Αυτό το άρθρο είναι 6 μηνών

Νόμος του Κράτους οι ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής

29/04/2024
4' διάβασμα
nomos-tou-kratous-oi-rythmiseis-gia-tin-antimetopisi-ton-epiptoseon-tis-klimatikis-allagis-300454

Δεκτό επί της αρχής και επί των άρθρων, συνολικά, έγινε κατά πλειοψηφία το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας: «Ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των πολυεπίπεδων επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στους τομείς: α) της διαχείρισης υδάτων, β) της διαχείρισης και προστασίας των δασών, γ) της αστικής ανθεκτικότητας και πολιτικής, δ) της καταπολέμησης της αυθαίρετης δόμησης, ε) της ενεργειακής ασφάλειας».

Ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Θόδωρος Σκυλακάκης, μιλώντας στην Ολομέλεια της Βουλής ξεκαθάρισε πως ο Οργανισμός Διαχείρισης Υδάτων Θεσσαλίας (ΟΔΥΘ) είναι ένας απολύτως δημόσιος φορέας και αναφέρθηκε στα δύο βασικά προβλήματα που επιλύονται από την ίδρυσή του. «Πρώτον, οι περισσότεροι φορείς, οι ΟΕΒ της Θεσσαλίας, δεν λειτουργούν, με αποτελεσματικό τρόπο. Ακόμη δεν μας έχουν φέρει τα οικονομικά τους στοιχεία, ούτε τα στοιχεία νομιμοποίησης, πάνω από 30 από τους 50 φορείς. Και πιστεύουμε -παρότι υπάρχουν καλοί ΟΕΒ- ότι χρειάζεται μία αποφασιστική λύση. Δεύτερον, το γεγονός ότι 3-4 φορείς είχαν ευθύνη για το ίδιο θέμα είχε μεγάλη επίπτωση στον τρόπο που γινόταν η διαχείριση εδώ και δεκαετίες στο νερό της Θεσσαλίας. Αυτά διορθώνει ο ΟΔΥΘ», σημείωσε ο Υπουργός.

Αναφορικά με τη δασική μεταρρύθμιση τόνισε πως άνω του 50% των δασών, σήμερα, δεν έχει καμία διαχειριστική μελέτη, ούτε ήταν υπό διαχείριση ποτέ. «Το βασικό πρόβλημα στα δάση είναι η καύσιμη ύλη, διότι τα δάση είναι για αρκετές δεκαετίες χωρίς διαχείριση. Καύσιμη ύλη υπάρχει, μάλιστα, και στα δάση που είναι υπό διαχείριση», υπογράμμισε ο κ. Σκυλακάκης, προσθέτοντας πως η δασική μεταρρύθμιση περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, διαχειριστικές μελέτες  -έχουν ανατεθεί για τα δάση της Αττικής, της Αρκαδίας, της Βοιωτίας και της Ηλείας. Προβλέπει, ακόμη, ένα χρηματοδοτικό εργαλείο (σ.σ. από τα δικαιώματα ρύπων) που αφορά σε επιδότηση για την απόληψη βιομάζας, κ.ά.

Σε σχέση με τη βασική κριτική που ασκείται για τα αυθαίρετα, δηλαδή για ποιο λόγο να μην αναλάβει τη διαχείρισή τους η Τοπική Αυτοδιοίκηση, ο Υπουργός διερωτήθηκε: «Σοβαρά, πιστεύουμε ότι οι Τοπικοί φορείς, με την ιστορία που έχουμε στα αυθαίρετα, είναι οι καταλληλότεροι για να διαχειριστούν την αυθαίρετη δόμηση; Είναι πιο πιθανό να κερδίσεις το λαχείο, παρά να σου κατεδαφίσουν το αυθαίρετο στην Ελλάδα».

 Η μεγάλη αλλαγή της μεταρρύθμισης για τα αυθαίρετα, όπως υπογράμμισε ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, αφορά στο γεγονός ότι δεν περιλαμβάνει την πρακτική της νομιμοποίησης. Αναφέρθηκε, ακόμη, στην προτεραιότητα που θα δοθεί στην κατεδάφιση των νέων αυθαιρέτων. «Είναι κρίσιμο για την πολεοδομική πολιτική, διότι όσο έχουμε νέα αυθαίρετη δόμηση, το Συμβούλιο της Επικρατείας -που θεωρεί ότι κάνει κατενάτσιο σε αυτό το θέμα και βλέπει μία πολιτεία να υπόσχεται κόκκινες γραμμές και αυτές να μην λειτουργούν- είναι εξαιρετικά επιφυλακτικό να λύσει και θεμιτά θέματα. Να λύσει, δηλαδή, θέματα που μπορούν και πρέπει να λυθούν πολεοδομικά, και όχι με κατεδαφίσεις. Συνεπώς, η στρατηγική είναι συγκεκριμένη. Πρώτα θα πείσουμε εαυτούς και αλλήλους ότι τα νέα αυθαίρετα είναι παρελθόν. Παράλληλα, θα κατεδαφίζουμε τις πιο ακραίες περιπτώσεις και στη συνέχεια θα δούμε τί μπορούμε να εντάξουμε στον πολεοδομικό μας σχεδιασμό. Η προτεραιοποίηση στην κατεδάφιση των νέων αυθαιρέτων είναι μία έντιμη πράξη. Και αν γίνει, θα μας επιτρέψει να έχουμε, επιτέλους, μία σοβαρή και οργανωμένη πολεοδομική πολιτική, που να μην καταρρίπτεται στα μάτια του κόσμου, από την ανοχή που δείχνουμε ως πολιτικό σύστημα σε αυτό το φαινόμενο εδώ και 60 χρόνια», υπογράμμισε ο κ. Σκυλακάκης.

ΓΡΑΦΤΗΚΕ ΑΠΟ: