Επιχειρησιακή Ομάδα: Σύστημα σήμανσης εξασφαλίζει τρόφιμα χωρίς φυτοφάρμακα

Ενα σύστημα πιστοποίησης μηδενικής υπολλειματικότητας φυτοφαρμάκων στα προϊόντα αναπτύσσει η Επιχειρησιακή Ομάδα AgroTrend από την Πολωνία. Στόχος, η παροχή πληροφοριών στους καταναλωτές σχετικά με την ποιότητα του προϊόντος που αγοράζουν και η ενθάρρυνση των αγροτών για την υιοθέτηση γεωργικών πρακτικών πιο αποδοτικών για το περιβάλλον, αλλά και για τη δική τους εκμετάλλευση.

Αφετηρία της ιδέας ήταν η πρακτική, πλέον, αρκετών αγροτικών εκμεταλλεύσεων μείωσης των χημικών φυτοφαρμάκων, ακολουθώντας την επιθυμία των καταναλωτών για πιο «καθαρά» και υγιή τρόφιμα.

Ο επικεφαλής της επιχειρησιακής ομάδας από την εταιρεία παραγωγής και επεξεργασίας φρούτων BestBerry, Artur Tyminski, αναφέρει στον ιστότοπο της EIP-AGRI: «Ο στόχος του έργου ήταν να βρούμε έναν τρόπο βελτίωσης της ιχνηλασιμότητας και της ορατότητας των προϊόντων χωρίς υπολείμματα φυτοφαρμάκων στην αγορά. Δημιουργήσαμε, λοιπόν, ένα σύστημα σήμανσης για την εξασφάλιση των αγροτικών προϊόντων χωρίς υπολείμματα που θα υποστηρίζει τη συμβατική γεωργία σε τρία επίπεδα: τεχνολογία, οργάνωση και μάρκετινγκ».

Τεχνολογία

Η επιχειρησιακή ομάδα διεξήγαγε έρευνα σχετικά με τη δυνατότητα μείωσης του αριθμού εφαρμογής φυτοφαρμάκων στις καλλιέργειες και την αντικατάστασή τους με φυσικά παρασκευάσματα. Πιο αναλυτικά, το 2020, οι εταίροι ξεκίνησαν δοκιμές πεδίου σε δέκα περιοχές στην Πολωνία, καλύπτοντας ένα ευρύ φάσμα καλλιεργειών όπως μήλο, βατόμουρο, φράουλα, μπρόκολο, παντζάρι, καρότο, φασόλι, πατάτα. Εφαρμόζοντας εναλλακτικές μεθόδους, όπως οι βιοδιεγέρτες, συλλέγουν δεδομένα από τα παραγόμενα προϊόντα, τα οποία εισάγονται σε ένα εργαλείο πληροφορικής που υπολογίζει το εκτιμώμενο επίπεδο υπολειμμάτων φυτοφαρμάκων. Το σύστημα πιστοποιεί προϊόντα που περιέχουν μηδενικά κατάλοιπα φυτοφαρμάκων, δηλαδή είναι κάτω από το επίπεδο ανίχνευσης των 0,01 mg/kg.

Οργάνωση

Οι εταίροι εξέτασαν, επίσης, οργανωτικά ζητήματα, όπως τον τρόπο βελτιστοποίησης της ροής πληροφοριών στην αλυσίδα εφοδιασμού και την εγγύηση της πλήρους ιχνηλασιμότητας σε κάθε στάδιο δίνοντας στον καταναλωτή τον έλεγχο του προϊόντος.

Μάρκετινγκ

Εκτός από τα παραπάνω, η επιχειρησιακή ομάδα έχει δημιουργήσει μία διαδικτυακή πλατφόρμα για την προώθηση των προϊόντων αυτών, στην οποία οι καταναλωτές, αλλά και οι εταιρείες εμπορίας, μπορούν να βρουν πληροφορίες σχετικά με τις διαδικασίες παραγωγής και πιστοποίησης των φρούτων και λαχανικών που αγοράζουν.