Αποκλειστική συνέντευξη της ηγετικής ομάδας της ΚΝΕ Brandt στην «ΥΧ»: «Στην εποχή της κλιματικής αλλαγής χρειαζόμαστε νέα όπλα»

Η στρατηγική, οι προτεραιότητες και το προϊοντικό χαρτοφυλάκιο της νέας εταιρείας του Ομίλου Ευθυμιάδη
30/07/2025
10'+ διάβασμα
apokleistiki-synentefxi-tis-igetikis-omadas-tis-kne-brandt-stin-ych-stin-epochi-tis-klimatikis-allagis-chreiazomaste-nea-opla-358989
Από αριστερά: Ο Κωνσταντίνος Βογιατζίδης, υπεύθυνος τεχνικού μάρκετινγκ-regulatory της ΚΝΕ Brandt Ελλάδας, ο Δημήτρης Ρουσσέας, γενικός διευθυντής της KNE Brandt, ο Κώστας Βασδέκας, γενικός διευθυντής της KNE Brandt Σερβίας και Portfolio Manager στην KNE Βrandt Ελλάδας, και ο δημοσιογράφος της «ΥΧ» Πέτρος Αλεξανδρής.

Το προϊοντικό μείγμα λύσεων θρέψης, που θα προσφέρει στην ελληνική αγορά, αναλύει η ηγετική ομάδα της νεοσύστατης εταιρείας του Ομίλου Αγροτεχνολογίας Ευθυμιάδη, ΚΝΕ Brandt. Ο Δημήτρης Ρουσσέας, γενικός διευθυντής της εταιρείας, ο Κώστας Βασδέκας, γενικός διευθυντής της KNE Brandt Σερβίας και Portfolio Manager στην KNE Βrandt Ελλάδας, και ο Κωνσταντίνος Βογιατζίδης, υπεύθυνος τεχνικού μάρκετινγκ-regulatory της ΚΝΕ Brandt Ελλάδας, μιλούν στην «ΥΧ» για το πώς θα επεκταθεί η νέα εταιρεία σε όλο το φάσμα των καλλιεργειών στη χώρα μας και στα Βαλκάνια με όπλο το χαρτοφυλάκιο της αμερικάνικης Brandt.

Η KNE Brandt ιδρύθηκε το 2024 από τον Όμιλο Αγροτεχνολογίας Ευθυμιάδη και την αμερικανική εταιρεία Brandt. Ποιες είναι οι δραστηριότητες του Ομίλου Ευθυμιάδη;

Δημήτρης Ρουσσέας: Ο Όμιλος Αγροτεχνολογίας Ευθυμιάδη μετρά 90 χρόνια παρουσίας στον ελληνικό αγροδιατροφικό τομέα και όχι μόνο. Η βασική εταιρεία του ομίλου, η Κ&Ν Ευθυμιάδης, δραστηριοποιείται στον τομέα της φυτοπροστασίας και του πολλαπλασιαστικού υλικού. Υπάρχει η εταιρεία BIOS, με εργοστάσιο στην Ξάνθη, που γίνεται παραγωγή σπόρων σιτηρών και βαμβακιού. Είναι η Veltia, η οποία είναι η μεγαλύτερη εταιρεία κάθε είδους αναλύσεων στον αγροδιατροφικό τομέα, και η Hellenic Farming, που κάνει παραγωγή και εμπορία νωπών προϊόντων. Έχουν ιδρυθεί και έχουν γίνει κάποιες συνεργασίες με εταιρείες στο εξωτερικό και ήταν ένα σχέδιο του ομίλου εδώ και καιρό να δραστηριοποιηθεί και στον τομέα των λιπασμάτων και ειδικών προϊόντων θρέψης.

Ο Δημήτρης Ρουσσέας, γενικός διευθυντής της KNE Brandt.

Η στρατηγική και η φιλοσοφία του ομίλου είναι πάντα να κάνει συνεργασίες με μεγάλους ομίλους διεθνώς, ούτως ώστε να έχει και την τεχνογνωσία, αλλά και τα προϊόντα. Έτσι, λοιπόν, δόθηκε η δυνατότητα και η ευκαιρία να γίνει η συνεργασία με την αμερικανική Brandt.

