Γάλα: Σκληρό παζάρι για το πρόβειο, στα 5 λεπτά/κιλό η απόκλιση επιχειρήσεων – κτηνοτρόφων
Να κρατήσουν τη μέση τιμή παραγωγού πρόβειου γάλακτος στο 1,55-1,56 ευρώ/κιλό, στα ίδια επίπεδα δηλαδή με πέρυσι, έχουν βάλει στόχο οι αιγοπροβατοτρόφοι, στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων με τους βιομηχάνους και τους τυροκόμους για τη νέα γαλακτοκομική περίοδο. Αντίστοιχα, για το γίδινο γάλα επιδιώκουν μια μικρή αύξηση, ώστε να κυμανθεί μεταξύ 0,98 και 1 ευρώ/κιλό.
Ο λόγος είναι ότι, από τη μία πλευρά, μειώνεται η προσφορά γάλακτος, λόγω της εγκατάλειψης των κοπαδιών σε πολλές περιοχές και των αλλεπάλληλων προσβολών από ζωονόσους. Από την άλλη πλευρά, αυξάνεται συνέχεια το κόστος, ειδικά μετά το άνυδρο καλοκαίρι, που οδήγησε πολλούς κτηνοτρόφους να ταΐσουν τα ζώα τους με επιπλέον ζωοτροφές.
Στο αντίπαλο στρατόπεδο βρίσκονται οι βιομήχανοι, οι οποίοι φαίνεται για άλλη μια χρονιά ότι θέλουν να πιέσουν τις τιμές προς τα κάτω. Σε αυτό το πλαίσιο, έντονες αντιδράσεις στις τάξεις των κτηνοτρόφων προκάλεσε η δήλωση του Στέλιου Σαράντη, διευθύνοντος συμβούλου της Ελληνικά Γαλακτοκομεία-«Όλυμπος», από την Κύπρο, στα εγκαίνια του νέου εργοστασίου χαλλουμιού, ότι οι τιμές παραγωγού για το αιγοπρόβειο γάλα θα κινηθούν κάτω από το 1,5 ευρώ/κιλό.
Χαρακτηριστική είναι η απάντηση του Αργύρη Μπαϊραχτάρη, προέδρου του Κτηνοτροφικού Συνεταιρισμού Τυρνάβου-«Bune Coop», ο οποίος τόνισε στην «ΥΧ» ότι «αν θέλει αυτή την τιμή ο κ. Σαράντης και με το σημερινό κόστος παραγωγής, να του δώσουμε τα κοπάδια, να τα μεγαλώσει αυτός». Και συμπλήρωσε: «Εμείς κλείνουμε συμφωνίες με δύο ή τρεις επιχειρήσεις. Αυτές τις μέρες συζητάμε για 1,55-1,56 ευρώ/κιλό στο πρόβειο γάλα και 1-1,05 ευρώ/κιλό στο γίδινο».
Η συμφωνία προ δύο εβδομάδων του Συνεταιρισμού «Φάρμες Λιβαδίου Ολύμπου» προχωρά κανονικά με το τυροκομείο «Φέτα Βασιλίτσα» του κ. Νούσια, καθώς, σύμφωνα με πληροφορίες της «ΥΧ», οι παραγωγοί έλαβαν προκαταβολή 20% και τα υπόλοιπα θα τα εξοφλούνται με τον μήνα, με τιμή 1,56 ευρώ/κιλό.
Στα ίδια επίπεδα κινούνται και οι παραγωγοί της Μαγνησίας. Ο πρόεδρος του Κτηνοτροφικού Συλλόγου Μαγνησίας, Γιώργος Τερζάκης, είπε στην «ΥΧ» ότι «αυτή την περίοδο, είμαστε σε συζητήσεις, αλλά μεμονωμένα ο κάθε παραγωγός με τις εταιρείες. Έτσι, με εξαίρεση την ΕΒΟΛ, που πάντα δίνει τις υψηλότερες τιμές, με τους ιδιώτες διαπραγματευόμαστε να αυξήσουμε την τιμή παραγωγού γίδινου γάλακτος από τα 0,88-0,90 ευρώ/κιλό πέρυσι στα 0,98-1 ευρώ/κιλό φέτος και την τιμή παραγωγού πρόβειου γάλακτος στο 1,55-1,58 ευρώ/κιλό, ίδια με πέρυσι». Σημειώνουμε ότι πέρυσι η ΕΒΟΛ έδινε 1,65 ευρώ/κιλό για το πρόβειο, αλλά ακόμα φέτος δεν έχει ανακοινώσει τιμές.
Στα 14,7 ευρώ/κιλό η μέση τιμή της επώνυμης φέτας στο ράφι
Σε χαρτογράφηση των συνθηκών ανταγωνισμού στην αγορά της φέτας προέβη η Επιτροπή Ανταγωνισμού, συγκεντρώνοντας στοιχεία από τις πωλήσεις του συγκεκριμένου προϊόντος σε έντεκα αλυσίδες σούπερ-μάρκετ. Τα συμπεράσματα ήταν τα εξής:
1. Το σύνολο των πωλήσεων φέτας από τα σούπερ-μάρκετ το 2023 ανήλθε σε 244,1 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας ετήσια αύξηση κατά 13,8%. Το α΄ εξάμηνο του 2024, οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 3% σε ετήσια βάση.
2. Από τους 150 προμηθευτές φέτας της αγοράς, οι δεκατρείς μεγαλύτεροι, συνολικά, αντιπροσωπεύουν το 70% του συνόλου των πωλήσεων.
3. Το 2023, τα επώνυμα προϊόντα φέτας αντιστοιχούσαν στο 80% των συνολικών πωλήσεων στην αγορά και τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αποτελούσαν το 20%.
4. Το 10% περίπου των συνολικών πωλήσεων φέτας των έντεκα σούπερ-μάρκετ προέρχεται από πωλήσεις φέτας εντός του Καλαθιού Νοικοκυριού.
5. Οι χαμηλότερες τιμές στη φέτα παρατηρούνται στην κατηγορία ιδιωτικής ετικέτας, ζυγιζόμενη, εντός Καλαθιού Νοικοκυριού, με τιμή περίπου 8,1 έως 10,6 ευρώ συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ.
6. Οι ακριβότερες τιμές στη φέτα παρατηρούνται στα επώνυμα συσκευασμένα προϊόντα, εκτός Καλαθιού Νοικοκυριού, με μέση τιμή περί τα 14,7 ευρώ συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ.
7. Οι καταναλωτές προτιμούν κατά κύριο λόγο την επώνυμη φέτα (περίπου 82%). Ωστόσο, κατά τη διάρκεια της περιόδου αναφοράς (2ος/2023-6ος/2024) παρατηρήθηκε μεταστροφή προς τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.
8. Το Καλάθι του Νοικοκυριού δεν φαίνεται να επηρέασε τις προτιμήσεις των καταναλωτών, παρά μόνο περιστασιακά σε περιόδους εορτών και καλοκαιριού.