Απολογισμός Αγοράς: Οι ιδιαίτερες φετινές συνθήκες άφησαν έντονο αποτύπωμα

Ηπανδημία και οι αλυσιδωτές επιπτώσεις των μέτρων που εφαρμόστηκαν κατά την περίοδο των γιορτών Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς για τον περιορισμό της εξάπλωσής της άφησαν το αποτύπωμά τους στην αγορά των ημερών αυτών σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα, από τους παραγωγούς μέχρι τη λιανική. Κοινή διαπίστωση της πλειονότητας των εκπροσώπων της αγοράς ήταν ότι η κλειστή εστίαση και η οικονομική ανασφάλεια των καταναλωτών επέδρασαν καταλυτικά στη διαμόρφωση των πωλήσεων, πολύ πιο έντονα των κηπευτικών σε σχέση με των κρεάτων.

Στον κλάδο των κηπευτικών, τόσο η μειωμένη ζήτηση όσο και η μεγάλη προσφορά προϊόντων λόγω των ευνοϊκών συνθηκών για τις καλλιέργειες την προηγούμενη περίοδο δεν βοήθησαν να πάρουν «τα πάνω τους» οι τιμές. Όπως μας είπε ο πρόεδρος του Αγροτικού Συνεταιρισμού Παραγωγών Κηπευτικών Μεγάρων-Ομάδα Παραγωγών, Γιώργος Βόρδος, η απουσία, ουσιαστικά, της εστίασης και η απαγόρευση των μετακινήσεων ήταν καθοριστικοί παράγοντες για τη μείωση των πωλήσεων κηπευτικών. «Λείπουν η εστίαση, τα ξενοδοχεία και η τροφοδοσία, συνεπώς, αυτόματα, είχαμε μειωμένη απορρόφηση. Στην επαρχία, αυτό ήταν πιο έντονο.

Οι πολίτες δεν μετακινήθηκαν, οι χειμερινοί προορισμοί, αλλά και νησιωτικές περιοχές δεν υποδέχθηκαν φέτος κόσμο και το μόνο που δούλεψε στην περιφέρεια ήταν τα σούπερ μάρκετ. Και αυτά, όμως, ελάχιστα αντιστάθμισαν τις απώλειες από τη HΟRΕCΑ», σημείωσε. Όπως είπε χαρακτηριστικά, ο συνεταιρισμός, που διαθέτει και πλυμένο συσκευασμένο έτοιμο προϊόν για την εστίαση, κατέγραψε μεγάλες απώλειες από αυτό το κανάλι. «Σε σχέση με τον Νοέμβριο, ο τζίρος μας ήταν 30% μειωμένος», ανέφεραν χαρακτηριστικά, συμπληρώνοντας ότι και οι τιμές ήταν χαμηλές, καθώς την περίοδο των γιορτών υπήρχε πληθώρα προϊόντων και τα επίπεδα της ζήτησης ήταν χαμηλά.

Μείον 40% ο τζίρος στις λαϊκές

Για μια δύσκολη περίοδο κατά τη διάρκεια των γιορτών έκανε λόγο, μιλώντας στην «ΥΧ», και ο πρόεδρος της Πανελλαδικής Ομοσπονδίας Συλλόγων Παραγωγών Αγροτικών Προϊόντων Πωλητών Λαϊκών Αγορών (ΠΟΣΠΑΠΠΛΑ), Παντελής Μόσχος. Σύμφωνα με τον ίδιο, «ήταν δύσκολη περίοδος αυτή των φετινών γιορτών λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών. Οι καταναλωτές ήταν διστακτικοί. Έρχονταν λιγότεροι και ψώνιζαν λιγότερα. Παράλληλα, και οι ποσότητες που φτάνουν στη λαϊκή λόγω της εκ περιτροπής προσέλευσης του 50% των παραγωγών και εμπόρων είναι πολύ μικρότερες. Παραμένουν πρόβλημα οι αδιάθετες ποσότητες των παραγωγών. Όσο για τον τζίρο, υπολογίζουμε ότι φέτος ήταν 40% μειωμένος σε σύγκριση με πέρσι. Γενικότερα, έρχονται λιγότεροι καταναλωτές, ψωνίζουν λιγότερα».