Η νέα εταιρεία ανήκει κατά 60% στην Κ&Ν Ευθυμιάδης και 40% στην Brandt Europe. Ιδρύθηκε τον Σεπτέμβριο, έχει στελεχωθεί με συναδέλφους γεωπόνους-πωλητές σε όλη την Ελλάδα, καθώς και με υπευθύνους τεχνικού μάρκετινγκ-regulatory και portfolio. Είμαι πάρα πολύ περήφανος για την ομάδα και θέλω να το τονίσω αυτό. Πρώτη μου επιδίωξη ήταν να στηθεί μια ομάδα με καλούς και έμπειρους συναδέλφους και νομίζω ότι τα έχουμε καταφέρει πάρα πολύ καλά.

Παράλληλα, είστε και πρόεδρος του ΣΠΕΛ, οπότε ήθελα να σας ρωτήσω ποιες είναι οι τάσεις που θα διαμορφώσουν την πορεία του κλάδου της θρέψης κατά τη διάρκεια της επόμενης καλλιεργητικής περιόδου κατά τη γνώμη σας;

Δ.Ρ.: Η τάση στα προϊόντα θρέψης δημιουργείται από την τάση που υπάρχει στις καλλιέργειες. Και το ποιες καλλιέργειες θα προτιμήσουν οι αγρότες –μιλάμε για τις ετήσιες– εξαρτάται από δύο βασικούς παράγοντες. Ο πρώτος είναι η τιμή των αγροτικών προϊόντων, εάν δηλαδή η τιμή είναι τέτοια ούτως ώστε να εξασφαλίζει μια πρόσοδο στον Έλληνα παραγωγό. Ο δεύτερος είναι, στο πλαίσιο της κλιματικής αλλαγής, οι δυνατότητες της καλλιέργειας να μπορεί να αντεπεξέλθει στα προβλήματα της έλλειψης νερού και των υψηλών θερμοκρασιών. Ο αγροδιατροφικός τομέας είναι ο πρώτος και ο κυριότερος που πλήττεται από την κλιματική αλλαγή. Η θρέψη θα παίξει τον βασικότερο ρόλο στην αντιμετώπιση αυτών των προβλημάτων. Δεν μιλάμε πλέον για μια απλή επέμβαση φυτοπροστασίας ή παροχής θρεπτικών στοιχείων. Μιλάμε για μια ολιστική προσέγγιση των καλλιεργειών, με κυρίαρχο τον ρόλο των προϊόντων θρέψης, με παρεμβάσεις στη φυσιολογία των φυτών, για να βοηθήσουμε να αντεπεξέρχονται οι καλλιέργειες στα φαινόμενα της κλιματικής αλλαγής.

Πώς έχει εξελιχθεί τα τελευταία χρόνια το χαρτοφυλάκιο της αμερικανικής Brandt στα προϊόντα θρέψης;

Κώστας Βασδέκας: Θα ξεκινήσω με μία αναδρομή. Η Brandt ξεκινά το 1953. Iδρύεται από τον Glenn Brandt και την αδελφή του την Evelyn Brandt Thomas, η οποία είναι 101 ετών! Ξεκίνησε ως μια οικογενειακή επιχείρηση, που παρείχε γεωργικά εφόδια στους τοπικούς παραγωγούς του Ιλινόις, στις ΗΠΑ. Πολύ γρήγορα κέρδισε την τοπική κοινωνία, με την καινοτομία στην παραγωγή λιπασμάτων, με προσαρμοσμένα μηνύματα θρέψης. Ήταν μια καινοτόμος δράση τότε για την εποχή και προχώρησε πολύ γρήγορα στην Αμερική. Από το 1953 μέχρι το 2000 έχουμε μια ανάπτυξη στις ΗΠΑ.

Από το 2000 μέχρι το 2010 έχουμε μια επέκταση στη διεθνή αγορά. Το 2016, η Brandt, για να ενισχύσει την παρουσία της στην Ευρώπη, αγοράζει την Tragusa, μια ισπανική εταιρεία αγροχημικών, και έτσι δημιουργεί παραγωγική βάση στην Ευρώπη, από όπου θα προμηθεύεται προϊόντα τόσο η ελληνική αγορά όσο και οι χώρες των Βαλκανίων. Το 2018, εγκαινιάζει το νέο εργοστάσιο στην Καλιφόρνια, επιφάνειας 42.000 τ.μ., για την παραγωγή ειδικών λιπασμάτων και ειδικών formulation. Από το 2023 και μετά, η Brandt αρχίζει να επενδύει στην ανάπτυξη ειδικών προϊόντων θρέψης με υψηλή τεχνολογία, δημιουργώντας περίπου 50 νέα σκευάσματα μέσω της R&D δραστηριότητας που έχει στην Αμερική και, κατόπιν, ακολουθεί μια πολύ έντονη έρευνα πάνω στις νέες τεχνολογίες. Έτσι, προέκυψαν οι σειρές Smart System και Manni-Plex. Η σειρά Manni-Plex αφορά μικροθρεπτικά στοιχεία της καλλιέργειας, ενώ η Smart System διασφαλίζει τη συμβατότητα με τα ζιζανιοκτόνα, εμποδίζοντας τις φυτοτοξικότητες.

