Αυτό το άρθρο είναι 53 μηνών

7o Ελληνογερμανικό φόρουμ: Ο «χάρτης» που οδηγεί τους Έλληνες παραγωγούς φρούτων στη Γερμανία

26/11/2020
10'+ διάβασμα
7o-ellinogermaniko-foroum-o-chartis-pou-odigei-tous-ellines-paragogous-frouton-sti-germania-215082

Μεθόδους, πρακτικές, όπως και πολιτικές, βάσει των οποίων οι Έλληνες παραγωγοί φρούτων θα κερδίσουν μεγαλύτερα μερίδια αγοράς στη Γερμανία, περιέγραψαν οι συμμετέχοντες στο πρώτο ψηφιακό πάνελ, της πρώτης μέρας του διήμερου 7ου Ελληνογερμανικού e-Φόρουμ Τροφίμων με τίτλο «Η πανδημική κρίση ευκαιρία αύξησης των ελληνικών εξαγωγών φρούτων στη Γερμανία», που διοργανώνουν το Ελληνογερμανικό Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο, η BASF Ελλάς ΑΒΕΕ, η Τράπεζα Πειραιώς, το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της Ελληνικής Πρεσβείας στο Βερολίνο και η Enterprise Greece.

Το πάνελ της εκδήλωσης, η οποία λαμβάνει χώρα υπό την αιγίδα των Υπουργείων Εξωτερικών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και διενεργείται με την υποστήριξη του Γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων του Γενικού Προξενείου της Ελλάδας στο Μόναχο και του Δικτύου Ελλήνων Επιχειρηματιών και Στελεχών Επιχειρήσεων της Βαυαρίας (HNBEB), είχε τίτλο «”Οδικός χάρτης” εξαγωγών στον αγροδιατροφικό κλάδο» και συντονιστή τον Δρα. Αντώνη Περδικάρη, Συντονιστή της Κλαδικής Ομάδας Εργασίας Τροφίμων του Ελληνογερμανικού Επιμελητηρίου.

Στο πλαίσιο αυτού, η κα Μιχαέλα Μπαλή, Διευθύντρια του Germany Trade and Invest για την Ελλάδα και την Κύπρο, αναφέρθηκε στις προϋποθέσεις για επιτυχημένες εξαγωγές τροφίμων στη Γερμανία, όπως η συνέπεια στις παραδόσεις και η σωστή σχέση τιμής και ποιότητας, ενώ στάθηκε στις τάσεις που επικρατούν στη γερμανική αγορά τροφίμων, την οποία χαρακτήρισε απαιτητική όπως και πολλά υποσχόμενη. «Η υγιεινή διατροφή, τα βιολογικά προϊόντα, τα φρέσκα ή καταψυγμένα φρούτα και λαχανικά κέρδισαν και στην πανδημία, με τους Γερμανούς να αναζητούν νέες γεύσεις και τρόφιμα που καταναλώνονται εύκολα και γρήγορα», συμπλήρωσε.

Ο κ. Θεόδωρος Δεβετζής, Εμπορικός Διευθυντής της Κοινοπραξίας Συνεταιρισμών Ημαθίας, σημείωσε ότι η Γερμανία αποτελεί το μεγαλύτερο εισαγωγέα φρέσκων φρούτων στην Ευρώπη και τον τρίτο μεγαλύτερο στον κόσμο μετά τις ΗΠΑ και την Κίνα. Όπως είπε, το γεγονός αυτό από μόνο του αρκεί, για μια χώρα-παραγωγό φρέσκων φρούτων, όπως η Ελλάδα, να εξετάσει την περίπτωση της Γερμανίας ως χώρα-στόχο για τις εξαγωγές αλλά και ως χώρα-αναφοράς για τους όρους και τις προϋποθέσεις, που πρέπει να πληρούν τα φρέσκα φρούτα. Ο ίδιος αναφέρθηκε σε έρευνα της γερμανικής αγοράς των φρέσκων φρούτων, από την οποία προκύπτει ότι οι βασικές προϋποθέσεις εισόδου είναι:

