Λάρισα: Διασύνδεση αγροτικού τομέα και εκπαίδευσης
Σε μια χώρα όπως η Ελλάδα, στην οποία ως γνωστόν ο αγροτικός τομέας κάθε άλλο παρά συνυφασμένος με την έννοια της εκπαίδευσης είναι (σ.σ. κάτι που επιβεβαιώνουν και επίσημα στοιχεία της ΕΕ) και αδυνατεί να προσαρμοστεί στα επιτυχημένα μοντέλα του εξωτερικού, οι επιπτώσεις μιας τέτοιας «αγκύλωσης» –απόρροια ισοπεδωτικών νοοτροπιών– στην αγροτική ανάπτυξη είναι καταστροφικές. Η αλλαγή σκηνικού είναι επιβεβλημένη, με το «μονοπάτι» της αναδιοργάνωσης να περνά μέσα από τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, που θέτει τα θεμέλια για τα αυριανά μέλη της κοινωνίας. Το 1ο ΕΠΑΛ Λάρισας συνιστά ένα φωτεινό παράδειγμα προσπάθειας να ενδυναμωθεί ο σύνδεσμος της εκπαίδευσης με την ενασχόληση με τον αγροτικό τομέα, διαμέσου της ομάδας προσανατολισμού Γεωπονίας, Τεχνολογίας Τροφίμων και Διατροφής, που υπάγεται σε αυτό.
Η ομάδα καλύπτει το φάσμα της πρωτογενούς γεωργικής παραγωγής και αναφέρεται στις δραστηριότητες του δευτερογενούς και του τριτογενούς τομέα, που απορρέουν από αυτήν, και συγκεκριμένα στη μεταποίηση και στην εμπορία των γεωργικών προϊόντων. Κινείται, επίσης, γύρω από τη σχέση γεωργίας και τροφίμων. Οι τρεις ειδικότητες που υπάγονται σε αυτήν είναι οι εξής: τεχνικός φυτικής παραγωγής, τεχνικός ανθοκομίας & αρχιτεκτονικής τοπίου και τεχνικός τεχνολογίας τροφίμων & ποτών. Τα μαθήματα ειδικότητας –θεωρητικά και εργαστηριακά– διδάσκονται από καθηγητές με πολυετή διδακτική εμπειρία πάνω στο γνωστικό τους αντικείμενο, μιας και οι τομείς λειτουργούν περισσότερα από 30 έτη. Οι εργαστηριακές ασκήσεις πραγματοποιούνται σε σύγχρονα εργαστήρια, άρτια εξοπλισμένα, σύμφωνα με τις υπάρχουσες προδιαγραφές.
Η συμμετοχή στην ομάδα παρουσιάζει πληθώρα προοπτικών και δυνατοτήτων απασχόλησης. Με βάση τις αρχές περί επαγγελματικής εκπαίδευσης, η κατάρτιση και η εκπαίδευση, κατά περίπτωση, των απασχολουμένων στον γεωπονικό τομέα μπορεί να επεκταθεί:
- Σε κατευθύνσεις και δραστηριότητες γύρω από τους άλλους τομείς παραγωγής (Επιτυχής θεωρείται η άσκηση της γεωργίας μόνο όταν ενσωματώνει και όλες εκείνες τις δραστηριότητες της εμπορίας των γεωργικών προϊόντων).
- Στη σχέση γεωργίας και διατροφής. Σήμερα η ευαισθητοποίηση σε θέματα διατροφής ολοένα και αυξάνεται σε γνώσεις γύρω από τη μέθοδο παρασκευής και τεχνολογίας τροφίμων και, κατ’ επέκταση, της αξιολόγησης της θρεπτικής αξίας και της υγιεινής και ασφάλειας των τροφίμων.
- Σε σύγχρονες και ενδιαφέρουσες δραστηριότητες (αγροτουρισμός, αγροβιοτεχνίες), οι οποίες, σε συνδυασμό με τις γεωργικές, ενδυναμώνουν το αγροτικό εισόδημα της χώρας.
Στους μαθητές που αποφοιτούν από ένα Επαγγελματικό Λύκειο χορηγείται:
- Απολυτήριο Λυκείου (ισότιμο με το Απολυτήριο Γενικού Λυκείου), μετά από ενδοσχολικές εξετάσεις ή από πανελλαδικές εξετάσεις.
- Πτυχίο ειδικότητας επιπέδου 3, μετά από ενδοσχολικές εξετάσεις.
Στόχοι και δράσεις: Πλαισιώνοντας τη θεωρία με διδακτικά ερεθίσματα
Ο βασικός λόγος για τον οποίο η σύσταση της ομάδας κρίθηκε απαραίτητη στις τάξεις του ΕΠΑΛ είναι τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που παρουσιάζει ο γεωπονικός τομέας της χώρας μας, αλλά και η γεωργική απασχόληση εν γένει, σε σχέση με την Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη, δεδομένου ότι οι κλιματικές και εδαφικές συνθήκες ευνοούν περισσότερο τη γεωργική παραγωγή, υποστηρίζοντας αμέτρητες ποικιλίες γεωργικών προϊόντων. Ζητούμενο, πλέον, είναι το πώς αυτό θα αναχθεί και σε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, μέσα από ένα καλά καταρτισμένο ανθρώπινο δυναμικό.
Δείχνοντας πόσο ζεστά έχουν πάρει το συγκεκριμένο εγχείρημα, στο 1ο ΕΠΑΛ Λάρισας δεν δίστασαν να στραφούν στην πλαισίωση της λειτουργίας της ομάδας με παράλληλες δράσεις εξέχουσας σημασίας. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει διοργάνωση εκδηλώσεων, αλλά και ποικίλες επισκέψεις διδακτικού χαρακτήρα. Ενδεικτικά, στο πλαίσιο του εορτασμού της παγκόσμιας ημέρας δασοπονίας (σ.σ. 21/3), στο σχολείο πραγματοποιήθηκε σχετική ομιλία για τη σημασία της, ενώ οι μαθητές του τομέα Γεωπονίας, Τεχνολογίας Τροφίμων και Διατροφής συμμετείχαν σε καθαρισμό της έκτασης γύρω από το σχολικό συγκρότημα και, ακολούθως, στη φύτευση καλλωπιστικών φυτών στον αύλειο χώρο του σχολείου. Επιπλέον, μέσα στον Απρίλιο, το σχολείο επισκέφθηκε τις σύγχρονες εγκαταστάσεις του σπορείου «Θ. Σταθάκος και ΣΙΑ ΟΕ», στην περιοχή Νίκαιας-Χάλκης Λάρισας, και το Ινστιτούτο Βιομηχανικών και Κτηνοτροφικών Φυτών του ΕΛΓΟ-Δήμητρα, αποσκοπώντας στην ενημέρωση για τα αντικείμενα και τις ερευνητικές δραστηριότητές του.
Κάπως έτσι, το 1ο ΕΠΑΛ Λάρισας φιλοδοξεί να αποτελέσει το θεμέλιο ενός κομβικού μετασχηματισμού, που αναμένεται να συντελεστεί στην ελληνική γεωργία, επενδύοντας στην ολοκληρωμένη επαγγελματική εκπαίδευση των νέων προς όλες τις κατευθύνσεις του τομέα της γεωπονίας.
Νίκος Γαργαλάκος