Το 2024, η Brandt λανσάρει νέα σειρά βιολογικών προϊόντων, την Organic Line, δείχνοντας έτσι το στίγμα και τη στρατηγική μας, όσον αφορά τη βιολογική γεωργία. Παράλληλα, προωθεί το InVigo, έναν ειδικό βιοδιεγέρτη, που διατηρεί τα βέλτιστα επίπεδα προλίνης και γλουταθειόνης, για να αυξήσουμε την ανθεκτικότητα των φυτών απέναντι στις κλιματολογικές συνθήκες και στο στρες. Πολλά ακούγονται για αυτό και λέγονται. Εμείς δεν το λέμε απλά, το φωνάζουμε ότι γίνεται αυτό.

Σήμερα ποιο είναι το χαρτοφυλάκιο της ΚΝΕ Brandt;

Κ.Β.: Σήμερα το χαρτοφυλάκιο της ΚΝΕ Brandt περιλαμβάνει πάνω από 36 εξειδικευμένα προϊόντα, συμπεριλαμβανομένων της σειράς Manni-Plex, της σειράς Smart System, της σειράς Brandt Reaction, που αφορά την εξειδικευμένη λίπανση βασισμένη σε ΝΡΚ (άζωτο, φώσφορο και κάλιο) και, τέλος, της σειράς υψηλής πυκνότητας (HD) που περιέχουν υγρά λιπάσματα ΝΡΚ.

Κύριε Βογιατζίδη, ποιες είναι οι λύσεις που προσφέρει στην ελληνική αγορά η ΚΝΕ Brandt;

Κωνσταντίνος Βογιατζίδης: Η ΚΝΕ Brandt στοχεύει στην αξιοποίηση των εισροών στη γεωργία, όχι τόσο στις ποσότητες που ρίχνουμε στα φυτά. Τόσο σε ό,τι αφορά κοκκώδη λιπάσματα, υγρά, αλλά και κρυσταλλικά. Πιο συγκεκριμένα, στα κοκκώδη υπάρχουν τεχνολογίες σταθεροποίησης του λιπάσματος, ώστε με μειωμένες ποσότητες να αυξηθεί η αποδοτικότητα. Όλο το portfolio μας είναι βασισμένο στη σύγχρονη οπτική, που θέλει νούμερο ένα την αειφορία και τη βιωσιμότητα. Στα υγρά προϊόντα ειδικής θρέψης, η αιχμή μας είναι οι τεχνολογίες Manni-Plex και Smart System, οι οποίες είναι από 8 έως 12 φορές πιο αποδοτικά από τα συμβατικά προϊόντα θρέψης.

Από εδώ και μπρος στοχεύουμε να επενδύσουμε και στο κομμάτι της υγείας της ριζόσφαιρας, της γονιμότητας του εδάφους. Από το 2026, η αιχμή μας θα είναι η σειρά Reaction, που έχει να κάνει τόσο με τη θρέψη του φυτού, όσο και με το ξεκλείδωμα συμπλοκοποιημένων στοιχείων και ιχνοστοιχείων από το έδαφος, ώστε να γίνουν διαθέσιμα στα φυτά. Κλείνοντας, υπάρχει και μία γκάμα τεσσάρων βιοδιεγερτικών προϊόντων, που αφορούν τη διαχείριση του στρες των φυτών, σε συνθήκες παγετού, αλατότητας εδάφους, αλλά και ξηροθερμικές συνθήκες. Μιλάμε για τα Invigo, Plant Start, Falvon V και Krypton Plus. Εδώ η Brandt δίνει έμφαση σε οργανικά μόρια σχεδιασμένα να κάνουν ειδικές δουλειές στο φυτό.

