10 βήματα για τη δημιουργία ενός επιτυχημένου «ηλεκτρονικού παντοπωλείου»

ilektroniko-pantopoleio

Την εμπιστοσύνη τους στο ηλεκτρονικό εμπόριο και στα καταστήματα λιανικής που δραστηριοποιούνται μέσω ίντερνετ φαίνεται πως δείχνουν τα τελευταία χρόνια οι Έλληνες καταναλωτές, ακολουθώντας την τάση που επικρατεί σε όλο τον κόσμο.

Επιπλέον, και σύμφωνα με στοιχεία του ευρωπαϊκού φορέα E-commerce Europe, που δημοσίευσε η Γενική γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, την τελευταία διετία 2015 – 2016 ο «ηλεκτρονικός τζίρος» στην Ελλάδα σημείωσε αύξηση από τα 3,8 δισ. ευρώ στα 4,5 δισ. ευρώ.

Χαρακτηριστικό της διάδοσης του ηλεκτρονικού εμπορίου σε παγκόσμιο επίπεδο αποτελεί και η απόφαση του αμερικανικού κολοσσού AMAZON να εξαγοράσει την αλυσίδα βιολογικών προϊόντων Whole Foods, με στόχο να επεκταθεί σε ένα ειδικό τμήμα της αγοράς τροφίμων.

Είναι γεγονός πως η τεχνολογία έχει φέρει επανάσταση στον τρόπο με τον οποίο οι καταναλωτές αγοράζουν αγαθά και υπηρεσίες, κάτι που αξιοποιούν όλο και περισσότεροι έμποροι λιανικής πώλησης, ώστε να ανταποκριθούν στις εξελισσόμενες ανάγκες του σύγχρονου κόσμου. Χαρακτηριστικό της αλλαγής της συμπεριφοράς και των αναγκών του υποψήφιου αγοραστή στον αναπτυγμένο κόσμο είναι πως ακόμα και το παραδοσιακό «παντοπωλείο» τείνει να αντικατασταθεί από το e-παντοπωλείο, καθώς όλο και περισσότερα νοικοκυριά έχουν αρχίσει να διαφοροποιούν τον παραδοσιακό τρόπο αναζήτησης και προμήθειας φρέσκων τροφίμων όπως λαχανικών, φρούτων και γαλακτοκομικών.

Με απλά λόγια, η καθημερινή ή η εβδομαδιαία επίσκεψη στα καταστήματα τροφίμων μειώνεται αισθητά, αφού πλέον η οθόνη του υπολογιστή, του τάμπλετ ή ακόμα και του smart phone μπορούν να μετατραπούν σε μια βιτρίνα με όλα τα τρόφιμα που επιθυμούμε στο πιάτο μας.

Η Ελλάδα, στην προσπάθειά της να ακολουθήσει τις εξελίξεις, με σχέδιο νόμου που προωθείται, επιχειρεί τη διασφάλιση των δικαιωμάτων και των οικονομικών συμφερόντων των καταναλωτών. Το προωθούμενο σχέδιο νόμου αναμορφώνει ουσιαστικά τον ν. 2251/94 στην κατεύθυνση της απλούστευσης, του εξορθολογισμού και της ενιαιοποίησης της νομοθεσίας, που διέπει σήμερα την προστασία των καταναλωτών. Στόχοι είναι, επίσης, η καλύτερη εξυπηρέτηση των παρόχων ηλεκτρονικού εμπορίου, η μείωση του κόστους και των δαπανών συμμόρφωσης και η εξασφάλιση ισότιμων όρων ανταγωνισμού με τους ξένους παρόχους.

Βήματα

Όσο έτοιμοι όμως και αν είναι οι καταναλωτές για να «αγκαλιάσουν» τον συγκεκριμένο τρόπο αγορών, η μετάβαση ενός εμπόρου στην ηλεκτρονική πώληση μπορεί να αποβεί καταστροφική, όταν γίνει με ανεπαρκή προγραμματισμό και ελλιπή γνώση.

Σύμφωνα με το Κέντρο Ερευνών Mercatus του Πανεπιστημίου George Mason των Ηνωμένων Πολιτείων, υπάρχουν δέκα βήματα και πρακτικές για το λανσάρισμα ενός επιτυχημένου ηλεκτρονικού «παντοπωλείου»:

1Σωστή στρατηγική και προγραμματισμός σχετικά με το κοινό που θα απευθυνθείς, τους πόρους, τα εργαλεία και τις προωθητικές ενέργειες, πάντα με προσήλωση στον τελικό στόχο.

2Σωστή εκτίμηση του προϋπολογισμού και του κόστους της όλης προσπάθειας.

 

3Δημιουργία του κατάλληλου ιστότοπου – διαδικτυακού περιβάλλοντος, που θα βοηθήσει στην πώληση των προϊόντων.

4Ενημέρωση των μελλοντικών-πιθανών καταναλωτών πριν από το λανσάρισμα της ιστοσελίδας μέσω τηλεφώνου, e-mail ή προσφορών γνωριμίας.

 

5Δημιουργία καναλιών επικοινωνίας με τους πελάτες μέσω του Τύπου, των κοινωνικών δικτύων (facebook, twitter κ.ά.), αλλά και μέσω αποστολής γκρουπ e-mail.

6Κατάλληλο λογότυπο και επωνυμία του ιστότοπου που θα προσδώσει την ταυτότητα και την αναγνωρισιμότητα στην επιχείρηση και θα βοηθήσει και στην καλύτερη επικοινωνία με τους πελάτες και τους συνεργάτες.

7Ενημερωτικά βίντεο και κείμενα σχετικά με το ηλεκτρονικό κατάστημα, τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που προσφέρονται, ώστε να γίνεται σωστή ενημέρωση των επισκεπτών.

8Τμήμα υποστήριξης και επικοινωνίας με τους πελάτες, ώστε να λύνονται όλες οι απορίες και τα τυχόν προβλήματα που μπορούν να αντιμετωπίσουν σχετικά με τις αγορές από το ηλεκτρονικό κατάστημα.

9Δυνατότητα σχολιασμού και αξιολόγησης των υπηρεσιών και των προϊόντων, που προφέρει το διαδικτυακό κατάστημα από τους καταναλωτές.

 

10Ηλεκτρονικό μάρκετινγκ, διαφημιστικές και προωθητικές ενέργειες για την ενδυνάμωση και την καλύτερη πορεία του ηλεκτρονικού καταστήματος.