BEUC: «Η στροφή προς την ψηφιακή επισήμανση τροφίμων απειλεί να υπονομεύσει τη σωστή ενημέρωση του καταναλωτή»

Πυρά προς τις ενώσεις της βιομηχανίας τροφίμων που πιέζουν για μια μετάβαση από τις παραδοσιακές επισημάνσεις τροφίμων σε διαδικτυακές πληροφορίες, εξαπέλυσε η Ευρωπαϊκή Οργάνωση Καταναλωτών (BEUC). «Αυτήν τη στιγμή, η βιομηχανία προσπαθεί να μετατοπίσει προς το διαδίκτυο τον βασικό όγκο πληροφοριών για τα προϊόντα. Είναι κάτι απαγορευτικό! Η στροφή προς την ψηφιακή επισήμανση απειλεί να υπονομεύσει ένα βασικό μέτρο προστασίας της υγείας, των δικαιωμάτων και των συμφερόντων του καταναλωτή», τονίζει οργάνωση.

Σε σχετικό έγγραφο θέσης, η BEUC σημειώνει το «αυξανόμενο ενδιαφέρον, ιδίως μεταξύ ορισμένων ενώσεων του τομέα τροφίμων, για τη μεταφορά των συγκεκριμένων πληροφοριών στο διαδίκτυο. Οι ιστότοποι, οι εφαρμογές και τα κοινωνικά δίκτυα ανταγωνίζονται πλέον ολοένα και περισσότερο τις παραδοσιακές ετικέτες προϊόντων σε ό,τι αφορά την ενημέρωση των καταναλωτών για το περιεχόμενο, τη χρήση και τα χαρακτηριστικά των καταναλωτικών αγαθών», εξηγεί η οργάνωση, υποστηρίζοντας ότι «η ψηφιακή επισήμανση είναι ένα λανθασμένο σκεπτικό που απειλεί να υπονομεύσει, παρά να επιτρέψει την ενημερωμένη επιλογή των καταναλωτών».

Παρότι η BEUC αναγνωρίζει ότι «τα εργαλεία ψηφιακής πληροφόρησης έχουν αδιαμφισβήτητη ικανότητα να βελτιώσουν τόσο τη διαθεσιμότητα των πληροφοριών για ένα προϊόν όσο και την ικανότητα αποτελεσματικής προσέγγισης των καταναλωτών», λέει επίσης ότι «συνεπάγονται μεγάλες προκλήσεις -και κινδύνους- για την πρόσβαση των καταναλωτών σε βασικές πληροφορίες. «Είναι άδικο και μη ρεαλιστικό να περιμένουμε από τους πολυάσχολους καταναλωτές να αφιερώσουν επιπλέον χρόνο και προσπάθεια για πρόσβαση σε πληροφορίες μέσω κωδικών QR, διαδικτυακών συνδέσμων ή γραµµωτών κωδικών για κάθε προϊόν που σκέφτονται να αγοράσουν».

Επιπλέον, η ψηφιακή σήμανση «θα μπορούσε να οδηγήσει σε πολλαπλασιασμό των περιπτώσεων ψηφιακών εφαρμογών με πιθανά προβλήματα συνδεσιμότητας, αλλά και ελαττωματικών ή λιγότερο εύχρηστων εφαρμογών που θα μπορούσαν να παρεμποδίσουν σημαντικά την ικανότητα των καταναλωτών να κάνουν ενημερωμένες επιλογές».

Ακόμη, η BEUC ισχυρίζεται ότι η ψηφιακή σήμανση «αυξάνει τον κίνδυνο έκθεσης των καταναλωτών σε παραπλανητικές, καταχρηστικές ή αθέμιτες εμπορικές πρακτικές, συμπεριλαμβανομένων καταστάσεων που οι τελευταίοι γίνονται δέκτες υπερβολικών ή κακώς δομημένων πληροφοριών.

Εάν, για παράδειγμα, οι πληροφορίες ενός προϊόντος παρέχονται αποκλειστικά μέσω του διαδικτύου, υπάρχει αυξημένος κίνδυνος ορισμένοι επιτήδειοι έμποροι να μπουν στον πειρασμό να παραλείψουν ορισμένες υποχρεωτικές πληροφορίες -ή να τις τροποποιήσουν μετά την αγορά ενός προϊόντος από τον καταναλωτή».

Για όλους τους παραπάνω λόγους, η BEUC οδηγείται στο συμπέρασμα ότι οι εφαρμογές smartphone, οι κώδικες QR και οι ιστότοποι θα μπορούσαν να διαδραματίσουν συμπληρωματικό ρόλο για να διευκολύνουν την ενημέρωση των καταναλωτών, αλλά δεν πρέπει να αντικαταστήσουν τις ετικέτες που βρίσκονται στις συσκευασίες των προϊόντων.