Σε ποιες καλλιέργειες έχετε επικεντρωθεί;

Κων.Β.: Φέτος, ήταν η πρώτη χρονιά λειτουργίας μας, οπότε ήταν πολύ δημιουργική και με πάρα πολύ μεγάλο φόρτο εργασίας. Οι καλλιέργειες που ασχοληθήκαμε περισσότερο αφορούσαν τα σιτηρά και τη δυναμική δενδροκομία. Σχεδιάζουμε τους επόμενους μήνες να επεκταθούμε στο δυναμικό κομμάτι του κηπευτικού, στις υπό κάλυψη καλλιέργειες και στα θερμοκήπια.

Ποιο είναι το επενδυτικό πλάνο σας για την επόμενη πενταετία;

Δ.Ρ.: Το ξεκίνημα και το στήσιμο της εταιρείας ήταν μια αρκετά σημαντική επένδυση για τον όμιλο. Στη φάση αυτή, ολοκληρώνουμε το σχήμα της ομάδας των στελεχών, καθώς είναι αυτό που θα επικοινωνήσει την εταιρεία με την αγορά, με τους πελάτες μας και με το δίκτυο συνεργατών. Για τα επόμενα πέντε χρόνια υπάρχουν πάρα πολλά σχέδια και σκέψεις, αλλά σε αυτήν τη φάση δεν θα προχωρήσω σε περισσότερες λεπτομέρειες. Πάντως, η ΚΝΕ Brandt έχει ως αποστολή να παίξει σημαντικό ρόλο στην αγορά της θρέψης των φυτών, να αποτελέσει έναν αξιόπιστο συνεργάτη του δικτύου πελατών μας, με στόχο την παραγωγή υψηλής ποιότητας ασφαλών και οικονομικώς προσιτών αγροτικών προϊόντων. Αυτή η αποστολή μπορεί να περικλείει πολλά πράγματα στο μέλλον.

Έχετε στο πλάνο και ίδρυση παραγωγικής μονάδας στην Ελλάδα;

Δ.Ρ.: Δεν υπάρχει αυτήν τη στιγμή κάτι τέτοιο στα σχέδια. Όμως, εγώ προσωπικά δεν θα το απέκλεια. Ήδη, ο όμιλος διαθέτει ένα πολύ μεγάλο, σύγχρονο εργοστάσιο παραγωγής, τυποποίησης φυτοπροστατευτικών, βιολογικών και βιοδιεγερτικών προϊόντων στη Θεσσαλονίκη. Είναι ίσως το μεγαλύτερο στη Νοτιοανατολική Ευρώπη και καλύπτει έκταση 45 στρεμμάτων. Και αυτό παίζει σημαντικό ρόλο στην επέκταση και στην ανάπτυξη της ΚΝΕ Brandt.

Έχετε σχέδια για επέκταση στα Βαλκάνια;

Κ.Β.: Ήδη, είμαστε στα Βαλκάνια. Η εξωστρέφεια του ομίλου ήταν πάντα στη λογική του. Από το 2017, που έγινε η ίδρυση της ΚΝ Certis, του joint venture μεταξύ της Certis Europe και του Ομίλου Ευθυμιάδη. Από τον Φεβρουάριο του 2025 δημιουργήθηκε και η KNE Brandt Σερβίας, που λειτουργεί ως τοπική εταιρεία, με δικό της δίκτυο, με υπαλλήλους, με το ίδιο σχεδόν χαρτοφυλάκιο, ό,τι ακριβώς υπάρχει και στην ελληνική εταιρεία. Δουλεύουμε, επίσης, στη Βουλγαρία με την εταιρεία KCB, κοινοπραξία του ομίλου με τη Certis Belchim, στη Ρουμανία, στην Αλβανία και στη Βόρεια Μακεδονία, με διανομείς στο Κόσοβο, στη Βοσνία και στο Μαυροβούνιο.

