Απόστολος Αποστολάκος, διευθύνων σύμβουλος OKAA – «Πρώτο μας μέλημα η επιχειρηματικότητα και ο εκσυγχρονισμός των αγορών»

Σε πλήρη λειτουργία η εφαρμογή «e-Λαχαναγορά» έως το τέλος του έτους

Η «ΥΧ» συνάντησε τον διευθύνοντα σύμβουλο του Οργανισμού Κεντρικών Αγορών & Αλιείας, Απόστολο Αποστολάκο, στη νέα ιχθυόσκαλα του Βόλου (βλ. σελ. 38) και είχε την ευκαιρία για μια συζήτηση εφ’ όλης της ύλης για το παρόν και το μέλλον του Οργανισμού. Ο ίδιος μας παρουσίασε τα πεπραγμένα και τα άμεσα σχέδια της διοίκησης του ΟΚΑΑ, ενώ μίλησε για τις στρατηγικές προτεραιότητές του για τον κλάδο του χονδρεμπορίου φρέσκων λαχανικών και κρεάτων.

Κύριε Αποστολάκο, πώς κλείνει η χρονιά για τον ΟΚΑΑ και πώς επηρέασε τις αγορές η πανδημία;

Μετά από δύο δύσκολα χρόνια υπό την πανδημία, οι αγορές επανέρχονται σε μια κανονικότητα, η οποία θα έλεγα ότι έχει ορόσημο την καλοκαιρινή σεζόν. Αυτή ήταν τόσο ικανοποιητική, που σε πολλές περιπτώσεις ο κύκλος εργασιών για τις κεντρικές αγορές ξεπέρασε τον αντίστοιχο του 2019. Αυτό δίνει στις αγορές κλίμα αισιοδοξίας. Παρά την επιρροή της κλιματικής κρίσης που επηρέασε σε μεγάλο βαθμό τα αλιεύματα λόγω της υπερθέρμανσης της θάλασσας, αλλά και στα κηπευτικά και στα φυλλώδη λαχανικά, φαίνεται ότι η χρονιά θα κλείσει με θετικό πρόσημο.

Πλέον, οι μισθώσεις έχουν επανέλθει στην προ Covid περίοδο. Συνεπώς, είμαστε αισιόδοξοι για την πορεία που θα ακολουθήσουμε και την επόμενη χρονιά, ιδιαίτερα αν επαληθευτούν και οι προβλέψεις για μεγάλο κύμα τουρισμού και πολύ καλύτερη πορεία της αγοράς συνολικά. Η χρονιά θα κλείσει στο αντίστοιχο περσινό επίπεδο και ίσως λίγο πιο πάνω, κάτι που μεταφράζεται σε πάνω από 14,5 εκατομμύρια ευρώ σε τζίρο.

Πρόσφατα στη Θεσσαλονίκη παρουσιάσατε τα σχέδιά σας για την εισαγωγή νέων, ψηφιακών τεχνολογιών στις αγορές.

Ο χώρος του χονδρεμπορίου των φρούτων, των λαχανικών, του κρέατος και του ψαριού είναι παραδοσιακός, με χαμηλή χρήση των σύγχρονων τεχνολογιών και γι’ αυτό έχουμε ως «επικεφαλίδα» σε όλες μας τις δραστηριότητες ότι ψηφιοποιούμε το χονδρεμπόριο.

Από το απλούστερο, που είναι να προτρέψουμε όλους τους εμπόρους μας να δημιουργήσουν τη δική τους ψηφιακή σελίδα της επιχείρησής τους, για παράδειγμα στο Google, ή σε άλλες πλατφόρμες, μέχρι να τους προσφέρουμε στην αρχή τη γνώση και την υπηρεσία, ώστε να έχουν μια εικονική απεικόνιση του καταστήματός τους, είτε στις ανωτέρω πλατφόρμες, είτε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Από το να τους δώσουμε πρόσβαση σε ένα βίντεο με μια εικονική περιήγηση είτε στις λαχαναγορές είτε στις ιχθυόσκαλες, μέχρι να θέσουμε στη διάθεσή τους την πρώτη ψηφιακή εφαρμογή για έξυπνα κινητά που λανσάραμε το καλοκαίρι, το «e-Λαχαναγορά».

Πρόκειται για μια πλατφόρμα παραγγελιοληψίας τόσο απλή στη χρήση, που θα μπορεί να χρησιμοποιείται από κάθε έμπορο σε όλη την Ελλάδα, ο οποίος θα θέλει να παραγγείλει τα ψάρια του, τα κρέατά του και τα λαχανικά του. Ακόμη, θα του προσφέρει λύσεις υποστήριξης, αποστολής των παραστατικών από ιχθυόσκαλα σε ιχθυόσκαλα κ.ά.

Προσπαθούμε να δώσουμε αυτά τα εργαλεία στους εμπόρους που φιλοξενούνται στις αγορές μας, διότι από έρευνα που έχουμε διεξαγάγει έχει διαφανεί σε συντριπτικό ποσοστό άνω του 65% ότι οι ίδιοι οι έμποροι θέλουν να εκσυγχρονιστούν, αλλά την ίδια στιγμή σε ποσοστό άνω του 70% δεν έχουν ούτε τις γνώσεις, ούτε και τους πόρους για να το πράξουν. Ο ΟΚΑΑ θα τους παρέχει εργαλεία τα οποία θα μπορούν να τεστάρουν, ώστε να ενταχθούν σε αυτή την ψηφιακή «ομπρέλα» εφαρμογών του Οργανισμού.

Η «e-Λαχαναγορά» τρέχει ήδη σε πιλοτικό στάδιο, ενώ βρισκόμαστε αισίως στην τρίτη της έκδοση, καθώς συνεχώς την τελειοποιούμε, απλοποιούμε και προσθέτουμε στοιχεία και δυνατότητες, ώστε να ικανοποιήσουμε στο 100% τα αιτήματα των εμπόρων. Πιστεύουμε ότι μέχρι το τέλος της χρονιάς η εφαρμογή θα είναι πλήρως λειτουργική, ενώ από τις αρχές του 2022 σχεδιάζουμε μια μεγάλη καμπάνια εκπαίδευσης και ενημέρωσης των εμπόρων, ώστε να εκπαιδευτούν στην πράξη με μια όσο γίνεται πιο εύληπτη διαδικασία για εκείνους.

Ποιο είναι, λοιπόν, το διακύβευμα και ο πρωταρχικός σας στόχος, φέρνοντας την ψηφιοποίηση στον ΟΚΑΑ και στις αγορές;

Το διακύβευμα είναι να μη μείνουμε πίσω από τις εξελίξεις της εποχής. Γι’ αυτό ετοιμάζουμε συνεχώς νέες εφαρμογές, όπως η «e-Ιχθυόσκαλα», η οποία έχει ήδη σχεδιαστεί και θα φιλοξενείται στο κυβερνητικό ψηφιακό σύννεφο.

Θέλουμε να ακολουθήσουμε αυτή την πορεία προς την ψηφιοποίηση της χώρας, παίρνουμε γνώση που είναι διαθέσιμη και ευελπιστούμε να προσδώσουμε ταχύτητα, διαφάνεια και αποτελεσματικότητα σε όλες τις διαδικασίες, τις γραφειοκρατικές, τις οικονομικές και φυσικά τις εμπορικές. Πρώτο μας μέλημα είναι η υποστήριξη της επιχειρηματικότητας, αλλά παράλληλα και ο εκσυγχρονισμός των αγορών.

Πώς σχολιάζετε τα αυξανόμενα ποσοστά χονδρικής διακίνησης οπωροκηπευτικών των αλυσίδων λιανικής;

Όπως γνωρίζετε, έχω μακρά προϋπηρεσία σε μία από τις μεγαλύτερες αλυσίδες λιανικής. Σύμφωνα με τις εταιρείες που πραγματοποιούν μετρήσεις στον κλάδο, η εγχώρια αγορά της διατροφής για τις αλυσίδες λιανικής φτάνει σε αξία περίπου τα 10 δισεκατομμύρια ευρώ. Για τον κόσμο που ίσως δεν γνωρίζει, οι πελάτες μας χονδρέμποροι, που εδρεύουν στις εγκαταστάσεις του ΟΚΑΑ, είναι και από τους μεγαλύτερους προμηθευτές των σούπερ μάρκετ.

Όπως σε όλες τις οργανωμένες χώρες, έτσι και εδώ, είναι ισχυρή η παρουσία των αγορών χονδρικής. Λόγω του μεγέθους των αλυσίδων λιανικής και της ανάγκης τους για μεγάλες ποσότητες και ντόπια προϊόντα και επειδή διαρκώς στοχεύουν στη διεύρυνση των υπηρεσιών τους και των δικτύων τους, οι χονδρεμπορικές αγορές θα συνεχίσουν να διαδραματίζουν ισχυρό ρόλο στη διακίνηση των νωπών λαχανικών, κρεάτων και αλιευμάτων και να συνεργάζονται με τα σούπερ μάρκετ σε όλη την επικράτεια.