Αυτό το άρθρο είναι 7 μηνών

Άννα Άτσου: Από τις πολυεθνικές της Αθήνας στην καλλιέργεια και τη μεταποίηση του μήλου

Πρωτότυπα προϊόντα βάζουν το φρούτο όχι μόνο στο ψυγείο, αλλά και στο ράφι του καταναλωτή
14/03/2024
6' διάβασμα
anna-atsou-apo-tis-polyethnikes-tis-athinas-stin-kalliergeia-kai-ti-metapoiisi-tou-milou-316376

Για κάποιους ανθρώπους έρχεται μια στιγμή στη ζωή τους που καλούνται να αλλάξουν ρότα και να αναθεωρήσουν κάποια από τα πράγματα που θεωρούσαν ως δεδομένα στην καθημερινότητά τους. Τότε είναι που καταφέρνουν να βρουν το πραγματικό νόημα στη ζωή.

Ένας από αυτούς τους ανθρώπους είναι η Άννα Άτσου, η οποία πριν από περίπου 12 χρόνια άφησε την πρωτεύουσα και την επαγγελματική της ενασχόληση με τον τομέα της διαφήμισης και του μάρκετινγκ σε πολυεθνικές εταιρείες για να γίνει αγρότισσα πλήρους απασχόλησης σε ένα παραλίμνιο χωριό της Καστοριάς, το Μαυροχώρι.

Παρόλο που ξεκίνησε από το μηδέν, σήμερα έχει καταφέρει να δημιουργήσει, μαζί με τον άντρα της, Χρήστο, πρωτότυπα προϊόντα με βάση το μήλο που παράγουν οι ίδιοι, κάνοντας τους καταναλωτές σε Αθήνα και Καστοριά να λένε «Θέλω μήλο τώρα». Η συγκεκριμένη επωνυμία, όπως τονίζουν οι ίδιοι, αντανακλά το όραμά τους να εντάξουν την κατανάλωση αυτού του θρεπτικού φρούτου στο καθημερινό διαιτολόγιο των καταναλωτών και να τοποθετήσουν το μήλο όχι μόνο στο ψυγείο, αλλά και στο ντουλάπι, επεκτείνοντας έτσι τα διατροφικά του οφέλη.

Από τις πολυεθνικές στις μηλιές

Με προϋπηρεσία επί 22 συναπτά έτη στις υπηρεσίες και το μάρκετινγκ, η Άννα γνώριζε τους απαιτητικούς και γρήγορους ρυθμούς της Αθήνας. Το 2011, την περίοδο της οικονομικής κρίσης, κατάλαβε, πλέον, ότι οι ρυθμοί αυτοί δεν της ταιριάζουν.

Όπως εξηγεί στην «ΥΧ», «οι συνθήκες εργασίας ήταν πολύ απαιτητικές και ως προς το αντικείμενο και ως προς τις καθημερινές δραστηριότητες. Στην εποχή της κρίσης άρχισαν να αλλάζουν τα δεδομένα για εμένα στο πώς βλέπω τη ζωή. Όλα αυτά με έκαναν να καταλάβω ότι αλλού πρέπει να είναι η εστίαση και όχι τόσο στο αντικείμενο της δουλειάς».

Και συμπληρώνει: «Έχοντας κουραστεί και με τον κόσμο των υπηρεσιών, ήθελα το επάγγελμά μου να έχει, πλέον, έναν πιο απτό χαρακτήρα, να βλέπουμε τη δουλειά μας και να τη γευόμαστε. Επίσης, στην όλη αλλαγή συνέβαλε το γεγονός ότι ο άντρας μου έχει καταγωγή από την Καστοριά. Επομένως, πήραμε την απόφαση να μετακομίσουμε στο Μαυροχώρι και να ασχοληθούμε με τον πρωτογενή τομέα, τον οποίο θεωρούσαμε μονόδρομο».

Η δημιουργία της αγροτικής επιχείρησης

Μέσα σε δύο χρόνια, η Άννα και ο Χρήστος έστησαν από την αρχή την αγροτική τους επιχείρηση. «Αγοράσαμε γη και εγκαταστήσαμε όλη μας την καλλιέργεια. Βάλαμε διαφορετικές ποικιλίες, οι οποίες, αν και απαιτούν ταυτόχρονα καλλιεργητικές φροντίδες, συγκομίζονται σε διαφορετικά διαστήματα, ώστε να τις προλαβαίνουμε, καθώς υπάρχει και έλλειψη εργατικών χεριών. Πριν αποφασίσουμε να ασχοληθούμε με την καλλιέργεια του μήλου, ψάξαμε και για άλλες καλλιέργειες, πιο ιδιαίτερες, όπως η αρώνια, τα αρωματικά φυτά και τα σαλιγκάρια. Ωστόσο, δεν υπήρχαν οι κατάλληλες προϋποθέσεις, η υποδομή και η εμπειρία για κάτι τέτοιο. Αντίθετα, οι άνθρωποι εδώ είχαν την εμπειρία και τη διάθεση να μας βοηθήσουν σε ό,τι αφορά το μήλο», σημειώνει η Άννα.

