ΙΕΛΚΑ: Κόβουν από παντού οι καταναλωτές και μεταθέτουν υποχρεώσεις για αργότερα

Ακόμα και από τα τρόφιμα κόβουν δαπάνες πλέον πολλοί καταναλωτές, ενώ οι περισσότεροι περιορίζουν θέρμανση και αναβάλλουν… ό,τι μπορεί να αναβληθεί.

Σύμφωνα με έρευνα του ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτο Έρευνας και Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών), που πραγματοποιήθηκε το πρώτο δεκαήμερο του Νοεμβρίου, ένας στους δύο καταναλωτές μειώνει τις αγορές για βασικά καταναλωτικά είδη, π.χ. διατροφή, και δύο στους τρεις μειώνουν την κατανάλωση ρεύματος ενώ αναβάλλουν εργασίες συντήρησης και επισκευής.

Φυσικά, οι περικοπές αυτές είναι αποτέλεσμα της πτώσης της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών, λόγω των πληθωριστικών πιέσεων, οι οποίες δεν δείχνουν τάση αποκλιμάκωσης. Η τιμή είναι το βασικό, αν όχι και το μόνο κριτήριο για τις αγορές του νοικοκυριού σε κάθε τομέα για τα 2/3 των καταναλωτών. Εκείνος βέβαια που έχει πληγεί περισσότερο από τις αναγκαστικές περικοπές είναι ο τομέας της διασκέδασης, εφόσον 8 στους 10 καταναλωτές ακυρώνουν σχετικές δαπάνες.

Ένα ελάχιστο ποσοστό, μόλις 9%, δηλώνει ότι δεν έχει λάβει κανένα απολύτως μέτρο για την αντιμετώπιση των πληθωριστικών πιέσεων.

Όπως σχολιάζει το Ινστιτούτο, το τελευταίο διάστημα καταγράφονται σοβαρές αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες σε διάφορες περιοχές συμπεριφορών, οι οποίες αποδίδονται σε μεγάλο βαθμό στις ανατιμήσεις προϊόντων και υπηρεσιών. Είναι ξεκάθαρη επίσης η τάση των καταναλωτών για εξοικονόμηση χρημάτων για τις αγορές βασικών αγαθών και υπηρεσιών και δευτερευόντως διαχείρισης χρημάτων. Όπως φαίνεται, μεγαλύτερη είναι η πίεση στη μείωση των δαπανών για βασικές υπηρεσίες και λιγότερο για βασικά αγαθά.

Συγκεκριμένα:

✱ Το 80% δηλώνει ότι έχει ακυρώσει δαπάνες διασκέδασης, όπως είναι η εστίαση, οι διακοπές, τα ταξίδια κ.ά.

✱ Το 66% έχει μειώσει την κατανάλωση ρεύματος.

✱ Το 62% δηλώνει ότι έχει αναβάλει εργασίες συντήρησης και επισκευής, π.χ. στο σπίτι ή στο αυτοκίνητο.

Περικοπές ακόμα και σε τρόφιμα

Παράλληλα, όμως, το 55% δηλώνει ότι έχει μειώσει συνολικά τις αγορές και σε είδη τροφίμων και είδη παντοπωλείου. Ένα ποσοστό 25% έχει αναγκαστεί να χρησιμοποιήσει τις αποταμιεύσεις του για να καλύψει τις βασικές ανάγκες του μηνιαία, ενώ το 20% μεταθέτει όσο μπορεί την πληρωμή λογαριασμών ή έχει προχωρήσει σε στάση πληρωμής των υποχρεώσεών του.

Ένα ποσοστό της τάξης του 15% δηλώνει ότι έχει αυξήσει τον χρόνο εργασίας για να εξασφαλίσει έξτρα εισόδημα ή ότι έχει βρει δεύτερη εργασία προκειμένου να αυξήσει το εισόδημά του. Το 10% έχει αυξήσει τη χρήση πιστωτικών καρτών για να καλύψει τις ανάγκες του.

Η τιμή βασικό κριτήριο για πάνω από 6 στους 10

Το 65% ψωνίζει με βάση την τιμή, καταναλωτικό κριτήριο το οποίο παρουσιάζει συνεχώς ανοδική τάση με βάση τα αποτελέσματα των κυλιόμενων ερευνών. Ενδεικτικά, τον Νοέμβριο του 2021, το ποσοστό των καταναλωτών που αγόραζαν με κριτήριο την τιμή ήταν στο 39%.

Η ποιότητα ενός προϊόντος αποτελεί κριτήριο πλέον μόνο για το 18% των καταναλωτών (έναντι 28% το ίδιο χρονικό διάστημα πέρυσι), ενώ και η υγιεινή και η ασφάλεια έχουν πέσει 7% σε σχέση με την άνοιξη (αρχές της πανδημίας του κορωνοϊού) του 2020, οπότε το συγκεκριμένο κριτήριο είχε φτάσει να επηρεάζει το 31% των καταναλωτών. Η προέλευση του προϊόντος, η επωνυμία, η σωστή και γρήγορη παράδοση και η εξυπηρέτηση από το κατάστημα δεν μοιάζει να απασχολούν πλέον σχεδόν κανέναν, αφού μάλλον φαντάζουν ως περιττή πολυτέλεια.

Πηγή: ielka.gr