Φρένο στις υπερκοστολογήσεις των γεωργικών ελκυστήρων (upd)

Αντιδράσεις στην αγορά μηχανημάτων για τον τιμοκατάλογο του ΥπΑΑΤ

Αντιδράσεις στην αγορά για τον τιμοκατάλογο του ΥπΑΑΤ
  • Αναλυτικό πίνακα με τις ανώτατες επιλέξιμες τιμές περισσότερων των 1.600 μοντέλων έχουν στη διάθεσή τους οι αξιολογητές
  • Τρία στα τέσσερα αιτήματα, που συμπεριλαμβάνουν ελκυστήρα, αφορούν ενίσχυση ελκυστήρα χωρίς επιπλέον εξοπλισμό

Τις ανώτατες επιλέξιμες τιμές των γεωργικών ελκυστήρων έχουν πλέον στη διάθεσή τους οι αξιολογητές των Σχεδίων Βελτίωσης, προκειμένου αφενός η εξέταση και η αξιολόγηση των αιτημάτων ενίσχυσης να διεξαχθεί με όρους διαφάνειας, αφετέρου η διαδικασία να λειτουργήσει εξυγιαντικά προς την αγορά και υπέρ του δημόσιου συμφέροντος.

Μόνο στη Θεσσαλία εκτιμάται ότι με αυτόν τον τρόπο θα εξοικονομηθούν περί τα 20 εκατ. ευρώ, όπως είχε αποκαλύψει στο προηγούμενο φύλλο της «ΥΧ» η προϊσταμένη του Τμήματος Φυτικής και Ζωικής Παραγωγής στην περιφέρεια, Αποστολία Καραφύλλη.

Χωρίς επιπλέον εξοπλισμό

Ουσιαστικά, έχει διαμορφωθεί ένας πίνακας με πέντε στήλες, που περιλαμβάνουν εκτός από τον αύξοντα αριθμό (ταυτότητα) της γραμμής, τον κατασκευαστικό οίκο, το ακριβές μοντέλο του ελκυστήρα, αναφορά στην ύπαρξη ή όχι καμπίνας και την ανώτατη επιλέξιμη τιμή για το συγκεκριμένο μοντέλο ελκυστήρα. Συγκεκριμένα, στον πίνακα αναγράφονται συνολικά οι ανώτατες επιλέξιμες τιμές 1.635 γεωργικών ελκυστήρων, με ή χωρίς καμπίνα, που κυμαίνονται από το ποσό των 8.160 ευρώ έως και 227.889 ευρώ.

Σύμφωνα με το ΥΠΑΑΤ, προς το παρόν, ο πίνακας αυτός καλύπτει σε ποσοστό μεγαλύτερο του 80% τα μοντέλα ελκυστήρων, τα οποία αιτούνται οι υποψήφιοι. Στο προσεχές διάστημα το ποσοστό κάλυψης θα φτάσει στο 100% και θα εμπλουτιστεί και με τις τιμές του επιπλέον εξοπλισμού (extra) που θα θεωρηθεί επιλέξιμος. Μέχρι τότε, όμως, ο πίνακας έχει εφαρμογή μόνο για τη standard έκδοση (χωρίς, δηλαδή, επιπλέον εξοπλισμό) ελκυστήρων. Εάν στην περιγραφή του ελκυστήρα γίνεται αναφορά και σε εξοπλισμό, πριν εφαρμοστεί η ανώτατη επιλέξιμη τιμή, πρέπει να διερευνηθεί από τον αξιολογητή, εάν ο εξοπλισμός αυτός συμπεριλαμβάνεται στη βασική (standard) έκδοση.

Πάντως, από δειγματοληψία που έγινε στις αιτήσεις των υποψηφίων, έχει προσδιοριστεί ότι περίπου τρία στα τέσσερα αιτήματα, που συμπεριλαμβάνουν ελκυστήρα, ζητούν την ενίσχυση του ελκυστήρα χωρίς να αιτούνται επιπλέον (extra) εξοπλισμό. Οι πιο συνηθισμένες περιπτώσεις έξτρα εξοπλισμού αφορούν την ύπαρξη μπροστινών υδραυλικών και μπροστινού δυναμοδοτικού άξονα (PTO).