  • Η επιλογή ποικιλιών με βάση τα χαρακτηριστικά που απαιτούνται στη συγκεκριμένη αγορά
  • Η αναδιαμόρφωση καλλιεργητικών φροντίδων (μικρότερη χρήση φυτοφαρμάκων από το νόμιμο επιτρεπτό)
  • Η πιστή τήρηση της ιχνηλασιμότητας
  • Η απόκτηση και πιστή εφαρμογή των πιστοποιητικών ποιότητας, ασφάλειας τροφίμων και κοινωνικής ευθύνης
  • Η αυστηρή διαλογή
  • Ο εμπλουτισμός των τρόπων συσκευασίας
  • Η συγκέντρωση της προσφοράς και η ικανοποίηση των πελατών όλο τον χρόνο,  με απαιτούμενες ποσότητες και  ποικιλία προϊόντων
  • Η ευελιξία στη μεταφορά και στο σύστημα παραδόσεων (just-in-time, just-in-place)

Όπως υπογράμμισε ο κ. Θ. Δεβετζής, προκειμένου να κατακτηθεί η γερμανική αγορά, απαιτείται υψηλός επαγγελματισμός, εστιασμένη στόχευση και τοποθέτηση, επιμονή και προσήλωση στο στόχο.

Ο κ. Ιάσονας Ρόης, Διευθυντής Εξαγωγών & Ανάπτυξης Νέων Προϊόντων, Αφοί Ρόη ΑΕ, μίλησε για τις συσκευασίες των νωπών φρούτων και λαχανικών, αναφέροντας ότι οι πλαστικές διαφανείς συσκευασίες «βοηθούν τον καταναλωτή να δει το προϊόν, ενώ είναι και φιλικές προς το περιβάλλον, καθώς ανακυκλώνονται». Για τις χάρτινες συσκευασίες επεσήμανε ότι «αποτελούν μια οικολογική λύση και μπορούν να παραχθούν από μια μεγάλη γκάμα υλικών και επιστρώσεων». Τέλος, τόνισε ότι «υποχρέωση όλων μας είναι να αναζητήσουμε και άλλες φιλικότερες λύσεις συσκευασίας, όπου αυτό είναι εφικτό».

Ο κ. Αντώνης Δούκας, Managing Director της Global Maritime Enterprises, τόνισε ότι «ο όμιλος εταιρειών Global Maritime αναφέρεται στην υποστήριξη των Ελληνικών και Γερμανικών Ευρωπαϊκών μεταφορών με επίκεντρο την παροχή υπηρεσιών μεταφοράς με κοντέινερς όλων των τύπων, όπως επίσης στην αναγκαιότητα των οδικών μεταφορών. Προς τον σκοπό αυτό και ιδιαιτέρως για το ενδιαφέρον των δύο χωρών», πρόσθεσε ο κ. Αντ. Δούκας «η Global Maritime έχει θέσει σε προτεραιότητα τις υπηρεσίες Logistics, που υποστηρίζονται από παραλαβή-παράδοση door to door, τις διαδικασίες εκτελωνισμού και τη γρήγορη και ασφαλή μεταφορά. Επίσης, ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα μας είναι η κατοχή AEO, που σημαίνει απλούστευση τελωνειακών διατυπώσεων», τόνισε.

Ο κ. Γιάννης Πατσιαβός, Senior Manager του Ελληνογερμανικού Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου, αναφερόμενος στις υπηρεσίες του Επιμελητηρίου, υπογράμμισε ότι από την αρχή της πανδημικής κρίσης αναπροσαρμόζει διαρκώς τις δομές του, ώστε να στηρίξει τα μέλη του να προσαρμοσθούν στην τρέχουσα πραγματικότητα και να αντιμετωπίσουν τις πιέσεις που δέχονται σε ένα έντονα υφεσιακό τοπίο. Παράλληλα  προετοιμάζει και εμπλουτίζει το πορτοφόλιο δράσεών του έχοντας στραμμένο το βλέμμα προς την επόμενη μέρα, που νομοτελειακά θα έρθει, η οποία θα απαιτήσει ενίσχυση της εξωστρέφειας, έγκαιρη και αποτελεσματικότερη εξαγωγική διείσδυση ελληνικών προϊόντων και υπηρεσιών, ισχυρότερη  παρουσία στο διεθνή στίβο, κατάλληλη δικτύωση, ανάκτηση και αύξηση μεριδίου αγοράς και επικράτηση έναντι του ανταγωνισμού. Σύμφωνα με τον κ. Γιάννη Πατσιαβό, «το πλούσιο πρόγραμμα δράσεων του Επιμελητηρίου θα περιλαμβάνει ελκυστικά πακέτα παρουσίας σε σημαντικές διεθνείς Εκθέσεις, ενιαία προβολή κλάδων με διοργάνωση Ελληνικών Ομαδικών Περιπτέρων, πραγματοποίηση Επιχειρηματικών Αποστολών ανά κλάδους σε χώρες-στόχους για στοχευμένες συναντήσεις Β2Β, χρήση των επαφών και υπηρεσιών των Διμερών Γερμανικών Επιμελητηρίων σε 92 χώρες και άλλων τοπικών Επιχειρηματικών Φορέων, εξαγωγικό coaching σε μικρομεσαίες εταιρίες, μεταφορά και αξιοποίηση Γερμανικής τεχνογνωσίας και online πλατφόρμες ανεύρεσης συνεργατών και πελατών». Ο κ. Πατσιαβός, ολοκληρώνοντας, πρόσθεσε ότι «στις απαιτητικές προκλήσεις της επόμενης περιόδου, όπου οι επιχειρήσεις καλούνται σε υπέρβαση, το Ελληνογερμανικό Επιμελητήριο αναβαθμίζει το έργο του για να συμβάλει ακόμη πιο ενεργά και δημιουργικά, ως σταθερή γέφυρα συνεργασίας  με τη γερμανική επιχειρηματική κοινότητα αλλά και επέκτασης προς άλλους εξαγωγικούς προορισμούς».

