H επίδραση του σχολείου στη διατροφική συνείδηση

Εκπαίδευση και στην υγιεινή διατροφή

H επίδραση του σχολείου στη διατροφική συνείδηση

Τα σχολικά γεύματα έχουν θετικό αντίκτυπο τόσο στη διατροφή όσο και στη διαμόρφωση της συνείδησης του παιδιού για τη σημασία της σωστής διατροφής, που θα το ακολουθεί σε όλη του τη ζωή. Οι μαθητές που προέρχονται από οικογένειες χαμηλού οικονομικού επιπέδου τείνουν να επωφελούνται περισσότερο από τα γεύματα που παρέχονται στο σχολείο σε σχέση με τα παιδιά οικογενειών υψηλότερου οικονομικού επιπέδου.

Σε αυτό το συμπέρασμα καταλήγει ο Travis A. Smith, καθηγητής στο πανεπιστήμιο της Georgia. Ο καθηγητής κατέγραψε τα γεύματα που παρέχονται στα παιδιά στο σχολείο, καθώς και τα γεύματα που τα παιδιά καταναλώνουν εκτός σχολείου. Αυτό που διαπίστωσε ήταν πως τα παιδιά οικογενειών με οικονομική άνεση κατανάλωναν και εκτός σχολείου υγιεινά τρόφιμα, επομένως δεν υπήρχε κάποια επιπλέον ωφέλεια από τα γεύματα του σχολείου.

Αντίθετα, τα παιδιά χαμηλότερου οικονομικού επιπέδου κατανάλωναν εκτός σχολείου γεύματα λιγότερο υγιεινά. Επομένως, τα τρόφιμα που κατανάλωναν στο σχολείο ήταν ένας οδηγός σωστής διατροφής και εκπαιδευτικής διαδικασίας για όλη τους τη ζωή.

Την άποψη αυτή ενισχύει η πρόσφατη έρευνα School Meal Programs Innovate to Improve Student Nutrition, που αναφέρει πως τα σχολικά γεύματα, όπως το πρωινό και το μεσημεριανό, ενισχύουν τα παιδιά στην κατανάλωση περισσότερων φρούτων και λαχανικών.

Ελλάδα

Σύμφωνα με μελέτες, τα σχολικά γεύματα μπορούν να βοηθήσουν τις διατροφικές επιλογές των μαθητών. Παρ’ όλα αυτά, στην Ελλάδα, σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, δεν υπάρχει πρόγραμμα σίτισης. Ο Βασίλης Ζακόπουλος, διευθυντής στο 2ο Δημοτικό Σχολείο Παλλήνης, δήλωσε στην «ΥΧ» πως δεν υπάρχουν οι κατάλληλες υποδομές και τα απαραίτητα κονδύλια (αίθουσα εστιατορίου, μηχανήματα, φούρνοι, κλίβανοι, τραπεζαρία), ούτε το απαραίτητο προσωπικό κατάλληλο για αυτήν τη δουλειά (μάγειροι, τραπεζοκόμοι), ώστε να πραγματοποιηθεί κάτι τέτοιο.

Επίσης, τονίζει πως το πρόγραμμα σίτισης στα σχολεία μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά, εφόσον ελέγχεται αυστηρά και επιστημονικά και καθορίζεται από ειδικούς διατροφολόγους. Κατά αυτόν τον τρόπο, συνεχίζει, και εφόσον η επιλογή του διαιτολογίου είναι επιστημονικώς τεκμηριωμένη και ελεγμένη, μπορεί να βοηθήσει όλους τους μαθητές όλων των κοινωνικών στρωμάτων, αλλά και να συμβάλει στη διαμόρφωση σωστής άποψης σε θέματα που σχετίζονται με τη διατροφή των παιδιών (κατανόηση διατροφικής αλυσίδας και πυραμίδας και ισορροπημένης διατροφής).