Επιλέξιμη τιμή

Εφόσον το αιτούμενο μοντέλο αφορά τη βασική (standard) έκδοση, χωρίς επιπλέον εξοπλισμό, γίνεται σύγκριση της ανώτατης επιλέξιμης τιμής του πίνακα με τη χαμηλότερη προσφορά που υπάρχει στο συγκεκριμένο αίτημα ενίσχυσης:

  • Στην περίπτωση που η προτεινόμενη τιμή από τον υποψήφιο είναι μεγαλύτερη από την ανώτατη επιλέξιμη τιμή, τότε γίνεται περικοπή σε αυτό το ποσό. Επιλέξιμη, δηλαδή, θεωρείται η τιμή του πίνακα.
  • Αν, όμως, η τιμή της χαμηλότερης προσφοράς είναι μικρότερη από την ανώτατη επιλέξιμη τιμή, τότε ως επιλέξιμη είναι η τιμή της χαμηλότερης προσφοράς.

 

 

Νωρίτερα το ypaithros.gr έγραφε:

Αντιδράσεις στην αγορά μηχανημάτων για τον τιμοκατάλογο του ΥπΑΑΤ

Έντονες αντιδράσεις έχει προκαλέσει σε εκπροσώπους της αγοράς τρακτέρ ο πρόσφατα δημοσιευθείς κατάλογος του ΥπΑΑΤ για τα Σχέδια Βελτίωσης που περιλαμβάνει ανώτατες προβλεπόμενες τιμές για 1635 τρακτέρ.

Οι φορείς της αγοράς που επικοινώνησαν με την «ΥΧ» έκαναν λόγο για σοβαρές αποκλίσεις σε όλη τη γκάμα τρακτέρ που κυμαίνονται από 20% έως 40% επί της πραγματικής τιμής ενός ελκυστήρα γεγονός που σύμφωνα με όσα υποστηρίζουν αφήνει εκτεθειμένους τους αγρότες με υψηλή μοριοδότηση που έσπευσαν να «κλείσουν» μια αγορά και κινδυνεύουν να μείνουν με χρηματοδοτικό κενό χιλιάδων ευρώ που θα πρέπει να το αναζητήσουν εξ’ ιδίων πόρων.

Για παράδειγμα ένας αγρότης που είχε ήδη συμφωνήσει (με δική του ευθύνη βεβαίως) να αγοράσει τρακτέρ πριν ανακοινωθούν τα αποτελέσματα της αξιολόγησης των Σχεδίων το οποίο τιμολογείται από την εταιρεία πχ 60.000 ευρώ και τιμολογείται από το ΥπΑΑΤ 40.000 ευρώ, θα χρηματοδοτηθεί με 20.000 ευρώ και όχι 30.000 όπως θεωρούσε μέχρι πρότινος ο παραγωγός, κάτι που σημαίνει ότι θα πρέπει να αναζητήσει τη διαφορά των 10.000 ευρώ από δικούς τους πόρους.

Σύμφωνα με πληροφορίες της «ΥΧ» για το ζήτημα επίκειται άμεσα συνάντηση του ΣΕΑΜ με τον Γενικό Γραμματέα Αγροτικής Πολιτικής και Διαχείρισης Κοινοτικών Πόρων, Χ. Κασίμη, με τις δύο πλευρές να έχουν κοντραριστεί πριν από μερικούς μήνες με αφορμή την πρόοδο των Σχεδίων Βελτίωσης.

Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι σύμφωνα με δηλώσεις στελεχών της Περιφέρειας Θεσσαλίας που «τρέχουν» τη διαδικασία της αξιολόγησης ο κατάλογος θα βοηθήσει στην εξοικονόμηση σημαντικών πόρων που θα συμβάλλουν στο κλείσιμο του χάσματος που έχει διαπιστωθεί μεταξύ των απαιτούμενων κονδυλίων και των διαθέσιμων πόρων από το ΠΑΑ.