Αυξάνονται οι διαδικτυακές απάτες με τρόφιμα που δήθεν προστατεύουν από τον κορωνοϊό

Τα μέτρα για την πάταξη του φαινομένου

Στην εποχή του κορωνοϊού, ο φόβος και οι περιορισμοί στις επαφές έχουν μετατρέψει το διαδίκτυο σε ιδανική πλατφόρμα για την πώληση τροφίμων σε όλο τον κόσμο. Ωστόσο, αρκετοί εμπλεκόμενοι στην αγροδιατροφική αλυσίδα εκμεταλλεύονται την τρέχουσα κρίση, χρησιμοποιώντας την ως επιχειρηματική ευκαιρία, ώστε να απελευθερωθούν από τη νομοθεσία της ΕΕ για τα τρόφιμα.

Ολοένα και περισσότερα από τα τρόφιμα που διακινούνται διαδικτυακά εμφανίζουν ισχυρισμούς υγείας, σύμφωνα με τους οποίους θωρακίζουν τον οργανισμό του ανθρώπου από τον κορωνοϊό. Δεδομένου ότι τέτοιοι ισχυρισμοί είναι παντελώς αστήρικτοι επιστημονικά, τα προϊόντα αυτά διατίθενται στο εμπόριο παράνομα. Αρκετά από αυτά ενδέχεται να ενέχουν κινδύνους, όπως συμβαίνει σε αρκετές περιπτώσεις μη εγκεκριμένων νέων τροφίμων (τα λεγόμενα «novel foods»), που δεν καταναλώνονταν ευρέως στην ΕΕ πριν από τον Μάιο του 1997.

Προκειμένου να αντιμετωπίσει αυτή την παράνομη δραστηριότητα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κάλεσε τα κράτη-μέλη να ενισχύσουν την επαγρύπνησή τους και να προσαρμόσουν τους ελέγχους τους στις διαδικτυακές πωλήσεις που τροφοδοτούνται από διαφημίσεις που σχετίζονται με το ανοσοποιητικό σύστημα και την ασθένεια COVID-19.

Από τα μέσα Απριλίου, οι αρχές των κρατών-μελών καλούνται να εντοπίσουν τους επίμαχους ιστότοπους, τους πωλητές και τους φορείς εκμετάλλευσης που επιστρατεύουν δόλιες πρακτικές στη διαδικτυακή εμπορία στην ΕΕ τροφίμων και συμπληρωμάτων διατροφής που συνδέονται με τον κορωνοϊό.

Όπως αναφέρουν οι εξειδικευμένες νομικοί Katia Merten-Lentz και Caroline Commandeur της δικηγορικής εταιρείας Keller and Heckman, ο νέος κανονισμός (ΕΕ) 2017/625 μπορεί να είναι ένα χρήσιμο εργαλείο για την πάταξη τέτοιων πρακτικών, καθώς οι ελεγκτικές αρχές μπορούν πλέον να αγοράζουν προϊόντα στο διαδίκτυο χωρίς να χρειάζεται να αποκαλύψουν την ταυτότητά τους. Παρέχει, επίσης, τη νομική βάση για τον περιορισμό της πρόσβασης ή ακόμη και για το κλείσιμο των επίμαχων ιστότοπων, καθώς και την καταπολέμηση της απάτης στα τρόφιμα που φέρουν παραπλανητικές πληροφορίες.