Τα τοπικά μήλα του Μαυροχωρίου (σ.σ. το χωριό βρίσκεται στην ανατολική ακτή της λίμνης Ορεστιάδας) είναι φημισμένα για την ποιότητά τους σε όλη τη χώρα. «Το σχετικά μεγάλο υψόμετρο (620-800 μέτρα), το εύφορο και πλούσιο σε νερό έδαφος και το ήπιο κλίμα που επικρατεί γύρω από τη λίμνη είναι τα στοιχεία που δίνουν στα μήλα της περιοχής πλούσια γεύση, άρωμα και ιδιαίτερα θρεπτική αξία», τονίζει η ίδια.

Μεταποίηση

Τα τελευταία τρία χρόνια, οι ίδιοι μεταποιούν σε μορφή οικοτεχνίας τα μήλα τους, δημιουργώντας ιδιαίτερα και πρωτότυπα «σπιτικά» προϊόντα. Συγκεκριμένα, η γκάμα των προϊόντων τους περιλαμβάνει κομμάτια μήλου σε χυμό μήλου σε βαζάκι, πουρέ μήλου, σάλτσα μήλου, αποξηραμένο μήλο σε φέτες, αλλά και σε τρίμματα, χωρίς πρόσθετη ζάχαρη και συντηρητικά, αλλά και τσάτνεϊ μήλου, σε μια πιο γκουρμέ γευστική διάσταση.

Επίσης, η τελευταία προσθήκη είναι ο χυμός μήλου, ο οποίος, όπως τονίζει η Άννα, «έχει ιδιαίτερα μεγάλη αποδοχή ακόμα και από τους συντοπίτες μας, αν και δεν το περιμέναμε, δεδομένου ότι κάθε σπίτι στην ευρύτερη περιοχή έχει τα δικά του μήλα. Ο χυμός μας διαφέρει πολύ από τους περισσοτέρους της αγοράς, αφού όχι μόνο προέρχεται από τα ιδιαίτερης γεύσης μήλα μας, αλλά είναι ταυτόχρονα ό,τι πιο κοντινό στον σπιτικό χυμό».

Την ώθηση για να περάσουν στη μεταποίηση, όπως εξηγεί η ίδια, «μας την έδωσε ο Οργανισμός Νέα Γεωργία Νέα Γενιά. Από εκεί ξεκίνησαν όλα, σε ό,τι έχει να κάνει με τη μεταποίηση. Μας βοήθησε σε όλα τα στάδια, από το να βρούμε την κατάλληλη υπηρεσία, να βγάλουμε την άδεια, έως και να ενημερωθούμε για θέματα ασφάλειας, μάρκετινγκ, πωλήσεων, κοστολόγησης και οικονομικών στοιχείων. Ήταν ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα, το οποίο μάς έδωσε τις κατευθυντήριες γραμμές. Χωρίς αυτό, ίσως και να μην είχαμε ασχοληθεί με τη μεταποίηση. Η σχέση αυτή συνεχίζεται όποτε προκύπτει ανάγκη και όχι μόνο».

Προώθηση προϊόντων

Τα προϊόντα της επιχείρησης προωθούνται τόσο στην Αθήνα, σε επιλεγμένα καταστήματα, όσο και στην Καστοριά, όπου προορίζονται κυρίως για τους τουρίστες. Επίσης, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επισκεφθούν την ιστοσελίδα www.thelomilotora.gr, έτσι ώστε να έρθουν σε επαφή με την Άννα για παραγγελίες προϊόντων.

Επόμενα σχέδια

Στα επόμενα σχέδια της Άννας και του Χρήστου περιλαμβάνεται η επέκταση της δραστηριότητάς τους, έτσι ώστε να αυξήσουν τη δυναμική τους, αλλά και οι εξαγωγές, καθώς γίνονται ήδη προσπάθειες να ανοίξει η πόρτα προς το εξωτερικό.