«Best practices» διακίνησης νωπών αγροτικών προϊόντων, εκφρασμένα από εκπροσώπους γερμανικών εταιριών, παρουσιάστηκαν στο δεύτερο ψηφιακό πάνελ, της πρώτης μέρας του διήμερου 7ου Ελληνογερμανικού e-Φόρουμ Τροφίμων με τίτλο «Η πανδημική κρίση ευκαιρία αύξησης των ελληνικών εξαγωγών φρούτων στη Γερμανία», που διοργανώνουν το Ελληνογερμανικό Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο, η BASF Ελλάς ΑΒΕΕ, η Τράπεζα Πειραιώς, το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της Ελληνικής Πρεσβείας στο Βερολίνο και η Enterprise Greece.

Το πάνελ της εκδήλωσης, η οποία λαμβάνει χώρα υπό την αιγίδα των Υπουργείων Εξωτερικών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και διενεργείται με την υποστήριξη του Γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων του Γενικού Προξενείου της Ελλάδας στο Μόναχο και του Δικτύου Ελλήνων Επιχειρηματιών και Στελεχών Επιχειρήσεων της Βαυαρίας (HNBEB), είχε τίτλο «Αναζητώντας νέα μοντέλα ελληνογερμανικών συνεργασιών μεταξύ παραγωγών και εμπόρων» και συντονιστή τον Δρα. Αθανάσιο Κελέμη, Γενικό Διευθυντή του Ελληνογερμανικού Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου.

Στο πλαίσιο αυτού, αναφέρθηκαν τα εξής:

Ο κ. Emmanuel Langdorf, Director Ultra Fresh Management, Global Food Sourcing METRO AG: Η METRO αποτελεί μια κορυφαία διεθνή εταιρία χονδρικής με ποικιλία τροφίμων και μη τροφίμων που ειδικεύεται στην εξυπηρέτηση των αναγκών ξενοδοχείων, εστιατορίων καθώς και ανεξάρτητων εμπόρων. Λειτουργεί σε 34 χώρες και απασχολεί περισσότερα από 100.000 άτομα παγκοσμίως. Το οικονομικό έτος 2018/19, η METRO πραγματοποίησε πωλήσεις 27,1 δισεκατομμυρίων ευρώ. Οι πηγές προμήθειας για το Metro Cash & Carry είναι τοπικές και παγκόσμιες. Το Valencia Trading Office, ο διεθνής οργανισμός αγορών με έδρα την Ισπανία αποτελεί την πλατφόρμα προμήθειας φρέσκων φρούτων και λαχανικών. Οι όγκοι που διανέμονται σε περισσότερα από 20 κέντρα διανομής της METRO ανήλθαν σε 250.000 τόνους το 2019. Με ισχυρή δέσμευση για βιωσιμότητα σε όλη την αλυσίδα εφοδιασμού, η METRO AG συμβάλλει, σήμερα, στην αντιμετώπιση μιας από τις πιο επείγουσες παγκόσμιες προκλήσεις: τη διαφύλαξη του εφοδιασμού τροφίμων.

