Γιώργος Τσέλιος: Τουρσί και πίκλα από την πράσινη φράουλα του Βερτίσκου με παραγωγή έξι μήνες τον χρόνο

Αν και το κόκκινο χρώμα της είναι, μεταξύ άλλων, αυτό που την κάνει ελκυστική, ο Γιώργος Τσέλιος από τον Βερτίσκο Θεσσαλονίκης, αξιοποιεί όλα τα χρώματα και τα στάδια ωριμότητας της φράουλας. Με την πολύφορη ποικιλία Elan, η οποία καρποφορεί έξι μήνες τον χρόνο, ο Γιώργος έχει καταφέρει να έχει φράουλες μέχρι τέλη Νοέμβρη και τις άγουρες να τις μετατρέπει σε τουρσί και πίκλα.

Μαζί με τις πίκλες, οι μαρμελάδες και τα γλυκά που φτιάχνει συμπληρώνουν την γκάμα προϊόντων με την επωνυμία «Φράουλα Βερτίσκου» που έχει δημιουργήσει. Εκτός των άλλων, η περιβαλλοντική του συνείδηση τον έχει οδηγήσει στη βιολογική καλλιέργεια, τα ωφέλιμα έντομα και τους ωφέλιμους μικροοργανισμούς, καθώς και τη χρήση της τοπικής μυκοχλωρίδας.

«Μεγάλωσα στη Θεσσαλονίκη. Πριν από έξι χρόνια, όταν και πήρα την απόφαση να μπω στο αγροτικό επάγγελμα, μετακόμισα στο χωριό Βερτίσκος, το οποίο το ήξερα και μου άρεσε πολύ.

Παρόλο που είναι ένα χωριό με λίγους κατοίκους και οι πόροι του δήμου είναι περιορισμένοι, θεώρησα ότι είναι ένας καλός τόπος για να ξεκινήσω. Εδώ πειραματίστηκα με διάφορες καλλιέργειες, αλλά η φράουλα ήταν αυτή που είχε την καλύτερη και πιο υψηλή ποιότητα», εξηγεί στην «ΥΧ» ο Γιώργος.

Η πράσινη φράουλα

Η επιθυμία του για δουλειά στη φύση και απόκτηση της δικής του επιχείρησης τον οδήγησαν στον αγροτικό τομέα, στον οποίο έκανε τα πρώτα του βήματα και με τη βοήθεια των ειδικών, εκτός από τη δική του μελέτη και έρευνα. «Συμμετείχα στον επιχειρηματικό επιταχυντή Orange Grove, από τον οποίο η βοήθεια που πήρα ήταν πολύ μεγάλη. Η δραστηριότητα του επιταχυντή αφορά κυρίως την επιχειρηματικότητα, στοιχείο που λείπει από αρκετούς όταν ξεκινoύν στον αγροτικό τομέα. Λείπουν, δηλαδή, οι γνώσεις για τη σωστή διοίκηση μιας επιχείρησης».

Η επιχειρηματικότητα για τον Γιώργο περνά και από τη μεταποίηση, την οποία ξεκίνησε πέρυσι. «Φτιάχνω τα κλασικά προϊόντα, όπως μαρμελάδες και γλυκά, αλλά πιο πολύ δουλεύω με τουρσί και πίκλα από την άγουρη πράσινη φράουλα. Η ποικιλία που καλλιεργώ είναι παραγωγική από τέλη Μαΐου μέχρι τέλη Νοεμβρίου. Αυτό με έχει οδηγήσει στο να διαχειριστώ διαφορετικά το προϊόν, μαζεύοντάς το σταδιακά και όχι μία συγκεκριμένη εποχή.

Τις τελευταίες, λοιπόν, φράουλες της χρονιάς, οι οποίες ήταν πράσινες και δεν θεωρούσα ότι μπορούσα να τις εκμεταλλευτώ, μπήκα στη διαδικασία να κάνω κάποιες δοκιμές, καταλήγοντας σε συγκεκριμένα προϊόντα, όπως το τουρσί και η πίκλα, για τα οποία έχω συνεργασίες με εστιατόρια και πολύ αξιόλογους σεφ στην Ελλάδα. Επίσης, έχω σταθερή πελατεία που γνωρίζει το προϊόν, ενώ μεγάλη ποσότητα δίνω σε έναν συνεταιρισμό παραγωγών και καταναλωτών στη Θεσσαλονίκη.

Καλλιεργητικές πρακτικές

Η ποιότητα της φράουλας του Γιώργου, εκτός από το κλίμα που τη βοηθά να ευδοκιμεί στην περιοχή, βασίζεται, όπως εξηγεί ο ίδιος, και στις καλλιεργητικές πρακτικές που ακολουθεί. «Δίνω πολύ ιδιαίτερη σημασία στη ζωή του εδάφους, χρησιμοποιώντας οργανική λίπανση, ωφέλιμους μικροοργανισμούς, ωφέλιμα έντομα και την τοπική μυκοχλωρίδα.

Τον τελευταίο χρόνο, συνεργάζομαι με μία εταιρεία στη Θεσσαλονίκη για την εφαρμογή των ωφέλιμων εντόμων. Έχω ένα πολύ σοβαρό πρόβλημα με τη μύγα Suzuki, η οποία τώρα έχει αρχίσει και εγκαθίσταται στην Ελλάδα και κάνει ζημιά σε ώριμους καρπούς, ενώ είναι αρκετά επιθετική και επικίνδυνη. Για αυτόν τον λόγο, αναζητώ διαφορετικούς τρόπους αντιμετώπισης. Από εκεί και πέρα, προσπαθώ να ενισχύσω την οικοχλωρίδα και με διάφορους μύκητες, εισάγοντας τα μυκήλιά τους στο έδαφος, γιατί σίγουρα ένα ζωντανό έδαφος δίνει πολύ καλύτερη ποιότητα καρπού».

Βιομηχανική κάνναβη

Εκτός από την παραγωγή φράουλας, ο Γιώργος βρίσκεται στον δεύτερο χρόνο καλλιέργειας βιομηχανικής κάνναβης στην ίδια περιοχή, μαζί με τον συνέταιρό του Θωμά Παντούση. «Αναζητούσα μία καλλιέργεια που θα μπορούσα να τη διαχειριστώ ταυτόχρονα με τη φράουλα, καθώς οι δύο αυτές καλλιέργειες έχουν διαφορετικές περιόδους δουλειάς μέσα στον χρόνο.

Το περιβάλλον ευνοεί αρκετά τη συγκεκριμένη καλλιέργεια, η οποία μπορεί εύκολα να είναι βιώσιμη. Ωστόσο, στην Ελλάδα υπάρχουν ακόμα αρκετές δυσκολίες για τη διάθεση του προϊόντος, καθώς υπάρχουν κωλύματα, όσον αφορά το νομικό πλαίσιο, αλλά και ζητήματα οργάνωσης της αγοράς. Παρ’ όλα αυτά, δεν είναι τυχαίο ότι μεγάλες εταιρείες του εξωτερικού έρχονται στη χώρα για να επενδύσουν στο συγκεκριμένο προϊόν», εξηγεί ο Γιώργος.