Aνθοκομία: Αντέχουν τα γλαστρικά, αδυναμίες στα δρεπτά άνθη

Με μικρές αναλαμπές και μέσα στην πανδημία ο κλάδος της ανθοκομίας προσπαθεί να επιβιώσει, χρησιμοποιώντας όλα εκείνα τα χρηστικά εργαλεία που διαθέτει, ώστε να αντεπεξέλθει στις δύσκολες απαιτήσεις. Oι άνθρωποι του χώρου, ωστόσο, επισημαίνουν ότι θα είναι ακόμα μία χαμένη χρονιά, από την άλλη πλευρά, όμως, υπάρχουν δυνατότητες, οι οποίες δεν έχουν αξιοποιηθεί στον βαθμό που θα έπρεπε και αυτές εστιάζονται στη σύγχρονη τεχνολογία, καθώς και σε οργανωτικά ζητήματα.

Περιγράφοντας την κατάσταση στον τομέα της ανθοκομίας και ειδικά στα δρεπτά άνθη, ο Θάνος Κελμάγερ, πρώην πρόεδρος του Αγροτικού Συνεταιρισμού Ανθοπαραγωγών Κεντρικής Ανθαγοράς Αθηνών, παραθέτει τα αριθμητικά δεδομένα για τη μέχρι τώρα πορεία του κλάδου, αλλά και τις δυνατότητες που υπάρχουν από την πλευρά τους, λέγοντας ότι «η χρονιά που πέρασε μεσοσταθμικά δείχνει μία μείωση της τάξης του 43% στο σύνολο των προϊόντων που παράγουμε σε σύγκριση με άλλες χρονιές.

Αν σε αυτά προσθέσουμε και μία μείωση του 10% του δυναμικού των μελών του συνεταιρισμού μας, το οποίο άφησε την ανθοκομία και στράφηκε στη λαχανοκομία, καταλαβαίνουμε αμέσως πού πάει η κατάσταση».

Όπως εξηγεί ο κ. Κελμάγερ, μεγάλο είναι το ποσοστό μείωσης στα γαρίφαλα, που ξεπέρασε ακόμη και το 90%. Μειωμένες σημαντικά εμφανίζονται επίσης οι φρέζιες, οι τουλίπες και οι ανεμώνες, σε ένα ποσοστό που αγγίζει το 60%. Σύμφωνα με τον ίδιο, «το 2021 προβλέπεται να κλείσει με αρνητικό αποτέλεσμα λόγω της μετάθεσης γάμων και βαπτίσεων για το 2022. Αυτό, βέβαια, θα εξαρτηθεί και από την πορεία της πανδημίας».

Κλείνοντας, ο κ. Κελμάγερ μίλησε για μία καλύτερη οργάνωση στον κλάδο: «Μέσα από μία σύγχρονη ψηφιακή εποχή, ώστε να μας δίνεται η δυνατότητα να αξιοποιούμε τη νέα τεχνολογία στον τομέα της ανθοκομίας, δίνονται περισσότερες δυνατότητες σε εμάς τους παραγωγούς, αλλά και στους ανθρώπους της αγοράς να αναδείξουμε τα προϊόντα και τις υπηρεσίες μας στους καταναλωτές. Αυτό, όμως, προϋποθέτει καλύτερη οργάνωση και χρηματοδοτικά εργαλεία, ώστε να τα αξιοποιήσουμε καλύτερα προς όφελος όλων μας».

Ενισχύοντας την άποψη του κ. Κελμάγερ, μπορεί να προσθέσει κανείς και τις τελευταίες θετικές εξελίξεις στον τομέα της Διεπαγγελματικής Ανθοκομίας, η οποία θα μπορούσε να παίξει έναν σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη του κλάδου, αλλά και να προσδώσει μία δυναμική εξωστρέφειας.

Για ανάγκη στήριξης του κλάδου της ανθοκομίας από την πλευρά της πολιτείας κάνει λόγο ο Αλέξανδρος Μεταξάς, πρόεδρος του Συνεταιρισμού Φυτωριούχων Αττικής. Ο ίδιος τονίζει ότι «οι ενισχύσεις που δόθηκαν στα μέλη μας κάλυψαν ένα μικρό ποσοστό των απωλειών, οι οποίες κυμάνθηκαν στα 1.000 ευρώ για τα υπαίθρια γλαστρικά και 2.000 ευρώ στα υπό κάλυψη».

