Ανώφελη για τους παραγωγούς η ένταξη των αβγών στο πασχαλινό «καλάθι του νοικοκυριού»

«Χωρίς ξεκάθαρη σήμανση προέλευσης, η αγορά θα αλλοιωθεί», τονίζουν

Σταθερή δείχνει να είναι η ζήτηση των αβγών για την περίοδο του Πάσχα, χωρίς να υπάρχουν σημαντικές μεταβολές. Στην ατζέντα της επικαιρότητας παραμένει το θέμα των ελληνοποιήσεων, αλλά σε μειωμένο βαθμό, λόγω του αυξημένου κόστους παραγωγής των γειτονικών χωρών.

Επίσης, το πρόβλημα της γρίπης των πτηνών που παρουσιάστηκε στις βόρειες χώρες επηρέασε σημαντικά την παραγωγή, με αποτέλεσμα τις μειωμένες εισαγωγές, καθώς πλέον γίνονται κυρίως από χώρες που δεν έχουν προβλήματα.

Οι παραγωγοί υποστηρίζουν ότι θα καλυφθούν οι ανάγκες της εγχώριας αγοράς, αλλά κάνουν λόγο και για αυξημένο κόστος παραγωγής. Σύμφωνα με τον Δημήτρη Σκούμα, πτηνοτρόφο από τη Θήβα, οι πτηνοτροφές και η ενέργεια παίζουν σημαντικό ρόλο στο κόστος παραγωγής των αβγών τους.

«Σε σύγκριση με την περσινή περίοδο, οι πτηνοτροφές που χρησιμοποιούμε σχεδόν έχουν διπλασιαστεί. Αν σε αυτό προσθέσουμε και το κόστος ενέργειας, δεν μπορούμε να μείνουμε στις τιμές παραγωγού της προηγούμενης περιόδου», αναφέρει. Συγκρίνοντας τις πωλήσεις αβγών εμπλουτισμένης κλωβοστοιχίας και σύμφωνα με την ποιοτική κατάταξη, ο κ. Σκούμας δηλώνει ότι «την προηγούμενη χρονιά η τιμή για την καρτέλα με τα 30 αβγά κυμαινόταν στην αγορά 3 με 3,5 ευρώ και για φέτος συζητάμε για 5 με 5,5 ευρώ».

Παραμένουν «πληγή» οι φτηνές εισαγωγές

Ζητήσαμε από τον κ. Σούμα να μας ενημερώσει πώς βλέπει ο ίδιος την ένταξη των αβγών στο πασχαλινό «καλάθι του νοικοκυριού», σύμφωνα με την απόφαση του υπουργείου Ανάπτυξης. «Ο παραγωγός δεν έχει να κερδίσει τίποτα από την απόφαση αυτή. Υπάρχουν συμφωνίες κάτω από το τραπέζι εισαγωγέων και μεγάλων σούπερ μάρκετ, οι οποίες αλλοιώνουν την εικόνα της αγοράς. Θα πρέπει ο καταναλωτής να γνωρίζει από πού προέρχονται τα αβγά και πώς φτάνουν στο τραπέζι του», αναφέρει. Συνομιλώντας όχι μόνο με τον ίδιο, αλλά και με άλλους παραγωγούς, μας εξέφρασαν προβληματισμούς και για τα κόκκινα αβγά. «Έξω από τη συσκευασία εμφανίζονται με κόκκινα γράμματα και με ευχές, ενώ στο εσωτερικό φαίνεται η προέλευσή τους», δηλώνουν.

Κλείνοντας, ο κ. Σκούμας δήλωσε ότι οι μικρές και μεσαίες πτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις με κατεύθυνση την αβγοπαραγωγή παρουσιάζουν σημαντικά προβλήματα, με αποτέλεσμα πολλές από αυτές να κλείνουν και να μένουν στην παραγωγή οι πολύ μεγάλες εκμεταλλεύσεις. «Για να μπορέσουμε να ενισχύσουμε την αβγοπαραγωγή με τα νέα δεδομένα και να καλύψουμε τις συμβατικές μας υποχρεώσεις, θα πρέπει να ενισχυθεί ο κλάδος με χρηματοδοτικά εργαλεία. Επίσης, σημαντική είναι η αναγκαιότητα της συνεργασίας των πτηνοτρόφων, μικρών και μεσαίων εκμεταλλεύσεων μεταξύ τους, ώστε να αναδείξουμε το ελληνικό αβγό έτσι όπως εμείς γνωρίζουμε να το παράγουμε και με τη δική μας ταυτότητα».

