ΓΕΩΤΕΕ: Πρόβλημα η εξαίρεση από την έκδοση οικοδομικής άδειας των θερμοκηπίων ανθέων και κηπευτικών

Για προβλήματα από τη μεταβατική διάταξη για τον καθορισμό τύπων και τεχνικών προδιαγραφών των θερμοκηπίων, κάνει λόγο επιστολή του ΓΕΩΤΕΕ προς τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ Σπήλιο Λιβανό. Πιο συγκεκριμένα η ανακοίνωση του ΓΕΩΤΕΕ (Παράρτημα Κεντρικής Μακεδονίας) αναφέρει πως : «το Πολεοδομικό Διάταγμα 270/20-5-1985 (ΦΕΚ Δ΄ 270/31-5-1985) εξαιρεί από την έκδοση οικοδομικής άδειας τα θερμοκήπια που χρησιμοποιούνται για την καλλιέργεια ανθέων και κηπευτικών προϊόντων εφόσον είναι κατασκευασμένα με εγκεκριμένες μελέτες – τύπους του Υπουργείου Γεωργίας ή της Αγροτικής τράπεζας (ΑΤΕ). Κατά συνέπεια, ένα θερμοκήπιο για να ηλεκτροδοτηθεί, για να μεταβιβασθεί και για να μη θεωρείται αυθαίρετο κτίσμα θα πρέπει να έχει έγκριση τύπου».

Ακολουθεί η ανακοίνωση του ΓΕΩΤΕΕ:

«Αξιότιμε κ. Υπουργέ,

το Πολεοδομικό Διάταγμα 270/20-5-1985 (ΦΕΚ Δ΄ 270/31-5-1985) εξαιρεί από την έκδοση οικοδομικής άδειας τα θερμοκήπια που χρησιμοποιούνται για την καλλιέργεια ανθέων και κηπευτικών προϊόντων εφόσον είναι κατασκευασμένα με εγκεκριμένες μελέτες – τύπους του Υπουργείου Γεωργίας ή της Αγροτικής τράπεζας (ΑΤΕ). Κατά συνέπεια, ένα θερμοκήπιο για να ηλεκτροδοτηθεί, για να μεταβιβασθεί και για να μη θεωρείται αυθαίρετο κτίσμα θα πρέπει να έχει έγκριση τύπου.

Η ΥΑ 2243/333582/27-11-2020 (ΦΕΚ Β΄5432/09-12-2020), όμως, η οποία επανακαθόρισε πρόσφατα τους τύπους και τις τεχνικές προδιαγραφές κατασκευής θερμοκηπίων, στο άρθρο 28 αναφέρει: «θερμοκήπια ή θάλαμοι καλλιέργειας μανιταριών, στα οποία είχαν δοθεί εγκρίσεις τύπου είτε από την τέως Αγροτική Τράπεζα της Ελλάδος είτε από το ΥΠΑΑΤ και έχουν εγκατασταθεί πριν από την έναρξη ισχύος της παρούσας απόφασης υποχρεούνται εντός ΤΡΙΩΝ ετών από την έναρξη ισχύος της, να συμμορφωθούν με τις απαιτήσεις της παρούσας απόφασης και να αιτηθούν νέας έγκρισης εφόσον πληρούν τον ευρωκώδικα ΕΝ13031.01 και 02. Σε αντίθετη περίπτωση παύουν να ισχύουν από την εφαρμογή της παρούσας απόφασης και απαιτείται να αιτηθούν νέας έγκρισης εντός 6 μηνών».

Όπως γίνεται εύκολα αντιληπτό από την ανωτέρω μεταβατική διάταξη, η οποία προβλέπει ότι οι εγκρίσεις τύπου που είχαν δοθεί παύουν να ισχύουν από την εφαρμογή της ΥΑ 2243/333582/27-11-2020 (ΦΕΚ Β΄5432/09-12-2020), ουσιαστικά καταδικάζεται ένας μεγάλος αριθμός θερμοκηπίων να στερηθεί την έγκριση τύπου και συνεπώς, να μην μπορεί πλέον να μεταβιβασθεί ή να ηλεκτροδοτηθεί ή να αρδευτεί κινδυνεύοντας και με πρόστιμο αυθαίρετης κατασκευής. Κι αυτό γιατί σε μια θερμοκηπιακή κατασκευή ετών, δεν μπορεί να προσαρμοστεί ο σκελετός του θερμοκηπίου σε νέες προδιαγραφές διαστάσεων, ενώ κοστίζει λιγότερο να κατασκευάσεις ένα νέο θερμοκήπιο παρά να ανακατασκευάσεις εκ θεμελίων το υπάρχον. Δηλαδή, χωρίς να γίνει αντιληπτή η σκοπιμότητα αυτής της αναδρομικής ισχύος των νέων τεχνικών προδιαγραφών στα παλαιά θερμοκήπια, με αυτή τη μεταβατική διάταξη μπαίνουν άμεσα ανυπέρβλητα εμπόδια σε παραγωγούς που διέθεταν, μέχρι την έκδοση της ΥΑ, εγκεκριμένα θερμοκήπια και επιδοτημένα από Σχέδια Βελτίωσης ή αναπτυξιακούς νόμους και τα οποία σήμερα λειτουργούν παράγοντας και εξάγοντας προϊόντα, δημιουργώντας δυνητικά με αυτό τον τρόπο και σημαντικό πρόβλημα στην οικονομική δραστηριότητα της χώρας.