Ξεφεύγοντας από τα γκρίζα σενάρια, έτσι όπως αυτά εξελίσσονται μέσα από την πανδημία, ο κ. Μεταξάς δίνει τη θετική διάσταση για το μέλλον της ανθοκομίας και ειδικά των γλαστρικών φυτών: «Η χώρα μας έχει τις κατάλληλες κλιματολογικές συνθήκες μέσα από τις οποίες μπορούν να αναπτυχθούν πολλά είδη με εξαγωγική δυνατότητα.

Εμείς, από την πλευρά μας, προσπαθούμε να αξιοποιήσουμε όλες εκείνες τις δυνατότητες, ώστε να αναδείξουμε τα προϊόντα που παράγουμε στις ξένες αγορές. Η συμμετοχή μας στις εκθέσεις και το ενδιαφέρον πελατών από άλλες χώρες δείχνει τη θετική προοπτική, αλλά και τη δυναμική του κλάδου. Αυτό που επιδιώκουμε είναι μία καλύτερη οργάνωση, ώστε να σταθούμε στο ύψος των περιστάσεων».

Το διαδίκτυο στις υπηρεσίες των ανθοπαραγωγών και των λιανοπωλητών

Τα τελευταία χρόνια, η δημιουργία εξειδικευμένων διαδικτυακών πλατφορμών έχει διευρύνει τις επιλογές για τις επιχειρήσεις, τους παραγωγούς και τους καταναλωτές. Στον παγκόσμιο διαδικτυακό ιστό, υπάρχουν δύο κύρια είδη πλατφορμών που εξυπηρετούν αγοραπωλησίες μεταξύ επαγγελματιών (business to business, B2B) ή μεταξύ επιχειρήσεων και καταναλωτών (business to customer, B2C). Στον κλάδο της ανθοκομίας, οι πωλήσεις μέσω διαδικτύου έχουν πολλαπλασιαστεί τα τελευταία χρόνια, καθώς εξυπηρετούν τόσο τους παραγωγούς, όσο τους χονδρέμπορους και τους φορείς διακίνησης και εμπορίας.

Για παράδειγμα, οι ολλανδικές ανθαγορές προσεγγίζουν περισσότερες περιοχές μέσω διαδικτύου και προωθώντας την παγκόσμια δικτύωση και εμπορία ανθοκομικών προϊόντων. Με εξειδικευμένες πλατφόρμες, δίνουν χώρο στους παραγωγούς να παρουσιάσουν τα προϊόντα τους και οι αγοραστές παραγγέλνουν χωρίς να μετακινούνται. Είκοσι χρόνια πριν, οι αγοραστές συμμετείχαν στις δημοπρασίες των ολλανδικών ανθαγορών διά ζώσης.

Σήμερα, οι επικεφαλής των ολλανδικών ανθαγορών σημειώνουν ότι σε λίγα χρόνια καταργείται η φυσική παρουσία στις ανθαγορές και οι πωλήσεις θα πραγματοποιούνται μέσω των πλατφορμών που λειτουργούν ως B2B. Στην Ελλάδα, πρόσφατα δημιουργήθηκε η B2B πλατφόρμα Anthibiz, η οποία προσφέρει στους παραγωγούς τη δυνατότητα προώθησης απευθείας στα σημεία λιανικής πώλησης (ανθοπωλεία, κέντρα κήπου κ.λπ.).

Η πλατφόρμα Anthibiz (www.anthi.biz) είναι ουσιαστικά μια κοινότητα από επαγγελματίες (παραγωγούς, χονδρέμπορους, εταιρείες, ανθοπωλεία, κέντρα κήπου, φυτώρια κ.λπ.), οι οποίοι μοιράζονται τις ίδιες ιδέες, τις ανησυχίες και τα όνειρα για αυτό που ονομάζουμε σύγχρονη ελληνική ανθοκομική παραγωγή και εμπορία. Η χρήση των μέσων τεχνολογίας κρίνεται απαραίτητη, καθώς μπορεί να αναδείξει τα ελληνικά ανθοκομικά προϊόντα στην εγχώρια αγορά.