Οι Βρετανοί λιανοπωλητές αφαιρούν την ημερομηνία ανάλωσης σε φρούτα, λαχανικά και γαλακτοκομικά

Σπατάλη τροφίμων

Η ημερομηνία «ανάλωσης κατά προτίμηση», η οποία συχνά συγχέεται λανθασμένα με την «ημερομηνία λήξης» των τροφίμων, οδηγεί πολλούς καταναλωτές σε σπατάλες προϊόντων, τα οποία υπό συγκεκριμένες συνθήκες μπορούν να καταναλωθούν με ασφάλεια και μετά την παρέλευσή της.

Αυτό το ζήτημα φιλοδοξούν να αντιμετωπίσουν οι Βρετανοί λιανοπωλητές, αλλάζοντας τις ετικέτες των προϊόντων σε μια προσπάθεια περιορισμού της σπατάλης τροφίμων στα νοικοκυριά στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Μια κατηγορία που επαναξιολογούν οι έμποροι λιανικής όσον αφορά τις ημερομηνίες «ανάλωσης κατά προτίμηση» είναι τα φρέσκα προϊόντα. Η βρετανική εταιρεία λιανικών πωλήσεων Marks & Spencer είναι η τελευταία που ανακοινώνει τα σχέδιά της για την αφαίρεση αυτών των ημερομηνιών από τα φρούτα και τα λαχανικά, εξηγώντας ότι η κίνηση θα βοηθήσει στη μείωση της σπατάλης τροφίμων τόσο στα καταστήματα, όσο και στα νοικοκυριά.

Οι ημερομηνίες «Ανάλωσης κατά προτίμηση πριν από» θα αφαιρεθούν από την επισήμανση περισσότερων από 300 προϊόντων φρούτων και λαχανικών που διατίθενται στα M&S, συμπεριλαμβανομένων ορισμένων από τα πλέον ενοχοποιημένα είδη όσον αφορά τη σπατάλη: τα μήλα, τις πατάτες και τα μπρόκολα.

Η βρετανική αλυσίδα θα αντικαταστήσει τις ανωτέρω ημερομηνίες με έναν νέο κωδικό, ο οποίος θα χρησιμοποιηθεί για να διασφαλίσει τη «διατήρηση της φρεσκάδας και της ποιότητας».

Υπολογίζεται ότι το 53% των Ευρωπαίων δεν κατανοεί τη διαφορά μεταξύ της «ανάλωσης κατά προτίμηση» και της «ανάλωσης έως», όταν πρόκειται για τις επισημάνσεις των τροφίμων. Εάν ένας αγοραστής μπερδέψει ή ταυτίσει τις παραπάνω ημερομηνίες, είναι πιθανό να πιστέψει ότι διατρέχει κίνδυνο να αρρωστήσει σοβαρά εάν καταναλώσει ένα προϊόν μετά την ενδεικτική ημερομηνία ανάλωσης.

Όμως, στην πραγματικότητα, η τελευταία δεν σημαίνει ότι ο αγοραστής παίρνει κάποιο ρίσκο εάν καταναλώσει το προϊόν εκπρόθεσμα, παρά μόνο ότι αυτό μπορεί να έχει αρχίσει να χάνει τη γεύση του και την υφή του.

Τα τρόφιμα μπορούν να καταναλωθούν με ασφάλεια και μετά την αναγραφόμενη ημερομηνία, αρκεί να έχουν τηρηθεί οι οδηγίες αποθήκευσής τους και να μην έχει φθαρεί η συσκευασία. Για αυτό και η παρουσία των ενδεικτικών ημερομηνιών ανάλωσης είναι πολύ πιο δόκιμη σε τρόφιμα που μπορούν να διατηρηθούν περισσότερο καιρό, όπως τα δημητριακά, το ρύζι, τα ζυμαρικά, τα μπαχαρικά, η σοκολάτα, τα φυτικά έλαια και τα τρόφιμα σε κονσέρβες.

«Είμαστε ενθουσιασμένοι που βλέπουμε αυτή την κίνηση από τα M&S, η οποία θα μειώσει τη σπατάλη τροφίμων και θα βοηθήσει στην αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης», δήλωσε η Catherine David, διευθυντικό στέλεχος στη μη κερδοσκοπική οργάνωση Wrap, η οποία προωθεί δράσεις βιωσιμότητας.

«Η αφαίρεση των ενδεικτικών ημερομηνιών από τα φρέσκα φρούτα και τα λαχανικά μπορεί να σώσει το ισοδύναμο 7 εκατομμυρίων καλαθιών αγορών τροφίμων που καταλήγουν στον κάλαθο των αχρήστων των νοικοκυριών. Προτρέπουμε περισσότερα σούπερ μάρκετ να προχωρήσουν σε δράσεις ενάντια στη σπατάλη τροφίμων, αφαιρώντας τις ετικέτες από τα φρέσκα προϊόντα, επιτρέποντας στους ανθρώπους να χρησιμοποιούν τη δική τους κρίση» (δοκιμάζοντας το προϊόν για να δουν εάν είναι κατάλληλο για κατανάλωση).

Η αλυσίδα M&S δεν είναι η μόνη που έχει εισέλθει στην αρένα του αγώνα κατά της σπατάλης τροφίμων σε φρούτα και λαχανικά. Πέρυσι, η Co-op αφαίρεσε τις ετικέτες που αναγράφουν ενδεικτικές ημερομηνίες σε αρκετές σειρές φρέσκων προϊόντων, συμπεριλαμβάνοντας και τα γαλακτοκομικά, ως μέρος μιας συνεχιζόμενης δοκιμής.