Εμπόριο: Νέα σελίδα με την ένταξη της Βουλγαρίας στη ζώνη Σένγκεν

Η θωράκιση της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης απέναντι σε φαινόμενα παραεμπορίου, μετά την πλήρη ένταξη της Βουλγαρίας στη ζώνη ελεύθερης κυκλοφορίας της ΕΕ, γνωστή ως ζώνη Σένγκεν, αποτελεί αίτημα της διοίκησης της περιφέρειας και των Επιμελητηρίων. Υπό αυτή την οπτική, αξιολογείται θετικά η απόφαση της ΑΑΔΕ για οργανωτική αναβάθμιση των Τελωνείων Ορεστιάδας, Κομοτηνής, Ξάνθης και Δράμας και την ισχυροποίηση του ελεγκτικού τους ρόλου στις συνοριακές διαβάσεις με την Ελληνοβουλγαρική μεθόριο.
Στα θετικά της ένταξης αποβλέπουν οι οικονομικοί και πολιτικοί φορείς, αναδεικνύοντας ωστόσο και τα ζητήματα που ανακύπτουν. Την περασμένη εβδομάδα, έγινε σύσκεψη στο Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Ροδόπης με αντικείμενο τα αναπτυξιακά ζητήματα της περιοχής, κατόπιν πρωτοβουλίας της διοίκησης. Εκεί, συμφώνησαν να αναζητήσουν άμεσα λύσεις για μια σειρά θεμάτων, με πρώτο τη διέλευση φορτηγών και λεωφορείων από τον κάθετο άξονα Νυμφαία-Μακάζα, με άσκηση συνεχών ελέγχων από τα αρμόδια κλιμάκια για την πάταξη του παραεμπορίου και του λαθρεμπορίου.
«Το καλύτερο οικόπεδο»
Ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Ροδόπης, Νίκος Αγγελίδης, σχολιάζει τα θετικά και αρνητικά που προκύπτουν, με πρώτο θετικό τον τουρισμό. Εστιάζει στον ψυχολογικό παράγοντα –γιατί οι έλεγχοι ήταν τυπικοί, καθώς πρόκειται για κράτη-μέλη της ΕΕ– για όσους επιθυμούν «να ταξιδέψουν οδικά στο καλύτερο οικόπεδο της περιοχής, την Ελλάδα».
Προσθέτει, επίσης, τον ουσιαστικό παράγοντα, ότι δηλαδή ανοίγει ο δρόμος σε όσους αντιμετώπιζαν με σκεπτικισμό την πολύωρη αναμονή στα ελληνοβουλγαρικά σύνορα τους θερινούς μήνες. «Η Ροδόπη έχει σύντομη χιλιομετρική επαφή με τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία και τα Νότια Βαλκάνια».
Συμπληρώνει, δε, ότι η ψυχολογία επηρεάζει ευνοϊκά και την οικονομία και όσους θέλουν να επενδύσουν σε μια ευρωπαϊκή χώρα με καλύτερο τουριστικό αποτύπωμα. «Θα υπάρχει ώσμωση επιχειρήσεων, αγορά γης, επενδύσεις. Η Νότια Βουλγαρία παρουσιάζει ανάπτυξη, όπως και οι χώρες της νότιας Βαλκανικής», συνοψίζει.
Τονίζει, επίσης, πως χρειάζεται ετοιμότητα από ελληνικής πλευράς για να αξιοποιηθεί το άνοιγμα των συνόρων. «Να ολοκληρωθεί ο παραλιακός δρόμος Δίκελλα-Μαρώνεια, να αλλάξουν οι χρήσεις γης για να γίνουν επιχειρήσεις στις παραλίες της Ροδόπης, να σχεδιάσουμε ήπιες μορφές ανάπτυξης στις περιοχές Ramsar και Natura, να δημιουργήσουμε το αφήγημα της Κομοτηνής για να προσελκύσουμε τουρίστες», αναφέρει.
Λαθρεμπόριο
Ο ίδιος καταγράφει στα αρνητικά τη διαφυγή κεφαλαίων στη Νότια Βουλγαρία, καθώς οι δυο χώρες έχουν διαφορετική φορολόγηση, παρατηρώντας ότι οι τιμές πλέον άρχισαν να συγκλίνουν. Επιπλέον, η άνοδος του βιοτικού επιπέδου των Βούλγαρων οδηγεί σε εξίσωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος και της αγοραστικής δύναμης, και ταυτόχρονα τους φέρνει στην Ελλάδα για να καταναλώσουν.
«Το πλέον αρνητικό είναι το παραεμπόριο και το λαθρεμπόριο, στα οποία η Νότια Βουλγαρία έχει “παράδοση”. Είναι ευθύνη μας η πάταξη», υπογραμμίζει, θυμίζοντας ότι πριν το άνοιγμα των συνόρων οι έλεγχοι αφορούσαν τα διαβατήρια. Σύμφωνα με την πληροφόρηση που έχει, τώρα οι έλεγχοι είναι αυστηρότεροι.
Ως προς τις διακινούμενες ποσότητες αλκοόλ και καπνού, που απαλλάσσονται από τον ειδικό φόρο κατανάλωσης όταν μεταφέρονται από ιδιώτες από άλλο κράτος-μέλος της ΕΕ, το Τελωνείο Κομοτηνής αναφέρει, για παράδειγμα, ότι επιτρέπονται τέσσερις κούτες τσιγάρα, 90 λίτρα κρασί και 110 λίτρα μπύρας. Για τις ποσότητες, ο κ. Αγγελίδης εκτιμά ότι θα μπορούσαν να μειωθούν, αλλά δεν γίνεται να αλλάξουν την ευρωπαϊκή νομοθεσία.
Τονίζει, δε, πως μακροπρόθεσμα τα θετικά θα είναι περισσότερα κι αυτό εξαρτάται από την ελληνική πλευρά. Θεωρεί σημαντικό παράγοντα τη συμπεριφορά των ντόπιων με γνώμονα το συμφέρον του τόπου, αλλά και της τσέπης τους, γιατί συχνά δεν συγκρίνουν τις τιμές μεταξύ των δυο χωρών. Προσθέτει πως σχεδιάζουν να παρουσιάσουν στην κυβέρνηση ένα σχέδιο ανασυγκρότησης της Ροδόπης, όπως έγινε για τον Έβρο.
Επιμελητήριο Ξάνθης
Αντίθετα με τη Ροδόπη, στην Ξάνθη δεν προκύπτουν μεγάλες αλλαγές από την πλήρη ένταξη της Βουλγαρίας στον χώρο Σένγκεν, γιατί η απόσταση είναι μεγάλη και από το οδικό δίκτυο η πρόσβαση είναι δύσκολη, οπότε οι Ξανθιώτες δεν πηγαίνουν για προμήθεια καυσίμων και ειδών σούπερ μάρκετ, σημειώνει η πρόεδρος του Επιμελητηρίου, Μαριάνθη Μαλλιαρουδάκη, εξηγώντας πως το θετικό αποτύπωμα είναι μεγαλύτερο, καθώς προσδοκούν σε μεγαλύτερη επισκεψιμότητα. Ήδη, υπάρχει ενδιαφέρον για τις Θρακικές Λαογραφικές Γιορτές της Ξάνθης. Εκτιμά ότι η στροφή στη λαογραφία είναι στη σωστή κατεύθυνση.
Η ίδια υπογραμμίζει ότι τα αγροδιατροφικά προϊόντα στην περιοχή υπερέχουν ποιοτικά των αντίστοιχων βουλγάρικων και συμφωνεί με τον κ. Αγγελίδη ότι οι τιμές εκεί έχουν ανέβει. «Ελπίζουμε η επισκεψιμότητα που παρατηρείται να αυξηθεί τους καλοκαιρινούς μήνες αλλά βέβαια πρέπει να είμαστε διαρκώς σε επιφυλακή, με έτοιμα τα ανακλαστικά μας για να αντιμετωπίσουμε όποιο πρόβλημα προκύψει», σημειώνει.
Επαφές με Τουρκία για διακίνηση προϊόντων μέσω Ελλάδας
Η κα Μαλλιαρουδάκη αναφέρει, μάλιστα, ότι δεν είχαμε ετοιμότητα στην προσέλκυση διέλευσης τούρκικων εμπορευμάτων από την Ελλάδα. «Το εμπόριο είναι σαν το νερό, πηγαίνει όπου βρει καλύτερη και ευκολότερη δίοδο. Με το άνοιγμα των συνόρων θα μπορούσαν οι Τούρκοι να επέλεγαν τις ελληνικές οδούς. Η μεγαλύτερη διακίνηση προϊόντων από την Τουρκία γίνεται μέσω της Βουλγαρίας και όχι μέσω της Ελλάδος, γιατί η τελωνειακή σύνδεση στα σύνορα της Τουρκίας είναι δύσκολη», εξηγεί. Το ελληνικό κράτος όφειλε να φροντίσει όταν θα άνοιγαν τα σύνορα λόγω Σένγκεν να υπήρχε μία ευκολότερη πρόσβαση για τους Τούρκους εμπόρους.
Η κα Μαλλιαρουδάκη τονίζει ότι αξίζει να προσπαθήσουν για να αλλάξει η πεπατημένη οδός. «Το Επιμελητήριο Ξάνθης ξεκίνησε επαφές με την εμπορική ακόλουθο του υπουργείου Εμπορίου της Τουρκίας, εξετάζοντας ό,τι καλύτερο μπορούμε να κάνουμε για τις δικές μας επιχειρήσεις και το πώς μπορούμε να γίνουμε πιο ελκυστικοί για τις τούρκικες», αναφέρει. Η προσπάθεια προσέλκυσης επιχειρήσεων μπορεί να γίνει και μέσα από Β2Β συναντήσεις.
Ως προς το αίτημα του ΕΒΕ Ροδόπης, με το οποίο συντάχθηκαν οι φορείς, να επιτραπεί η διέλευση φορτηγών και λεωφορείων από τον κάθετο άξονα με ταυτόχρονη αυστηροποίηση των ελέγχων, συμφωνεί με τη διέλευση των λεωφορείων και για τα φορτηγά, αλλά τονίζει πως «πρέπει να είμαστε πιο επιφυλακτικοί ως προς το είδος της διακίνησης». Τέλος, συμφωνεί ότι χρειάζεται να ενισχυθούν οι ελεγκτικοί μηχανισμοί.