Το πρόβλημα δεν θα προκύψει μόνο στην περίπτωση της μεταβίβασης ή της τροποποίησης της ηλεκτροδότησης των παλαιών θερμοκηπίων. Η έγκριση τύπου έχει την θέση της αδειοδότησης του θερμοκηπίου από την Πολεοδομία. Σε περίπτωση καταγγελίας κάποιου τρίτου, εφόσον δεν μπορεί να εκδοθεί σήμερα έγκριση τύπου, κινδυνεύει ο ιδιοκτήτης του θερμοκηπίου με δυσβάστακτο κόστος αυθαίρετης κατασκευής, παρότι το θερμοκήπιό του είχε αρχικά ενταχθεί σε Σχέδιο Βελτίωσης και επιδοτήθηκε από την Πολιτεία και την ΕΕ.

Επιπροσθέτως, μετά το 2023 δεν θα μπορούν οι αρμόδιες υπηρεσίες (Δ.Α.Ο.Κ.) να εκδίδουν βεβαιώσεις έγκρισης τύπου για όλα τα θερμοκήπια που είναι στους πινάκες της Αγροτικής Τράπεζας και του Υπ.Α.Α.Τ., ακόμη κι όταν πληρούν τον ευρωκώδικα ΕΝ13031.01 και 02.

Κατόπιν των ανωτέρω, θεωρούμε ότι η εν λόγω Υπουργική Απόφαση θα έπρεπε να ισχύει μόνο σε θερμοκήπια που θα κατασκευαστούν από τη δημοσίευσή της και μετά.

Όσον αφορά στα παλαιά υπάρχοντα και λειτουργικά θερμοκήπια, τα αναφερόμενα στους πίνακες της Αγροτικής Τράπεζας ή του Υπ.Α.Α.Τ., θα πρέπει να προβλεφθεί η δυνατότητα οι Δ.Α.Ο.Κ. να εκδίδουν σχετικές βεβαιώσεις έγκρισης τύπου για ηλεκτροδότηση, για αλλαγή ονόματος στην ΔΕΗ, για έκδοση του δελτίου Δ1 και για κάθε νόμιμη χρήση και μόνο όταν πρόκειται να επιδοτηθεί το υπάρχον θερμοκήπιο για επιπλέον εξοπλισμούς να χρειάζεται πλέον να προσαρμοσθεί με τα νέα δεδομένα των προδιαγραφών.

Συνεπώς, θεωρούμε ότι το άρθρο 28 της ΥΑ 2243/333582/27-11-2020 (ΦΕΚ Β΄5432/09-12-2020) θα πρέπει να τροποποιηθεί και να επαναδιατυπωθεί ή τουλάχιστον να αποσταλεί μια απλή διευκρινιστική εγκύκλιος για τα υφιστάμενα εγκεκριμένα θερμοκήπια, ως προς τη διαδικασία της μεταβίβασης, της ηλεκτροδότησης και της εν γένει νόμιμης λειτουργίας τους, η οποία θα πρέπει να διατηρηθεί. Αλλιώς, δυστυχώς, καταδικάζονται σε μαρασμό και αφανισμό θερμοκήπια που λειτουργούν, παράγουν και επί χρόνια στηρίζουν την αγροτική παραγωγή.

Διαπιστώνουμε, τέλος, ότι πρέπει να δοθεί άμεση λύση και στον έλεγχο των νέων θερμοκηπιακών εγκαταστάσεων, όπου σύμφωνα με το άρθρο 15 της ΥΑ 2243/333582/27-11-2020 (ΦΕΚ Β΄5432/09-12-2020) απαιτείται να ελεγχθούν από κλιμάκια που θα συγκροτηθούν από τον ΕΛΓΟ-ΔΗΜΗΤΡΑ (δεν συγκροτήθηκαν ακόμη), διότι η μη έγκαιρη υλοποίηση αυτής της διαδικασίας θα προκαλέσει μεγάλη καθυστέρηση στις πληρωμές των επενδύσεων θερμοκηπιακών κατασκευών των Σχεδίων Βελτίωσης του Μέτρου 4.1 και άλλων Μέτρων».