονισμός κάτω από την ομπρέλα ενός φορέα, ώστε η ελληνική αγροτική παραγωγή να έχει ενιαία παρουσία, να αφήνει ένα στίγμα, ένα brand, γιατί ασφαλώς δεν υπολείπεται των άλλων χωρών σε ποιότητα. Δεν φτάνει, όμως, αυτό από μόνο του σε τέτοιας εμβέλειας εκθέσεις».

Όσον αγορά τον απολογισμό που κάνει ο ίδιος για τον συνεταιρισμό του Τυμπακίου, εμφανίστηκε θετικός ότι «ήταν έκδηλο το ενδιαφέρον στις επαφές που είχαμε ως συνεταιρισμός, για συνεργασίες και διεύρυνση του πελατολογίου μας», δεν φάνηκε, όμως, το ίδιο αισιόδοξος ότι υπάρχει η δυνατότητα στο άμεσο μέλλον να ανατραπεί η πεπατημένη της σχεδόν αποκλειστικής διεξόδου των ελληνικών κηπευτικών, και κυρίως της ντομάτας, ως επί το πλείστον, σε χώρες της βαλκανικής.

Ευρωπαϊκός προβληματισμός για το ροδάκινο

Με ένα ενιαίο περίπτερο στο οποίο στεγάστηκαν 18 εταιρείες, έδωσε φέτος το στίγμα της στη Fruit Logistica η Novacert. Μιλώντας στην «ΥΧ» ο εμπορικός διευθυντής της εταιρείας, Γιάννης Στεργίου, κατέστησε φανερό ότι η αισιοδοξία με την οποία γέμισαν τις αποσκευές τους οι φορείς αγροτικών προϊόντων, όπως το ακτινίδιο, που ανέφερε ως χαρακτηριστική περίπτωση, δεν ήταν γενικευμένη. Όπως σημείωσε, «για τα πυρηνόκαρπα, ήταν διάχυτος ο γενικευμένος προβληματισμός, από όλους τους φορείς των ευρωπαϊκών παραγωγικών χωρών.

Όλοι οι εμπλεκόμενοι με το ροδάκινο και, κατά συνέπεια, και οι δυνητικοί πελάτες φοβούνται την εξέλιξη της χρονιάς και είναι συγκρατημένοι». Όσον αφορά τα κηπευτικά, ο κ. Στεργίου παρατήρησε ότι «δυστυχώς, η παρουσία μας στις αγορές της Κεντρικής Ευρώπης είναι αμελητέα. Παρ’ όλα αυτά, οι φορείς της Κρήτης, που έχουν κάποια παρουσία, έκαναν κάποιες επαφές, έχουν την αισιοδοξία ότι ίσως μπορέσουν να αυξήσουν κάπως το μερίδιό τους.

Και δεν μιλάμε, φυσικά, για την ντομάτα, στην οποία κυριαρχούν Ολλανδία, Ισπανία, αλλά για άλλα είδη, όπως το αγγούρι και η πιπεριά».