Εκτοπίζουν τους μικρομεσαίους παρασκευαστές από τα ράφια των σούπερ μάρκετ τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας

Η πληθωριστική κρίση αλλάζει ριζικά την κατάσταση που είχε διαμορφώσει η πανδημία

Η αυξανόμενη ακρίβεια ευνοεί τα «ανώνυμα» προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας που είναι φθηνότερα συγκριτικά με τα επώνυμα, αυξάνοντας το μερίδιό τους επί των συνολικών πωλήσεων στην αγορά.

Σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας ερευνών IRI, οι ιδιωτικές ετικέτες απαρτίζουν πλέον το 36% της συνολικής αξίας των πωλήσεων στην αγορά των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων (FMCGs) στην Ευρώπη (216 δισ. ευρώ), από 34% νωρίτερα φέτος. Αυτή η άνοδος για το 2022 οφείλεται κυρίως στις κατηγορίες τροφίμων.

Η συγκεκριμένη τάση είναι ορατή σε όλες τις ευρωπαϊκές αγορές, και ιδιαίτερα στην Ισπανία, όπου οι ιδιωτικές ετικέτες αποτελούν πλέον το 47% της συνολικής αξίας πωλήσεων στην αγορά των FMCGs. Ακολουθούν η Γερμανία και η Ολλανδία, αμφότερες με ποσοστό 39%. Η Μ. Βρετανία και η Γερμανία συνεχίζουν να ηγούνται στις πωλήσεις ιδιωτικών ετικετών σε απόλυτη αξία.

Να σημειωθεί ότι, ανεβάζοντας τη συνεισφορά της στα 191 δισ. ευρώ, με τις κατηγορίες Διατηρημένα με απλή ψύξη και φρέσκα, Κατεψυγμένα και Ποτά να αυξάνονται. Αξιοσημείωτο, ωστόσο, είναι ότι το αλκοόλ έχει σημειώσει μείωση 5% ή 3,4 δισ. λίρες σε πωλήσεις αξίας έως τις 22 Ιουλίου σε σύγκριση με έναν χρόνο πριν και 6,7% από το έτος έως το 2022.

Σημαντικό ρόλο σε αυτή την εξέλιξη έχουν διαδραματίσει οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ, οι οποίες προσπαθούν να διαχειριστούν τον αντίκτυπο των αυξανόμενων τιμών, χρησιμοποιώντας τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας για να προσελκύσουν καταναλωτές.

Υπενθυμίζεται ότι καθ’ όλη τη διάρκεια της πανδημίας, οι εθνικές μάρκες ξεπέρασαν τις ιδιωτικές ετικέτες, με τους καταναλωτές να νιώθουν σιγουριά επιλέγοντας επωνυμίες που γνώριζαν, εμπιστεύονταν και μπορούσαν να βρουν εύκολα στο κατάστημα ή στο διαδίκτυο σε εκείνες τις δύσκολες στιγμές.

Όμως, σήμερα, σε ένα περιβάλλον πληθωριστικής κρίσης, η ιδιωτική ετικέτα έχει επιστρέψει δριμύτερη, σκαρφαλώνοντας στα προ της πανδημίας επίπεδα. Οι ειδικοί αποδίδουν την αλλαγή του κλίματος στις πρακτικές των εμπόρων λιανικής να διευρύνουν την γκάμα των υψηλής ποιότητας, καινοτόμων και οικονομικά προσιτών επιλογών, σε συνδυασμό με την αμφισβήτηση που βιώνουν οι εθνικές μάρκες.

Η IRA επισημαίνει ότι η ικανότητα των ιδιωτικών ετικετών να αυξάνουν την αξία και τον όγκο των πωλήσεών τους και να προσελκύουν νέους καταναλωτές συνιστά έναν αυξανόμενο κίνδυνο για τους μικρομεσαίους παρασκευαστές, οι οποίοι θα δυσκολευτούν να τις ανταγωνιστούν σε ένα περιβάλλον οικονομικής ύφεσης. Η εταιρεία προειδοποιεί ότι ένας πόλεμος τιμών είναι ολοένα και πιο πιθανό σενάριο από τις αρχές του 2023 και μετά, καθώς οι προοπτικές ζήτησης των FMCGs επιδεινώνονται.