Ανάγκη για εντατικοποίηση των ελέγχων στα ελευθέρας βοσκής

Ο Νίκος Καρπάθιος εκτρέφει στο Μουρίκι Βοιωτίας πάνω από 2.000 κοτόπουλα ελευθέρας βοσκής. Όπως ο ίδιος επισημαίνει, «η διαδικασία παραγωγής των αβγών μας διαφοροποιείται από τους άλλους τρόπους εκτροφής, των πολύ μεγάλων εκμεταλλεύσεων. Πρακτικά όμως στην αγορά πουλάμε όλοι… αβγά. Αυτό οδηγεί σε αδιέξοδα και δεν δίνει λύσεις στους μικρούς και μεσαίους πτηνοτρόφους».

Αναφερόμενος στο θέμα της αγοράς και λόγω της επικαιρότητας των ημερών του Πάσχα, κάνει λόγο για μικρότερη ζήτηση στα αβγά ελευθέρας εκτροφής, λόγω και της αυξημένης τιμής. «Πέρυσι πουλάγαμε από 5,5 έως 6 ευρώ τα 30 αβγά, ενώ φέτος συζητάμε για 8 ευρώ την καρτέλα. Το κόστος παραγωγής είναι ιδιαίτερα αυξημένο στο καλαμπόκι, στο σιτάρι, στο κριθάρι και στη σόγια, διότι αποτελούν τη βάση της εκτροφής των πτηνών μας». Για να μπορέσει αντεπεξέλθει στα νέα δεδομένα, η πτηνοτροφία με εκτροφές ελευθέρας βοσκής για τον κ. Καρπάθιο «θα πρέπει να ελέγχεται ακόμα πιο εντατικά και αυστηρά από την πλευρά της πολιτείας, ώστε να διαφοροποιηθεί το προϊόν που παράγουμε εμείς και αυτό που διακινείται στην αγορά. Δεν λύνει το πρόβλημα ένας κωδικός πάνω στο αβγό», καταλήγει ο ίδιος.

Σταθερή η αγορά των βιολογικών αβγών

Για περισσότερους ελέγχους ως προς τον τρόπο παραγωγής και διακίνησης των αβγών κάνει λόγο και ο Πέτρος Ζαργάνης, πτηνοτρόφος βιολογικής κατεύθυνσης από το Μαντράκι-Αυλωνάρι Εύβοιας.

Ο κ. Ζαργάνης υποστηρίζει ότι το βιολογικό αβγό κινείται σε μία αγορά περιορισμένη, λόγω του αυξημένου κόστους παραγωγής, αλλά και της αδυναμίας σε μεγάλο ποσοστό των καταναλωτών να το αγοράζουν.

«Εντούτοις, υπάρχουν και βιολογικά αβγά στην αγορά τα οποία πωλούνται στη μισή τιμή, κάτι το οποίο δεν μπορεί να καλύψει το κόστος παραγωγής και πρακτικά δημιουργεί ζητήματα που έχουν σχέση με την ταυτότητα του προϊόντος, όπως επίσης και με τη διασφάλιση της διαδικασίας πιστοποίησης».

Κλείνοντας, ο κ. Ζαργάνης δήλωσε ότι η βιολογική πτηνοτροφία έχει μέλλον, «εφόσον οι εμπλεκόμενοι σεβαστούν τις διαδικασίες παραγωγής με την ενίσχυση των ελεγκτικών μηχανισμών, ώστε να κερδηθεί η διασφάλιση της ποιότητας και της ταυτότητας του προϊόντος που παράγουμε».