Ο κ. Ιωάννης Καρανάτσιος, Member of the Board Purchasing & Marketing της LIDL Hellas: Μόνο για το 2019 η Lidl Ελλάς συνεργάστηκε με περισσότερους από 80 Έλληνες προμηθευτές φρούτων και λαχανικών, με το 80% του τζίρου από την πώληση οπωροκηπευτικών προϊόντων στα καταστήματα του δικτύου της εταιρίας στη χώρα μας να γίνεται  από Έλληνες προμηθευτές. Παράλληλα, η Lidl Ελλάς δίνει τη δυνατότητα στους προμηθευτές της να εξάγουν απευθείας τα προϊόντα τους σε 24 ευρωπαϊκές χώρες, όπου υπάρχουν καταστήματα Lidl. Αξίζει να σημειωθεί ότι, ο όγκος εξαγωγών ελληνικών προϊόντων για τους εν λόγω προμηθευτές ανήλθε σε 190.000 παλέτες για το έτος 2019, εκ των οποίων 30.000 κατευθύνθηκαν στη Γερμανία.

Ο κ. Θεόφιλος Ευθυμιάδης, Διευθυντής της Efti Frucht GmbH, München: Ο τρόπος διαπραγμάτευσης έχει αλλάξει πολύ τα τελευταία  30 χρόνια. Πλέον επικεντρώνεται στις απαιτήσεις του λιανικού εμπορίου, ιδίως στην ποιότητα, τη συσκευασία και τη συμμόρφωση με τις προδιαγραφές. Τα τελευταία τρία χρόνια υπήρξε έντονο ενδιαφέρον για τη γερμανική αγορά, για ορισμένα ελληνικά προϊόντα. Δύο από αυτά, που έχουν μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς, είναι τα ακτινίδια και τα βερίκοκα. Η πανδημία του Covid-19 είχε σημαντικό αντίκτυπο στη συμπεριφορά των καταναλωτών. Στο πρώτο κύμα, όσα προϊόντα σχετίζονται με την υγιεινή διατροφή προτιμήθηκαν και οδήγησαν αυτόματα στην αύξηση των ελληνικών εξαγωγών. Απομένει να δούμε αν αυτή η τάση θα επικρατήσει και στο δεύτερο κύμα της πανδημίας. Ως γεωργική χώρα, η Ελλάδα εξαρτάται από τις εξαγωγές των προϊόντων της και αποδίδει μεγάλη σημασία στον πρωτογενή τομέα. Η 10ετής οικονομική κρίση δημιούργησε νέες ευκαιρίες για την καλλιέργεια και τη χρήση της διαθέσιμης γεωργικής γης. Αντικαθιστώντας πολλές υπάρχουσες ποικιλίες και χρησιμοποιώντας νέες τεχνολογίες, διευρύνονται οι ευκαιρίες για την αντιμετώπιση των αυξανόμενων προκλήσεων.

Ο κ. Αναστάσιος Παπαδόπουλος, Διευθύνων Σύμβουλος της Expa Frucht GmbH: Η Ελλάδα έχει όλα τα περιθώρια να διεκδικήσει μια ακόμη καλύτερη θέση στη γερμανική αγορά, ιδιαίτερα στα σούπερ μάρκετ. Ως χώρα διαθέτει πολλές δυνατότητες εξωστρέφειας, καθότι παράγει προϊόντα ιδιαιτέρως υψηλού επιπέδου. Ωστόσο, θα πρέπει να διευρύνει τη γκάμα των προσφερόμενων αγαθών, αν αναλογιστεί κανείς το πως κινείται η ευρωπαϊκή αγορά. Σήμερα, λοιπόν, καλείται να καλλιεργήσει νέες ποικιλίες και σε διαφορετικές εποχικές περιόδους. Ενώ η Ισπανία κι η Ιταλία εμπλουτίζουν τη γκάμα των προϊόντων τους, η Ελλάδα επιμένει να παράγει επί πολλά έτη τα ίδια αγαθά. Η χώρα έχει ανάγκη μιας μακροπρόθεσμης πολιτικής στον πρωτογενή τομέα, ώστε να καλύψει κάθε νέα ανάγκη των αγορών. Ευκαιρίες πολλές υπάρχουν για αγαθά όπως το αβοκάντο, τα μούρα και τα σπαράγγια.

Χορηγός επικοινωνίας του 7ου Ελληνογερμανικού Φόρουμ Τροφίμων είναι η Ύπαιθρος Χώρα και ypaithros.gr  

ΓΡΑΦΤΗΚΕ ΑΠΟ: