Τα επόμενα βήματα για την προκήρυξη του Μέτρου της Συμβουλευτικής

Η «ΥΧ» απευθύνθηκε σε μεγάλο γραφείο παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών με εμπειρία στην εκτέλεση διαγωνισμών κοινοτικών προγραμμάτων και ζήτησε το περιεχόμενο που θα μπορούσε να έχει ο διαγωνισμός για το Μέτρο 2 του ΠΑΑ για τη συμβουλευτική. Ακολουθεί η απάντηση του εν λόγω γραφείου, το οποίο για ευνόητους λόγους κρατά την ανωνυμία του και παραμένει στη διάθεση της εφημερίδας.

Απορριπτόμενης της άποψης να γίνει πρόσκληση για να αποφευχθούν δήθεν πιθανές ενστάσεις επί του διαγωνισμού και να ανοίξουν τη δουλειά απλοποιημένα σε πολλούς παρόχους, πρέπει να προετοιμαστεί σφικτό σύστημα με λίγες υπεύθυνες δομές, που θα διασφαλίζουν φερεγγυότητα και αποτελεσματικότητα, αλλά και δυνατότητα στον αγρότη πολλαπλών επιλογών συμβούλου.

Διαγωνισμός με δύο εναλλακτικές: Εθνικός, για επιλογή ενός αναδόχου ανάληψης του έργου, ή περιφερειακός (είτε σε επίπεδο 7 αποκεντρωμένων περιφερειών, είτε 13 αιρετών), με επιλογή ενός αναδόχου για κάθε αντίστοιχη επιλογή, με σαφή γεωγραφικό προσδιορισμό της χωροταξικής ανάπτυξης υπηρεσιών του φορέα που θα επιλεχθεί. Ο διαγωνισμός αυτός θα μπορούσε να είναι ένας με περιοριστική δυνατότητα ενός ΑΦΜ να μην μπορεί να συμμετάσχει σε πάνω από κάποιο αριθμό γεωγραφικής περιοχής.

Και στις δύο περιπτώσεις (κατά περίπτωση σαφής περιγραφή των απαιτούμενων προδιαγραφών σε υποδομή και ανθρώπινο δυναμικό, και πιθανές προύποθέσεις–μέριμνες επί της διαγωνιστικής διαδικασίας), θα μπορούσε να εξεταστεί το μέτρο να εκχωρηθεί και αυτό στις περιφέρειες, οπότε να εξεταστεί η πιθανότητα τροποποίησης του ΠΑΑ και οι επιλεγέντες φορείς να παίξουν ρόλο Ενδιάμεσου Φορέα Υλοποίησης του Προγράμματος κατά τα πρότυπα των δομών Ομάδων Τοπικής Δράσης LEADER και παλαιότερα των ΟΠΑΑΧ.

Ακόμη, θα πρέπει, στο πλαίσιο των αναπτυξιακών ιδιαιτεροτήτων και χαρακτηριστικών κάθε περιοχής, να υπάρξει ποσοστιαία κατανομή του τύπου των συμβουλών από το πακέτο Συμβουλευτικής συγκεκριμένα για κάθε περιοχή, ενώ για την οργάνωση της διαγωνιστικής διαδικασίας θα χρειαστεί οπωσδήποτε, μέσω της τεχνικής βοήθειας, έργο προετοιμασίας της.

 Κατανομή ποσών ανά γεωγραφική ενότητα Δομών Συμβουλευτικής των διαθέσιμων κονδυλίων βάσει σταθμισμένων κριτηρίων που αντιστοιχούν στο γεωργικό προφίλ κάθε περιοχής και του αναπτυξιακού σχεδιασμού και προγραμματισμού που υπάρχει από μεριάς της πολιτείας και των περιφερειών για κάθε μία από αυτές.

 Επαναδιαμόρφωση της διαμορφωθείσας Ηλεκτρονικής Εφαρμογής, που στηρίζεται στη λογική της πρόσκλησης και όχι του διαγωνισμού, που οι πληροφορίες λένε ότι πρόκειται για πολύ απλή εφαρμογή. Προσαρμογή στη λογική της διαγωνιστικής διαδικασίας με αναβάθμιση των ποιοτικών προδιαγραφών της, ώστε να εξασφαλιστεί η ιχνηλασιμότητα και η αξιολόγηση της κάθε επιμέρους συμβουλής, του συμβούλου και εντέλει όλου του συστήματος. Να προβλεφθούν διαδικασίες διάχυσης των «καλών» και «αποτελεσματικών» συμβουλών.

 Διαμόρφωση των προτύπων για κάθε κατηγορία συμβουλής. Πέρα από τη γενική περιγραφή του πακέτου των συμβουλών, από το οποίο μάλιστα απουσιάζει παντελώς η συμβουλή επί της προώθησης της καινοτομίας και των ψηφιακών εφαρμογών στη γεωργία, δεν υπάρχει τυποποιημένη έκφραση της κάθε κατηγορίας συμβουλής και η μορφή στην οποία αυτή θα παρέχεται. Να τυποποιηθούν για κάθε κατηγορία συμβουλής σε ενιαίο έντυπο οι απαιτούμενες προδιαγραφές, με επιπλέον πεδίο ατομικής προσέγγισης.

 Να υπάρξει κατάρτιση επί των νέων καινοτομικών δεδομένων στη γεωργία και της ψηφιοποίησής της.

 Να εκπονηθεί Διαδικασία Επιλογής Ωφελουμένων με κριτήρια του επαγγελματικού αντικειμένου τον χώρο δραστηριοποίησης, το μέγεθος της εκμετάλλευσης κ.λπ., λαμβάνοντας υπόψη ότι το διαθέσιμο εναπομείναν ποσό δεν φτάνει για όλους, ότι πρέπει να υπάρχουν κριτήρια όσον αφορά τη δυνατότητα λήψης 1-4 συμβουλών που προβλέπει το μέτρο, την εξασφάλιση διαφάνειας και αδιάβλητου χαρακτήρα. Μόνη λύση η προκήρυξη του μέτρου, οι υποβολές φακέλων υποψηφιότητας, η αξιολόγησή τους με βαθμολογικά κριτήρια.

 Επανεξέταση της τεκμηρίωσης και κοστολόγησης των πακέτων και των επιμέρους υποπακέτων συμβουλών και καθορισμός προτεραιοτήτων, γιατί ήδη έχουν αρχίσει να εμφανίζονται τεκμηριωμένες κριτικές και αμφισβητήσεις της μεθοδολογίας και του προσδιορισμού των ποσών που προέκυψαν από σχετική μελέτη.

 Τροποποίηση και προσαρμογή της ΥΑ Εθνικής Συμβουλευτικής.

 Προετοιμασία όλων των υπόλοιπων ζητημάτων από την υπηρεσία παράλληλα και μέχρι λήξης της διαδικασίας οριστικοποίησης των δομών παροχής συμβουλευτικής.

 

Είναι ίσως η τελευταία ευκαιρία για τη χώρα να κάνει, με καθυστέρηση, ό,τι υπάρχει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες εδώ και δεκαετίες.

Είναι μοναδική η ευκαιρία, αφού φαίνεται να υπάρχει συμφωνία επί του προκειμένου όλων των εταίρων στο εγχείρημα (παραγωγών – γνώσης – έρευνας – συμβούλων – αγοράς) και κυρίως του πολιτικού συστήματος.

Για μία και μοναδική ίσως φορά, ας γίνουν τα λόγια πράξη και η γραφειοκρατία ή τα επιμέρους συντεχνιακά συμφέροντα να μη σταματήσουν και ανατρέψουν μια τόσο σημαντική πρωτοβουλία, που θα σημαδέψει για χρόνια την εξέλιξη της γεωργίας στη χώρα.

 

Το άρθρο δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Υπαιθρος Χώρα»
την Παρασκευή 28 Φεβρουαρίου 2020