Διαγνωστική εργαλειοθήκη στα χέρια των γεωπόνων προς όφελος των παραγωγών

agroless

Μία εργαλειοθήκη που περιλαμβάνει καινούργια διαγνωστικά εργαλεία βασισμένα στην ανάλυση φασματομετρίας έχουν πλέον στη διάθεσή τους οι γεωπόνοι για τη διασφάλιση της παραγωγής αγροτικών προϊόντων, όπως το ακτινίδιο, το ρόδι, το αμπέλι, το καλαμπόκι και το σταφύλι. Η διαγνωστική εργαλειοθήκη έρχεται σε «μικρή συσκευασία», εξοπλίζοντας όμως τους συμβούλους – γεωπόνους με συστήματα αισθητήρων για μετρήσεις στο χωράφι, όπως η τηλεσυμβουλευτική, εφαρμογή που γίνεται σε πραγματικό χρόνο και εφαρμόζεται για πρώτη φορά.

Όλος ο όγκος πληροφοριών, όπως για παράδειγμα μετρήσεις υγρασίας, συγκεντρώνεται σε ειδική εφαρμογή πληροφορικής που αναπτύχθηκε, ενώ με ειδικό Software και Hardware εξοπλισμό ο γεωπόνος-σύμβουλος μπορεί να παρέχει εξειδικευμένες υπηρεσίες κατευθείαν στο πεδίο.

Όλα τα παραπάνω πραγματοποιήθηκαν στο πλαίσιο του προγράμματος Agroless, το οποίο δημιουργήθηκε για τη μεταφορά τεχνογνωσίας μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας, αλλά και για τη δυνητική δημιουργία καινούργιου διασυνοριακού brand name στα τρόφιμα. 

Προϊόντα μειωμένων εισροών

Όπως ανάφερε στην «Ύπαιθρο Χώρα» ο κ. Ζαλίδης, καθηγητής Ρύπανσης και Υποβάθμισης Εδαφών στη Γεωπονική Σχολή του ΑΠΘ, διευθυντής του Εργαστηρίου Τηλεπισκόπησης και Γεωγραφικών Συστημάτων Πληροφοριών και επιστημονικός υπεύθυνος του Διαβαλκανικού Κέντρου Περιβάλλοντος, το συγκεκριμένο brand name «έχει ήδη δημιουργηθεί και στόχος του είναι να λειτουργήσει ως ένα πρότυπο πιστοποίησης της χρήσης των εισροών στα προϊόντα. Κατά τη διάρκεια του προγράμματος, πραγματοποιήθηκαν εξαγωγές ακτινιδίων προς την Κίνα με τα προϊόντα να φέρουν σήμανση μειωμένων εισροών».

Όπως χαρακτηριστικά τονίζει ο κ. Ζαλίδης, «γίνεται μια υπερεθνική προσπάθεια κατοχύρωσης και δημιουργίας, δίπλα στα συμβατικά και βιολογικά προϊόντα, ενός «brand-name» για προϊόντα μειωμένου αποτυπώματος άνθρακα, με στόχο να επωφεληθεί ο αγρότης από την προστιθέμενη αξία των προϊόντων του».

Για να αποκτήσει υπόσταση το συγκεκριμένο brand name, χρησιμοποιήθηκαν τεχνολογίες, όπως μετεωρολογικοί σταθμοί και δορυφορικές εικόνες σε συνεργασία με τη NASA, οι οποίες μπορούν να εξασφαλίσουν ότι τα προϊόντα παράγονται με όσο το δυνατόν λιγότερες εισροές.

Συμπληρώνει, δε, πως «η Ελλάδα βρίσκεται σε συζητήσεις με άλλες χώρες, αλλά και με το USDA, για το πώς αυτό το brand name μπορεί να αποκτήσει εμπορική διάσταση και να αποτελέσει σημαντικό πλεονέκτημα της ελληνικής γεωργίας».

Πως θα μπορέσει η συγκεκριμένη σήμανση να αποκτήσει εμπορική διάσταση ;

«θα πρέπει να συνεργαστεί όλο το οικοσύστημα της αγροδιατροφικής αλυσίδας. Δεν υπάρχει σήμερα μόνη της η πρωτογενής παραγωγή και δεν θα μπορέσει ποτέ να γίνει ανταγωνιστική, αν δεν ενσωματωθεί σε μια αλυσίδα αξίας. Θα πρέπει, επίσης, να «περάσουμε από ένα μη παραγωγικό μοντέλο συνεταιρίζεσθαι σε ένα καινοτόμο μοντέλο σύμπραξης», αναφέρει. Αυτό σημαίνει πως μεγάλες ομάδες παραγωγών θα πρέπει να εντάξουν μέσα στα επιχειρησιακά τους σχέδια τέτοια εργαλεία και να χρηματοδοτηθούν για αυτά.