Αυτό το άρθρο είναι 64 μηνών

Ένα εργαλείο ιχνηλασιμότητας στον χώρο των φρέσκων φρούτων και λαχανικών

31/12/2019
4' διάβασμα
ena-ergaleio-ichnilasimotitas-ston-choro-ton-freskon-frouton-kai-lachanikon-183464

Συνέντευξη στη Βικτωρία Αποστολοπούλου

Τη λειτουργία της πλατφόρμας KalaΘos, που έχει ως στόχο να αποτελέσει ένα εργαλείο πλήρους ιχνηλάτησης και συνεργασίας στον χώρο των φρέσκων φρούτων και λαχανικών, με στόχο την τοποθέτηση προϊόντων υψηλής ποιότητας στην ευρωπαϊκή και παγκόσμια αγορά, αναλύει στην «ΥΧ» ο Νίκος Τσότσολας, συντονιστής της πλατφόρμας.

Ποια είναι η λειτουργία της πλατφόρμας KalaΘos;

Η πλατφόρμα KalaΘos έχει ως στόχο να αποτελέσει ένα εργαλείο πλήρους ιχνηλάτησης και συνεργασίας στον χώρο των φρέσκων φρούτων και λαχανικών. Αξιοποιώντας τις νέες τεχνολογίες, παρέχει μέσω του διαδικτύου και μέσω εφαρμογών για smartphones και tablets, σε πραγματικό χρόνο, πληροφορίες κατά μήκος της αλυσίδας εφοδιασμού, όπως:

Διαθεσιμότητα ποσοτήτων προϊόντων (σε ετήσια, μεσοπρόθεσμη και άμεση βάση), πλήρη γκάμα πληροφοριών για τα προϊόντα (ποικιλία, κατηγορία ποιότητας, μέγεθος, φωτογραφίες, κ.λπ.) και πληροφορίες σχετικά με τα χωράφια (ακριβής προσδιορισμός θέσης στο Google Earth, ιστορία της καλλιέργειας, ανάλυση εδάφους κ.λπ.). Οι πληροφορίες αυτές εμπλουτίζονται με στοιχεία από δίκτυο αισθητήρων που βρίσκονται στις καλλιέργειες, στα σημεία τυποποίησης και στα μεταφερόμενα φορτία.

Η πλατφόρμα υποστηρίζει επίσης online προσφορές και παραγγελίες, καθώς και προγραμματισμό μεταφορών με παρακολούθηση σε πραγματικό χρόνο κάθε αποστολής. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στο κομμάτι της ιχνηλασιμότητας, ώστε οι αγοραστές και οι λοιποί εταίροι της εφοδιαστικής αλυσίδας, αλλά και οι τελικοί καταναλωτές, να έχουν πρόσβαση στην πραγματική ιστορία του κάθε προϊόντος, ξεκινώντας από το χωράφι. Σήμερα είναι διαθέσιμη για πιλοτικές δοκιμές η δεύτερη έκδοση της πλατφόρμας. Το 2ο τρίμηνο του 2020 αναμένεται η εμπορική διάθεσή της, έπειτα και από την ενσωμάτωση της blockchain τεχνολογίας, η οποία αποτελεί απαίτηση των διεθνών αγορών. Παράλληλα, αναπτύσσεται και η έκδοση της πλατφόρμας που θα αφορά προϊόντα ζωικής παραγωγής.

Σε ποιους απευθύνεται;

H KalaΘos απευθύνεται σε παραγωγούς, πωλητές και αγοραστές φρέσκων φρούτων και λαχανικών. Η πληροφορία ξεκινάει από την έναρξη της καλλιέργειας στο χωράφι και εμπλουτίζεται συνεχώς κατά τα στάδια της συγκομιδής, αποθήκευσης, τυποποίησης και διάθεσης. Προκειμένου να υλοποιηθεί με τον σωστό τρόπο και αποδοτικότερα η καταγραφή της απαιτούμενης πληροφορίας, βασικό ρόλο έχει ο τοπικός διευκολυντής, ο οποίος βρίσκεται διαρκώς δίπλα στους παραγωγούς και στα συσκευαστήρια, συντονίζοντας θέματα παρακολούθησης της παραγωγής, συγκέντρωσης ποσοτήτων, συσκευασίας και logistics.

Ποια είναι τα οφέλη που μπορεί να προσφέρει;

Τα οφέλη από τη χρήση της KalaΘos εντοπίζονται σε τέσσερα επίπεδα: Για τους παραγωγούς/πωλητές, αποτελεσματική προώθηση προϊόντων, ανατροφοδότηση πληροφορίας από όλη την αλυσίδα εφοδιασμού -ακόμη και από τους καταναλωτές, αύξηση της ποιότητας των προϊόντων τους μέσω της τεκμηριωμένης παρακολούθησης της ποιότητας.

Για τους αγοραστές, πληροφορία σε πραγματικό χρόνο για διαθεσιμότητα, πλήρης διαμοιρασμός πληροφορίας με έντονη χρήση διεθνών στάνταρντ, εμπιστοσύνη σε ό,τι αφορά την ποιότητα και τα logistics. Για τους λιανεμπόρους, πλήρες σετ διαθέσιμης πληροφορίας που αφορά τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των προϊόντων, καλύτερη τοποθέτηση προϊόντων μέσω της αναβαθμισμένης αξίας τους. Για τους καταναλωτές, μία ολική νέα εμπειρία όταν αγοράζουν φρέσκα, αφού πλέον μέσω της εφαρμογής KalaΘos Consumer App, που θα έχουν στο κινητό τους, θα μπορούν να ακολουθούν όλη την ιστορία του προϊόντος από το χωράφι στο ράφι, καθώς και να αξιολογούν το προϊόν που καταναλώνουν.

Ποιο είναι το οικονομικό κόστος για τη χρήση της;

Μέσα από τα πιλοτικά που υλοποιούνται από την αρχή του έτους ολοκληρώνεται η διαδικασία κοστολόγησης βάσει δραστηριοτήτων της χρήσης της πλατφόρμας και το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα θα οριστικοποιηθεί η τιμολογιακή πολιτική. Στόχος μας είναι η ελάχιστη δυνατή επιβάρυνση της τιμής του προϊόντος και θεωρούμε ότι θα καταφέρουμε η επιβάρυνση αυτή να είναι, ανάλογα με το προϊόν, μεταξύ 0,5% και 2% της χονδρικής τιμής. Φυσικά, εκτιμούμε ότι η αύξηση της αξίας του προϊόντος που θα διακινείται μέσω της KalaΘos θα είναι πολύ μεγαλύτερη.