Αντίστοιχη είναι η εικόνα που μεταφέρει από τη χονδρική και ο Νικόλαος Καλόγρης, μέλος ΔΣ του Συνδέσμου Εμπόρων Κεντρικής Λαχαναγοράς Αθηνών. Ο ίδιος επεσήμανε ότι οι τιμές ήταν χαμηλότερες από πέρσι, δεδομένου ότι επικράτησαν ευνοϊκές καιρικές συνθήκες, άρα υπήρχε πληθώρα προϊόντων και οι πωλήσεις σαφώς ήταν μικρότερες, με τις πρώτες εκτιμήσεις να κάνουν λόγο για 70% πτώση σε σχέση με πέρσι.

Καθοριστικό στάθηκε το κλειστό κανάλι της εστίασης, το οποίο αγγίζει το 50% ως ποσοστό των πωλήσεων του ΟΚΑΑ, είτε απευθείας με δίκτυο των εταιρειών που δραστηριοποιούνται μέσα σε αυτόν, είτε μέσω αντιπροσώπων πελατών τους, ενώ η διανομή έτοιμου φαγητού δεν αντιστάθμισε σε καμία περίπτωση την απώλεια. Σύμφωνα με τον ίδιο, «και οι πωλήσεις προς επαγγελματίες λαϊκών αγορών και καταστήματα μαναβικής ήταν και αυτές μικρότερες από πέρσι. Παντού ήταν μικρότερη η κατανάλωση. Στα σούπερ μάρκετ, νομίζω ότι η μείωση των πωλήσεων ήταν πολύ μικρότερη από οπουδήποτε αλλού».

Δεν έφτασαν στη λιανική οι μειώσεις τιμών στο χοιρινό

Για «μετρημένες παραγγελίες» και την αγορά 30% κάτω από πέρσι στα αστικά κέντρα, αλλά ακόμα και περισσότερο από 50% στην περιφέρεια, η οποία δεν υποδέχθηκε τους καταναλωτές που είχε άλλες χρονιές, μιλά ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Καταστηματαρχών Κρεοπωλών (ΠΟΚΚ), Σταύρος Πέρρος.

«Η αλήθεια είναι ότι, σε γενικές γραμμές, σε σύγκριση με άλλους κλάδους που έπαθαν καθίζηση, εμείς “ούτε κλαίμε, ούτε γελάμε”», σχολίασε χαρακτηριστικά, σημειώνοντας ότι πιο πιεστική ήταν η πτώση της ζήτησης για τα κρεοπωλεία της επαρχίας όπου, όπως είπε, εκεί το 50% της εστίασης τροφοδοτείται από τα τοπικά κρεοπωλεία. Όσον αφορά τις τιμές στα είδη με τη μεγαλύτερη ζήτηση αυτή την περίοδο, ανέφερε ότι τα αμνοερίφια πωλήθηκαν υψηλότερα σε σχέση με το προηγούμενο διάστημα, λόγω της έλλειψης που δημιούργησε η ζήτηση για εξαγωγές, ανεβάζοντας και την τιμή παραγωγού μέχρι τα 5,8 ευρώ για το αρνί και μέχρι τα 6,5 ευρώ για το κατσίκι.

Στα κρεοπωλεία πωλήθηκε στα 10-11 ευρώ το κιλό το αρνί, ενώ μέχρι και 13 ευρώ έφτασε το κατσίκι. Το χοιρινό, όμως, όπως τόνισε ο κ. Πέρρος, «μπορεί φέτος να είχε χαμηλότερη τιμή παραγωγού, όχι, όμως, και χαμηλότερη τιμή στη λιανική, γιατί δεν αγοράσαμε φθηνότερα. Ειδικά τέτοιες μέρες επεμβαίνουν οι μεσάζοντες και λένε “θέλεις καλό, θα το πληρώσεις”. Έτσι, για άλλη μια φορά, δεν μετακυλήθηκε η πτώση της τιμής στη λιανική».