Πώς ήταν η ανταπόκριση του δικτύου συνεργατών και των Ελλήνων αγροτών από την πρώτη χρονιά δραστηριότητας της ΚΝΕ Brandt;

Δ.Ρ.: Πραγματικά, είμαι ενθουσιασμένος και εντυπωσιασμένος. Δεν περίμενα, βέβαια, κάτι λιγότερο, γιατί ο όμιλος δραστηριοποιείται στην αγορά των γεωργικών εισροών επί 90 χρόνια. Έχει αποδείξει την αξία του και την αξιοπιστία του, με τις ειλικρινείς σχέσεις συνεργασίας. Επομένως και εμείς βγήκαμε στην αγορά με την ίδια φιλοσοφία και λογική, οπότε η αποδοχή των συνεργατών και της αγοράς ήταν εντυπωσιακή. Η υιοθέτηση των λύσεών μας από το δίκτυο συνεργατών ήταν σημαντική, γιατί έπαιξαν μεγάλο ρόλο η ποιότητα και η αποτελεσματικότητα της ομάδας της ΚΝΕ Brandt. Είμαι πάρα πολύ χαρούμενος.

Οι Έλληνες αγρότες δεν σας ζητάνε κάτι άλλο, κάτι διαφορετικό σε σχέση με αυτά που προσφέρει η Brandt στους Αμερικανούς αγρότες;

Δ.Ρ.: Η αγορά είναι πολύ δυναμική. Αυτό που λέτε ισχύει και δουλεύουμε ήδη πάνω στην κάλυψη των απαιτήσεων των αγροτών, στην κάλυψη των νέων δεδομένων και αναγκών των καλλιεργειών, στην αύξηση της αποτελεσματικότητας, τελικά, των εισροών. Από τη μία, έχουμε την ανάγκη μέχρι το 2050 να θρέψουμε δέκα δισεκατομμύρια ανθρώπους στον κόσμο και, από την άλλη, έχουμε μια απόλυτη ανάγκη για μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των εισροών. Αυτό είναι μια κατάσταση η οποία δεν είναι εύκολο συνδυαστεί και να επιτευχθεί. Και έχουμε και το παράδοξο –παρόλο που το τρόφιμο για μένα είναι το σημαντικότερο αγαθό– πολλές φορές οι τιμές των αγροτικών προϊόντων να πιέζονται, δεν είναι ικανοποιητικές και αυτό επηρεάζει και τη δική μας την αγορά.

Κ.Β.: Ο αγρότης αυτό που χρειάζεται δεν είναι προϊόντα. Είναι λύσεις που θα αυξήσουν την απόδοση. Η γη δεν μπορεί να αλλάξει, δεν μπορούμε να αυξήσουμε τις εκτάσεις. Μπορούμε να αυξήσουμε τις αποδόσεις. Αυτό είναι που θέλουμε να κάνουμε στην εταιρεία. Πώς θα το κάνουμε; Με καινοτόμα προϊόντα.

Δ.Ρ.: Στην Αμερική, η Brandt δίνει πάρα πολύ μεγάλη σημασία στο κομμάτι της έρευνας και της ανάπτυξης, έχει πολύ μεγάλους πειραματικούς σταθμούς, όπου δοκιμάζονται προϊόντα και νέες τεχνολογίες. Έτσι, προκύπτουν συνεχώς νέες λύσεις και νέα προϊόντα, μεγαλύτερης αποτελεσματικότητας και ικανά να βοηθήσουν πραγματικά τον Έλληνα αγρότη.

Κων.Β.: Τα τελευταία χρόνια, υπάρχει μια ανάγκη –δεν είναι μόνο μια μόδα ή μία τάση– για αυτό που αποκαλούμε «βιοδιεγέρτες». Λόγω της κλιματικής αλλαγής, έχουν αλλάξει οι εποχές σποράς ή φύτευσης στο χωράφι, οι συνθήκες είναι πιο δυσμενείς για τα φυτά, οπότε παραγωγοί και γεωπόνοι είναι σε αναζήτηση τέτοιων προϊόντων. Πέρα από το να τα προσφέρουμε στον Έλληνα παραγωγό και γεωπόνο, θέλουμε και να διαφοροποιηθούμε ως προς την υποστήριξή τους, επειδή ο παραγωγός κατακλύζεται αυτήν τη στιγμή από ειδικά προϊόντα, με πολλές υποσχέσεις, αλλά χωρίς αποδείξεις. Η ομάδα που αποτελεί την ΚΝΕ Brandt εστιάζει στο να έχει συγκεκριμένες προτάσεις για συγκεκριμένα προβλήματα και με υποστήριξη και στον γεωπόνο και στον παραγωγό, ώστε να αντιληφθεί πλήρως τι χρειάζεται, σε ποιο στάδιο, πόσες επαναλήψεις και για ποιον λόγο το εφαρμόζει.

ΓΡΑΦΤΗΚΕ ΑΠΟ: